Automatisk forandring av Bookingklasse?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Sieges, 08. jan 2015.

  1. Sieges

    Sieges Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    Jeg er helt ny på dette forumet som jeg fant i går. Har funnet mye spennende lesing her, så tenkte jeg like gjerne jeg skulle stille et spørsmål til dere eksperter :)

    Jeg har en "tvist" gående med SAS ang bonuspoeng. Jeg kom ingen vei hos SAS, så jeg ble oppfordret (!) av SAS kundesupport pr. til å sende klage til Transportklagenevnda for Fly (noe som jeg har gjort).

    I Februar i fjor bestillte jeg T/R fra Stavanger til Melbourne i Australia via SAS.no. Reisen ble gjennomført i November i år. Det var SAS Go. I bestillingenbekreftelsen fra SAS ble det oppgitt bookingklasse W for alle flyginger. Ruten var SVG - CPH - SIN - MEL; CPH - SIN og SIN - MEL skulle ble gjennomført med Singapore Airlines. Jeg dobbeltsjekket med SAS sine egne sider der det sto at bookingklasse W gir bonuspoeng på Singapore Airlines sine flygninger.

    Ettergjennomført flygning så kom det ingen Bonuspoeng på SQ flygningene, slik at etter 2 uker så manuelt registerte jeg flygningene på SAS sine sider. Der fikk jeg til svar at bookingklasse Q ikke var "eligable" for bonuspoeng.

    Lang historie kort så innrømmet SAS at alle flygninger som blir bestilt gjennom SAS.no i klasse W som benytter seg av SQ flygninger blir automatisk konvertert til bookingklasse Q uten at det gis noe varsel eller at det opplyses om dette på forhånd under bestillinger. Ifølge SAS sitt support senter (hvor jeg også ble oppfordret til å klage) så ble dette gjort for å holde prisene nede slik at de kunne konkurrere bedre. Det var ingen mulighet for dem å gi noen som helst form for bonuspoeng siden jeg hadde gjennomført reisen allerede.

    Jeg vet ikke om dette er "vanlig" viten eller om jeg har blitt "svindlet" av SAS, men jeg ble hvertfall rimelig forbannet. Jeg hadde ikke flydd med SAS/Star Alliance hvis jeg hadde vist dette på forhånd. Da hadde det blitt BA/Quantas som var billigere når jeg bestillte. Men siden jeg var et hårstrå unna EuroBonus Gold (som jeg nå ikke blir siden jeg ikke fikk poeng) så bestillte jeg med SAS.

    Og i tillegg: Min kjæreste gjennomførste samme flygning, men hun er KrisFlyer fra Singapore Airlines. Hun fikk SQ poeng på SAS flygningen Stavanger til København.

    Noen som har noen innspill? Min eller SAS sin feil.
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Om det stemmer det SAS selv sier de gjør er det jo helt spinnvilt. Om det ikke er vanskelig nok med bookingklasser fra før...
     
  3. Enhanced

    Enhanced Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Dette er vel det velkjente problemet med at det ikke er oppgitt noen steder hva en bookingklasse hos SAS oversettes til hos "operating carrier" når det er snakk om code share. Når du f.eks. får bookingklasse W på "SK 1234" som er operated by Singapore Airlines så er det ikke det samme som at du flyr bookingklasse W hos SQ. I ditt tilfelle tilsvarte W tydeligvis Q hos SQ. Denne "oversettelsen" er rimelig vanlig, og en god grunn til at man helst bør bestille sånne kombinerte billetter på en nettside som lar deg se helt klart hvilken bookingklasse man til enhver flight ender opp i. F.eks. Widerøe eller Berg-Hansen viser begge dette.

