Australia tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 30. jan 2015.

  1. JohannaMP

    JohannaMP Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har vært en del i Australia. Anbefaler å unngå Cairns med mindre du synes Gran Kanaria er topp.

    Brisbane er en fantastisk fin by: en storby med avslappet atmosfære. Derfra er det lett å komme til Gold Coast, Tamborine mountain (flott natur, vingårder osv.) og flere øyer som Stradbroke island.

    Har vært 2 ganger i Melbourne og det er et eller annet som gjør at jeg ikke er imponert over denne byen. Bortsett fra Yarra Valley, altså vinområde. Det kan anbefales, så lenge dere klarer å dele "oppgaver": hvem kjører, hvem smaker vin ;)

    Sydney, derimot, er et slags all-in-one reisemål med storbyliv, strand, natur, shopping og kultur. Jeg kjører ikke bil, så kollektivtransport er viktig, og det fungerer fint i Sydney. Jeg kunne fint tenke meg å bo i Sydney faktisk.
     
    snus_mumrikken liker dette
  2. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    769
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Og ikke minst, Lady Elliott Island:)
     
    JohannaMP liker dette
  3. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    448
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Kan du utdype litt om hvorfor vi burde unngå cairns, imens det er 26 - 30 varmegrader i Juli måned? Vi klarer oss fint med leiebil der og skal være der bare for sol, strender og great barrier reef.
    I Brisbane risikerer man å oppleve så kjølig som 16 varmegrader. Vi vil ha noe steder som kan garanterer 25 varmegrader og oppover under Juli måned.

    Om Sydney, vi tenkte samme om leiebil. (Bare hvis du liker å betale bompenger, drivstoff, parkeringsplass og bruke halve tide til å lete etter p-plass.) Vi kommer til å bruke kollektivtransport. Vi skal bare bli der 5 dager og så videre til New Zealand.
     
  4. JohannaMP

    JohannaMP Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg synes Cairns var litt harry (bl.a. store billboards for gentlemen's clubs), men hvis dere har tenkt å få shopping og kultur i andre byer, går det nok greit. Dagstur med Skyrail og Kuranda tog kan anbefales, og Cairns har en offentlig lagoon i byen.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Fru Roadking og jeg var i Cairns for 4-5 år siden. Cairns i seg selv er vel ikke spesielt interessant, har heller ikke noen fin badestrand og med advarsel om fare for krokofanter mm.
    Imidlertid opplevde vi Cairns som en utmerket plass for å reise ut til revet. Vi feiret forøvrig julaften der ute.
    Men Cairns? Det var bare en nødvendig stopp, vi hadde neppe reist dit om det ikke hadde vært for revet.
     
    jgroneng liker dette
  6. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    448
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Takker for svaret. Vi tenker ikke å bo midt i Cairns sentrum, mer som Palm Cove. Bare et eneste spørsmål:
    Hvordan skaffer man en bra deal for Great Barrier Reef - tur? Vi er gruppe på 12 stk, enten vi kan bli med flokken eller avtale med kaptein med sin båt for dagstur til dit.

    Fant en som tilbyr ca 500 kr per pers for dagstur rundt Great barrier reef.

    Det er anbefalt å besøke dit i Juli hvor det er færrest dager med regn i sammenlignet med resten av året.
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Vi var med en katamaran, overnattingstur. Men den var ikke større enn at 12 vel ville okkupert hele båten og burde gi en god pris.
    Jeg husker ikke hva vi betalte, det er uansett lenge siden.
    Men, jeg syns 500/pers høres ut som en god pris for en dagstur.
    Vi hadde ikke no regn da vi var der (julen), men samtidig, det er jo så varmt at ei regnskur bare er forfriskende.
     
  8. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    448
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipset. Jeg faktisk ble litt skeptisk da det kom opp ca 500 per pers og kanskje det kan være svindel på nett, tenker at det skulle koste mer opp til 1000 per pers?

    Men men, skal gjøre mer research på det.
     

Del denne siden