Asia og USA og Asia og Norge og USA og Norge og Asia og…. tja?

Tråd i 'Reisebrev' startet av Henrik, 04. sept 2015.

  1. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk @Henrik ! Og jeg er også mektig imponert over Heathrow-stafetten din! Hadde det vært meg så hadde jeg nok bare tuslet til første og beste lounge og satset på bedre lykke på neste avgang.
     
    Henrik liker dette
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er genialt! Har slukt meg gjennom hele rapporten sammen med morgenkaffen. Den sprinten din på Heahtrow hadde jeg gitt blanke i, og heller akseptert nederlaget og funnet neste og beste flight :p
     
    Henrik liker dette
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,640
    Bonuspoeng:
    183
    Den tanken var der absolutt, og ble sterkt vurdert på flyet bort. Samtidig var tabbekvoten allerede brukt opp etter å ha mistet ett fly til Cincinnati en måneds tid tidligere, så tenkte at denne gangen skulle jeg klare å holde avtalen og komme frem i tide -- og det klarte jeg!
     
    OttoL liker dette
  4. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,640
    Bonuspoeng:
    183
    Ølfestival og upassende mennesker

    Jeg liker å tenke at jeg er ganske tolerant. Jeg synes det er fantastisk at mennesker har ulike syn på verden, enten det handler om politikk eller religion. Hadde vært kjempekjedelig hvis alle skulle tenkt akkurat det samme.
    Samtidig blir jeg ikke veldig imponert når folk absolutt skal trykke sine meninger ned over hodet på andre. Spesielt ikke i alle settinger.

    Denne introduksjonen er forresten relevant. Vi dro nemlig innom Oktoberfest Zinzinnati, som de kaller det på fint. Visstnok er det den største oktoberfesten i USA.

    Men Cincy har også noen andre ting å by på. For eksempel en elv. Og en skrånende parkeringsplass.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Men tilbake til oktoberfest. Masse god øl. Masse digg mat. God stemning hvor et par kvartaler midt i downtown Cincinnati hadde blitt sperret av, og det var haugevis med mennesker. Kjempegod stemning.

    [​IMG]

    Helt til jeg oppdaget karene som kan sees på venstre side i dette bildet.
    Jepp…. Westboro Baptist Church.

    [​IMG]

    Jeg ble helt sjokkert over hvordan de holdt på. Alle har jo sett video eller nyheter om dem, men det er vanskelig å ta inn over seg hvor ekstreme de er. Politiet stod ved siden av og passet på at demonstrantene ikke ble slått ned. Grunnlovsgreier. Freedom of Speech. Så politiet kan ikke stoppe dem, og WBC vet akkurat hvor grensen går og hvordan de hårfint skal ligge på den. Synes synd på de stakkars politimennene som måtte høre på det hele kvelden.

    Her er det en kjempestor festival, alle koser seg og har det fint, og så stiller de opp midt i gata med svært PA-anlegg og plakater. De roper at det garantert er flere pedofile på Oktoberfest og lurer på om foreldrene føler seg trygge med barna. Hyler om at alle må dø og brenne i helvete. Den typen ting. Sier til de som går forbi med en øl i hånda at nå kommer de til å dø en smertefull død.

    Det var helt krise. Merkelig gjeng.

    Bortsett fra det var det god stemning. Kjempegod stemning. Ble noen dager hvor jeg faktisk studerte litt og gjorde noe produktivt, og så morsommere aktiviteter utover ettermiddagen. Lærte for eksempel hvordan man lager cocktails på en amerikansk collegefest.

    [​IMG]

    Og så ble jeg med på et hyggelig te-selskap hvor de virkelig hadde lagt sjelen i presentasjon av drikkevarer. Det var selvfølgelig Natty light. Omtrent den billigste ølen du får tak i. Smaker vann.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Fant et utested hvor de hadde en TV med nyheter på dansegulvet. Sykt praktisk å kunne multitaske.

    [​IMG]

    ******

    USA er et fascinerende land. Jeg har et skikkelig elsk-hat-forhold. Det er noen ting jeg synes er så utrolig fantastisk, og andre ting jeg ikke er helt på bølgelengde med. Skal holde dette litt positivt, så fokuserer på de tingene som fascinerer meg.

