Avixlo's reise til Budapest, Bratislava & Wien med Wizz.. (Reisebrev nr. 5)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Avixlo, 17. juni 2019.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Da var det ikke så lenge siden jeg kom hjem fra min etterlengte tur til Toronto og nå skal jeg på tur igjen! Denne gangen går turen til Budapest, Bratislava & Wien. Det blir å besøke 3 nye byer jeg aldri før har vært i også krysse av 3 nye land! Vi er 3 gutter på 20/21 år som skal reise. Han ene kameraten min som fikk meg med på dette blir 21 når vi er i Wien.

    NB! I år har kameratene mine "lurt" meg til å prøve ut lavprisselskaper som Wizz og Ryanair (Det til Gdansk senere i sommer) Jeg betalte for Wizz Priority fordi håndbagasjen jeg ville ha med var 10cm for høy.. jaja, dette blir spennende

    Men reiseruta blir som følger:
    Onsdag 19. Juni 2019
    Oslo (OSL) - Budapest (BUD) 09:20 - 11:50 Wizz Air W62418 Airbus A321
    Sete: 6B (men skal se om jeg får byttet til 6D slik at jeg får sitte med kameratene mine)

    Airbnb: Erzsébetváros blir område Airbnb leiligheten ligger i.

    Fredag 21. Juni 2019
    Denne dagen blir brukt på å ta buss til Bratislava med Flixbus (Viatrumf!:D)
    Budapest Népliget: 15:00
    Bratislava sentralbanestasjon: 17:40

    I Bratislava skal vi sove på AirBnb nær dette område: Štrkovec

    Søndag 23. juni 2019
    Denne dagen skal vi ta buss til siste byen vi skal besøke: Wien
    Flixbus
    Bratislava: 15:15
    Wien Sentralbanestasjon: 16:25

    Her skal vi sove på AirBnb i Favoriten frem til avreisedag som blir onsdag 26. Juni 2019

    Onsdag 26. Juni 2019
    Wien (VIE) - Warszawa (WAW) 13:25 - 14:40 Wizz Air W61344 Airbus A321
    Sete: Ukjent
    Om jeg rekker vurderer jeg en kjapp tur inntil byen for å kjøpe HRC t-skjorte:rolleyes:

    Warszawa (WAW) - Sandefjord (TRF) 18:35 - 20:30 Wizz Air W61515 Airbus A321

    I de respektive byene skal vi besøke HRC i Budapest og Wien og gå masse sightseeing. Vi har (Vi som i jeg) laget en liste på Google maps over interessante ting å gjøre i de 3 byene også har jeg hentet tips fra forumet her. I Wien skal jeg se etter graven til Mozart blant annet. Flipperspillmuseumet i Budapest ble godt mottatt av gjengen. Så denne reisen her blir ikke like detaljert planlagt som Toronto turen min, men det blir likevel en dypkikk inn i 3 Europeiske hovedsteder! Her skal jeg se om jeg fr gravd frem noe bra i disse byene som nordmenn og dere har besøkt også i Bratislava skal jeg prøve å overbevise dere om at byen er verdt et besøk;)

    Så da ønsker jeg alle dere velkommen med på min første tur med et lavprisselskap som Wizz Air til Budapest, Bratislava og Wien. Jeg er klar for tur, er dere klar for å bli med? BBP, here I come!:cool:
    upload_2019-6-17_22-56-35.png upload_2019-6-17_22-57-13.png upload_2019-6-17_23-0-23.png
     
    Last edited: 17. juni 2019
    kjeeli, Earl, Chrisbgg and 25 others like this.
  2. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Definitivt! :)

    Ha en fortreffelig tur, venter i spenning på bilder og reisebrev
     
    Avixlo liker dette
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    God tur!
    Kan melde om at jeg har prøvd Wizz Air to ganger tidligere og betalt for billigst billett. Gått ombord først med to handbaggasjer uten at de har sagt noe.

    AES-GDN, KUN-AES
     
    Avixlo liker dette
  4. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Da sitter jeg og mine kamerater ikke langt fra Gate E2 på Oslo Lufthavn Gardermoen og er klare for avgang ril Budapest med Wizz Air som hår kl. 09:20. Ser frem til å besøke 3 hovedsteder og 3 land.

