Hanoi og rare tilfeldigheter
Kom til Hanoi på kvelden og tenkte jeg bare kunne dukke opp på hostellet jeg hadde sett meg ut og fikse meg en seng der og da. Nope. Det var omtrent det dummeste de hadde hørt. I Burma i lavsesong trenger man aldri å reservere noe. Det er bare å dukke opp og alle har alltid en plass eller fem ledig. Hadde reservasjoner de første to nettene i Yangon, og det var vel det. Alt annet ble funnet via hosteller og WikiVoyage, og selv om du kom med nattbuss klokken 4 på natten var det null problem å få en seng.
Enkelte strøk i Hanoi, spesielt det jeg skulle bo i, er tydeligvis Gran Canaria for briter. Det var så mange hvite mennesker der at jeg nesten fikk sjokk. Spesielt mange briter på 19 år som var på sommerferie på Granka. Stor kontrast fra Burma, og det var vel de som hadde booket alle sengene også. Jeg gikk litt lengre ned gaten, fant et skikkelig råttent hostell og betalte tilsvarende et par dollar for en natt der.
Dagen etter gikk med til litt sightseeing og konstant spising av banh mi. Nammmmmmmm. Først fra Ngoc Son Temple/Jade Island, som er en liten øy og tempel midt i innsjøen ved gamlebyen. Deretter ved Ho Chi Minh-mausoleet og militærmuseum.
Resten av dagen gikk med til å farte og kjøre Uber i skytteltrafikk mellom museum og den norske ambassaden. Jeg hadde klart å miste lommeboken min i Burma, heldigvis uten kredittkort, men førerkortet mitt ble dratt med i dragsuget, og jeg hadde planer om å kjøre bil i USA. Siden familien uansett skulle over og det var to uker til tenkte jeg at det var plenty av tid til å få trykket et nytt førerkort, men det var det ikke.
Vegvesenet måtte ha nytt bilde og ny signatur av meg, og dette måtte bekreftes av ambassaden for å verifisere min identitet. Så jeg fikk en luring i en kamerasjappe til å ta et bilde av meg, luringen benyttet også muligheten til å photoshoppe meg litt blekere (hans idé, synes vel jeg var for solbrun til å være norsk), og så kunne jeg ta med meg dette og noen papirer til ambassaden. Der fikk jeg signert noen ark, og så skulle de sende dette med ambassadepost til Oslo og videre til Vegvesenet i Bergen.
Spoiler alert: det kom selvfølgelig aldri frem i tide, så kjørte i USA med en brettet papirlapp fra Vegvesenet hvor det stod at jeg
egentlig hadde sertifikatet. Stor også eksplisitt at dette ikke var gyldig som sertifikat. Men jeg har hvertfall fått førerkortet mitt nå, legitimt utstedt av Vegvesenet med et photoshoppet bilde — så jeg er veldig fornøyd.
På kveldstid ble det et par-tre øl med nye venner, og neste morgen rullet jeg ut av senga og kom meg ned for å få i meg noe frokost.
Der stod gutta jeg møtte i Burma og holdt på å sjekke inn! Andre gangen vi hadde støtt på hverandre
helt tilfeldig på turen, så vi hang sammen et par dager her også. Surret rundt i byen,
var grusomt harry og dro på Halong Bay booze-cruise, og hadde det generelt veldig ålreit i et par dager. Har ikke veldig mange bilder, men det får så være.
Folk i Vietnam er forøvrig ekstremt flinke til å bruke ressursene de har og bruke motorsykler effektivt. Omtrent 95% av alle registrerte kjøretøy i Vietnam er visstnok motorsykler, og de brukes til å frakte alt fra familier med til å frakte vann. Mat er de også ekstremt flinke på.
Etter Hanoi tok jeg natt-tog ned til Hue, den gamle keiserbyen. Det skulle ta rolige 12 timer, men det endte med å ta omtrent 15 timer. De første 7-8 timene er greie, da sover du, men når du så blir stuck i en liten kabin i en hard seng uten mulighet til å sitte oppe, og ingen åpne vogner rundt, blir man fort litt sliten i ryggen. Men jeg kom meg til Hue.
Første stopp var tomben til kong Khai Dinh og Thiên Dinh Palace, hvor han ble begravet og de har gjort en rimelig solid jobb med å pynte.
Dette var omtrent 10 kilometer utenfor sentrumskjernen i Hue, så jeg leide en motorsykkel og freste ned dit i stedet for å ta en turistbuss. Kjørte tilbake og mot palasset midt i Hue sentrum, som er omringet av en veldig grønn elv.
Trodde egentlig jeg hadde flere bilder fra innsiden, men det har jeg tydeligvis ikke klart å ordne. Det var imidlertid ikke kjempeimponerende og var preget av å være under dårlig restaurering, noe som er forståelig etter at palasset og området ble hardt bombet under Vietnam-krigen.
Neste gang… leker jeg Top Gear. Vis alt...