Heisann,
@Sieges og velkommen til Bonusfeber.
Dessverre er dette ett velkjent problem som ikke bare SAS sliter med. Hos United driver de med samme monkeybusinessen og skylder selvsagt på operating carrier. Bookingklasse endret seg ikke underveis, man vet hvilken bookingklasse reisen bookes inn i før du trykker "kjøp", men SAS og andre opplyser ikke om dette.
Når billetter bookes som codeshare er det alltid en underliggende bookingklasse for selskapet som operer flygningen.
Som ett eksempel, hadde jeg i November en flight fra Lisboa til London og videre til Chicago som ble solgt av United.com med United flightnummer. Alle bookingklassene var V klasse som er ganske så langt oppå stigen.
Vel, når flightene postet på min United konto, var det slett ikke som V klasse
Som du ser er United's bookingklasse V (Z betyr at jeg brukte ett oppgraderingsinstrument og bekreftet i Business), mens TAP flighten i realiteten var K og kun ga 50% poeng hos TAP, selv om den var solgt som V.
Dette er selvsagt ikke noe United, eller SAS for den del, opplyser om på sine websider, men de har begge en disclosure som sier at codeshare belønnes etter codesharepartners bookingklasse, ikke markedsført bookingklasse
Her er hva United sier:
Mileage accrual is subject to the rules of the United MileagePlus program and, as provided therein, mileage will be credited in accordance with the terms and conditions of the MileagePlus Program in effect at the time of travel, not at the time air travel is purchased, booked or reserved, and accordingly miles may not be awarded for some tickets or miles may be awarded in an amount fewer than shown.
The award miles accrued on codeshare flights are based on the operating carrier and their equivalent fare class. This could result in differences between the purchased booking class and the booking class flown, which determines the number of base and Premier qualifying miles and Premier qualifying segments earned.
https://www.united.com/CMS/en-US/ma...s/Pages/AirlinePartnerDetails.aspx?ItemId=319
Så dessverre har man en dårlig case her, men jeg er fullstendig enig at dette er shady forretningsførsel. Man burde definitivt opplyse hvilken bookingklasse man vil ende opp i siden det er informasjon som er tilgjengelig ved booking, men så var det SAS IT da...
Mitt råd er å IKKE booke codeshare direkte hos SAS og heller bruke andre kanaler, som f.eks. Wideroe.no. Finn reisen du skal kjøpe, start en chat med dem og få bekreftet hvilken bookingklasse du vil ende opp i. Dersom klassen ikke opptjener poeng, spør om de kan selge deg en klasse som opptjener poeng og hva forskjellen i pris er. Ofte er det veldig lite penger som skiller.
Ved å ikke booke direkte, gir du i tillegg SAS pisk på pung for å ikke investere nok i skikkelig IT og å være uærlig mot sine kunder.
Vis alt...