    Patriotismen. Den er nydelig. For det meste. Det er så mange i USA som elsker landet sitt. Elsker universitetet de gikk på. Elsker den videregående skolen de gikk på. Elsker soldatene som holder landet deres trygt. Og de er ikke redde for å vise det. De gjør skikkelig stas på folk som fortjener det, og det er så utrolig gøy å se. Møter folk på den lokale kaffesjappa som er tilbake for å besøke universitetet sitt og mimre om gamle dager. De er så stolte av seg selv, og selv om det iblant kan bli litt mye av det gode, er det noe jeg virkelig setter pris på med USA. De er ikke redde for å vise det. Det er utrolig kult. Selv midt i byen, på fortauet, kan du finne promotering av universitetets sportslag. Prøv å finne det i Norge liksom. USA har skjønt dette, tror jeg. De er stolte av hva de klarer å oppnå. Og det er så gøy å se.

    [​IMG]

    De er til og med stolte av det som nesten er udrikkelig øl.

    [​IMG]


    Og ikke minst… Du kan ha vanity plates. Eller kjøpe øl på bensinstasjonen. Fordi det er helt naturlig. Eller bruke drive-through iskremsjapper.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jeg gjorde andre ting enn å drikke alkohol også da. Padlet blant annet kano på en elv. Besøkte Lebanon og latet som om jeg hadde vært i et annet land.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Vi sneik oss inn på en nedlagt fabrikk for å se hvordan det så ut der en av dagene.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Det var egentlig sånn disse i underkant av to ukene var. Litt seriøsitet på dagtid, og eventyr på kveldstid. Var mer opptatt av å nyte tiden i stedet for å ta bilder, så de blir litt så som så. Men storkoste meg mesteparten av tiden. Uten tvil.

    Ohio leverte varene. Nye bekjentskaper og venner. Nye opplevelser. Et godt innblikk i amerikansk collegekultur. Bursdagsfeiringer. Lange leseøkter på den lokale kaffesjappa. Masse spennende amerikansk mat. Generelt bare mye god stemning.

    Fikk til og med en ny dyrevenn også. Er det rart jeg liker USA?

    [​IMG]

    Savner USA allerede.

    Neste gang…. ser jeg hva Chicago har å tilby.
     
    Are, Edin, geddi and 6 others like this.
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,640
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsetter med litt tempo på TR-en her. Må jo klare å fullføre den på et eller annet tidspunkt.


    Dette var jo en ganske sjarmerende by

    Opprinnelig hadde jeg et fly 12.25pm på formiddagen til Chicago fra Cincinnati, men litt endringer i planer og noe greier som kom opp i siste liten gjorde at vi måtte dra cirka litt før klokken 6 på morgenen for å rekke å få meg til flyplassen før min venninne måtte tilbake til universitetet. Siden offentlig transport i Ohio ikke er spesielt utbredt, spesielt ikke fra mindre universitetsbyer litt utenfor storbyene, var det ingen buss tilgjengelig. Taxi kostet roughly 150 dollar, som jeg ikke var spesielt gira på å betale for — så å dra tidlig på morgenen var det beste alternativet.

    Hadde egentlig et par timers mellomlanding i Chicago, og på vei ned grudde jeg meg litt til å sitte på flyplasser omtrent hele dagen bare for å vente. Kom frem til flyplassen i Cincy, tok farvel og gikk til innsjekk. Fikk printet meg BP og sjekket inn ryggsekken min, og spurte om det var mulig å komme seg på 8.27am-avgangen til Chicago i stedet for. Det var ledige plasser, men de ville ha 75 rolige dollar for det ved innsjekk.

    [​IMG]

    Takket nei og tok turen gjennom sikkerhetskontrollen. Slapp unna massasje fra TSA denne gangen også, og kjøpte meg en frokostbagel og en kaffe før jeg tuslet bort til gaten til 8.27am-flyet. Spurte pent om jeg kunne komme med dette i stedet, og det var null problem — ble plassert på standby helt gratis, med beskjed om at det fortsatt var et ledig sete på flyet.

    Etter litt blomstring ved gate fikk jeg nytt BP med sete 18B, som er helt bakerst i miniflyet som skulle ta meg til Chicago.

    AA3262
    [​IMG]
    CVG-ORD
    08.27-08.48
    1t 21min
    EMB145
    18B


    Vi kom oss opp i luften, og piloten kunne opplyse om 48 minutters flytid denne tidlige morgenen, samt en cruisehøyde på kun 22.000 fot. Litt bråkete bak i disse små flyene, men QC15 tok brodden av det og gjorde det egentlig rimelig greit.

