Bør man redde Norwegian (E24)

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av TElg78, 18. mars 2020.

1. ME262

ME262 Medlem

Likes mottatt:
    875
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg risikerer å brenne inne med mine 87 cashpoints, men har ennå ikke lagt dem ut på finn :D

cp.JPG

Kristian, sutenai, Petter B-C and 2 others like this.
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    65,178
    Bonuspoeng:
    293
    :D

3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,971
    Bonuspoeng:
    293
    Shit!
    Jeg har 95 Cashpoints... What to do...???!!!???

Kristian liker dette
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,971
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er desperasjon!
    2020-11-12 14_53_13-(100) Cashpoints selges _ FINN.no.png

5. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Lol, folk er gale! Ville aldri gitt 50% engang, da skulle jeg omtrent bodd på flyplassen og hatt et ekstremt reisebehov iriks på kort varsel.

NoLimit and Travellingalf like this.
  6. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,127
    Bonuspoeng:
    293
    Har ett cashpoints tilsalgs her:

Skjermbilde 2020-11-12 kl. 16.02.46.png

Kristian, Gribb, Calling and 2 others like this.
  7. oggaman

oggaman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    1 Cashpoint, ikke 1 cashpoints :)

Calling and jgroneng like this.
  8. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,127
    Bonuspoeng:
    293
    Tror ikke Norwegian tok høyde for at noen skulle kun ha ett av de :)

milehigh and holmen like this.
  9. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Kristian and jgroneng like this.
  10. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Men fra spøk til litt mer alvor; Kan det være en liten nødline fra oss med Bank Norwegian-kortet å booke opp div. flexbilletter langt frem i tid? Har forstått det slik at Bank Norwegian er et av få/ingen andre(?) kredittkortselskap som overfører hele billettprisen til DY med en gang. For mitt vedkommende har jeg 50k i grense, og jeg er jo beskyttet siden det er kredittkort. Vet 50k i DY er brukt opp før jeg får postet dette innlegget, men mange bekker små osv...

EndreD and Gribb like this.
  11. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil takke @edstro for hans innlegg som jeg forsøker å si hele tiden, men var så uklar før, må jeg innrømme.

Optimisme: https://e24.no/naeringsliv/i/OQQKdl/norwegian-har-nok-penger-til-aa-overleve-deler-av-vinteren

Vel ja, jeg studerer samfunnsøkonomi. La meg oppsummere fra lang til kort:

Norwegian-krise og finanskrise i 2008/9 kan sammenlignes, det har blitt gitt for mye obligasjoner (verdipapirene) som skal betales innen et periode. Det er fare under perioden for misligholdet (betaler ikke lån) pga manglede kjøpekraft.

Det er ikke fullstendig Norwegian sin feil (en del), men kreditorer og Kjos burde ha dempet masseordrer av fly for lengst. De gjorde det likevel da de ikke skjønte risikoen som de kan møtes i fremtiden (nå og noen år siden). De hadde ikke vurdert potensielle barnesykdommer av nye Boeing-flyene før de bestilte disse.

Det samme skjedde før 2008, da bankene hadde ikke vurdert låntakernes evnen til å betale lånet tilbake (risikoen til mislighold), særlig NINJA-lån (No Income No Job Asset). Resultatet mange betalte ikke lånet, ble ført til tvangssalg av bolig og det førte til boligpris falt ned og mange sitter med gjeld som er høyere enn det bolig er verdt.

Hvis du virkelig forstår risikoen og tar hele ansvaret selv for investering i Norwegian med å bestille billetter eller kjøpe aksjer o.l, er det bare kjør på.

Utfallet fra finanskrisen er grusomt, arbeidsledighet vokste voldsomt, dødstall følger også med. Folk mister bolig og sitt nærmeste, venner og kolleger.

Norwegian sin konkurs gir SAS monopol på kort sikt (igjen, risikoen å ikke redde Norwegian), medfører til mange blir arbeidsledige og i verste fall fører til noen kan dø. Regner med at det er billigere å rekruttere ansatte eller kjøpe opp konkursboet enn å gi flere milliarder støtte til Norwegian, långivere som har 40 milliarder i vente kan bare takke for seg.