    Hvis man skal se strengt på det - din feil, siden dette er vanlig praksis. Men det er jo ikke så lett å vite hvordan det fungerer før man har gått i baret noen ganger. :)
     
    view liker dette
  4. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant sak, og flyselskapet vil nok påberope seg at det er din skyld. Hadde allikevel vært artig om du greide å formulere en klage om at det er helt umulig å finne ut av rabattene når de "villeder" på den måten og sett hva som kommer ut av det. Selv eksperter finner ikke ut av dette på en enkel måte. (Tidligere var det helt håpløst med Luftahsna/SAS-codeshare da det var ren lotto)
     
  5. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Det samme skjedde meg på min reise OSL-CPH-SIN-SYD T/R i november. Når SAS solgte meg billettene, endret de bookingklasse fra SQ sin som ikke gav poeng, til en egen bookingklasse som gav poeng, iht opptjeningstabellen. Når jeg klaget på dette, ble jeg henvist til en setning i betingelsene hvor det står noe om at "ekte" bookingklasse hos utøvende flyselskap kan være en annen enn den SAS selger og som er referert på billett. Selv om det er 16 000 poeng det er snakk om for min del, orket jeg ikke ta opp kampen og nå er jeg uansett ferdig med SAS som foretrukket flyselskap, men saken irriterer meg fortsatt grenseløst.

    Det er helt meningsløst at de skal endre bookingklassen på sin billett. Hvorfor ikke bare være "ærlig" med egne kunder?
     
    SASDC8 and view like this.
  6. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Velkjent...? De fleste sjekker neppe opptjeningstabellen i det hele tatt, og enda mindre hvilken bookingklasse en codeshare-flight blir "mappet" til (hvordan sjekker man det?). Det er vannvittig uoversiktlig og uforutsigbart for kunden, selv for bonusjegere som oss er det veldig vanskelig å finne ut av. Synes det er helt på sin plass hvis SK/SQ får en smekk for en slik praksis - uansett hvor vanlig det måtte være i bransjen.
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Heisann, @Sieges og velkommen til Bonusfeber.

    Dessverre er dette ett velkjent problem som ikke bare SAS sliter med. Hos United driver de med samme monkeybusinessen og skylder selvsagt på operating carrier. Bookingklasse endret seg ikke underveis, man vet hvilken bookingklasse reisen bookes inn i før du trykker "kjøp", men SAS og andre opplyser ikke om dette.

    Når billetter bookes som codeshare er det alltid en underliggende bookingklasse for selskapet som operer flygningen.

    Som ett eksempel, hadde jeg i November en flight fra Lisboa til London og videre til Chicago som ble solgt av United.com med United flightnummer. Alle bookingklassene var V klasse som er ganske så langt oppå stigen.

    Vel, når flightene postet på min United konto, var det slett ikke som V klasse

    [​IMG]

    Som du ser er United's bookingklasse V (Z betyr at jeg brukte ett oppgraderingsinstrument og bekreftet i Business), mens TAP flighten i realiteten var K og kun ga 50% poeng hos TAP, selv om den var solgt som V.

    Dette er selvsagt ikke noe United, eller SAS for den del, opplyser om på sine websider, men de har begge en disclosure som sier at codeshare belønnes etter codesharepartners bookingklasse, ikke markedsført bookingklasse

    Her er hva United sier: Mileage accrual is subject to the rules of the United MileagePlus program and, as provided therein, mileage will be credited in accordance with the terms and conditions of the MileagePlus Program in effect at the time of travel, not at the time air travel is purchased, booked or reserved, and accordingly miles may not be awarded for some tickets or miles may be awarded in an amount fewer than shown. The award miles accrued on codeshare flights are based on the operating carrier and their equivalent fare class. This could result in differences between the purchased booking class and the booking class flown, which determines the number of base and Premier qualifying miles and Premier qualifying segments earned.

    https://www.united.com/CMS/en-US/ma...s/Pages/AirlinePartnerDetails.aspx?ItemId=319

    Så dessverre har man en dårlig case her, men jeg er fullstendig enig at dette er shady forretningsførsel. Man burde definitivt opplyse hvilken bookingklasse man vil ende opp i siden det er informasjon som er tilgjengelig ved booking, men så var det SAS IT da...