    [​IMG]

    Etter landing i Chicago var jeg innom en AA-lounge og spiste bittelitt mat før jeg tok «the L» inn til The Loop.

    Første stopp var Chicago Cultural Center. Det et et gammelt bibliotek, opprinnelig fullført i 1897, og var på den tiden et veldig staselig bibliotek. De beste arkitektene og håndtverkerne ble hentet inn, og materialer som importert marmor, mosaikk av Favrille-glass, «mother of pearl»-stein og masse annet ble inkludert. I tillegg huset CCC verdens største glasskuppel, The Tiffany Dome, som kan by på 38 fot med over 30.000 glassbiter. Den ble restaurert i 2008, og er virkelig et syn.

    [​IMG]

    Ellers er Chicago en fornuftig by. Fornuftige plakater som beskriver nokså nøyaktig det jeg gjorde.

    [​IMG]

    Chicago har ganske mange høye bygninger, og jeg brukte en liten time på å bare vandre rundt i området og kikke på bygningene.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    Det er vel også obligatorisk med et bilde foran bønna, som folk liker å kalle den.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ruslet videre langs vannet, og fikk sett noen av de samme bygningene litt på avstand. Som seiler går jeg alltid innom marinaer og seilforeninger når jeg ser det, bare for å kikke på båtene og se meg rundt. Den ene seilforeningen i Chicago har et jollemiljø som har et svært skip som klubbhus, det er kjempekult!

    [​IMG]

    Og stoppet nok en gang opp for å se litt mer på de store bygningene.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etter å ha ruslet rundt i Chicago begynte jeg å bli småsulten, så jeg fant nærmeste stoppeplass for banen og hoppet ombord på et tog mot Logan Square.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Fant meg en hyggelig liten kaffesjappe, fikk meg litt flytende gull og noe mat, og surret litt mer rundt Logan Square. Spennende område med masse nye og trendy butikker, og et område der det visstnok begynner å skje mye.

    Kom meg ut til O’Hare igjen, og etter verdens lengste sikkerhetskontroll-kø kom jeg meg gjennom. Fant en American-lounge og fikk i meg litt mat og drikke mens jeg kikket på flyene.

    [​IMG]

    Etter å ha ventet i loungen i det som føltes som en liten evighet og småpratet med interessante mennesker rundt omrking, var det på tide å komme seg bort til gate. Trodde jeg. Det ble krøll i systemet og promp i vifta. Kikket bort på gaten min, som jeg hadde utsikt til fra loungen, og cirka ti minutter før boarding skulle starte bare stakk flyet vårt. Det kjørte avgårde.

    Meldinger om forsinkelser haglet inn på SMS og mail, så jeg fikk litt mer tid i loungen. Ny drink da.

    Litt engestelig for å miste enda et fly på grunn av forsinket boarding gikk jeg til gate litt etter den opprinnelige boardingtiden, men neida, den nye tiden var reell, kunne de fortelle. Så jeg tuslet tilbake til loungen og gikk bort til de veldig søte dragene.

    «Hey, weren’t you just here?»
    «Sure thing. My plane got delayed so I’m back once again»
    «Oh. Welcome back! Here, grab a drink chit»

    Disse drikkebongene er konge. Du får gratis well-sprit i lounge, men skal du ha de gode greiene må du enten betale, eller bruke en drikkebong du får når du kommer til loungen. Hadde fått to tidligere på dagen ved første loungebesøk. Fikk også to drikkebonger av de jeg pratet med når de måtte gå, men jeg takket ikke nei til en ny fra loungepersonalet. Så opp igjen til baren og ny cocktail. Hylleblomst-martini. God stemning.

    Etter en god stund var det endelig på tide å komme seg bort til gaten for å forhåpentligvis komme seg på flyet. Klok av skade med fare for flere forsinkelser mekket jeg en frekk liten GT to go i tilfelle jeg måtte vente lenge ved gate.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Forøvrig mange morsomme mennesker på flyplasser. Denne karen holdt på å pakke om fallskjermen sin. Og en annen luring hadde montert en iPad-holder på trillekofferten sin.

    [​IMG]
    [​IMG]


    Neste gang…. kommer jeg meg faktisk på flyet.
     