    Der ble det boarding så snart er det ut å fly
     
    RoadKing, Eddie47 and Jorge like this.
  5. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Da kan jeg melde om at jeg har ankommet Budapest og nå sitter vi I taxi ettersom noen i reisefølget ønsket det. Airbnb next. Mer detaljer kommer ikveld
     
    Last edited: 08. febr 2020
    Eddie47 liker dette
  6. Kaare_Lars

    Kaare_Lars Medlem

    Innlegg:
    165
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilken Taxi ble benyttet? Artig å høre om hva som finnes av Taxi's der ut i utlandet.
     
    Avixlo and vegardg like this.
  7. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Så du liker ikke bare fremkomstmiddel som går på skinner? :)
     
    Finnks liker dette
  8. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Og supert at du er klar:cool:

    Kameraten mente at de var strenge på det så tok ingen sjanser, men når jeg kom til flyplassen så var det ingen som brydde seg om sekken min + kamerabaggen, mens mine venner som hadde en liten trillekoffert fikk wizz priority tag på kofferten. Mer kommer straks i reisebrevet

    Taxien var gul og stod og ventet utenfor lufthavnen. Husker ikke helt hva det het, men tror det var denne: Főtaxi. Her har du litt informasjon om Taxi i Budapest: https://www.budapest.no/praktisk-info-tips/drosje-i-budapest
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Eller bruke Bolt appen (tidligere Taxify) rundt om i Budapest.

    https://bolt.eu/
     
    Avixlo liker dette
  10. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Samme område som jeg pleier å bo det. Der har du alt du trenger rett rundt hjørnet. :)

    Stikk innom Trap Cafe og ta en øl for meg.
     
  11. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Det som er viktig med taxi i Budapest er å bruke de som er tilsluttet en sentral, dvs alle som har et skilt på taket med firmanavn som Fö Taxi, Bolt (Taxify) osv, disse blir du garantert ikke lurt av. Både Bolt og Fö har veldig gode apper. Fö er den største sentralen og det er de som har de offisielle taxiene på flyplassen.

    De som kun har et ganske firkantet skilt med TAXI er riktignok lovlige, men de bryr seg overhode ikke om de fastsatte tariffene osv. En kompis som kom et par dager etter resten av gjengen i fjor sommer klarte selvfølgelig å rote seg inn i en av disse på flyplassen og istedenfor de vanlige 7-8.000 forintene det koster inn til byen måtte han ute med 18.000

    Anbefaler ellers et Budapest Card, da har du tilgang til en del severdigheter, rabatt på andre og ikke minst gratis transport med alt av trikk, buss og metro i Budapest i 72 timer. Og det er vel ikke et eneste sted i byen du ikke kommer til med kollektivtransport.
     
    Eddie47, Sonictravel and RoadKing like this.
  12. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Onsdag 19. Juni 2016
    Flyreisen

    En uke etter at jeg kom hjem fra min etterlengte tur til Toronto var det igjen en ny tur og denne skulle gå innad i Europa. Men denne gangen skulle jeg gjøre noe jeg ikke hadde gjort før og det var Å fly lavprisselskap som Wizz. Her får jeg ikke poeng:eek:

    Dagen før jeg reiste hadde jeg dratt inn til Oslo for å møte flere av dere her på Insideflyer noe som var meget koselig! Dere vet hvem dere er;) Der fikk jeg en bagtag som jeg festet på håndbagasjen min nå som jeg er på tur. 20190618_195412.jpg
    Min kamerat som jeg da overnattet hos bor på Nordstrand så det ble tidlig opp. Og i klassisk NSB (Jeg har ikke helt blitt fornøyd med VY) stil så var R11 som skulle frakte oss til OSL hele 5 minutter forsinket.
    Men nok om det så spoler jeg frem til da det ble boarding! For alle kjenner til OSL og sikkerhetskontrollen osv..
    Da vi stod i bordingkø kom det en mann som jobbet for SAS, men i dette tilfelle var han "for Wizz Air". Han sjekket billettene våres og gå oss Wizz Air Priority merke som jeg ikke fikk (Jeg reiser alltid med en sekk på 55x30x25(om jeg nå husker rett) og en overfylt kamerabag) Han sa at på min sekk var det ikke så farlig. 20190619_085648.jpg
    Her var dagens fly: HA-LXV som skulle ta med oss ned til Budapest. Det var en Airbus A321 altså en ny flytypen for meg som jeg nå kan krysse av for å ha flydd.
    Jeg hadde nå kanskje gått inn for noen av de verst tenkelige sceniarioene før Wizz Air. Jeg hadde hørt mye om den. Men ikke så mye rart som jeg har hørt om Ryanair jeg skal prøve senere i sommer..
    Jeg hadde sete 6B altså midten. Jeg kom meg relativt kjapt inn på flyet så her er noen bilder 20190619_090030.jpg 20190619_090034.jpg 20190619_090042.jpg
    Jeg må si det! Jeg ble faktisk positivt overraska! Men jeg satt en smule trangt.. Det var ikke altså en knyttneve lengde. Jeg er 186cm sånn ca. Og Wizz Air liker å stappe mange mennesker inn.
    Men jeg satt for det meste å så på 2 episoder av Jessica Jones på Netflix jeg hadde lastet ned for turen.

    Vi ankom Budapest Airport. Det ble ikke bussgate! Men heller ikke gangbro. 20190619_115202.jpg
    Må si at Budapest Airport virket litt stusselig, men nå har kanskje jeg ikke flydd slik at jeg har fått sett flyplassen på sitt beste (Les: fløy med Wizz Air til Budapest)
    Men så var vi ute. En ting jeg glemte å nevne er at Wizz Air sjekker alle pass!
    Men vi kom oss ut av flyplassen etter å ha kjøpt 72t kollektrivstransport kort som egentlig bare var en papirlapp 20190619_121741.jpg
    Hver gang jeg leser BKK så tenker jeg automatisk på Bangkok, tilfeldig?:rolleyes:
    Denne 72t billetten funket bare på buss 200E og dermed måtte vi vente på neste buss og det orket ikke min ene kamerat så dermed spanderte han på taxi for oss. Før å få taxi måtte vi snakke med en sentral på stedet som ga oss et taxinummer og i hvert tilfelle var det en der som kjørte oss av sted.
    Budapest Sightseeing Dag 1
    20190619_190513.jpg
    Stua var integrert med 2 senger som dere kan se på bildet over. 20190619_190516.jpg
    Vi har hele leiligheten for oss selv og min ene kamerat har en dobbeltseng i et annet rom for seg selv.
    Men men, vi skulle utforske byen! Min ene kamerat som jeg fra nå av kaller kamerat 2 før det går i surr hos meg ville ut å gå på bar, men jeg må vel innrømme å si jegcsybtes det var litt tidlig. Men vi ente opp på Spar og der kjøpte vi en souvernir og litt brus. Må jo være sunne på tur;)
    _DSC0006.JPG
    Vi tuslet videre som dere kan se på bilde over og det var varmt selv om Yr.no hadde meldt skyet og regn noen dager i forveien. Det ble shorts denne dagen og jeg tror det blir det de neste dagene også!
    Nå ble det lunsj og vi dro inn på Resturant i Budapest som jeg nå ikke husker navnet på.. Der bestilte vi en ungarsk hvitvin 20190619_142158.jpg
    Bilde over viser den ungarske hvitvinen. Jeg kjøpte en Ungars muscat idag og har nå konkludert med at ungarsk vin ikke er min smak. Min kamerat 2 bestilte hovedrett som han likte så godt mens jeg og kamerat 1 bestilte kun hovedrett til lunsj. Her har vi nettsiden der jeg fant min rett som var. Nr 2 også har jeg bilde av retten jeg fikk servert 20190619_141159.jpg 20190619_143743.jpg Jeg syntes maten var grei her. Ville kanskje ikke gitt dem full pott men stedet var helt ok. Min kamerat 2 spiste ikke opp ettersom han ikke hadde sans for det. Mine to kamerater drakk hver sin ungarske øl og totalt kom det på litt over 26K Florint (HUF)
    Etter dette fikk jeg med dem over Kjedebro som Google Maps sier at den heter på norsk. _DSC0019.JPG
    Når vi kom over på andre siden endte vi opp med å ta en buss (nr. 16E) opp til Buda Castle og der oppe gikk vi å kikket helt til vi fant et sted som solgte iskrem! Da ble det til at vi stoppet opp og vi kjøpte. Jeg tror det var billigere å kjøpe is om du betalte med kort som Visa. Etter noen minutter så gikk vi ut til varmen og dermed for å kikke litt mer: _DSC0021.JPG _DSC0067.JPG _DSC0069.JPG _DSC0076.JPG _DSC0095.JPG
    20190619_170700.jpg
    Det var mye å se ved Buda Castle og i område det lå ved men vi gikk bare rundt å kikket. Etter å ha brukt 2 timer der (Som jeg fant ut ikke var nok) så gikk vi ned fra høyden og tok metroen hjem.