    Mitt råd er å IKKE booke codeshare direkte hos SAS og heller bruke andre kanaler, som f.eks. Wideroe.no. Finn reisen du skal kjøpe, start en chat med dem og få bekreftet hvilken bookingklasse du vil ende opp i. Dersom klassen ikke opptjener poeng, spør om de kan selge deg en klasse som opptjener poeng og hva forskjellen i pris er. Ofte er det veldig lite penger som skiller.

    Ved å ikke booke direkte, gir du i tillegg SAS pisk på pung for å ikke investere nok i skikkelig IT og å være uærlig mot sine kunder.
     
    SASDC8 and Herlov like this.
  8. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Har utelukkende booket reiser hos WF.no, det siste året.

    Har ingen planer om å endre den taktikken. ;)
     
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, teoretisk sett viser heller ikke Widerøe den reelle bookingklassen når man booker codeshare, man må chatte med dem/ringe om dette.
     
  10. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    I tillegg til Transportklagenemda kunne det kanskje vært interessant å sendt et brev til Forbrukerombudet (eller hva det heter). Er ikke dette villedende markedsføring?
     
  11. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Villedende markedsføring er det neppe. Ville heller forsøkt på å argumentere at bonuspoeng er en form for rabatt og at de derfor ikke opplyser om korrekt rabatt.

    (Du får 5 øre cashback/liter på bensin levert med tankbil A. Er bensinen i tankene levert med tankbil B, C eller D får du en annen rabatt, men det kan vi ikke opplyse om før etter kjøpet...kanskje)
     
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig tydlig på SAS sine hjemmesider

    https://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/

    OM CODE-SHARE-FLYGINGER
    Hvis du kjøper en billett på en flyavgang som er markedsført av SAS eller Star Alliance, men som er operert av et annet flyselskap (code-share-flyging), bestemmer flyselskapet som opererer flygingen, hvor mange poeng du opptjener på denne. Flykoder som markedsføres som SK3000-SK3999, SK6000-SK6999 og SK8000-8999, er code-share-flyginger som opereres av en av SAS-partnere. Du opptjener Grunn- eller Ekstrapoeng og, i noen få tilfelle, ingen EuroBonus-poeng, avhengig av hvilket flyselskap som operer disse avgangene på vegne av SAS. Du opptjener ikke EuroBonus-poeng på flyginger som opereres av flyselskap som ikke deltar i EuroBonus.

    NB! Booking-klassen i billetten kan avvike fra booking-klassen som brukes av flyselskapet som opererer flygingen.
     
  13. Sieges

    Sieges Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Jøss. Takk for alle svar.

    Selv om SAS er, tydeligvis, veldig tydelig på sin egen side (ref. tommy777 sin post) så er det jo i grunn "umulig" å finne bookingklasse som den blir konvertert til. Jeg spurte SAS support om dette også under telefonsamtalen, og de fortalte meg at du var helt nødt til å ringe dem ETTER bestillingen det var ikke mulig å finne ut dette på egen hånd via internett.

    Det som jeg reagerer på er akkurat dette, at det ikke går an på "fornuftig" måte å finne ut hva som bookingklassen blir, selv om de opplyser at den kan bli endret. Dette er jo informasjon som direkte vil ha innflytelse på min (og sikkert flere andre) sin bestemmelse av hvilken carrier vi skal velge. Regelrett håpløst - og i min mening tilbakeholding av informasjon med overlegg. SAS kan ikke komme her og si at dette ikke lett hadde blitt ordnet opp i dersom de ønsket det.

    Kanskje planen blir å booke Star Alliance (selv om jeg vil prøve å ta en.... pause fra Star Alliance) via Wideroe.no ... selv om dere ikke blir helt enig med dere selv om dette gir meg nødvendig informasjon heller.

    Er dette vanlig "policy" i alle allianser? Eller er SkyTeam og One World "bedre" enn Start Alliance?