    Are, LineE, AndersWE and 5 others like this.
  6. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Pakke om fallskjermen sin? Herlig random!:cool: Håper ingen med flyskrekk bevitnet det... :p
     
    Henrik liker dette
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Hahaha pakkke om fallskjerm ved gaten... Forøvrig synes jeg bærbar ipad på trillekofferten virker som en flott plan :)
    Ellers så virker Chicago som en fin by å vandre litt rundt i. Får bare håpe du når flyet nå!
     
    Henrik liker dette
  8. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Fantastisk lesing - godt å se at du ikke må toillspringe på hver flyplass du er på, men at det blir tid til noen GT'er også :)
     
    Henrik liker dette
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,640
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake til Norge for enn så lenge

    Tiden hadde endelig kommet for å komme seg ombord på flyet. Etter det som føltes som en evighet med forsinkelse, men i realiteten kun var én time, fikk vi endelig kommet oss ombord.

    AA46
    [​IMG]
    18.25-08.20
    7t 45min
    777-200
    20C
    Bulkhead


    Pushback var 19.35 lokal tid, så det ble kun én time og 10 minutter forsinkelse. Jeg kjente imidlertid at nervøsiteten min for å rekke connection i London økte litt, da jeg opprinnelig hadde 2 timer og 10 minutter - som nå plutselig var nede i én klokketime.

    Kom meg ombord flyet, og tok den vante rutinene med å ta av linser, på med kompresjonssokker og frem med et pledd for å konke ut. Jeg er nesten som en 50 år gammel dame på akkurat dette. Kompresjonssokker og greier. Mangler bare strikketøyet.

    [​IMG]

    Snakket kjapt med karen over midtgangen etter å ha funnet plassen min. Tysk kar. Han jobbet som hesteterapaut. Tøyser ikke engang. Var det han sa. Eller prøvde å si. Forhåpentligvis var han flinkere med hester enn han var i engelsk.

    Brukte de siste minuttene på amerikansk jord til å taste litt frantisk på mobilen og sende noen siste meldinger. Husker at flyet lettet og at jeg ble presset bakover i setet, og så er det mørkt frem til jeg våknet til middag. Såvidt jeg husker var det noe så spennende som kylling og ris. Det var ekstremt forglemmelig. La meg til å sove uten å fullføre. Orket ikke.

    Heldigvis ingen bare føtter på denne turen.

    [​IMG]

    Denne korte flyturen ble i veldig stor grad rutine. Sovne rett etter at flyet er i luften, spise litt, sovne igjen og våkne rett før landing.

    Denne turen klarte jeg ikke engang å få lent setet tilbake. Sov like godt for det. Kjente det litt i beina etter landing, men det var ikke direkte vondt. Helt fint i ryggen. Godt å være ung og bittelitt sprek.

    Våknet over Irland. Kikket kjapt på IFE og skjermen til nabosetene. Gamle saker. Så ut som AVOD da. Gadd ikke å ta opp mitt eget.
    Bommet akkurat på maten, som hadde passert da jeg våknet. Så ikke spesielt godt ut uansett, så tok meg ikke bryet med å flagge ned en flyvertinne og få meg et måltid. Med en time igjen til London følte jeg meg passe groggy og litt småtrøtt, men ikke veldig ille. Sov vel i godt over 6 timer i løpet av turen. Helt konge.

    Ankomst til London ble annonsert av kapteinen, som kunne informere om at vi fikk et lite holding pattern nord for flyplassen. Eller «north of the field» som han kalte det. Tyskeren er travelt opptatt med å spille tetris, men han er ikke veldig flink.

    Proppet i meg en halv pakke med Menthos til frokost. Helt konge.

    Hjulene på bakken 08.56 lokaltid, aka. rett over timen på å komme seg til Oslo-flyet. Mens jeg pakket sakene mine hamstret hesteterapauten alt av frokostboks, yoghurt, appelsinjuice og pute, og stappet det nedi bagen. Sikkert kjempekjekt å ha. Hva vet vel jeg?

    Kom meg ut av flyet og fikk med meg en oransje mappe med «Express Connection». Den sikret meg en tidligere buss fra T3 til T5, så det var jo veldig ålreit.

    [​IMG]

    Kom frem til T5 etter en liten runde på flyplassen, og nok en gang var det på tide å dra gjennom den vitsen av en Fast Track. Det funker fjell i pass/BP-kontrollen. Helt konge. Går kjempefort. SÅ kommer man opp rulletrappen, og der står det 5-6 som jobber i Fast Track. 3 av de prater. En av de er kritisk til hvordan du legger ting oppi boksen din. Femtemann er opptatt med å åpne båndet for å slippe deg inn. Og sistemann gjør faktisk en halvveis fornuftig jobb.

