Jeg vil takke
@edstro for hans innlegg som jeg forsøker å si hele tiden, men var så uklar før, må jeg innrømme.
Optimisme:
https://e24.no/naeringsliv/i/OQQKdl/norwegian-har-nok-penger-til-aa-overleve-deler-av-vinteren
Vel ja, jeg studerer samfunnsøkonomi. La meg oppsummere fra lang til kort:
Norwegian-krise og finanskrise i 2008/9 kan sammenlignes, det har blitt gitt for mye obligasjoner (verdipapirene) som skal betales innen et periode. Det er fare under perioden for misligholdet (betaler ikke lån) pga manglede kjøpekraft.
Det er ikke fullstendig Norwegian sin feil (en del), men kreditorer og Kjos burde ha dempet masseordrer av fly for lengst. De gjorde det likevel da de ikke skjønte risikoen som de kan møtes i fremtiden (nå og noen år siden). De hadde ikke vurdert potensielle barnesykdommer av nye Boeing-flyene før de bestilte disse.
Det samme skjedde før 2008, da bankene hadde ikke vurdert låntakernes evnen til å betale lånet tilbake (risikoen til mislighold), særlig NINJA-lån (No Income No Job Asset). Resultatet mange betalte ikke lånet, ble ført til tvangssalg av bolig og det førte til boligpris falt ned og mange sitter med gjeld som er høyere enn det bolig er verdt.
Hvis du virkelig forstår risikoen og tar hele ansvaret selv for investering i Norwegian med å bestille billetter eller kjøpe aksjer o.l, er det bare kjør på.
Utfallet fra finanskrisen er grusomt, arbeidsledighet vokste voldsomt, dødstall følger også med. Folk mister bolig og sitt nærmeste, venner og kolleger.
Norwegian sin konkurs gir SAS monopol på kort sikt (igjen, risikoen å ikke redde Norwegian), medfører til mange blir arbeidsledige og i verste fall fører til noen kan dø. Regner med at det er billigere å rekruttere ansatte eller kjøpe opp konkursboet enn å gi flere milliarder støtte til Norwegian, långivere som har 40 milliarder i vente kan bare takke for seg.
Så stopper jeg her, innlegget kunne ha vært lengre
Vis alt...