Avixlo reiser på påskeferie til Mexico (Reisebrev nr. 11)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Avixlo, 09. april 2025.

1. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,034
    Bonuspoeng:
    183
    Avixlo forteller om hvorfor Mexico
    Når jeg har nevnt at jeg skal reise til Mexico, så har de fleste jeg har snakket med vært litt småskeptisk. Mexico kan både forbindes til ferie og reise og drap, kartell og narkotikum.
    Jeg skal til en by som heter Guadalajara som jeg ikke hadde hørt om før jeg får et halvt år siden ble med i en discord gruppe for Hogwarts legacy og der ble jeg kjent med ei som kom fra Guadalajara.

Og jeg liker å reise så vips så hadde jeg flybilletter uten å kunne et ord spansk: No Hablo Espagnol, og uten kjennskap til hva det er å gjøre. Men guide hadde jeg selv om hun er nervøs for engelsken. Billetten ble bestilt i desember 2024 og siden har jeg blitt mer og mer kjent med et land, som jeg til da ikke viste så mye om.

En kamerat hadde besøkt landet for lenge siden, men nå skal jeg besøke autentisk Mexico og ikke amerikanifisert turistområdet. Det er fortsatt mye som ikke er planlagt, men det blir Tequila smaking, omvisning, se Jesus vandre i gatene, se spesielle pyramider og spise ekte taco + mye mye mer.

Avixlo presenterer reisen
    Onsdag 9. april
    SK4433 TOS-OSL SAS Eco Sete 11C
    20:45 -22:35
    Overnatter hos en kamerat nær OSL

Torsdag 10. april
    SK1471 OSL-CPH SAS Eco Sete 11A
    14:40 - 15:50

SK925 CPH-IAD SAS Eco Sete 41J
    17:30-19:59

Besøker Washington DC

Fredag 11. april
    CM357 IAD-PTY Copa Airlines Eco Sete x
    09:28 - 13:31
    Her blir det tur ut av flyplassen, så palmetrær utenfor flyplassen blir spennende. Satser ikke på besøk til kanalen eller noe annet grunnet tid på dagen og tiden.

CM721 PTY-GDL Copa Airlines Eco Sete x
    19:07 - 22:34

I Guadalajara så overnatter jeg på Nora Hotel & Coliving. Dagene brukes til å bli kjent med byen,. Jeg tar med tursko for å gå tur, kamera blir med og smakssansnee mine kommer på plass. Tequila tur på mandag og bil på tirsdag også har jeg andre planer som blir presentert etter hvert.

Reisen min hjem er 22. april til 23. april:
    Tirsdag 22. april
    AM652 GDL-ORD Aeromexico Eco Sete 27A
    06:30 - 11:42

Blir å oppholde seg nær flyplass, kanskje noe lounge

SK944 ORD-CPH SAS Eco Sete 47H
    19:15 - 10:45

Onsdag 23. april
    SK1458 CPH-OSL SAS Eco Sete 11D
    11:45 - 12:55

SK4418 OSL-TOS SAS Eco Sete 11C
    14:30 - 16:20
    map.gif
    Dette er reisen, jeg gleder meg også håper jeg at flere vil følge meg på turen. Om noen har tips til hva jeg bør gjøre, så tar jeg det med også skal jeg gi dere et godt reisebrev.

Så er dere klare for å bli med til Mexico? For det er jeg!

geddi, EndreD, Wiolenze and 32 others like this.
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,450
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)

Avixlo liker dette
  3. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    31,502
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende, gleder meg til å følge med på ferden, god tur!

Avixlo liker dette
  4. polarexpressen

polarexpressen Medlem

Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    ¡Feliz viaje!

Avixlo liker dette
  5. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,034
    Bonuspoeng:
    183
    Blir godt med 30°C og sol
    Vet ikke om dere har fått med dere at det er storm her nordpå. Men bussen fra Skjervøy møtte på stengt tunnel. Ingen aner hvorfor enda. Pulsen stiger, men godt jeg har 3t 15min i Tromsø før flyet går videre.

Oj oj der får bussjåføren en telefon. Hva skjer?

