Hadde også et besøk til Islamic Arts Museum Malaysia, som ligger rimelig sentralt i Kuala Lumpur. Veldig interessant museum, og størrelsesmessig ikke verre enn at man kommer seg gjennom på halvannen til to nokså effektive timer. På vei dit var jeg også innom en svær moské. Og ikke hvilken som helst, men den nasjonale moskéen i Malaysia. Vel fremme på IAMM kikket jeg blant annet på egyptiske telt. Disse teltene har blitt lagd for hånd og teknikken for å lage disse er rimelig interessant. Selve kunsten kalles Khayamiya, og baserer seg på å kutte små bomullsbiter med stoff, brette disse og sy de sammen til å lage telt som dette. De har også rimelig intrikate tak på IAMM. ******** Hev meg også med på en guidet mat-tur en av kveldene. Det var en fire timers lang tur, og skulle vise seg å inneholde masse mat og heldigvis litt gåing mellom slagene. Vi begynte på en liten sjappe nokså i nærheten hvor vi spiste supper med tunger fra ulike dyr, tarmer og lever, og masse digg tilbehør. Alt var generelt veldig smakfullt, og jeg hadde lett dratt tilbake på egenhånd. Videre dro vi til et marked med fantastiske mengder med friske grønnsaker og annet digg. Mangler bilder fra ganske mange av stoppene, men har klart å snike med et bilde av et sted hvor vi ble servert en ris-rett med blå ris. Eventyrlysten var ikke helt slukket, så en av kveldene trengte jeg en drink og litt alenetid, så jeg tuslet avgårde til nærmeste parkeringshus. Etter å ha gått gjennom parkeringshuset og tatt en liten heis fant jeg en liten trapp ned i en kjeller. Og der fant jeg en dør jeg kunne åpne. Og voila!! En bar med noen av Malaysias aller beste bartendere. ******** Med litt tid å slå ihjel en dag fant jeg også ut at jeg ville ta en tur innom Batu Caves, som ligger litt utenfor byen. Hoppet på et lokaltog som tok meg frem på litt i underkant av en time, og ble møtt av en svær statue. Det var ikke den eneste statuen de hadde. Etter å ha klatret godt med trapper fant jeg frem til selve hulen, og gikk gjennom til en liten åpning på baksiden. ******** Kuala Lumpur var ikke en kjedelig by å besøke. Det skal jeg ikke si. Men det klaffet ikke helt med meg. Dessverre. Vet ikke helt hva det skyldes. Sikkert litt hjemlengsel. Litt følelsen av å ha vært borte lenge og sett mye, uten altfor god tid til å bearbeide inntrykkene. Litt følelsen av å vite at dette var siste stopp, og at voksenlivet ventet når jeg kom tilbake. Siste finpussen på noen søknadsprosesser og jobbintervjuer og sånne ting. Og uvisstheten om hvor jeg kom til å ende opp halvannen måned etter. Disse tingene hang litt over oppholdet i Kuala Lumpur, og med mye å tenke på fikk jeg ikke fokusert helt på å nyte tiden min der og utnytte den maksimalt. Det ble noen late dager hvor jeg hadde en tur innom et marked eller to, og ellers slappet av med en god bok og funderte litt over livet. Og det var egentlig ganske greit det også. Man må ikke se absolutt alt på likt. Da blir man bare sliten. Neste gang…. tar jeg noen omveier.
Kjenner meg igjen med det å ha late feriedager og å bare fundere de bort. Noen sier det er sløsing med feriedager, men for andre (inkludert meg) er det det noe av det som er digg med ferie. Satser på å få meg en tur til Malaysia i løpet av året, så her var det noen gode tips å hente. Det har vært helt supert så langt og jeg gleder meg til fortsettelsen.
Det er veldig behagelig! Godt å kunne tenke litt uten andre forstyrrelser, mener nå jeg. Bare hyggelig! Takk for at du har fulgt med så langt! Fun fact: denne rapporten er sånn roughly regnet nå på lengde med en masteroppgave. Teller cirka 20.000 ord nå, når linker til bilder er fjernet. Det er litt....
Ganske imponerende lenge på rapporten når den er på lenge med en master Synes ellers at det bussetet på vei til KL var imponerende, skulle ønske Ruter hadde slikt!