    Fortsettelsen følger grunnet mange bilder
     
    drsyk, SAJblue, Lnbre and 8 others like this.
  13. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsettelsen:

    Der slappet vi av litt før vi skulle ha middag på et sted vi hadde blitt anbefalt av dere! Trofea Grill Og vi hadde valgt en i Buda. Dette var et sted hvor vi betalte ca. 200kr og da kunne man hente så mye mat man bare ville fra Bufeen og man bestilte drikke fra kelneren. Sprit var det eneste som ikke var inkludert.
    Tok noen tallerkener for å få brukt pengene til at det var verdt det og stedet anbefales andre. Det var meget populært den dagen vi var der og vi ble plassert i kjelleren på stedet. 20190619_193429.jpg 20190619_194228.jpg 20190619_201046.jpg 20190619_194252.jpg
     
  14. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Nå får jeg forsette dette reisebrevet før jeg glemmer det helt og jeg kan ikke ha noe uferdig før jeg drar på ny tur, så her kommer fortsettelsen fra min tur!

    Torsdag 20. Juni 2019
    Budapest sightseeing dag 2

    Denne dagen her valgte jeg og mine kamerater å gå litt hver for oss eller så kan jeg si at min kamerat 2 (blir litt forvirra når jeg må anonymisere mer enn 1 person) ville oppleve Budapest på en annen måte enn det vi ønsket for han ville prøve Hop on hop off noe vi ikke ønsket. Men sånn går det. No hard feelings.
    Jeg og min kamerat tuslet ut av leiligheten litt etter at min andre kamerat hadde forlatt oss. Vi hadde avtalt å møtes et tidspunkt (husker ikke klokkeslettet men som jeg skal forklare litt senere ble det endring i det.)

