Awardhacks - samletråd

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Spielhaug, 29. jan 2024.

Tags:
  1. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Tenkte det kunne være fint med en samletråd for Awardhacks all den tid det ikke finnes ennå

Jeg begynner med første spørsmål: Hvis jeg skal sette opp mailvarsling på telefonen, hvilken adresse er det awardhacks sender fra?

Lars J liker dette
  2. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    [email protected]

Spielhaug liker dette
  3. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,526
    Bonuspoeng:
    183
    Har fått varsel fra [email protected]

Spielhaug liker dette
  4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Vil bare si at Awardhacks er sterkt undervurdert.

Foruten om jeg skal finne F seter så bruker jeg utelukkende awardhacks da de kun bruker SAS sitt API i bakkant, så billettene du ser finnes 99% sikkert.
    (eneste mismatch har vært ghost availibilty hos ET, men dette kommer jo fra SAS sitt API så ikke direkte Awardhacks sin skyld.)

Brukte Awardfares før, men mye av det du fant der var utdatert/kunne iikke bookes - så jeg endte med å sjekke awardhacks uansett.

eneste som savnes er mail varsling på *A søk, men har kodet en egen snutt som sender spørringer til siden ett par ganger i døgnet og sender meg en mail når det dukker opp C billetter på ønsket strekning og datoer.

5. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,385
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. Den er rimelig kjapp, og et enkelt brukergrensesnitt som fungerer supert så lenge man har gjort grunnarbeidet og vet hvilke strekninger man ønsker å søke på. Mitt verktøy #1 i jakten på seter.

Lars J liker dette
  6. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,308
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig, har sluttet å bruke peng på awardfares (blir jo unntak når jeg skal finne F-billettene). SAS-filteret er kanskje ikke favoritten min, men samtidig har de jo såpass enkel ruteplan at det er like greit å gjøre det slik.

7. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,308
    Bonuspoeng:
    113
    Sliter med at Awardhacks og sas.no Star Bonus ikke viser det samme. Hva stoler man mest på?

Og hva er erfaringen med Awardfares og hva man faktisk får booket på CT-telefonen?

8. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    Awardhacks bruker SAS' API, så resultatene burde være identiske. Mulig forskjell kan være ulik tilgjengelighet pga. point of sale. Finner du kanskje setene på https://www.flysas.com/en/eurobonus/star-alliance-award-trips/?

9. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,308
    Bonuspoeng:
    113
    Enig, men så er det jo ikke det. Og frustrasjonen blir jo ikke mindre når agenten og jeg ikke ser det samme (med sas.no).

10. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,884
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du beskriver hva du prøver å få til, nybooking, endring etc. Og hvilke segmenter, bookingklasse, samt flyselskap du prøver å kombinere, er det enklere å gi deg et bra svar.

Som nevnt over, mismatch mellom AH og SAS er 'ikke mulig' da AH søker direkte fra SAS. Les mer under på hvorfor du kan oppleve at ting ikke går.

For å svare deg her også;

Av egen erfaring er Awardhacks så og si alltid 1:1. Alle segmentene jeg finner på direkten på AH samtidig som jeg er på telefon med SAS vises hos agenten, men det kan likevel være grunner til at enkelte segmenter ikke kan bookes, og slik er det bare i blant.

Awardhacks henter sanntidsdata fra søkemotoren til SAS, så den eneste grunnen til at det er mismatch er at setene er reservert/booket i tiden fra du søker på Awardhacks for så å søke det opp på SAS.no/ringer inn for å booke.

Vær obs på at det i blant vises spøkelsesseter med ET. Viser søketreffet på AH/SAS 9 ledige seter er det en bug. Gjør du søket en gang til vil det mest sannsynlig vises hva som er reelt.

Grunnregelen er at SAS sin egen søkemotor er fasiten og at det du ser der kan bookes, også på telefon. Man må selvsagt være obs på at det kan være en hel del O&D-regler som gjør at det ikke er alt som kan kombineres, at det kan lønne seg å legge til segment i gitte rekkefølger for å få kabalen til å gå opp, samt at tilgjengeligheten ved endring ikke nødvendigvis er den samme som ved nye bookinger. Sistnevnte vil du ikke vite før du ringer inn og prøver, alle søk etter billetter vil bli søkt på som nye bookinger. Det er spesielt LH som er vanskelige på tilgjengelighet ved endring.

Awardfares' måte å vise ledige billetter på er i utgangspunktet lagt opp til større feilmargin ettersom den tjenesten viser hva som er tilgjengelig basert på hva andre har søkt på de siste 24 timer (?), med mindre du gjør nye søk selv. I tillegg viser vel Gold kun timesbaserte søk og ikke sanntid, så det vil være en feilmargin selv på nye søk med mindre du har diamantbruker. Hvis AF viser seter som ikke dukker opp på SAS.no betyr det at disse setene er booket/tatt bort i tiden mellom du/noen søkte etter dem på AF og du søkte etter dem på SAS.no.

