Auckland ... hvor bor man?

Tråd i 'Reisemål' startet av Eddie47, 05. aug 2017.

  1. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    :) Nei heldigvis. Eg las om dei i Illustrert Vitenskap (trur eg?) for mange år sidan. Det var lenge før internett i alle fall, så eg har alltid trudd på det. No kan ein lese om dei på Wikipedia, så no er eg litt meir skeptisk.
     
    Chrisbgg and Eddie47 like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,521
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp.
     
    Stuttfeiten liker dette
  3. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Tror Illustrert Vitenskap og dassbladet Vimenn har feilinformert en hel nasjon på et høyt antall emner..

    Gjerne konsumert mens man tømte ryggen på en hyttedo... (Og vi er vell alle litt godtroende når vi sitter der)

    Hilsen fra rammen!

    C
     
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    Det mest fantastiske med dette forumet er alle sidegatene og ikke minst omveier man tar enten det er å fly fra A til B eller kommer med et enkelt spørsmål hvor skal man bo f.eks i Auckland (eller Aukland som jeg skrev i dyselektisk tåke).

    Skal man fra A til B med fly så må man ha minst fire leg og en bråte med *A lounger .....

    Å spørre om hvor man skal bo i Auckland bringer en fra Vennesla til kjøttetende papegøyer og utdassen på hytten!

    Takk til alle bidragsytere ... det er en fornøyelse å være på dette forumet, det er bare så forbasket at jeg ikke har oppdaget det for flere år siden.

    Jeg vil ha flere forslag!
    Utgangspunktet mitt var en "kjapp" tur til NZ (Christchurch, Greymouth, Auckland), men nå vurderes det en betydelig utvidelse av reiseruten ... takket være dere.

    Dyre venner å ha!
     
    Avixlo, Upsaker, kaijoar and 12 others like this.
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,901
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Vi var i Rotorua, der luktet det vondt, men vi så masse spennende vulkansk landskap, og var i en "autentisk" Maori-landsby.
     
    Eddie47 liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,521
    Bonuspoeng:
    293
    Skal dere kjøre noe på nordøya? Der er det av alle ting en "norsk" landsby...
     
    Eddie47 liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,521
    Bonuspoeng:
    293
    En ting til, hvis dere skulle ende opp med å ønske å ta bil fra CRC til AKL, da vi kjørte den ruta, ble vi anbefalt å forhåndsbestille billett på ferja over Cook strait, det var en del biler, så det kan hende har noe for seg...
    Wellington (hovedstaden) var forresten ikke så mye å skrive hjem om syns vi.
     
    Eddie47 liker dette
  8. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var en kraftig svovellukt der. Men del av sjarmen. :)
     
  9. stensth

    stensth Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Bodde på Hilton på Princes wharf.
    En dags tur til Waiheke med for eksempel vinprovning.
    En dags tur til Hobbiton og Glow worm Caves.
    En dag i byen med litt gåing, tur opp i Sky Tower, ta en kaffe å så siden hoppe ned?
     
    Eddie47 liker dette
  10. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    995
    Likes mottatt:
    8,986
    Bonuspoeng:
    163
    Vekker til live denne tråden. Jeg ankommer Auckland 20/12 og planen er å ta toget sydover 23/12. Hilton har tidligere blitt anbefalt av flere (ikke så overraskende), det samme med Rydges. Jeg må kjøre noe kontroll på budsjettet under denne turen, men vil også ha det komfortabelt de første dagene etter en lang reise. Jeg kommer til å gå mye, så plassering betyr ikke alt, men samtidig går toget 07:45 så det må være mulig å innta frokost og reise til stasjonen uten å stresse.
     
  11. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Kan på det sterkeste anbefalle det helt nye hotellet M Social i Auckland..

    Betjeningen var en fryd.

    Og i hotellbaren kan man virkelig kose seg.

    Når vi var der nylig, skulle jeg ta meg et glass vin før vi skulle ut å spise i byen.
    Jeg ba om en anbefalling av en lokal hvitvin.
    Somelier fra Restauranten ble tilkalt, og det ble arrangert en helvetes svær vinsmaking med totalt 7(!) glass, før jeg fattet en beslutning og bestilte ett ynkelig lite glass..

    @Flybu kom ned ett kvarter etter og fikk nøyaktig samme gjennomgang! (det kunne jo være vi hadde forskjellig smak når det kom til vin, så de mente det var for dumt at han skulle ta samme som meg..)

    Bare utrolig artig opplevelse.. needless to say, vi ble sittende der resten av kvelden..

    Barsjefen var irsk, og hadde flyttet til Nz for å spille Rugby, men hadde blitt stygt skadet, og var nå bartender. Glad for det... og laget noen helvetes gode Espresso Martini og GT.

    Rommene var nye og fine, men folket som jobbet der, gjorde opplevelsen komplett!

    3600kr for 3 netter.,


    C
     
    Jonkebassen, Edin, Upsaker and 6 others like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Steike, men tanke på hva et glass vin koster i Oslo så går det jo opp i opp å booke en tur ned og hinte om vin interesse i baren:rolleyes:
     
  13. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Dog endte jeg opp på den dyreste Sauvignon Blanc til 170kr et par ganger ...
    Men fortsatt value.. :)

    C
     
    Calling and Eddie47 like this.
  14. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    995
    Likes mottatt:
    8,986
    Bonuspoeng:
    163
    Takk så mye for tipset @Chrisbgg! Jeg klinte til med tre netter - den baren skal ikke tjene mange kronene på denne verdensvante globetrotteren :) Bestilte også Northern Explorer til Wellington. Regner med å "feire" julaften i hovedstaden før jeg drar til Sørøya. Men blir det med båt+buss eller innenriks mon tro :rolleyes:
     
    Chrisbgg liker dette
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Med fare for å spore litt av tråden, noe som kan si litt fornuftig om prisnivået på NZ? jeg trodde selv det var litt billigere en Australia.
     
  16. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,521
    Bonuspoeng:
    293
    Vi opplevde NZ som dyrt. Norske priser og kanskje litt til.
     
    Chrisbgg liker dette
  18. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Haha denne kom vi over ved en tilfeldighet tidligere denne måneden da vi måtte ha en do-pause på vår kjøretur til Wellington. Artig nok opplevdes det som Norge også, hvor det blåste en god del, akkurat som på vestlandet.
     
    RoadKing liker dette
  19. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer an på litt hvor du er og hva du bruker penger på. Jeg opplevde New Zealand som litt billigere enn Norge, ca. 20 % billigere på mat. Jeg spiste en del fast food og handlet i vanlige matbutikker, så ikke noe særlig fancy.

    Hoteller opplever jeg er på norsk nivå, ofte enda dyrere. Alt etter standard selvfølgelig. Auckland er generelt dyrt. Bensinprisene var heller ikke langt unna norske priser. Alkohol gikk det lite av, men har generelt inntrykk av at det er forholdsvis dyrt, både i Australia og New Zealand.
     
  20. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Vil presisere at det ikke er fulle glass, men en smakings!

    Du får hilse iren i baren og hun chilenske somelieren fra de to Norske...

    C
     

Del denne siden