Jeg har sikret meg en CT tur for 2 pax i ANA F i feb 2023. Nå viser det seg at reisefølget etter all sannsynlighet ikke kan bli med likevel. Spørsmålet er da om det er mulig å avbestille /endre kun for den ene reisende uten at man også må sette min billett i "fare"? Greit å være forberedt på mulighetene før man spiller roulette
Du får ikke endret navn på en *A billett, kun på rene SAS-bookinger. Du kan jo prøve å avbestille og bestille på nytt i samme operasjon, men det er en risiko for at billettene blir borte. Og husk at dersom du splitter en CT-booking, så må du enten ha en CT til, eller mer poeng tilgjengelig.
Hvis det er det første punktet du refererer til, så vet jeg ikke om de kan endre navn på booking for så å rekalkulere?
Hvis jeg har skjønt det riktig så en rekalkulering pris og feks fjerne en reise eller gjøre forandringer i en reise uten at legg blir avbestilt eller gjøres tilgjengelig for andre. Men hvis en skal bytte navn vil billetten kannseleres , Nytt gebyr kommer på og det er en fare for at de enkelte legg ikke lenger er tilgjengelige for booking via EB.
Jeg har opplevd at agenten skrev feil navn på en CT bestilling. Han klarte å løse det etter billetten var utstedt, uten at jeg vet hvordan det ble løst. Det var en kar som virket meget kompetent igjennom hele prosessen. Han utstedte billetten før jeg rakk å be om å få den tilsendt for gjennomsyn, akkurat av denne grunnen.. Vet ikke om det er et åpent vindu for endring av navn innenfor en gitt tidsramme etter billetten utstedes dog. Var en CT med 2xTAP, 4xAvianca og 2xTurkish (ingen waitlist).
Nei, jeg siktet til det andre punktet: Og husk at dersom du splitter en CT-booking, så må du enten ha en CT til, eller mer poeng tilgjengelig.
Aha. Ja, det kommer selvfølgelig an på hva man skal oppnå. Hvis man bare skal fjerne den ene reisende, så er jeg enig med deg. Men, hvis man skal dele bookingen i to, og beholde begge de reisende, så må man ha en CT til eller flere poeng.
DETTE har jeg opplevd. Jeg og en venn hadde en reise booket til Asia med CT. Han ble syk dagen før og jeg ringte til SAS. De sa at poengene skulle bli betalt tilbake og at de skulle fjerne han fra bookingen. Når jeg møtte opp på flyplassen ved avreise spurte de i skranken om hvor den jeg reiser med er blitt av. Jeg sa han ikke skal reise. Jeg kom ombord i flyet, de spurte hvor den jeg reiste sammen med er blitt av. Jeg kom ombord i fly nummer 2 og samme greia. Hverken sas eller folk på flyplassen klarte å fjerne han fra bestillingen, og poengene for den jeg reiste med ble aldri refundert. Det viktigste var at jeg fikk utføre reisen da det hverken var flere ledige poengbilletter eller andre ruter for poeng, for å komme seg til destinasjonen i tide. Kjøpe billetter hadde kostet over 30.000.kr