Bør man redde Norwegian (E24)

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av TElg78, 18. mars 2020.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,086
    Likes mottatt:
    875,938
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan sannsynligvis bli bedre avkastning enn i Lotto ...
     
    RoadKing liker dette
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,086
    Likes mottatt:
    875,938
    Bonuspoeng:
    293
    Dobbelt så mange ....
     
    Gribb liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,350
    Likes mottatt:
    33,956
    Bonuspoeng:
    293
    Var ikke klar over at NAS har 40 milliarder i gjeld. Det er jo helt vanvittig. Skjønner godt at myndighetene vegrer seg for å bidra til at denne øker ytterligere med ca 10%.

    Frykter at eventyret til Kjoser’n er over nå. Hvordan skal de kunne få til inntekter til å bære en slik gjeld med bare norsk innenrikstrafikk?
     
    Last edited: 10. nov 2020
    Gribb liker dette
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Av ren nysgjerrighet. Hva er en sas-hater?
     
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Må være alle som ikke har EBD...

    Om det blir ny emisjon, blir det betydelig utvanning av dagens aksjonærer, som sagt, uten frisk kapital vil NAS nok søke om konkurs beskyttelse chapter 11, tilsvarende konkurs beskyttelse, velkjent i USA, men da gjenstår velvilje ifra kreditorene...

    Antar Braathens er klar til oppkjøp av NAS.
     
    Tone398 liker dette
  6. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    268
    Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    Norwegian har ingen fremtid.

    Et nytt selskap vil starte med blanke ark og kunne hente både fly og personal til gode betingelser. Norwegian har gjennom mange år vist at det går an å tjene gode penger på innenriksflyvninger i Norge.
     
    Storbaba, Gribb and RoadKing like this.
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,942
    Likes mottatt:
    65,198
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal du ikke se bort fra.
    Kanskje man burde sette pengene sine der i stedet for i DY. :cool:
     
    Gribb liker dette
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Braathens blir spennende, men jeg mistenker sterkt av de avventer til M.Cap er mer enn halvert for NAS før de gjør et "dødelig støt"...Time will show.(de burde i hvert fall) Komme til dekket bord for ører isteden for kroner...
     
  9. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    474
    Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Med all respekt for de som virkelig vil beholde DY, ber jeg de å innse at Norwegian sin budsjett går ikke opp i regnestykket.

    Man trenger ikke å være en forsker på å skjønne at konkurranse er viktig. Kanskje derfor mange tenker at 3 milliarder kr er bra pris for å holde konkurransen.

    Disse midlene kunne ha istedenfor relokalisert ansatte i Dy til Braathens og dermed som nevnt av @oggaman , starte som blankt ark. Satse på norsk arbeidskraft.

    Mer spennende om Braathens vil være det «nye» Norwegian, som gjør at sas blir lydige mot kundene sine?

    Jeg ville ha bestilt en flytur hvis Braathens kommer med en innenlandsruter.

    WF også :cool:, kanskje en del.
     
  10. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Husk nå alle de vanvittige tingene kjosen har gjort.

    Norwegian begynte bra og tjente godt på norske/nordiske/europa ruter. Så mente kjosen at norwegien måtte vokse, vokse og vokse. Av en merkelig grunn. Det ble opprettet ruter som ikke lønte seg her og der.
    Istedet for å fokusere på lønnsome ruter hvor pengene rant inn. Kjosen ble stormannsgal. Baser i øst og vest. Ruter som gikk rett på ræva som eksempel argentina.

    I tillegg til en kardinalfeil om å kjøpe helt nye fly, jf. dreamlinerne og maxene. Jeg er ingen pilot men alle vet det er barnesykdommer med slikt. Istedet for å velge noen trygge og utprøvde fly, valgte han noe nytt og usikkert. Idiotisk etter min mening. Samlet sett har norwegian kjørt unødvendig skyhøy økonomisk risiko. Jeg kan derfor langt på vei se noe av begrunnelsen for å ikke hjelpe dem fra statens side.

    Så spørs det hva som kommer ut av dette. Om det uansett blir fortsatt konkurranse med nye selskap sørger det hvertfall for at SAS ikke for monopol. Dette ville gitt høye priser som ingen ønsker.
     
    Last edited: 11. nov 2020
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Wizz, Ryan og nye Braathens holder SAS i sjakk, mens NAS nærmer seg sjakkmatt, så frykt ikke :)
     
    Storbaba liker dette
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Synes du treffer spikeren på hodet her. Som en konsekvens av de feilene du her nevner har de gearet av en helt annen verden, og nå fikk de det rett i fleisen da krisen inntraff.

    Vi må også huske på at Norwegian mer enn en gang har utfordret den norske modellen, noe som åpenbart mange i media har glemt når de nå sammenligner wizz og Norwegian..

    Når det er sagt så synes jeg det er trist for alle de flinke ansatte i Norwegian.
     
    Insomnia4u, oggaman and Storbaba like this.
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Du mener de på norsk jord, eller alle de som var outsourcet til andre baser? De som skatter og bidrar til stattskassa ja, har mine sympatier... Men å jobbe i en slik risiko fylt bransje, innebærer at store konsern kan gå under:(

    Men når vi først skal tenke høyt, må jo Braathens skaffe seg alt ifra sjåfører og Krug(for en drøm) serverende personell, gjett hvor de skal ut å hente dem fra?
     
    Insomnia4u liker dette
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Til de som forsatt har trua på NAS:

    I notene i kvartalsrapporten for årets tredje kvartal skriver Norwegian at selskapet i juni i år gikk til sak mot Skatteetaten over en uenighet om en avgjørelse fra etaten. Saken skal opp for Oslo Tingrett i april.

    Tvisten mellom Norwegian og Skatteetaten baserer seg på at Norwegian i 2013 og 2014 restrukturerte selskapet på en måte som gjorde at deler av virksomheten ble overført til Irland, ifølge Kapital.

    Skatteetaten mener omorganiseringen ikke faller inn under EU-reglene for betinget skattefri omorganisering.

    Norwegian skriver at et negativt utfall for selskapet vil føre til en skatteregning på 571 millioner kroner, samt et kutt i forhåndsbetalt skatt på 166 millioner, og renter på opptil 165 millioner kroner – altså en totalutgift på 902 millioner kroner.

    I tillegg til dette kan et tap i tingretten føre til at Norwegian får 376 millioner mindre i utsatt skattefordel.

    Alt i alt står altså snaut 1,3 milliarder kroner på spill.

    Utfallet av denne saken kan være det dødelige støttet...
     
    Last edited: 11. nov 2020
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Nei nei. Spørsmålet om hvem som har hatt arbeidsgiveransvar, utenlandske baser som flyr innenriks i Norge osv. Sistnevnte var jo noe de gjorde fra TRF for eksempel da de hadde basefly der. Norwegian gjorde mao akkurat det samme som wizz gjør nå.. At Norwegian hadde baser og skapte arbeidsplasser i andre land er vel ikke veldig problematisk, snarere tvert om. Men nå er det jo også slik at det ser ut som om de fleste av disse basene har vært et stort tapssluk...

    Er ikke gitt at det er Braathens eller WF sine eiere som bygger på en DY-konkurs, men det er vel rimelig å tro at deler av konkursboet kan bygges opp igjen der de tjente penger. For penger har de nå tjent før de begynte å ta litt for mange sjanser..
     
    Fleksnes, Spielhaug and drsyk like this.
  16. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    3.394 cashpoints selges :p
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,350
    Likes mottatt:
    33,956
    Bonuspoeng:
    293
    Rømmer skuta?
     
  18. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Ja. Jeg tror Norwegian slik vi kjenner dem er historie innen desember.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,350
    Likes mottatt:
    33,956
    Bonuspoeng:
    293
    Stygt redd for at du har rett. Dog, nå er jo SP på banen og vil øse 20 milliarder på NAS. Trygve Slagsmål Vedum fornekter seg ikke.
    Blir han statsminister er oljefondet borte i løpet av et par år.
    De burde heller bruke de 20 milliardene til å kjøpe opp konkursboet.
     
    drsyk, Petter B-C, puckno and 3 others like this.
  20. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    2,058
    Likes mottatt:
    2,421
    Bonuspoeng:
    113
    HSBC mener, iflg. E24, at Norwegians verdi er på 370 MNOK. Og forventer ikke at de overlever - med påfølgende økning av aksjekursen for SAS...
     

Del denne siden