    Jada. Overdriver litt. Men det er så uendelig frustrerende hvor sakte det går. Har dårlige minner fra den ekle sikkerhetskontrollen på vei over hit.

    Fant gaten min, og oppdaget at det enda var 5-10 minutter til boarding skulle begynne. Med det i bakhodet tok jeg turen til nærmeste lounge, som var BA sin hestelounge på T5 South. Fikk i meg en kaffekopp (eller tre) samt en croissant. Røsket med meg en flaske tonic på vei ned til gate.

    [​IMG]

    Vel fremme ved gate hadde boarding allerede startet, og jeg gled galant forbi i priority-køen som var helt tom. Inn på flyet, strake veien ned til 11A.

    [​IMG]


    BA764
    [​IMG]
    10.15-13.25
    2t 10min
    A320
    11A


    Fant frem til 11A, som er nødutgang på disse flyene. Tom treseter hos meg. Så tomt ut hos mannen på 11D også. Konge.

    [​IMG]

    Hadde røsket med meg gårsdagens International NYTimes fra avishaugen på vei inn fra flyet. Var tydelig brukt, med et mobilnummer notert ned på. Men funker fjell. Trodde jeg… Luringen hadde røsket med seg hele Business-seksjonen fra avisen, så der gikk jeg jo glipp av noen spennende artikler. Heldigvis fikk nyhetssidene ligge, så fikk oppdatert meg bittelitt på hva som hadde skjedd i verden.

    [​IMG]

    Passe klein på flyet. Ikke fyllesyk, men bare litt trøtt. Skulle gjerne hatt tid til å ta en dusj i London. Det hadde vært saker. Fikk i meg en frokost/lunsjboks, som bestod av en sandwich med pastrami og sennep, samt en bolle. Og kaffe. Digg. Kaffen gjorde seg. Ikke fordi den var så god, men fordi koffeinen var helt nydelig.

    La meg langflat utover tre-seteren, og sovnet kjapt. Ble vekket litt før landing på Gardermoen, og plutselig var jeg nesten hjemme.

    [​IMG]

    Kom meg ut av flyet og ned til bagasjebåndet, der ryggsekken min (ikke overraskende) ikke dukket opp. Fikk fylt ut en rapport og tok strafferunden gjennom tollen og sikkerhetskontroll. Kom meg inn i avgangshallen omtrent 14.00, og så kjapt at det var et fly til Kristiansand som skulle gå 14.40. Tenkte jeg skulle prøve lykken og høre om jeg kunne hoppe på det.

    «Hei, jeg er på 17.05-flyet til Kristiansand. Jeg har ingen bagasje, og kom nettopp fra USA og vil bare hjem. Noen sjanse for å stå på standby her?»
    «Reiser du på ID-billett eller noe?»
    «Jeg reiser på en bonusbillett»
    «Nei, da går det ikke.»

    I USA er de flinke på slikt. Vil du stå på standby så er det bare å gjøre det. Null stress. Men ikke i Norge med SAS. Jeg gadd ikke å finne glinsekortet mitt fra Hellas, regner med at det ikke hadde hjulpet nevneverdig.

    Med hodet hengende tok jeg turen til innenriksloungen og viftet litt med armene så jeg kunne bli låst inn. Å ha *A-kort på en bonusbillett er tydeligvis litt for vanskelig for SAS sine IT-systemer. Trodde ikke det var rakettforskning, men tjaaa. Glinsekortet mitt fra middelhavsområder funker heller ikke å trekke, men etter å ha trippelsjekket BP og kort og greier ble jeg sluppet inn.

    2 timer og 30 minutter i innenriksloungen er 2 timer og 10 minutter for mye. Det er rett og slett ikke et sted du vil bruke for mye tid.

    De skal ha kudos for maten da. I dag var det meksikansk tomatsuppe, og den var faktisk god. Og det sedvanlige utvalget av potetgull og grønnsaker. Fikk i meg noe kaffe og fikk ladet telefonen, og etter en liten evighet var det på tide å gå til gate 19B for siste hoppet hjem.

    [​IMG]

    SK221
    [​IMG]
    OSL-KRS
    17.05-17.50
    45min
    738b m. WiFi
    19F


    Priority boarding gikk overaskende greit og de aller fleste ble sittende. Det var WiFi på flyet, men det funket ikke da jeg prøvde. Ikke noe stort tap.