Grunner til at tilgjengeligheten du ser er 'feil' (ikke uttømmende)

1) Billettene er booket av andre
    2) Kombinasjonene av legs bryter med MCT
    3) A-B kan ikke kombineres med B-C
    4) B-C vises ikke når A-B er lagt til, men vil fungere om du legger til B-C før A-B
    5) Du har søkt/sett feil
    6) Du har funnet married segments, hvor du prøver å legge til leg for leg. MS må legges til samlet
    7) Waitlist-seter. TK gjør en del av dette.

Egne erfaringer på ting som ikke har gått gjennom eller ting som har krevd litt 'tryllekunstner' for å få til.

- LHR-SVG i SK Biz kom ikke opp på slutten av SDQ-BOG-LHR, men ved å legge LHR-SVG til først gjorde susen. Denne har jeg brukt to ganger.
    - Kun 1 sete på BRU-CPH i SN Biz dukket ikke opp med ZNZ-ADD-BRU liggende, men 2 seter var ledige ved kun BRU-CPH. Ved å legge til BRU-CPH-SVG først fikk vi booket ZNZ-ADD-BRU-CPH-SVG i biz
    - Hadde funnet DEL-BKK-ZRH-CPH-SVG, hvor BKK-ZRH-CPH var MS, disse møtte igjen legges til først, før DEL-BKK og CPH-SVG ble lagt til for å få dem booket
    - Hadde et tilfelle der agenten ikke klarte å kombinere LH F med UA X. SVG-FRA-ORD-MBJ. ORD-MBJ kunne fint legges til om det lå inne biz på FRA-ORD. Med den samme beskjeden fra 3 agenter (med EBD) så antar jeg at det er en reell problemstilling og ikke bare mangel på kunnskap.
    - BOG-CUR lot seg ikke legge på ved endring av en eksisterende booking SVG-LHR-BOG-SJO. Igjen når tre agenter ikke får det til vil jeg tro det ligger en O&D-begrensning på billettene far BOG-CUR
    - Hjem fra Vietnam i påsken slet jeg med å komme hjem, agenten fikk opp tilgjengelighet på IST-CPH i sitt system etter at BKK-IST med TG var lagt til. Ingen ledige billetter ved søk i forkant, verken på IST-CPH eller BKK-IST. Så her var det faktisk bedre tilgjengelighet.
    - Systemet godttok ikke 2:30 i mellomlanding på YYZ ved ORD-YYZ-EWR, begge med AC, måtte opp på 4 timer siden det var fra USA til USA. Slike ruter håper jeg dog alle unngår i fremtiden da det byr på problemer.

For min egen del er alltid det siste jeg gjør før jeg ringer inn til SAS for å book/endre å dobbelsjekke tilgjengeligheten slik at jeg er sikker på at det jeg så for en time eller 5 siden fortsatt stemmer. Opplever aldri at de ikke finner setene ved tilsvarende søk.

Så lenge du må ringe for å booke får du ikke fasiten før du har pratet med dem.

themichael, Finnks, The_Dude and 5 others like this.
  11. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,308
    Bonuspoeng:
    113
    Takk her også. Det er snakk om leg-by-leg endringer i dette tilfellet. Kanskje det største problemet var nok heller mismatch mellom hva jeg og SAS-agenten kunne se samtidig. Om jeg finner avvik mellom AH/SAS igjen, skal jeg screenshotte.

12. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,884
    Bonuspoeng:
    113
    Igjen, spesifikke detaljer om hva du prøver å gjøre vil hjelpe oss å hjelpe deg å få klarhet i hva som potensielt er problemet . Rute, flight, selskap, klasse, hva har du i bookingen fra før, antall passasjerer etc etc.

Endringer er alltids mer problemfylt en nybooking. At du finner et leg med ledige billetter og at SAS-agenten på samme tid ikke finner det når hen prøver å endre bookingen din er ikke ekstraordinært. Et tips er å be agenten søke opp tilsvarende leg uten at hen er inne i bookingen din, da vil du enkelt få klarhet i problemstillingen din og om det er agenten som rett og slett ikke finner det samme eller om det er kombinasjonen av det du ønsker å gjøre som er problemet.
    Som nevnt over er det en masse O&D-regler ute og går. Så om du finner A-B og B-C hver for seg kan det godt være at B-C ikke vises når du har lagt til A-B, eller motsatt, fordi flyselskapet med B-C vil at disse skal være forbeholdt de som skal fly direkte eller at de fra A-C har så god etterspørsel at det ikke er behov for å åpne for bonusbilletter på hele strekket, samtidig som A-B og B-C ikke selger godt og de åpner billetter på de spesifikke rutene hver for seg..

holmen, Preference and The_Dude like this.
  13. JeanPaul

JeanPaul Medlem

Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    28
    SAS har åpenbare svakheter rundt dette, virker heller ikke som operatørene deres skjønner dette heller. Ofte de ikke finner flighter når de prøver å endre en booking, men gjør de et "frisøk" så finner de muligheter. Trist at jeg selv må forklare operatørene om dette.

Del denne siden