Man kommer seg alltid hjem… Selv om det kanskje ikke er den mest effektive ruten. Hjemreisebilletten min var fra Bangkok til Oslo, og selv om den var halvveis fleksibel var jeg ikke helt i humør til å lete etter en mer effektiv rute og ringe til Singapore Airlines for å forsøke å fly ut fra Kuala Lumpur, alternativt Singapore, i stedet for. Så jeg tok den enkle utveien og booket en enveisbillett til Bangkok. Dagen startet med å pakke ryggsekken godt, og forberede meg på en forholdsvis lang hjemreise. Siden jeg er fornuften selv hadde jeg til og med bestilt et fly som dro i god tid etter frokost, så jeg fikk tid til å nyte den. Hoppet i en Uber Black fra hostellet mitt til flytoget, som jeg bommet på med to minutter. Igjen hadde jeg vært fornuftig, og hadde lagt inn slakk nok til at jeg kunne bomme på toget. Med avgang hvert 20 minutt tok det akkurat nok tid til at jeg rakk å bli rastløs. Flytoget gikk kjapt avgårde, og med et godt kvarters margin hadde jeg plenty av tid til å sjekke inn. Skled gjennom den første sikkerhetskontrollen, passkontrollen, den andre sikkerhetskontrollen, og så var jeg på plass ved L-gatene på KLIA2. Servicetilbudet var imidlertid ikke allverdens. En Plaza Premium-lounge som tok 280 norske kronasjer for 2t. En sjokoladebutikk. En kiosk. En café. Og noen sitteplasser. Ikke så altfor mye mer, egentlig. Men det funker. AK882 KUL-DMK 11.30-12.40 2t 10min A320 9A Kom meg ombord flyet, en A320-200 ETOPS, som jeg visst har klart å få med meg. Air Asia igjen. Setenabo på 9B, som hoppet over til 9C ved boarding complete. Fornuftig kar. Ellers er det samme gamle med Air Asia. Dårlig benplass, og knyttnevetest bestås sjeldent. Men med flytid rett over to timer klarer jeg å sitte litt trangt. Hadde egentlig bestilt mat på forhånd, men viste seg at det var fisk i den, så den forble uspist. Boksen var fin og rød. Usikker på om innsiden matchet bildet på utsiden. Sannsynligvis ikke. Helt kurant og veldig forglemmelig flytur. Notatene mine er bokstavelig talt dette: «38000 fot. Fjell. Behagelig tur.» Det er alt jeg fant ut at var fornuftig å rapportere om den flyvningen. Etter omtrent to timer kom jeg frem til DMK, hvor jeg fikk kjøpt meg noe vann og noe mat jeg gaflet i meg mens jeg ventet på flybussen, som visstnok skulle kjøre mellom DMK og BKK med forholdsvis jevne mellomrom. Og den dukket jammen meg opp også. Klarte nesten knyttnevetesten her også. En liten time senere var bussen fremme på BKK, og jeg fikk sjekket inn helt uten noe kø. Hadde spilt et iskaldt spill tidligere den uken, og sett at for SIN-AMS-legget var bulkhead-setene 31DF blokkert - så jeg reserverte 31E, midtsetet ved bulkhead, og satset på å få byttet. Det fungerte fjell, og jeg fikk ordnet 31D ved innsjekk. Sikkerhetskontrollen gikk superraskt og tok ikke mer enn 3 minutter fra jeg var opp rulletrappen til den var forsert. Passkontrollen var derimot ikke like rask, og tok 30 rolige minutter. Her har «S’ wanna be Burme(se)», som er min lille huskeregel på hvordan det uttales, absolutt noe å forbedre. Men kom meg nå gjennom, nesten 4 timer før oppsatt avgangstid. Satt målrettet kurs mot nærmeste Thai-lounge. Ned rulletrappen. Hente en drink. Ut i andre enden, bort til C-gates. Ny lounge. Noe mer å drikke. Dusj. Mat. Ut igjen. Valutakontor. Hadde for mye røde penger. Og så avgårde til tredje stopp på loungehoppingen. Tror jeg var borte hos EVA også, men de var stengt. Endte med Singapore sin lille lounge. De skulle visst ha ganske god mat. Habilt utvalg av småmat. Et glass av en av de bedre 12-årige whiskyene jeg vet om - Macallan. Småspiste litt kjeks og spekeskinker og ost. Mekket meg en voksendrink også. Ruslet bort til gaten min, men innså at det enda var litt tid igjen til boarding startet. Thai-loungen, den største, lå rett ved gate, så jeg hoppet en tur innom der igjen. Bittelitt mer mat og en kaffekopp. 1,5 minutter fra stol til Boarding Pass-sjekk. Perfekt. Bevegde meg når Final Call kom opp, og ruslet ombord på flyet akkurat passe trøtt og mett. BKK-SIN 18.30-21.55 2t 25min A330-300 31A (bulkhead) Lite å rapportere fra denne turen. Smakløs pasta med tørr kylling, og desserten var heller ingen høydare. Kaffen smakte godt. Samme gjorde GT-en. Prøvde å titte litt på en film, men ble bare støy med adapteren jeg hadde med. Omtrent klokken 20.00, nesten 12 timer etter at jeg hadde dratt, var vi på samme breddegrad som Kuala Lumpur. Landet omtrent på rutetid i Singapore og hadde godt med tid før neste flyvning, så loungen på T3 fikk et lite besøk. Bittelitt påfyll av mat, og deretter ned til gate A6, som er rett i nærheten. Buss ut til flyet. ****
