Avianca Brasils siste åndedrag

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magicbyte, 17. mai 2019.

  1. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Avianca har et søsterselskap/franchise taker i Avianca Brasil (som også er medlem i Star Alliance). De har i lengre tid vært i heftige økonomiske problemer, og under konkursbeskyttelse siden desember.

    Lite viste jo jeg om det når jeg booket min reise med dem for en liten detour til Sao Paulo fra Rio de Janeior (jobbtur til Rio, da med en helg i SP).

    Så det ble noe spennende når det begynte å ticke inn meldinger på SOS alerten min om at alle som reiser med Avianca Brasil den nærmeste tiden bør bekrefte rutene sine og evt. booke alternativer.

    Det viser seg at de har blitt fratatt størsteparten av flåten sin (leased fly de ikke har betalt for) og har i lengre tid ikke betalt lønn til sine ansatte. Flyplasser og andre levrandører (drivstoff/catering) forlanger nå også full forhåndsbetaling.

    Flyet mitt gikk da 15 Mai fra Rio til SP, og utrolig nok var dette ikke kansellert. Men det var en skikkelig merkelig opplevelse å fly med dem. De hadde bare en bemannet insjekkingskranke - og damen som bemannet den så litt overrasket ut når jeg kom dit. Ved gaten var det også omtrent ingen folk. Flyet landet on time, og opplevelsen av å se gråtende crew og passasjerer komme av flyet var skikkelig rart.

    Vi var ca 20 pax som skulle ombord i flyet (en a319) så vi hadde hver vår rad + litt til. Betjeningen var også meget varierende, noen hadde et tappert smil - mens andre var veldig resignerte.

    Flyturen fra Rio til SP er i 1 time fra gate til gate, og vi kom avgårde on time og hadde en flott tur utt av Rio. Det ble mørkt og overskyet før vi kom til SP så det så vi ikke så mye til.

    Var litt samme følelse når vi gikk av, noe crew som var off duty var ganske så sentimentale når de sa farvel til de som var on duty.. og jeg fikk litt sånn gravferd følelse nesten.

    Nå sitter jeg i Sao Paulo og skal fly tilbake til Rio i morgen... Flyet mitt er kansellert, men jeg har fått tilbud om et annet Avianca fly litt tidligere på dagen. Problemet er jo at de ansatte har varslet streik fra og med 18:00 i dag (Brasiltid) på alle de 8 fly som er igjen i flåten. Så jeg har vel ingen store forhåpninger om at jeg faktisk kommer til å fly med Avianca i morgen.

    Den gode nyheten er at poengene for reisen min fra Rio to SP allerede har ticket inn på min Eurobonus konto :) Hadde sett for meg at jeg kunne se langt etter disse.
     
    Avixlo, SilverBird, Gullars and 21 others like this.
  2. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Har kun gode minner om Avianca Brazil (O6). Hadde diamond og deretter gull-status hos O6/Amigo fra 2015 og helt frem til ut mars i år. Ble "feilvurdert" til diamond på en statusmatch de hadde høsten 2015. Jeg hadde både A3 gold og AZ Gold på den tiden og sendte begge kortene som referanse for statusmatchen, så kanskje de anså meg om tilstrekkelig VIP-kunde til at de gav meg toppstatus, hva vet jeg. Det morsomme startet da jeg ble nedgradert til "nada" fra diamond. Fikk via FT tak i en annen statusmatchet fyr som skriftlig på mail hadde blitt lovt at man skulle få soft-landing til gull fra diamond (noe han etter en liten klage fikk), og ba om å få oversendt mailene han hadde utvekslet med dem om dette. Endret videre bare mailteksten til at den skulle se ut som om det jeg var meg selv som var mottaker og avsender av korrespondansen, klaget min nød, og vipps så hadde jeg også blitt softlandet til gull (i 2017). Har ikke tall på hvor mange flotte *A-lounger jeg har besøkt med det diamond/gull-kortet, men jeg har bl.a .kost meg en hel dag i LH Senator-loungen på JFK og gasset meg i mange timer i den nye, gedigne *A-loungen på LAX. Stor takk til en dame ved navn Arianidi Santos på diamond-mailen i O6/Amigo, som var svært forståelsesfull og hjalp meg med det praktiske :) Synd hun sannsynligvis får sparken nå ... :( (life's a bitch). Fløy forøvrig aldri en meter med selskapet, men har dessverre 10000 "orphan" miles på konto ...


    Snacky
     
    watchaddicted and SilverBird like this.
  3. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Har kommet meg hjem igjen til Norge nå og endelig fått landet nok til en liten oppdatering her.

    Returreisen min fra Sao Paulo til Rio de Janeiro gikk IKKE etter planen!

    Jeg hadde orginalt bestilt en reise som skulle gå 15:55 fra Sao Paulo. Den fikk jeg tidlig vite at hadde blitt booket om til 12:00.

    Jeg våknet heldigvis tidlig den morgenen jeg skulle fly, for da hadde flyet mitt 12:00 også blitt kansellert, og jeg var booket om til 10:40.

    Min venninde som jeg skulle møte til frokost kastet seg heller i bilen for å komme og kjøre meg til flyplassen. Og der var egentlig det meste normalt. Jeg hadde digitalt boardingkort og gikk gjennom security og spiste frokost (pizza&øl) på en sjappe rett ved gaten.

    Ca 45 min før avgang ble flyet endret fra buss-gate til bro-gate noe som lovet riktig så bra!

    15 min senere (30min før avgang) ble det kansellert.......

    Selvfølgelig ingen informasjon på engelsk, og ingen Avianca folk å spore opp. Fant heldigvis en som stod ved den første gaten flyet skulle fly fra - og hun klarte såvidt å forklare meg at jeg måtte gå ut av sikkersone og til check-inn området for å søke hjelp.

    Der hadde det samlet seg en 30-40 folk som skulle fly Avianca, og 2 damer stod og ropte diverse info på Portugisisk. Heldigvis var det en vennlig Brasilianer som kunne oversette deler av det de sa til meg. Etter de hadde ropt fra seg så kom det 3-4 Avianca ansatte ut fra bakrommet og satte seg ved check-inn skranker for å hjelpe oss med re-routing. Når det endelig ble min tur til å snakke med en så var hennes engelsk begrenset til ordene: "no english"....

    Hun fikk heldigvis hentet den eneste fyren der som snakket engelsk, som det også viste seg at var sjefen for dagen. Han forklarte at pga. det tunge regnet og påfølgende forsinkelser over hele fjøla så hadde noen andre flyselskap også måttet konsolidere noen av avgangene sine, så det var ikke en ledig plass på noen andre fly....

    Jeg fikk da på en høflig måte forklart han at jeg hadde en business billett videre til Europa fra Rio, så det var sånn passe viktig at jeg kom meg til Rio. Han forsvant inn på bakrommet for å se hva han kunne gjøre. Og kom etter en god stund ut med en løsning til meg:
    Fly 16:40 fra Campinhas (VCP) med Azul (AD)

    Det hyggelige var jo at jeg fikk sett en ny flyplass (faktisk en ganske nybygd, fin og velfungerende flyplass), prøvd et nytt flyselskap og at jeg faktisk kom meg frem til Rio.

    Det mindre hyggelige var en 2 timers busstur, og at jeg brukte 11 timer på en tur som burde tatt meg 3-4 timer totalt (1 times flytid).
     
    Upsaker, KRS, joskje and 9 others like this.

Del denne siden