Avslag på ESTA etter reise til Iran.

Tråd i 'Reisemål' startet av Oslo1989, 22. nov 2017.

  1. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Hei.

    Har bestilt 2 turer til EWR i februar og mars, og søkte nå via ESTA.

    Fikk avslag. Har vært godkjent tidligere, men etter å ha vært i Iran endte jeg opp med avslag på søknad.

    Noen som har efaring med dette i det hele tatt? Må jeg til ambassaden og bare "fikse" det, eller nekter de innreise?
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Alle som krysser av Iran og enkelte andre land får automatisk avslag på ESTA for life.

    Du må til ambassaden. Og er alt ellers i orden får du visum. Mot gebyr og køståing. Men varer ofte i 10 år.
     
  3. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Ok. Mer tungvint, og en kostnad men sånn er livet.

    Er du sikker på at de godkjenner søknad når man drar dit da, eller bare regner du med det?

    En to ukers ferie dit med familien til kona. Hva skal de vite egentlig? Hvordan skal jeg bekrefte at jeg har vært der og ikke er en gærning? :p
     
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan jo fortelle de om det nylige brusinnkjøpet ditt?

     
    Last edited: 22. nov 2017
    wilhelm, Markal, view and 26 others like this.
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Husk at visum varer i 10 år eller så lenge passet ditt varer.. Så du bør ha et flunkende nytt pass når du søker, så du slipper å stå i kø igjen for å fornye visumet dersom passet går ut før...
     
    wilco, TigerTravel and henrikvd like this.
  6. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Mitt varer i 2 år til, men har jo ikke så mye valg da?

    Kommer ikke inn på esta, og må få bekreftet om jeg kan reise eller ikke.. Vært gjennom en times utfylling av skjemaer nå på nettet, og fått satt opp en time i desember, så får vi se hvordan dette går.

    Men da må jeg ha nytt visum når jeg får nytt pass i 2020?
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Visumet limes inn i passet, så jeg regner med at du må inn på ambassaden for å få nytt visum i passet når du får nytt pass. Jeg hadde byttet pass nå i stedet for å vente.
     
    Oslo1989 liker dette
  8. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Visumet limes inn i passet, men er ikke knyttet til passet. Det er ikke det mest praktiske, men det er flere på jobben som har fått nytt pass men reiser til USA med det gamle visumet sitt. Så lenge du fortsatt har det gamle passet med gyldig visum kan det vises frem ved grensen sammen med det nye passet.
     
    Edvard, holmen and Oslo1989 like this.
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Individuell vurdering. Herunder returforutsetninger og tilknytning til Norge. Ta med rubbel og bit av papirer som lenker deg til norge og trygg økonomi her.
     
    Oslo1989 liker dette
  10. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Papirer?

    Har fylt inn mye. Eier leilighet, er gift, samme stabile jobb i 8 år. Hvordan og hvor mye er nødvendig å dokumentere? Har vært i usa 5 ganger på 5 år, aldri noe tull. Kona er født i norge men har foreldre som er født i iran, men bodd i norge i 30 år. Vi var og besøkte annen familie og opplevde iran i 2 uker. Burde være en åpen sak?

    Og hva med hun, som ikke har noe stempel i pass, fordi hun har iranske papirer og slapp å få visum fordi hun er registrert i foreldrene sitt pass?

    Skjønner forøvrig nå følelsen av å bli ekskludert, som vi nordmenn ikke føler på så ofte.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det går nok bra. Still til intervju pen i tøyet, ikke prøv å være morsom, smil og vær hyggelig til alle spørsmål uansett hva du må tenke om dem.
     
    Oslo1989 liker dette
  12. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Tror det skal gå fint for meg ja, men siden hun ikke har noe iran stempel i passet fordi hun er i "systemet" der, så er jeg redd de nekter hun.

    Trenger å vite om noen har opplevd det i praksis den siste tiden, hvor strenge de er på det.

    Kjedelig med 2 bookede reiser på 2 mnd + ønske om hawaii med ct til neste år..
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke så pessimistisk nå, du har ikke fått avslag før du har fått avslag. Det er ikke uvanlig at man må ha eget visum. Se positivt på det, det visumet hun da vil få vil hun ha i 10 år.
     
    Oslo1989 liker dette
  14. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Evig pessimist.

    Om vi ikke får visum, er det da sånn at SAS refunderer hele beløpet for flybilletten?
    Og om en av oss får godkjent og en av oss får avslått, kan vi da kansellere turen og få tilbake pengene, eller er det sånn at kun den ene ikke får?

    Jeg har jo også selvfølgelig forhåndsbetalt for hotellet for begge reisene, så trenger egentlig at dette går igjennom for oss begge!
     
  15. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    pust!

    Dette går nesten helt garantert bra...

    Skremselshistorier i avisene er sjeldne i virkeligheten.. Har venner som kommer fra "No-go" listene til USA, som reiser dit, rett som det er...

    Dra på ambassaden, vær ydmyk, og HØR på hva de sier... svar på det de lurer på.. Og dette løser seg...

    Avslag på ESTA er en datamaskin som sier NEI automastisk, når du svarer "feil" på noen av spørsmålene.... Så et avslag der, kunne mange her inne sagt du ville få, før du søkte, kun utifra siste reiser...

    Dette betyr ikke at du får avslag på Visum....


    Keep Calm, and Travel :)

    C
     
    Oslo1989 liker dette
  16. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Får satse på det!

    Bare irriterende at det er 3 uker før jeg kan dra til "avhør" og så en mulig behandlingstid etter det hvor de beholder passet mitt.

    Skal oppdatere etter hvert, men får bare krysse fingrene. Tror og håper at det går fint for min del, men kona som har papirer fra Iran er casen jeg er mest skeptisk til.
     
    RoadKing liker dette
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vet om flere som har fått avslag, men mange spm har fått innvilget. 99% sikker på at du får, og 80%+ for kona. Men Trump er en joker.

    Typisk vilkår i mangeflybilletter dypt inne i reglene er refusjon om man ikke får visum. Er dere på samme booking bør det gjelde begge om en ikke får.
     
    Oslo1989 liker dette
  18. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Blir en liten rulett da.

    Vi er på samme booking ja.

    Har søkt litt uten å finne spesifikk info om refusjon
     
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Ring/mail de du har bestilt billettene av :)
     
  20. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Chattet med sas nå, og fikk bekreftet at hele bestillingen blir refundert om jeg dokumenterer nektet innreise.

    Da er jeg kun i saksa med hotellopphold for 2x6000kroner i verste tilfelle + 14 dollar esta+ 1360x2 for søknad om visum.

    Får oppdatere i desember når jeg finner ut hvordan det går.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden