Pit Stop 2: Qantas First Class lounge, Sydney
Ze results from ze German jury:
QA F lounge SYD er med god grunn ansett som en av verdens beste lounges. Både design, størrelse, mat, drikke, service og ambiente (tarmac og downtown view!) er noe av det råeste man kan oppleve.
Det er ikke rart at Star Alliance vurderte å innføre en egen toppstatus for å kunne konkurrere med OneWorld Emerald...
Vi hadde 8 timer layover i Sydney, med en fin formiddag i byen før vi dro tilbake til flyplassen og inn i loungen. Vi var booket på Qantas economy til Auckland, men siden jeg var armert med OneWorld Emerald status hadde både kona og jeg tilgang til Qantas sin "flagship lounge".
Inngang Qantas F lounge, SYD
Loungen er designet av Marc Newson, som også har jobbet for Alessi, Dom Perignon, Louis Vuitton og Iittala. Både beliggenhet og design fremstår som helt unik, og designen minner om både Sydney Opera House og vinger av et fly. Fargene er tydelig inspirert av det australske outback.
Loungen er delt inn flere segmenter, og virker enda større enn den allerede er.
Flotte områder for å jobbe (egne kontorer)...
...og slappe av med en god bok.
Loungen virker enda mer dramatisk etter solnedgangen....
der elementene i loungen skaper en flott tredimensjonal effekt.
Utsikten er det heller ikke noe å være misfornøyd med. Flott utsikt til både tarmac og Sydney.
Qantas A380....
...og 747, med Sydney downtown i bakgrunn
A380 og Gin Spritz (en Qantas lounge special der vannet i Aperol Spritz erstattes med Gin. Because....why not.)
Maten i Qantas sine lounges er også legendarisk, særlig oktopus med grønn chili. Siden vi hadde 5 timer i loungen, og flyet våres var forsinket kunne vi nyte maten to ganger, og alle retter vi bestilte var bare helt nydelig. Octopus, Barramundi og Pavlova anbefales på det sterkeste
.
Qantapus. Klassiker over alle klassikere.
Humpty Doo Barramundi....
Atomic Pavlova.
Gua Bao og Sambal Chicken
Kona og jeg stortrivdes på Qantas lounge, og det er vanskelig å si om dette er den beste lounge vi noensinne har vært i. Kona oppsummerte det best - Qantas, Lufthansa og Swiss F lounges er i samme liga. Mens Qantas lounge fremstår som mer uformell enn LH og LX sine, og derfor kanskje litt mer behagelig, får LH og LX ekstra poeng for design og sin limousine service..
Vet ikke om jeg tør å skrive dette her, men her er i hvert fall min personlig og ytterst subjektiv, oppdatert rangering av F lounges:
1. Lufthansa F lounge Terminal 2 G/H gates, MUC
2. Swiss F lounge Terminal E, ZRH
3. Qantas F lounge, SYD
4. LH F lounge, Terminal 2 K/L gates, MUC
5. LH F lounge, Terminal B, FRA
6. LH First Class Terminal, FRA
7. LH F lounge, Terminal A, FRA
8. Qatar Al Safwa lounge, DOH
9. Swiss F lounge, Terminal A, ZRH
10. British Airways Concorde Room, JFK
11. Cathay Pacific The Pier, HKG
12. Qantas F lounge, LAX
13. Cathay Pacific F lounge, LHR
14. Cathay Pacific The Wing, HKG
15. British Airways Concorde Room, LHR
16. American Airlines F lounge, LHR
17. British Airways F lounge, Terminal 3, LHR
18. American Airlines Flagship lounge and First Dining, JFK
19. American Airlines Flagship lounge, LAX
20. Asiana F lounge, ICN
21. British Airways F lounge, Terminal 5, LHR
22. Qatar F lounge, DOH
23. United First Class lounge SFO (avviklet)
Egne F områder som for LH i IAD og IAH teller ikke.
Noen business class lounges er så bra at de kunne være med på listen, f eks. Singapore Airlines C lounge SYD, Al Mourjan C lounge DOH og Finnair Premier lounge, HEL.
På denne reisen gjenstår QA F AKL og AC F PEK.
Hva er deres top F lounges? Kjør debatt!
Stay tuned....neste: Qantas economy til AKL, Qantas C lounge AKL, Air Tahiti economy til PPT, Sofitel Ora Resort Tahiti
Last edited: 13. juli 2019