Så stopper jeg her, innlegget kunne ha vært lengre :rolleyes:

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,949
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med deg i at det ikke er bare Norwegian sin feil. Nesten litt fristet til å si det ikke er Norwegian sin feil.

Norwegian (les: Kjos) er/var oportunistisk, og satset hva remmer og tøy kunne holde.

Private långivere/leasing selskap spilte poker. De så en stor oppside, hadde et marked som flommet over av penger som måtte plasseres et sted. De valgte å se bort fra den potensielle nedsiden.

Boeing og den amerikanske stats eksportfinans så at de hadde muligheten til å holde Boeing med order i en tid de ellers mistet store ordre til Airbus. Hadde Boeing ordre, hadde folk jobb.

Dessuten, 737 (og etterhvert 787) var jo arbeidshester etterspurt over en lav sko. Så det ville alltids være noen som ville kjøpe flyene om dette lille norske eventyret skulle gå over ende.

Norwegian tok på altfor mye gjeld, vokste for fort og hadde vel egentlig mer enn sin egen porsjon med uflaks i veksten.

Men, et eventyr var det. (jeg, jeg tror dessverre ikke de overlever) Og jeg er enig med deg i at den amerikanske stat, leasing selskaper og private lånegivere kan få ta regninga. Men ikke glem at det også er mange vanlige folk (ok, @Eddie47 er ikke hvem som helst :) ) som kjøpte aksjeer, som da tapes.

Likevel, enig med du, hvis staten i hele tatt skal gjøre noe, så må det være å gå inn å kjøpe opp konkursboet.

Men, det er vel det som egentlig er agendaen til Braathen & Co. De ser Norwegian ligger på avgrunnens rand, og posisjonerer seg til å ta over konkursboet, eller iallefall deler av det.

drsyk, Gribb and Upsaker like this.
  13. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    I e så glad at jeg brukte mine 900 CP på en spontan Oslo tur for noen uker siden. Det luktet allerede dårlige tider der. Har faktisk 2 CP igjen... omg... jeg kommer til å tape alt

Petter B-C, Gribb and holmen like this.
  14. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    RoadKing liker dette
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,949
    Bonuspoeng:
    293
    Glad jeg ikke er i økonomidelen av et flyselskap jeg :eek:

16. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    afirm and vegardg like this.
  17. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    65,178
    Bonuspoeng:
    293
    Siste kommentaren (akkurat nå) er at "hvis ingen vil kjøpe flyene, er de de da verdt 78 mrd kr?"

Godt spørsmål.

Gribb and Lars J like this.
  18. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ikke helt enig. Norwegian har fått særs gode vilkår når de har handlet fly, og slike masseordrer har jo funket bra for både Easyjet (da de dumpet Boeing), Ryanair etter 9/11, Norwegian selv i en god stund, og Wizzair. Noen sjanser må man tross alt ta. Jeg vil heller snu på det og spørre om de har kjøpt fly til riktige formål. Til det mener jeg at svaret nei.

Ellers blir det enn så lenge særs få ruter som SAS får monopol på, selv med en Norwegian-konkurs.

veeegard liker dette
  19. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,924
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje den norske stat kan la Norwegian gå konkurs og så kjøpe konkursboet for en «billig penge» og opprette Den Norske Stats Flyselskap .... DNS Norwegian AS og starte skarp konkurranse med SAS.
    Når pandemien er over selger staten seg ut med fortrinnsrett for norske statsborgere og selskapet endrer navn til Den Norske Folks Flyselskap ... DNF Norwegian AS ...
    Du verden ...

Avixlo, Xflipper, Gribb and 2 others like this.
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,949
    Bonuspoeng:
    293
    He, he, tilbake til «før sas»? Når var det SAS ble opprettet? I 1946?

Gribb liker dette

Del denne siden