    Frokost ble det på McDonald's av alle steder:rolleyes: Det ble en Generous Jack burger som var svært god! Men nok om det. 20190620_112047.jpg
    Her er noen bilder av noen eldre trikker i Budapest. Budapest føles som en historisk by og det ser man med eldre trikker som ser bedre ut en noen av trikkene i Oslo. (Kameraten min som bor på Nordstrand var enig!) 20190620_113056.jpg
    Vi gikk bort for å se Sankt Stefans Basilika som var en flott kirke. Vi så den bare fra utsiden. Det var en stor og fin åpen plass på forsiden av kirken og det var en del mennesker her denne dagen vi var her. Vi så på kirken og tok noen bilder begge to før vi gikk videre mot et sovjetisk minnemerke. Før vi kom til minnesmerke så fant vi nasjonalbanken også kom vi inn i parken Liberty Square. Der så vi den amerikanske ambassaden som min kamerat synes var så typisk amerikansk. Vi traff på en amerikansk general: Harry Hill Bandholtz og president Ronald Reagan som vi begge tok bilder av (Men presidenten er det kun min venn som nå er i Riga som har bilde av) 20190620_114232.jpg 20190620_114754.jpg 20190620_115130.jpg
    Det var fint å vandre i denne parken denne dagen. Det ga litt skygge når det var så varmt ute:rolleyes: Sovjetiske statuen var litt typisk Russland må jeg si og den var satt opp ikke lenge etter krigen. Etter å ha sett parken og de diverse statuene så tok vi Metro til det berømte parlamentet til Ungarn som alle snakker om! 20190620_121230.jpg 20190620_122115.jpg 20190620_121350.jpg 20190620_122606.jpg
    Jeg må si at jeg følte at parlamentet var litt Lego:D Vet ikke hvorfor, men jeg følte litt Lego. Men det var fint å se det! Svær plass! Mye statuer rundt parlamentet. Så etter å ha hengt rundt parlamentet en stund gikk vi inn på Spar i område og kjøpte oss en Cola vær pga det varme været og vi ville ha noe å drikke. Så fant vi ut at kameraten våres ville se på Terrorens hus når han var ferdig med å spise lunsj så da tok vi heller turen opp til Helteplassen. 20190620_131944.jpg
    Det var en stor plass og spennende å se på helteplassen det var en del mennesker her også. Var en gjeng som drev å øvde på en dans her også. Om du noen gang drar til Budapest så anbefales å ta turen til Helteplassen for et besøk. Plassen ligger rett ved Byparken som vi også gikk inn i for å ta en titt og som vi dermed brukte et par minutter i. Mye å se og mye å gjøre. Inne i byparken fant vi Georg Washington som var gitt i gave fra Ungarn-amerikanere i 1906 20190620_133212.jpg
    Etter dette tuslet vi så ned veien mot Terrorens hus som er et museum som forteller om Budapest som by med mye forskjellig terror. Alt fra Østerrike-Ungarn tidene til Nazi okkupasjonen til Sovjet med mest fokus på sovjet tiden. Her inne var det ikke lov å ta bilder. 20190620_141159.jpg 20190620_143118.jpg
    Jeg har høydeskrekk så om det er flere her med samme skrekk så kan jeg fortelle at det er et museum i flere etasjer med store åpne rom og man følger en "sti". Men det gikk greit for min del. Var noen steder hvor jeg gikk i rask gange for å komme meg fra trappen til rommet vi skulle inn i.
    Når vi var ferdig her så endte vi opp med å dra tilbake til Airbnb ettersom vi alle skulle en tur bort ditt. Kameraten min hadde fått noen kraftige gnagsår og dermed ble han sengeliggende ut den kvelden. Jeg og min kamerat 1 bestemte oss for å dra til handlegata og kjøpe noen suvernirer og slikt pluss se på noen ruiner fra romertiden i Obuda før vi skulle på Hard Rock Cafe.
    20190620_173652.jpg 20190620_182031.jpg 20190620_182714.jpg 20190620_183311.jpg
    Vi så på noen ruiner som jeg skrev over og vi kunne se tydelig at de var fikset på slik at turister kunne hva som engang var her. Etter å tatt en kikk hvor min kamerat var mest interessert så dro vi til Hard Rock Cafè hvor jeg kjøpte meg en Cocktail og en Nacho burger som jeg syntes var vanskelig å skjære opp pga. nachoen, men burgeren var digg! 20190620_192924.jpg 20190620_194417.jpg
    Etter maten gikk vi inn i HRC butikken og kjøpte t-skjorte som vi mener er obligatorisk at vi må. Bildet kommer.
    Så var ganske enkelt denne dagen over og ut. Fortsettelsen kommer
     

    Attached Files:

    drsyk, kjeeli, SAJblue and 10 others like this.
  15. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Fredag 21. Juni 2019
    Budapest & Bratislava
    20190621_121859.jpg

    Vi sjekket ut rundt kl. 11 denne dagen og forsvant ut for å spise frokost og satte fra oss bagasjen for å utforske noe av Budapest. Budapest er forresten den byen jeg føler at jeg har fått sett minst av de tre byene vi har besøkt så hit vil jeg gjerne tilbake. Men for å forsette reisebrevet så havnet vi inne på et kjøpesenter og her skulle vi finne Magyar post slik at jeg kunne sende postkort hjem til de jeg sender postkort til. Jeg liker å sende postkort fra byer jeg besøker. Jeg er en av de som forsatt holder Posten Norge i live:) Etter at postkortet var sendt så gikk vi tilbake til der vi hadde bagasjen våres. Jeg brukte disse for å oppevare bagasjen: https://budapestluggagestorage.com/ Ganske greie og kostet kun 1 euro per time. Min kamerat 2 gikk inn for å ta seg en drink mens jeg og kameraten min gikk ut for å utforske nabolaget og dermed fant vi en kirke jeg syntes var svært fin: 20190621_134017.jpg Men kirken var under resturering som mye av Budapest var. Etter en stund tok vi Metroen til Budapest Napliget og tok Flixbus til Bratislava hvor jeg for det meste så på netflix serie som jeg hadde lastet ned og nær grensen prøvde jeg å skrive litt på reisebrevet men det ble som kjent aldri noe av..:oops: 20190621_174902.jpg Så kom vi til Slovakia og hovedstaden Bratislava! 20190621_175017.jpg Jeg syntes det var ganske fint de hadde gjort det inne på terminalen. Se bilde over. Verten min i Bratislava hadde gitt meg en god og utfylden beskrivelse på hvordan jeg skulle komme meg til der vi skulle oppholde oss de neste dagene. Var ganske enkelt når vi først skjønte systemet. Min kamerat 1 var en teknologi nerd og prøvde å bruke appen han hadde lastet ned. Men imens jeg og min kamerat 2 ventet på bussen fortalte han at han måtte ta neste buss og senere når forklaringen kom var det at han ikke fikk til billett på app og at han hadde kjøpt feil billett på maskinen som var en av de få i Bratislava til å ta kort.
    Da vi kom til stedet vi skulle oppholde oss hadde vi denne utsikten: 20190622_105830.jpg
    Verten ønsket oss velkommen ved å møte opp personlig og han ga oss en velkomsdrink som min kamerat 2 mente var vin men som senere var Brennevin. Jeg prøvde å finne ut av hva det var men etter noen Google søk så ga jeg opp. Var faktisk godt da! Hyggelig gjort av verten. kanskje noen av dere vett hva dette er? 45% plomme "vin" 20190621_191139.jpg
    Kameraten min spurte om Verten viste om en bra resturant og vi ble henvist til en som var ganske nær oss som vi etterhvert gikk til. https://hostinecudeda.sk/. Vi følte det var en ganske "mannebule" for å si det enkelt. Men slik er vel kanskje Slovakia? Kult var det litt da. Lar bildene tale: 20190621_193216.jpg 20190621_193406.jpg 20190621_193410.jpg 20190621_194214.jpg 20190621_194236.jpg 20190621_201454.jpg Maten var god, men jeg må si at jeg ble ikke særlig mett av det jeg hadde kjøpt. Det ble to runder Vodka (4clx2) på oss alle tre og når vi var ferdig med å spise gikk vi inn på butikken som lå vegg i vegg med resturanten og dermed endte kameraten min (2) å kjøpe en flaske smirinoff Vodka til 15,89 Euro og dermed var den kvelden okkupert. Grei første dag i Bratislava(?) Heldigvis har jeg funnet en måte jeg kunne tåle dette.. Mer kommer senere i reisebrevet og nå tar jeg kvelden. Mer om et par timer
     

    Attached Files:

    drsyk, SAJblue, Upsaker and 10 others like this.
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,626
    Likes mottatt:
    34,806
    Bonuspoeng:
    293
    Lar setningene " kompisen min kjøpte en flaske vodka" og jeg skriver litt mer om et par timer " seg kombinere?

    Takk for at vi får være med på tur:)
     
    Kristian, Avixlo and Eddie47 like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,471
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er en Slivovitz, ganske vanlig i de trakter. Kan være veldig godt, om man er i humør. :cool:

    Mye fine bilder, @Avixlo !
     
    Avixlo liker dette
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Laget av destillerte plommer, livsfarlig i store mengder. Minnes en interrail i det gamle jugoslavia og en vogn full av soldater på vei fra perm og noen flasker på rundgang i kupeen... Ay, ay, ay
     
    Last edited: 04. juli 2019
    jgroneng, anders82, holmen and 2 others like this.
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Topp reisebrev. Du skriver godt :)
    Og jeg kan bare stemme i at slivo er farlige greier
    Jeg smuglet en flaske hjem etter et opphold i grønt på Balkan. Tre mann delte en liter av dette og samtlige har store huller i hukommelsen
    Men en opplevelse allikevel
     
    Avixlo liker dette
  20. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Lørdag 22. Juni 2019
    Lørdag i Bratislava


    Fredagskvelden hadde tatt knekken på oss, men heldigvis var jeg klar på at jeg ville utforske Bratislava! Men så til reiesebrevet. Det tok litt tid denne dagen før vi kom igang men et sted rundt 11 og 12 så klarte vi å komme oss ut av leiligheten for å spise frokost. Min kamerat (2) hadde funnet ut at Burger var tingen og det skulle være helbredende siden vi ble "litt" full kvelden før. Så ifølge Google Maps var vi ved BeAbout for å spise frokost! 20190622_123331.jpg 20190622_123543.jpg 20190622_123553.jpg 20190622_124322.jpg 20190622_125516.jpg
    Må si de hadde veldig god burger så om du er i Bratislava noen gang og er "keen" på burger er dette stedet å dra! Anbefales. God stemning var det der også, men vær obs på at ikke alle der inne snakker Engelsk like bra som Norge eller UK for den saks skyld.

    Etter frokost tuslet vi mot Gamlebyen Bratislava før min venn (2) satte seg ned og han skjønte ikke hvordan jeg kunne være så klar på å se byen. Men jeg dro på tur for å oppleve de 3 hovedstedene vi skulle besøke, så dette måtte jeg koste hva det koste vil.

    Etter litt prating og sånt ble vi enig om at jeg og min kamerat 1 gikk rundt for å utforske byen mens min kamerat 2 gjorde litt som han ville i eget tempo. Kamerat 1 var egentlig ikke klar for å spise burger eller gå på sightseeing men han tok seg sammen for vi skulle utforske Bratislava! 20190622_122700.jpg 20190622_133908.jpg 20190622_135330.jpg
    Vi hadde Bratislava Old Town som "base" for dagen. Vi gikk først rundt for å se. 20190622_141639.jpg Inn i en souvenir butikk for å kjøpe postkort og kameraten min ville kjøpe bygning som han skulle ha fra hver by. Det ble Bratislava Hrad som vi senere denne dagen skulle besøke. Etter souvenir butikken vandret vi bort til St. Martins katedralen 20190622_145329.jpg 20190622_150017.jpg 20190622_150251.jpg
    Vi gikk rundt kirken men aldri inn i den. Føler jeg har bilder fra alle vinkler av denne kirken. Og kameraten min var fornøyd ettersom Martin var en del av fornavnet hans. Må si at Kirker fascinerer meg. Etter "kirkebesøket" gikk vi opp til Bratislava Castle for å se hva det berømte slottet hadde å tilby. Var varmt som bare det denne dagen så det ble noen pauser på vei opp. Slottet ligger heller ikke langt unna gamlebyen og denne kirken vi nettopp var ved. 20190622_150638.jpg 20190622_150734.jpg Utsikt på vei opp over elven Donau som hadde et litt annet navn på Slovakisk: Dunaj. 20190622_150955.jpg
    Så var vi kommet opp. Vi gikk aldri inn i slottet. For jeg og kamerat 1 (ikke kamerat 2, men det lar jeg ligge) var på ferie hvor vi ville oppleve minst mulig og å bruke minst mulig penger. Interessant konsept og man får gjort mye da overraskende nok. Men nok om det. Slottet fra utsiden var egentlig ikke så mye å skryte av, men jeg lar bildene tale litt for seg selv: 20190622_151342.jpg 20190622_151703.jpg 20190622_151733.jpg 20190622_151917.jpg 20190622_152209.jpg
    Siden det blir litt mange bilder så kommer resten av dagen i et eget innlegg.
     
    Lnbre, drsyk, jgroneng and 4 others like this.

Del denne siden