1744200525270191012989643182622.jpg
    Uansett så gleder jeg meg til å gå med shorts og drikke Tequila. Lei av Vinter, vår, vinter vår hehe

Edit: tunnelen er åpnet 14:13

Edit2: Bussen må kjøre rundt fordi ferga ved Olderdalen venter ikke

Last edited: 09. april 2025
    geddi, EndreD, Wiolenze and 15 others like this.
  6. Fridtjof

Fridtjof Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    429
    Bonuspoeng:
    63
    God tur!

Avixlo liker dette
  7. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,119
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Mexico er ett bra land. Drikk masse tequilas og nyt god mat!

Avixlo liker dette
  8. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,089
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Ein god kompis/kollega bur i Zihuatanejo, men har slekt i Guadalajara. Skal spørre han om tips, han meiner forøvrig at Mexico ikkje er veldig farlig for ein vanlig turist eller som bur der.

JonathanI and Avixlo like this.
  9. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,034
    Bonuspoeng:
    183
    Ja har prøvd å fortelle det til, spesielt min far, men har ikke helt overbevist han. Men tar gjerne i mot tips fra han du kjenner

Og ellers kan jeg fortelle at bussen er kommet til Tromsø

10. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,034
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo egentlig ikke så mye å skrive om fra den rutinemessige flyvningen fra Tromsø, men jeg kan jo prøve:

SK4433 TOS til OSL
    Kom meg greit til Tromsø og der ble det en matbit før turen gikk ut til Tromsø lufthavn.
    Skulle trodd jeg hadde vært der før? Hehe ja det har jeg.
    Her ble man jo bare sittende og vente da. Det viste seg at flyet ble forsinket fra Alicante tidligere den dagen (skal avsløre at jeg så det på FR24). Så når vi da omsider kom oss avgårde var vi bak skjema.
    Kunne bare droppe meldingen til SAS om at det ble forsinka til 21:30 for det var da først Boarding startet. IMG_20250409_212018~2.jpg da man kom seg inn på flyet og satte seg på sin plass som denne kvelden ble sete 11C. Så oppdaget jeg at det aldri kom folk og satte seg ved siden av? Stemte det? Jeg kikket opp. Folk kom inn og plutselig sa dem: Boarding complete så da viste det seg at jeg hadde hele raden for meg selv. Digg. IMG_20250409_213545.jpg
    Jeg satte meg aldri ved vinduet, men da flyet tok av mot nordlige retning, så jeg plutselig Tromsø og som alle turister tok jeg frem kamera. Om bilde ble bra? Nei det får dere bedømme IMG_20250409_220216.jpg
    Gikk ganske greit å lande. Så vente på bagasje også ut hvor jeg fikk overnatte hos en jeg kjenner. Men der var det ut i 7 tiden fordi han hadde ærender. Men det var kos likevel.

Hva kan jeg si så langt om dagen i dag?
    Så er jeg nå og sitter på SAS Gold lounge here på OSL. Jeg fikk ordnet innsjekk og flybilletter. Men å koble sammen siste legget med reisen min. Altså å koble sammen Tromsø flyet når jeg kommer hjem, gikk ikke. Så da er det bare å krysse fingra for at jeg får bagasje raskt nok!

Nå venter SK1471 og USA! Før Mexico i morgen!
    IMG_20250409_233214.jpg IMG_20250410_080027.jpg received_1200678908160928.jpeg 26db5151-4c91-4a19-8f5d-5eb198a10bba.jpg

geddi, Nordlys, EndreD and 22 others like this.
  11. JonathanI

JonathanI Medlem

Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    53
    Gøy å følge med, håper turen blir bra! Mexico er et fantastisk land med varme mennesker. Jeg er her borte nå, og med sunt folkevett kommer du ikke til å føle deg utrygg.

Avixlo liker dette
  12. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,034
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har tenkt å skrive! Jeg bare venter til jeg er kommet til Guadalajara
    Men noen høydepunkter blir det. Min opplevelse av SAS over dammen for første gang i eco. Min frustrasjon over amerikansk immigrasjon. Erg
    Mitt besøk til DC, koste hva det koste vil
    Min vurdering av Copa i 2 etapper
    Panama og et stempel men også besøk i Lounge
    Også refleksjoner og ankomst Guadalajara.
    Fpr se om jeg tar alt før jeg legger meg eller om jeg tar det iløpet av morgendagen.

