Var ikke klar over at NAS har 40 milliarder i gjeld. Det er jo helt vanvittig. Skjønner godt at myndighetene vegrer seg for å bidra til at denne øker ytterligere med ca 10%. Frykter at eventyret til Kjoser’n er over nå. Hvordan skal de kunne få til inntekter til å bære en slik gjeld med bare norsk innenrikstrafikk?
Må være alle som ikke har EBD... Om det blir ny emisjon, blir det betydelig utvanning av dagens aksjonærer, som sagt, uten frisk kapital vil NAS nok søke om konkurs beskyttelse chapter 11, tilsvarende konkurs beskyttelse, velkjent i USA, men da gjenstår velvilje ifra kreditorene... Antar Braathens er klar til oppkjøp av NAS.
Norwegian har ingen fremtid. Et nytt selskap vil starte med blanke ark og kunne hente både fly og personal til gode betingelser. Norwegian har gjennom mange år vist at det går an å tjene gode penger på innenriksflyvninger i Norge.
Braathens blir spennende, men jeg mistenker sterkt av de avventer til M.Cap er mer enn halvert for NAS før de gjør et "dødelig støt"...Time will show.(de burde i hvert fall) Komme til dekket bord for ører isteden for kroner...
Med all respekt for de som virkelig vil beholde DY, ber jeg de å innse at Norwegian sin budsjett går ikke opp i regnestykket. Man trenger ikke å være en forsker på å skjønne at konkurranse er viktig. Kanskje derfor mange tenker at 3 milliarder kr er bra pris for å holde konkurransen. Disse midlene kunne ha istedenfor relokalisert ansatte i Dy til Braathens og dermed som nevnt av @oggaman , starte som blankt ark. Satse på norsk arbeidskraft. Mer spennende om Braathens vil være det «nye» Norwegian, som gjør at sas blir lydige mot kundene sine? Jeg ville ha bestilt en flytur hvis Braathens kommer med en innenlandsruter. WF også , kanskje en del.
Husk nå alle de vanvittige tingene kjosen har gjort. Norwegian begynte bra og tjente godt på norske/nordiske/europa ruter. Så mente kjosen at norwegien måtte vokse, vokse og vokse. Av en merkelig grunn. Det ble opprettet ruter som ikke lønte seg her og der. Istedet for å fokusere på lønnsome ruter hvor pengene rant inn. Kjosen ble stormannsgal. Baser i øst og vest. Ruter som gikk rett på ræva som eksempel argentina. I tillegg til en kardinalfeil om å kjøpe helt nye fly, jf. dreamlinerne og maxene. Jeg er ingen pilot men alle vet det er barnesykdommer med slikt. Istedet for å velge noen trygge og utprøvde fly, valgte han noe nytt og usikkert. Idiotisk etter min mening. Samlet sett har norwegian kjørt unødvendig skyhøy økonomisk risiko. Jeg kan derfor langt på vei se noe av begrunnelsen for å ikke hjelpe dem fra statens side. Så spørs det hva som kommer ut av dette. Om det uansett blir fortsatt konkurranse med nye selskap sørger det hvertfall for at SAS ikke for monopol. Dette ville gitt høye priser som ingen ønsker.
Synes du treffer spikeren på hodet her. Som en konsekvens av de feilene du her nevner har de gearet av en helt annen verden, og nå fikk de det rett i fleisen da krisen inntraff. Vi må også huske på at Norwegian mer enn en gang har utfordret den norske modellen, noe som åpenbart mange i media har glemt når de nå sammenligner wizz og Norwegian.. Når det er sagt så synes jeg det er trist for alle de flinke ansatte i Norwegian.
Du mener de på norsk jord, eller alle de som var outsourcet til andre baser? De som skatter og bidrar til stattskassa ja, har mine sympatier... Men å jobbe i en slik risiko fylt bransje, innebærer at store konsern kan gå under Men når vi først skal tenke høyt, må jo Braathens skaffe seg alt ifra sjåfører og Krug(for en drøm) serverende personell, gjett hvor de skal ut å hente dem fra?
Til de som forsatt har trua på NAS: I notene i kvartalsrapporten for årets tredje kvartal skriver Norwegian at selskapet i juni i år gikk til sak mot Skatteetaten over en uenighet om en avgjørelse fra etaten. Saken skal opp for Oslo Tingrett i april. Tvisten mellom Norwegian og Skatteetaten baserer seg på at Norwegian i 2013 og 2014 restrukturerte selskapet på en måte som gjorde at deler av virksomheten ble overført til Irland, ifølge Kapital. Skatteetaten mener omorganiseringen ikke faller inn under EU-reglene for betinget skattefri omorganisering. Norwegian skriver at et negativt utfall for selskapet vil føre til en skatteregning på 571 millioner kroner, samt et kutt i forhåndsbetalt skatt på 166 millioner, og renter på opptil 165 millioner kroner – altså en totalutgift på 902 millioner kroner. I tillegg til dette kan et tap i tingretten føre til at Norwegian får 376 millioner mindre i utsatt skattefordel. Alt i alt står altså snaut 1,3 milliarder kroner på spill. Utfallet av denne saken kan være det dødelige støttet...
Nei nei. Spørsmålet om hvem som har hatt arbeidsgiveransvar, utenlandske baser som flyr innenriks i Norge osv. Sistnevnte var jo noe de gjorde fra TRF for eksempel da de hadde basefly der. Norwegian gjorde mao akkurat det samme som wizz gjør nå.. At Norwegian hadde baser og skapte arbeidsplasser i andre land er vel ikke veldig problematisk, snarere tvert om. Men nå er det jo også slik at det ser ut som om de fleste av disse basene har vært et stort tapssluk... Er ikke gitt at det er Braathens eller WF sine eiere som bygger på en DY-konkurs, men det er vel rimelig å tro at deler av konkursboet kan bygges opp igjen der de tjente penger. For penger har de nå tjent før de begynte å ta litt for mange sjanser..
Stygt redd for at du har rett. Dog, nå er jo SP på banen og vil øse 20 milliarder på NAS. Trygve Slagsmål Vedum fornekter seg ikke. Blir han statsminister er oljefondet borte i løpet av et par år. De burde heller bruke de 20 milliardene til å kjøpe opp konkursboet.
HSBC mener, iflg. E24, at Norwegians verdi er på 370 MNOK. Og forventer ikke at de overlever - med påfølgende økning av aksjekursen for SAS...