Asia og USA og Asia og Norge og USA og Norge og Asia og…. tja?

Tråd i 'Reisebrev' startet av Henrik, 04. sept 2015.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    Strålande lesing! Takk for at herren delte :) Ser fram til neste reisebrev!
     
    Henrik liker dette
  2. Cloudjumper

    Cloudjumper Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    18
    En helt strålende reisebrev @Henrik! Hele reisebrevet har vært god underholdning nå som det er "innedag" i Taipei pga tyfon, og jeg ble så inspirert at jeg like gjerne kjøpte noen flybilletter :D

    Har du noen hosteller du vil anbefale i Yangon, Inle Lake og Bagan? Skal på en liten runde i januar.
     
    Henrik liker dette
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Takk!

    I Yangon bodde jeg i 2014 på Chan Myae, og jeg gjorde det enkelt denne gangen og gikk for samme stedet. Har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men det var rimelig ålreit der. Eneste er at trappene er halvveis kjipe i varmen.

    I Inle Lake burde jeg kanskje gjort litt research - der bodde jeg på Mingalar Inn i Nyaungshwe, og jeg bodde egentlig veldig greit og billig, men det finnes en del resorts nedover som har gode priser i lavsesong; jeg ville kikket litt på de hvis det er aktuelt å bo der. Da er du imidlertid såpass langt unna at det må arrangeres bil/båt på ettermiddag for å komme deg inn til Nyaungshwe, og bil tilbake på kveldstid - de kjører ikke båter på nattestid.

    I Bagan bodde jeg (og mine nye reisekamerater på det tidspunktet) på Inn Wa Guest House i Nyaung-U, ganske nærme elven. Billig og helt kurant for hva man betaler. Aner ikke noe om standarden resten av stedene, og dette var noe av det billigere vi fant på sparket, men jeg hadde bodd der igjen.
    Da er man litt utenfor Old Bagan og New Bagan, men det tar ikke lange tiden ned enten med taxi eller med sykkel for å komme seg til pagodaene. En liten el-motorsykkel kan man leie for 4-5 USD om dagen, og det er såpass billig at du med fordel kan ha en stående på utenfor hotellet der oppe isåfall, og bruke den for å kjøre ned til restauranter.
     
  4. Cloudjumper

    Cloudjumper Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    18
    Takker og bukker for et utfyllende svar @Henrik. Da skal jeg kikke litt på forskjellige alternativer og se hva det ender opp med.
     
  5. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Vi var der i 3 uker i fjor, og vil umiddelbart anbefale dere å bruke mer tid i Yangon og Bagan enn Inle Lake. IL har blitt overdrevent turistifisert, eksemplifisert på det kraftigste av de berømte fiskerne som balanserer ytterst på sine elegante trebåter. Dette skjer kun på betaling eller i lagunen foran de store resortene.
    I Bagan kan man kjøre sin egen greie og dra til unike små templer å være helt for segselv en tidlig morgenstund. Om foto er deres greie er dette kanskje en av verdens mest spennende destinasjoner. Vi var der i 5 døgn og ville bare bli lengre :) Mandalay og Inle Lake er etter min helt subjektive mening verdt ett døgn hver.
     
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ble litt opptatt med å drikke øl inne på Mandalay Palace med noen trivelige militærfolk, så jeg gikk glipp av solnedgang fra Mandalay Hill, som visstnok skal være ganske pent. Ellers enig - det døgnet jeg hadde der holdt.

    Inle ville jeg lagt av litt mer tid til. Jeg hentet meg en sykkel en dag og syklet rundt, og det var kjempetrivelig. Ellers fikk jeg sett noen som balanserte uten at vi betalte for det, men det er nok i stor grad litt oppskrytt.

    Man kan helt tydelig også se drøy avskoging i fjellsiden på østsiden av IL fordi det skal bygges nye resorts. Det er imidlertid et av de stedene jeg ville dratt innom ganske fort, før det blir helt ødelagt av turisme.

    Bagan har jo forresten fått relativt store skader etter jordskjelv veldig nylig, som jeg helt har glemt av. Kan være greit å sjekke ut hvordan det står til med resten av infrastukturen før du booker altfor låste ting der.
     
  7. Cloudjumper

    Cloudjumper Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for gode innspill fra begge to! Den ferdige planen er ikke helt spikret enda, men da skal jeg justere ned med en dag i IL og opp en dag i Bagan eller Yangon. Godt poeng det med jordskjelvet Henrik. Får undersøke litt mer rundt det, men satser på at de klarer fikse litt fram til Januar også.
     
  8. Ingrid91

    Ingrid91 Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for et flott reisebrev! Hvordan gikk det med deg og USA-flørten? :)
     
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg vært rimelig utleverende her, så blir kanskje for dumt å stoppe nå.
    Vi kan si det sånn at jeg ikke har stort behov for å fly til Ohio hver eneste gang jeg har anledning lengre. ;)
     
    anders82 liker dette
  10. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    :D:D:D
     
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    he-he. Takk igjen for at du deler! :)
     

Del denne siden