Men det kommer! Jeg har opplevd mye og koser meg enn så lenge selv med lite søvn på turen

Flymunda, EndreD, Wiolenze and 11 others like this.
  13. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,034
    Bonuspoeng:
    183
    Ja da får jeg jo skrive litt reisebrev mens jeg lader telefonen og sitter her og planlegger middag. Deler den inn i flere etapper. Så her kommer, Hva gjør Avixlo?

Rutemessig flyvning til Kastrup?
    SAS SK1471 OSL - CPH 14:40 - 15:50

Jeg kom tidlig til Oslo lufthavn som jeg fortalte om i forrige post. Jeg var klar for ferie! Så kom flyvningen. Jeg satt ved nødutgang. Hadde raden for meg selv og tok for gøyens skyld den klassiske knyttenevetesten: Oslo - København Knyttnevetest.jpg
    Som dere ser hadde jeg god plass og jeg var fornøyd: Oslo - København selfie.jpg
    Men før takeoff tok jeg bilde av utsikten gjennom vinduet og flyet var 4 minutter forsinka og tok av 14:44. Oslo - København flyutsikt på osl.jpg Oslo - København utsikt takeoff.jpg
    Det er ikke så mye å nevne om flyvningen, jeg så en episode av Daredevil som jeg hadde lastet ned på disney+ før reise. Uansett så landet vi på Kastrup 15:31 så før rutetid.

Kastrup kjenner alle? & Min jomfrutur med SAS over dammen i eco
    Etter at vi hadde landet så bare rushet jeg igjennom Kastrup fordi en erfaring jeg har med fly over dammen er at boarding starter tidlig, men der tok jeg litt feil. Jaja. Jeg gikk igjennom passkontrollen og der spurte dansk politi som hadde ansvar, på hvorfor jeg skulle fly via Panama. Jeg sa det var fordi SAS tilbydde meg den (Noe som er sant) og at da får jeg krysset av et land til på lista mi. Da lo hun litt og ønsket meg en god tur.

Sk925 gikk fra gate 135. Gjett hvor det var? Jo på helt andre siden av der SK1471 hadde landet. Jeg er ikke så godt kjent på Kastrup men jeg kom meg ditt. Da oppdaget jeg at jeg hadde glemt å ta med noe norsk til min meksikanske venninne. Ops. Ved gate: _DSC0002.JPG
    Ved denne gaten som ligger helt ytterst ved E gatene så var det et flyspotter sted med kikkert, så jeg var ute og tittet på SAS fly som landet.
    Jeg observerte at det var noen som ble tatt med inn til ekstra kontroll. Jøsses. Så begynte boarding litt forsinka etter at alle hadde registrert pass. 17:04 begynte boarding. Som gruppe 1 var jeg en av de første ombord og gikk helt ned til sete 41J som var sete ved nødutgang.

SK925 ble denne dagen fløyet av en Airbus A350-900 med registrering SE-RSC. Kabin crew som jeg hadde nærmest var en danske. Og benplass hadde jeg nok av. Setene var helt greie.
    København - Washington DC SAS seter i eco.jpg
    Flyet dro 17:45 og landet i Washington DC IAD 19:52 som er 7 minutter før rutetid. Jeg fikk mat og en toast rett før landing. Det var litt utvalg å se på. Så en episode av Penguin. Prøvde å sove litt uten hell. Så mye ut vinduet og Jeg hadde skjermen på live track på flyet slik at jeg så hvor jeg var til enhver tid.

Jeg har å si til SAS at jeg savnet å få en meny av dem. Det har jeg fått i eco hos både Delta & KLM over dammen og Thai & Turkish den andre veien.

Men ellers synes jeg den var helt grei. Den beste flyvningen jeg har hatt over dammen er med Delta Airlines fra Amsterdam til Detroit sommeren 2019 som dere kan lese mer om her: https://insideflyer.no/forums/threa...eise-til-toronto-canada-reisebrev-nr-4.13583/

Maten bestod av en boks Coca-Cola og kylling samt potetstappe samt gulrotkake.