SQ324 SIN-AMS 23.55-07.35(+1) 13t 20min B777-300ER 31D (bulkhead) Konket godt ut etter takeoff, før jeg våknet til mat. Rimelig sliten på dette tidspunktet. Mat smakte faktisk ganske ålreit, hadde en eller annen biff med potetstappe. Positivt overrasket. Godt med benplass også. Sovnet og sov litt av og på de neste 7-8 timene. Hentet meg en sandwich og en Toblerone og fant frem noen filmer - Don Juan var ikke spesielt spennende. TED 2 marginalt bedre. Frokosten var ingen høydare, men turen gikk overraskende fort og plutselig var vi i Amsterdam. Var glad jeg ikke skulle gjennom passkontrollen når jeg så køene; Prøvde også å finne en av loungene. Fulgte noen skilt. Havnet plutselig på taket av flyplassen, inni en container. Masse gåing. Tror det var nærmere 5 minutter med ren gåing gjennom de provisoriske gangene. Bare for å få beskjed om at når man skal videre med en Schengen-flyvning, kan man ikke bruke non-Schengen loungen…. Jaja. Strafferunde tilbake. SK822 AMS-OSL 10.45-12.30 1t 45min B737-800 17A Virket stappfullt ved gate. Masse mennesker. Fysisk adskilt kø for priority-boarding, men med en gang "Scandinavian..." ble sagt var halve flyplassen på beina på vei til gate. Jeg orket ikke, ble sittende et par minutter til og pratet skit med noen amerikanere. Når det verste var over gikk jeg gjennom den egne køen, adskilt med gjerde, og helt foran. Fant frem til 17A og hadde godt med plass foran meg. Ingen ledige midtseter i dag, virker helt stappet på hele flyet. Halvannen rad med Plus og resten med Go. Overraskende ungt crew, bestående av noen unge herremenn og en eldre purser. Taxet gjennom halve Nederland før vi endelig lettet. I Oslo fungerte ikke broen, så vi ble sluset ut bakdøren på flyet. Priority-bagasje fungerte dårlig, så etter en liten evighet med venting kom min sekk i andre puljen fra flyet. Ny strafferunde på Gardermoen, gjennom tollen og opp til innsjekk for ny bagtag og BP. Heldigvis ikke noe kø i sikkerhetskontrollen. Og denne gangen hadde jeg unngått å booke en evighet mellomlanding på Gardermoen. SK215 OSL-KRS 14.40-15.25 45min 737-600 10F Nummer to på flyet, og fant nødutgangssetet mitt uten sete foran.Sjef. 25 rolige minutter ned, og snek til meg to sjokoladebiter jeg akkurat rakk å spise opp før vi var fremme. Ryggsekken min var først på båndet, og dro ut til flybussen mot Arendal. I dag var det en Skoda Superb. Konge det. Forsetet var allerede opptatt, så jeg tok høyre baksete, mens en tysk mann tok venstre baksete. For en gangs skyld kjørte også flybussen fortere enn 80 km/t i 100-sonen mot Arendal, så det var en forfriskende vri på den vante rutinen. ****
Epilog Og så var jeg hjemme. 4 måneder. 7 besøkte land. 64.000 miles. 35 flyturer. 25 flyplasser. 14 flyselskap. Utallige turer på motorsykkel. Bak rattet og bakpå. Haugevis med bussturer. Kom hjem med fantastiske opplevelser i bagasjen, nye bekjentskaper og venner. Mennesker jeg kom fantastisk godt overens med. Både lokale og andre reisende. Følelsene har vært innom alt fra ren, pur lykke, forelskelse og den følelsen du får når du lurer på hva du egentlig holder på med og om dette faktisk er riktig. Den har sikkert et navn. Kanskje redsel. Det har vært en fantastisk tur. Full av kontraster. Storbyer og landsbyer. Fjellturer og strender. College-fester i USA og hjemmebrent risvin i landsbyer uten strøm. Litt over 30.000 ord kan vanskelig beskrive turen. Takk til alle som har fulgt med.
