Jeg skjal på en bonus tur til Amsterdam i November, nå viser det seg at jeg må videre på jobb, mens fruen skal hjem igjen. Er det mulig å avbestille min retur billett, men la hennes fortsatt være aktiv?
Hvis det er SAS-bonusreise så bør det være mulig. I hvert fall å splitte opp billetten per passasjer. Hvorvidt du får mulighet til å endre fra t/r til enveis er nok veldig avhengig av tilgjengelighet og O/D-restriksjoner, men i verste fall får du bare beholde billetten og unngå innsjekk på hjemreise. Jeg vil anta at dette også kan gjøres på Skyteam-reiser, men vet ikke for sikkert. Om det er en *A-bonustur aner jeg ikke om det lar seg gjøre, men jeg mistenker at det ikke er så lett.
Som @btm sier, du skal kunne splitte billetten, og da kansellere hennes. Men å kansellere hjemreise og beholde utreise er nok ikke så greit. Du må nok splitte billetten, kansellere hennes t/r og bestille ny enveis for henne. Alternativt, la ting være som de er, så er det "no show" på henne når du drar hjem og du mister poengene. Du kan jo være grei å si ifra i skranken om at hun måtte hjem tidligere pga personlig krise whatever så vet de at hun ikke kommer.
Dette gikk i alle fall fint for ca et år siden, da reiseplanen endret seg for en av oss. Fikk da ny bookingreferanse....som sikkert indikerer "splitting".
Dette mener jeg er kurant. Splitte booking og kansellere den ene returen. Meld gjerne tilbake resultatet her.