Sender bildene her: København - Washington DC SAS utsikt under takeoff.jpg København - Washington DC SAS mat.jpg
    København - Washington DC SAS.jpg København - Washington DC SAS mat før landing.jpg København - Washington DC SAS solnedgang.jpg København - Washington DC SAS Washington DC.jpg

Neste del skriver jeg etter å ha fått meg litt søvn. Har kost meg i Guadalajara og henne venninna mi og meg har sett mye. Hun har lært meg særegne Jalisco fraser og vi er blitt enig å møtes igjen. Men mer om det senere. Nå skal jeg sove så kommer mer i morgen!

Last edited: 13. april 2025
    Flymunda, geddi, Kristian and 17 others like this.
  14. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,335
    Bonuspoeng:
    293
    Spansk med Mexikansk schwung når du kommer hjem. Tro hva Duolingo synes om det?

Gleder meg til å høre mer om en del av Mexico jeg ikke har besøkt enda :)

Avixlo liker dette
  15. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    684
    Bonuspoeng:
    93
    Huff, han burde lagt returen via EZE...

16. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,034
    Bonuspoeng:
    183
    Duolingo mener jeg tar feil når jeg skriver Britisk istedenfor amerikansk...
    #hverdagsproblemer

17. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,335
    Bonuspoeng:
    293
    Og jeg som trodde Mexikansk spansk var gullstandarden for et forståelig språk. Skjønner at jeg må komme meg til Argentina asap. Vel, strengt tatt er den turen langt på overtid.

morradi liker dette
  18. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,034
    Bonuspoeng:
    183
    Amerikansk immigrasjon en drøm eller et helvete på jord?
    Det er så meget å fortelle om amerikansk immigrasjon og flyplasser. Jeg har fløyet via Detroit og JFK før, så var litt forberedt, men nå reiste jeg med innsjekket bagasje. SAS på OSL ville ikke fortelle meg om jeg måtte hente ut bagasjen eller ei.

Men ja vi landet og ble sluset ned til der det var noen bussen som skulle ta med oss fra B terminalen og over til Border control. En kamerat av meg kalte dem for AT-AT buss. Jeg tok aldri noe eget bilde av dem så kan finne noe på nett: https://stuckattheairport.com/wp-content/uploads/2020/07/IAD_Mobile-Lounge.jpg

Så begynte det. Jeg hadde egentlig planlagt mye i Washington DC. Det var 30 ish skranker hvor det potensielt kunne vært immigrasjons politi som sjekket pass, meeeeen tror dere det var noe i dag? NEI. Så Immigrasjon tok tid. Var ute etter nær 2 timer. Fikk ikke noe stempel i passet (buu, så skal huske å spørre på ORD) og slapp å scanne fingrene. Kanskje det har en sammenheng med et jeg har reist med samme pass til NYC sommeren 2022?

Men da jeg kom ut av flyplassen så var klokka mye og det jeg hadde planlagt viste seg ikke helt å stemme. Jeg var sulten så behøvet mat. Men før det så gikk jeg opp i håp om at jeg kunne bli kvitt bagasjen. En jeg snakket med der sa at Copa åpnet 23:00 så jeg kunne høre med dem da. Jeg ventet. IAD - Bagasje og pass.jpg
    Jeg traff på et dansk par som skulle til Den Dominikanske Republikk og de hadde hatt en lang reise. Det vare deres første tur over damen. Men da Copa kom og bygget opp sin innsjekksområdet så stilte jeg meg i eco kø (Degradert fra gruppe 1 til gruppe 5), mens de danskene reiste med Buisness.
    Copa skjønte ikke billetten helt til de innså at jeg skulle ikke nå og måtte vente til kl. 6 om morgenen.