    Vi får se hva Transportklagenevnda sier. Jeg har ork å dra dette langt dersom det kreves. Ikke noe som gir folk motivasjon enn å bli forbannet :)

    Forresten; Jeg så for en tid tilbake at Diners tilbydde kort som gav One World (British Airways) poengopptjening (dog bare i noen europeiske land - ikke Norge). Noen som har tips om Diners (eller annet kredittkort) som samarbeider med BA eller One World?
     
    tommy777 liker dette
  14. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Prinsipielt mener jeg at det er bra om denne håpløse praksisen får en runde i Flyklagenemda. Flyselskapet må gjerne gjemme seg bak liten (eller i SAS' tilfelle stor) skrift osv., men faktum er at selskapene til en hver tid har full oversikt over hvordan codesharebilletter mappes hos operating carrier, men at de bevisst hemmeligholder dette. Det er det siste jeg mener blir for dumt, på grensen til villedende markedsføring.

    Å få en vurdering av den praksisen fra et forbrukerperspektiv vil være veldig interessant, så jeg hadde kjørt en klage.

    Del gjerne klageteksten din her, hvis du ønsker innspill fra de mange kompetente personene her (sikkert noen jurister blant oss også), og få Herlov med på å klage også. Gir større tyngde ;)
     
    view liker dette
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Hei og velkommen! Kjedelig lesning med opptjeningen din som ikke ble noe av. Dette har jeg brent meg på selv i Star Alliance og derfor lever jeg etter regelen: book aldri codeshare!

    Faktum er at vi har ingen måte å vite hvordan codeshare bookingklasser "mappes", altså oversettes, når man bestiller codeshare. Dette er jo kritisk info ifm med poengopptjening da det er bookingklassen hos operating carrier som avgjør opptjeningen. Denne informasjonen er ikke offentlig tilgjengelig, samt det skjer stadig endringer der ettersom man gjør endringer hos de respektive selskaper.

    Forøvrig støtter jeg at dette burde bringes opp til forbrukermyndigheter, for her har selskapene gjort alt de kan for å tåkelegge og når det smeller og du sitter igjen med null/mindre poeng enn antatt, så henvises det til betingelsene som står med liten skrift i billetten du har kjøpt. Jeg mener dette er smått uredelig, SAS selger ikke egne bookingklasser som ikke gir poeng meg bekjent, og da må man for svingende opplyse ved kjøp at valgte bookingeklasse på f.eks SK8001 (en codeshare) plutselig gir null poeng.
     
  16. Sieges

    Sieges Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    I følge Forbrukerrådet sine hjemmesider så skal alle "Flytransportsaker" rettes til Flyklagenevnda.
    Forøvrig vil jeg si at klageprosessen var overraskende positiv og strømlinjeformet.

    Klagen ble registert 2 Jan, så får vi se hvor lang tid det tar. Saksgangen er forklart på flyklagenevnda sine hjemmesider (jeg kan ikke poste link, siden jeg har mindre enn 10 poster... :/)

    Så det er vel på steg 4 nå. Venter på svar fra SAS.
     
  17. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg leste om en som opplevde noe av det samme, også det med SK og SQ. Han tok en print screen av bookingsiden ved bestilling. Der stod det tydelig hvor mange EB-poeng turen ville gi. Vel hjemme ble det kreditert null for flightene med SQ, vedkommende sendte da en klage med bildet fra bookingen som vedlegg. SK la seg flate og krediterte poengene med en gang.
    Jeg vet de sluttet å vise disse poengene på bookingsiden en gang høsten 2014...... Klok av skade kanskje.
     
  18. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Poengvisning er nå tilbake på sas.no..... Men blir ikke imponert av det jeg ser etter endringene altså....:(
     
  19. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Og den viser faktisk poeng ihht bookingklasse så man får rett sum opp på forskjellige priser innenfor eks. GO, så noe får de til (på SK-flighter).
     
    LN-FHU and KristianSk like this.
  20. Sieges

    Sieges Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for innspill.
    I følge saksgangen så kan jeg komme med en "kommentar" til SAS sitt svar før en nenvd skal vurdere saken.
    Mulig jeg kommer til å henvise til denne forumtråden. Håper dette går greit for alle som har postet.

    Jeg skulle gjort det samme. Noe jeg må følge for fremtiden tror jeg. Uansett hva flyselskap det måtte være.
     

Del denne siden