    Ellers særdeles lite å rapportere på denne korte flyturen. Det er 30 minutter i luften. Du får en Anton Berg-sjokolade i Go. Kaffe eller te i Plus. Og det er det.

    Stirret tomt ut av vinduet i stedet for å småprate med det eldre ekteparet ved siden av meg, og før jeg visste ordet av det var jeg tilbake på Sørlandet og hjemme i Arendal.

    Neste gang... flyr jeg enda litt mer.
     
    Last edited: 17. jan 2016
    Are, Robamu, Kjakan and 5 others like this.
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Konsumerer dette med stor glede!
     
    Henrik liker dette
  11. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for at du orket å dele hele denne fantastiske reisen med oss! Det har vært rein skjær glede å få lese om alle fantastiske opplevelser, krumspring og motbakker du har møtt på veien! :) Eneste ulempen er selvsagt at reiselysten min er på fosskok! :p
     
    Henrik liker dette
  12. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,640
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk! :)
    Mangler bare å skrive om den siste turen til Asia, og så blir jeg jammen meg ferdig med rapporten også! Tipper den blir artig å lese gjennom selv om et par-tre år.
     
    LineE and AndersWE like this.
  13. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Strålende rapporter å lese!

    Imponerende at du faktisk har tid til å skrive de i mellom all reisinga...
     
  14. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,640
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er langt fra liveoppdateringer, ble ferdig i midten av oktober. Er vel mot slutten av september i rapporten nå, så henger godt etter :)
     
  15. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Ser den.

    Det er uansett fantastisk lesning!
     
  16. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,640
    Bonuspoeng:
    183
    Et siste lite Asia-besøk

    Etter noen dager hjemme i Arendal var det på tide å få luft under vingene en siste gang, og som for rimelig kort tid siden startet turen med det korte hoppet mellom Kristiansand og Oslo.

    SK216
    KRS-OSL
    15.50-16.35
    45 min
    736c
    11F->10E->6F


    Gikk til automat for å printe bagasjelapp. Fant ut at nødutgangssetet mitt på 11F hadde på magisk vis blitt 10E, midtsete på nødutgangsraden hvor man ikke har sete til høyre for seg, og det ville jeg ikke leve med. Byttet til 6F. Prima.
    Gikk i skranke for å levere bagasje og få pri-tag. Spurte for moro skyld om de kunne tagge bagasje videre med Finnair til Singapore.

    Litt knasting, men frøken strøken ryddet opp og fikset det uten problem. Helt konge. Mer tid til lounge i Oslo og jeg slipper å hente bagasje og vente på at Finnair sin innsjekk åpner. Heeeeeelt konge.

    Sikkerhetskontroll hadde to åpne rekker. Den ene hadde 10-15 personer i kø, den andre hadde to stykk - et par, etter alt å dømme. De var imidlertid grisetrege, så jeg tok en spansk en, hentet to brett, vippet ut Mac og Kindle, ut med flytende saker, og ferdig med hele greia på 10 sekunder max. Var helt George Clooney.

    Ryggsekken min fikk imidlertid en strafferunde gjennom røntgenmaskinen, men kom meg gjennom og inn i den spennende avgangshallen.

    I Kristiansand kan de skilte med tre gater for innenriksflyvninger, én minibank og en haug med bord. Og en Deli de Luca. Det er vel omtrent alt de har. Muligens noen bortgjemte toaletter et eller annet sted.

    [​IMG]

    Tikket inn en melding om en halvveis kjedelig forsinkelse. Jeg hadde ikke hastverk, men KRS lounge er ikke like spennende som OSL lounge. 15.50 til 16.25 er imidlertid ikke verdens undergang.

    16.07 startet boarding. Pri-boarding og generelt kaos. Passasjerer videre til London og Paris fikk lov til å sitte på rad 1-5, aka Plus. Et par kommentarer ved boarding fra de som ventet; «Åjaaaavel, det er sånn luksuskort det?», «flyr vel mye med firma da», «De er vel ikke noe bedre enn noen andre?»

    Dere kan sikkert regla.

    Kabinpersonalet stresset med å få alle ombord og på plass ASAP zulu, og var flere ganger på PA-anlegget for å be folk om å gå fort og ikke blokkere midtgangen. «Boarding completed» nøyaktig 16.19, så det var rimelig kjapp boardingprosess.