Da tenkte jeg: Hvorfor???? Kan jeg ikke bare bli kvitt bagasjen min? Tydeligvis ikke. DC så mørkt ut. Jeg gikk ned for å finne et sted å sitte samt spise noe. Ble en wraps, så prøvde jeg meg på metro men der var jeg for seint ute. DC så veldig mørkt ut. Jeg var trøtt og livet stod ikke helt på lag med meg. Da klokka nærmet seg midnatt så tenkte jeg Fuck it. Lasta ned Uber og bestilte Uber med bagasjen min inn til DC.

Mer om dette i neste del. Men jeg har konkludert med at amerikanerne kan fortsatt la alle sluses gjennom immigrasjon, men det må da finnes en bedre måte og mer effektiv måte å gjøre dette på.

Av alle amerikanske flyplasser jeg har besøkt er DTW den mest effektive jeg har vært på

Flymunda, geddi, EndreD and 11 others like this.
  19. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,034
    Bonuspoeng:
    183
    Washington DC - En amerikansk føderal hovedstad
    Når jeg hadde fått i meg litt mat og roet ned litt humøret bestilte jeg uber.
    Hvor skulle jeg starte i DC? Så jeg plottet inn Washington monument. Jeg delte uber med en annen en. Turen tok 30 minutter og jeg små sov litt på turen inn.
    Turen kostet 30,56 USD. Sjåføren var hyggelig og han jeg delte turen med satt bare å scrolla på telefonen sin.

Jeg kom meg inn og ble sluppet av. I etterkant så skulle jeg ha bli sluppet av ved The Capitol også gå ned, men men. Man lærer så lenge man lever. _DSC0006.JPG
    Jeg studerte Monumentet. og tok en del bilder som jeg lar snakke litt for seg selv:
    _DSC0015.JPG _DSC0016.JPG
    Jeg trodde jeg så Det Hvite Hus men der tok jeg feil, det var jo The Capitol jeg så. Så jeg gikk mot The Capitol som jeg trodde var Det Hvite Hus, men da jeg innså hvor jeg var på vei hen så beveget jeg meg heller bort til Det Hvite Hus. Kanskje Donald ville slippe meg inn?

Da jeg omsider kom bort, med bagasje trillende så så jeg mange politifolk, så jeg spurte dem forsiktig om jeg fikk lov å gå inn denne gaten og de svarte høflig tilbake ja. Politiet i DC var hyggeligere enn i NYC.

Jeg ruslet av gårde og inn denne gaten her: Pennsylvania Avenue NW. Her fant jeg ut at demonstranter hadde satt igejn tingene sine. Var alt fra "Free Palestine" til LGBT til Ukraina support og mer. Men jeg fikk se Det Hvite hus: [​IMG]
    Som dere ser her, så var politiet også her.

Jeg hadde også planer om å spise ved: The Old Ebbert, men der så jeg at kjøkkenet deres var stengt (Amerikansk immigrasjon og Copa buu) men baren var åpen til 2 tiden.

Jeg tuslet langs med Pennsylvania Avenue og så flere statuer, flagg, føderale bygninger samt DC bygninger før jeg nådde DC siste stopp for kvelden. The Capitol: [​IMG]
    Her klarte jeg å bestille en Uber tilbake til flyplassen også gikk telefonen min tom for strøm. Så da var det bare å lade den og håpe at jeg så uberen. Det gjorde jeg. Ubersjåføren var grei og lot den lade i bilen og for det ga jeg han litt tips. Han var hyggelig, men sovna litt på veien tilbake. Turen kostet 48,77 usd.

På flyplassen fant jeg et spot, hvor jeg småsov før klokka ble 6 og da kunne jeg sjekke inn hos Copa og bli kvitt den bagasjen. Kom meg gjennom sikkerhetskontrollen fikk tatt tog ut til riktig terminal.

Fortsettelsen følger

Flymunda, geddi, EgilSk and 14 others like this.
  20. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,034
    Bonuspoeng:
    183
    Slik ser Copa sine skranker ut på IAD. Det virker som de har faste skranker og de driver å rydder opp etter innsjekk til aktuell fly også setter ut igjen før neste innsjekk til aktuelt fly. Jeg synes det er litt ineffektivt, men det er kanskje bare meg jaja [​IMG]

Flymunda, geddi, EgilSk and 7 others like this.

Del denne siden