Fantastisk! En fryd å lese og velkommen hjem Innimellom ønsker jeg at jeg igjen var "ungdom uten forpliktelser", slik at jeg kunne se verden på samme måte som det du nå har gjort. Men når jeg var yngre, så var verden så mye større...og flyreiser var forbeholdt de priviligerte med tykke lommebøker. Reis og opplev verden mens du kan Igjen, fantastisk morsomt reisebrev!!
Takk for en flott rapport. Har vært spennende og gøy å følge deg på tur, og dette har vært litt av en tur jorden rundt
Det er kjekt å følge med ...og ja jeg også skulle ønske at jeg kunne gjort slikt da jeg var yngre. Men du verden så spennende det er å planlegge slike turer når vi nå er over 60 ... Nå er det nesten slik at vi har det alt for travelt ... Vi vil jo også se alt, men vi har ikke all verdens tid ... Men nå er planleggingshorisonten lenger, hvilket betyr at vi i vår lille familie, hjemmesjefen og jeg, ikke har tid til en jorden rundt tur før i 2019 ... Først skal vi jo til africa og indiske hav og så skal vi ha wideroe billett og se alle småflyplasser i Norge og så skal vi til Kina og og så skal vi til Tennessee og kjøre bile til New Orleans og så skal vi være på hytten og så skal vi kanskje reise verden rundt ... Oppi alt dette må vi jo utnytte at vi vil være EBG til "vi ligger der" ... Det blir mye star allianse .... Er det noen her som har prøvd SA Around The Word tickets?
Takk for et fantastisk flott reisebrev har vært å en fryd å følge turen din. Måtte du finne på nye krumspring i fremtiden som du kan rapportere fra.
Jeg brukte Biz around the world for en konferanserturne for 11 år siden. Funket veldig bra. OSL- CPH - MPX - FRA - JNB - BOM - BKK - INC - SFO - SAN - ATL - ORD - CPH - OSL (tror jeg har fått bokstavene riktig). Jeg skulle egentlig fly MPX - ZUR - JNB, men Swissair fikk issues så avgangen ble kansellert og jeg ble sendt via FRA. Veldig skuffende. Mener å huske jeg fikk rundt 80 000 poeng på denne turen. Min søster og hennes mann har også brukt det, de fløy såvidt jeg husker, TRD - OSL - LHR - LAX - AKL - RAR - AKL - SYD - BKK - FRA - OSL - TRD. Dvs, de skulle egentlig fly østover, dvs LHR - SIN - AKL osv, men mistet forbindelsen i London pga sen avgang fra OSL. Null problem, de fikk med seg bonger og beskjed om å ta seg en øl / gin tonic og komme tilbake om en halv time. Dette var 2002 eller noe sånt tror jeg, så biz var fortsatt status og service på topp.
Utrolig gøy å følge deg på tur! Du skriver godt og levende, og ansporer reiselysten til et nivå der det er vanskelig å sitte stille - tusen takk
Tusen takk for et fantastisk reisebrev fra det som må ha vært en strålende tur! Du skriver fabelaktig godt, så jeg gleder meg allerede til neste gang du er ute på tur!
Fantastisk tur! Stiller meg i rekken av "gamlinger" som skulle ønske de var litt mer idiot når de var unge og frie og fikk gjort noe slikt Planlegger et sprell når ungene er gamle og har flytta ut men blir nok uansett ikke helt det samme.. Tror nok livet er for kort til at man skal vente på "riktig tid", så man bør vel egenltig bare gjøre det nå På snakk om det, kanskje jeg skal fortsette på mitt reisebrev fra i fjor sommer... hmm........
.... da jeg var ung og uten forpliktelser var luftfarten gjennomregulert og prisene var deretter, så det var nok umulig for vanlige mennesker å gjennomføre slik pga. høye kostnader. Det er andre tider nå når luftfarten er deregulert og det er reell konkurranse og flere fly de samme strekningen. Vi kan vel bare takke for selskaper som Ryanair, Norwegian, eacyJet, Wizzair og alle de andre selskapene rundt om i verden som er villige til å utfordre de etablerte selskapene. Konkurransen har jo gjort det mulig for å kunne reise med SAS T/R EWR for 3000 kr eller BIZ T/R AUK med Singapore Airlines for 26 000 kr .....
Tusen takk for en flott reiserapport. Ble helt rørt i siste innlegg Du vet at en novelle etter amerikansk standard har 60.000 ord? Så om du legger til litt kjøtt på beina så kan du gi det ut og kalle deg forfatter på Gule Sider? Lykke til med videre reising!