    Har vel gjentatt dette til det kjedsommelige, men det korte hoppet opp til hovedstaden tar en god halvtime og man er såvidt oppi luften før man skal lande igjen. Rakk en god halvtime med litt musikk, og vi var fremme før jeg visste ordet av det.

    Fikk også tid til å se litt ut av tidenes skitneste vindu.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Fant meg til rette i OSL Lounge, og takket være en flink innsjekkingsdame i Kristiansand slapp jeg å hente ut bagasje og sjekke inn på nytt. Fikk god tid til å skrive ned noen ord på denne rapporten og drikke litt musserende.

    [​IMG]

    I løpet av oppholdet klarte både gin-flasken og vodka-flasken i baren å bli tømt, men personalet gjorde ingen tegn til å erstatte de — selv ikke etter at noen satte de rett ved døren inn til kjøkkenet og de ble hentet. Men men…

    De hadde også salg på OSL.

    [​IMG]

    Solide greier.


    AY658
    [​IMG]
    OSL-HEL
    20.25-22.45
    1t 20min
    ERJ-190
    3A


    Var rå-rask og nummer tre gjennom gate. Bare for å stå litt ekstra i kø på broen.

    [​IMG]

    Ikke noe ledig midtsete her. ERJ-190 er et toddler-fly.

    Baby-fly er 1-1 eller 1-2 seating. Toddler er 2-2. Det er min nye huskeregel.

    ******

    Jeg satt på første rad bak gardinen (som Finnair faktisk har), og ble imponert over menyen som var gjenglemt i stollommen foran meg.

    [​IMG]

    Ikke spesielt mye å rapportere på denne flyvningen. Kom meg til Helsinki på rutetid, og fant frem til non-Schengen-loungen.

    [​IMG]

    I mine yngre dager var jeg med på å starte en whiskyklubb med noen studiekamerater, så å se at Finnair hadde noen rimelig gode (Macallan og Nikka har begge mye bra!) whiskyer tilgjengelig var en fryd og varmet mitt ikke så veldig gamle hjerte.

    [​IMG]

    God mat også. Bedre enn OSL Lounge og bedre enn SAS sine. Ikke helt på høyde med Qantas sin Singapore-lounge, men betraktelig bedre enn *G-loungene Singapore Airlines opererer på Changi.

    Dessuten har Finnair en sauna!!! Det er bare helt konge. Rett og slett.

    [​IMG]


    AY81
    [​IMG]
    HEL-SIN
    23.55-16.40
    11t 45min
    A340-300
    21D


    Boarding gikk som smurt her. Ingen kø i Premium/Business-køen, så gled rett forbi og fant setet mitt. Midtgang på bulkhead, rett bak Business-kabinen. Fireseteren min var fullsatt, men benplassen var i det minste god.

    [​IMG]

    Når boarding begynte å nærme seg slutten tok jeg en snartur bak til toalettene for en kjapp tannpuss og for å ta ut linsene, og fant setet i det de siste kom seg ombord på flyet.

    I utgangspunktet hadde jeg solide planer om å sove gjennom hele turen, men døgnrytmen fra USA hang fortsatt litt igjen på dette tidspunktet og jeg var ikke helt trøtt nok. Så mens jeg ventet slo ejg på en film i påvente av middag.

    Frøkenen ved siden av meg jobbet med konstruksjon av topsides til oljeplattformer. Alt dette vet jeg fordi hun tydeligvis ikke har lest Wonderboy.

    Misforstå meg rett. Skjønner at det er fristende å se over papirene dine en siste gang før du skal på møter i Singapore. Helt greit.
    
Det jeg ikke synes er helt greit er å åpenlyst jobbe med anbud på et fly. Spesielt ikke når du sovner med kostnadsoverslagene dine på skjermen…

    ******

    Ellers kunne Finnair by på en kjip flymiddag. Kylling med ris og et dårlig forsøk på saus. Gadd ikke engang å ta bilde av det.

    Sov en 5-6 timer, men ikke noe mer. Litt halvslumring med musikk på øret. Litt film. Litt mer halvveis uspiselig mat til frokost. Grei kaffe da, og rundstykket var ikke like tørt som Marie-kjeks, så det var da noe — men bortsett fra det er jeg i tvil om jeg ville gitt maten ståkarakter.

    Landet på rutetid, og det tok meg 5 rolige minutter fra jeg reiste meg fra setet mitt til immigrasjon var klarert. Ytterligere 5 minutter før bagasjen min kom, og fant rimelig kjapt frem til hostellet jeg hadde booket.
    
Litt mat rett over gaten, etterfulgt av en halvveis dårlig natts søvn.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Hadde ikke planer om å bruke mye tid i Singapore, så i 3-tiden på natten mens jeg stirret litt i taket fikk jeg ut fingeren og fikk booket billett til neste reiseetappe.

    Neste gang…. sover jeg litt på en buss.
     
    Are, Kjakan, LineE and 7 others like this.
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Haha, knakende godt tilbud OSL. Slo du til?

    Ellers flott rapport hittil, enig med deg når det gjelder jobbing på fly.
     
    Henrik liker dette
  18. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Imponerende salg på OSL:p
    Har flydd Finnair mellom Oslo og Helsinki 3 ganger siste halvåret foran gardinen og må sies at jeg synes de leverer et bra tilbud og god servering på en såpass kort tur. Og jeg er helt enig i at non-Schengen loungen på Vantaa airport er veldig allright :)
     
    Henrik liker dette
  19. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,640
    Bonuspoeng:
    183
    Ble dårlig med genser på meg gitt! For den prisen får du jo halvannen-to uker på hostell, og nekter å tro at den genseren er komfortabel at man kan sove i den.

    Veldig ålreit lounge ja! God mat, de var flinke til å rydde bort og den lå supersentralt til - veldig kjekt å slippe strafferunder opp masse trapper og inn lange ganger (kremt, Amsterdam....) for å komme seg til loungen.
     
  20. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,640
    Bonuspoeng:
    183
    Buss til et nytt sted med høye bygninger

    Etter en nokså søvnløs natt fikk jeg hodet i gang og bestilte en bussbillett til neste destinasjon: Malaysia og Kuala Lumpur.

    For den nette sum av 53 Singapore dollar fikk jeg booket en buss på et par timers varsel, og det var ikke en hvilken som helst buss heller - det var med skikkelig gode seter og visstnok et av de bedre selskapene å reise med.

    Etter å ha sjekket ut fra hostellet mitt hoppet jeg kjapt på MRT, og fant frem til det lille salgskontoret til busselskapet. Der fikk jeg utdelt et boardingpass, og fikk vente litt i en sofa frem til bussen var klar.

    [​IMG]

    Vel ombord fant jeg setet mitt, som jeg absolutt ikke klagde på.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Bussturen var ikke veldig lang. Det gikk vel en 5 timer, først en times tid for å komme til grensen mellom Singapore og Malaysia, hvor vi måtte ut av bussen og gjennom passkontroll og scanning av bagasje, og deretter freste vi nordover i Malaysia.

    Siden jeg hadde godt med underskudd av søvn sov jeg omtrent hele veien til Kuala Lumpur, så jeg har virkelig ingen anelse om hvordan landskapet så ut på vei oppover. Sov såpass godt i setet mitt (som kunne skli godt ut og bli et ganske komfortabelt sete!), så da vi ankom KL var jeg godt våken.

    Hoppet i en Uber og fant frem til hostellet mitt for oppholdet i KL. Nytt og moderne hostel, hvor de til og med hadde et tre voksende midt i bakgården.

    [​IMG]

    Det er ikke altfor mange bilder fra Kuala Lumpur på verken telefonen min eller kameraet, og når jeg skriver dette helt på tampen av mars begynner det jammen meg å bli en stund siden jeg var der. Detaljene har gått litt i glemmeboken, men dagene i KL ble i all hovedsak brukt til å surre rundt, kikke på markeder og bittelitt halvveis seriøst arbeid.

    Var blant annet innom en svært populær handlegate.

    [​IMG]

    Så et tempel med masse fine utsmykninger ved inngangen.

    [​IMG]

    Kikket på to veldig høye tårn.

    [​IMG]

    Og noen av kveldene gikk med til å kikke på andre høye tårn fra takterrasser.

    [​IMG]

    Hadde en kveld hvor jeg dro alene til en rolig bar jeg hadde hørt passe gode ting om, og endte opp på en intimkonsert med et nytt bekjentskap.

    [​IMG]

    Mat stod selvfølgelig også sentralt på besøket, og blant annet ble denne vognen besøkt med en god gjeng jeg møtte på hostellet.

    [​IMG]

    ********
     
    Are, MadsVaHa, LineE and 3 others like this.

Del denne siden