https://www.dn.no/luftfart/norwegia...tgaranti-ikke-okonomisk-levedyktig/2-1-859329 "Sverige avviser Norwegians søknad om kredittgaranti: ikke økonomisk levedyktig"
Det er forsåvidt et logisk resonnement, men jeg oppfatter når jeg leser at man endret ordlyden, at det er et bestillingsverk for å skjerme SAS. Ikke bra.
Norwegians foreløbige plan over Atlanteren fra ultimo mars 2021. link London Gatwick – Austin eff 22MAY21 3 weekly 787-9 London Gatwick – Boston eff 28MAR21 4 weekly (7 weekly from 22MAY21) London Gatwick – Denver eff 29MAR21 3 weekly 787-9 (4 weekly from 23MAY21 to 13SEP21) London Gatwick – Los Angeles eff 28MAR21 6 weekly 787-9 (10 weekly 04MAY21 – 09OCT21, 7 weekly from 10OCT21) London Gatwick – Miami eff 28MAR21 7 weekly 787-9 (6 weekly 21MAY21 – 29JUN21, 5 weekly from 07SEP21, 4 weekly from 11OCT21) London Gatwick – New York JFK eff 28MAR21 16 weekly 787-9 (19 weekly from 24MAY21, 18 weekly from 07SEP21, 14 weekly from 11OCT21)) London Gatwick – Orlando eff 28MAR21 7 weekly 787-9 (6 weekly 05MAY21 – 28JUN21, 5 weekly from 07SEP21) London Gatwick – San Francisco eff 28MAR21 4 weekly 787-9 (7 weekly from 22MAY21, 6 weekly from 09SEP21, 5 from 12OCT21) Paris CDG – Austin eff 22MAY21 3 weekly 787-8/-9 (until 07SEP21) Paris CDG – Boston eff 21MAY21 3 weekly 787-9 (until 26SEP21) Paris CDG – Denver eff 22MAY21 3 weekly 787-8 (until 25SEP21) Paris CDG – Los Angeles eff 28MAR21 6 weekly 787-8 (7 weekly 787-9 from 24MAY21 to 29SEP21) Paris CDG – New York JFK eff 28MAR21 6 weekly 787-8 (7 weekly 787/8-9 from 23MAY21 to 29SEP21) Paris CDG – Orlando eff 21MAY21 2 weekly 787-9 (until 06SEP21)
Skal vi tippe at det er spikeren i kista? Jeg kan ikke skjønne at de skal klare å redde seg med den eierstrukturen de har. https://www.dn.no/luftfart/norwegia...kursrisiko-jeg-utelukker-ingenting/2-1-908890
Permittering, Salg av aktive, nye lån(hvem tørr å gi lån?) og ny emisjon(hvem tørr å risikere sin kapital?)...Ellers RIP
Det er rart med det, men et gammelt jungelord lød som følger: Skylder du banken en million, har du et problem. Skylder du banken en milliard, er det banken som har et problem. Kanskje har ikke kreditorene råd til at NAS går ned.
1:Kreditorer må estimerer å tapsføre mtp. skatte reduksjon 31.12.20. (dumpe aksjen) 2: Eventuelt å yte mer gjeld på dagens markedverdi, blir det ikke mye pant å få, dermed utsette seg for betydelig mer nedside risiko, de har vel noen glupe tall knusere på lønnings listen sin, som vil veie dette opp mot potensialet fare for konkurs vs. oppsiden til NAS, med SAS, Braathens og Wizz Air på det lokale markedet...
Gribbene kommer til å sitte klare den dagen DY går konk, og forhåpentligvis sikrer konkurransen i Norge https://www.dn.no/luftfart/norwegia...is-selskapet-ikke-klarer-seg-alene/2-1-909045
WF har jo allerede skalert greit opp fra BGO. Flyr flere ganger daglig på både BGO-SVG og BGO-TRD. Mtp at wizz i tillegg er igang på BGO-OSL vil nok ikke BGO merke et stort tap innenriks, og om det er penger å hente på direkteruter til syden så står nok andre aktører klar der også. Det samme gjelder fra OSL. Og så er det jo alltid trist å se folk miste jobben, men her har de ingen andre å skylde på enn seg selv (og litt Boeing). Et friskt Norwegian for 10 år siden er jeg helt sikker på at den norske stat hadde gitt ekstra støtte, men sånn det er nå så funker det bare ikke.
Vil 3 mrd kr lån (skattebetalernes penger) gitt til DY være bortkastet snart? Regjeringen har skjønt at å gi flere lån er samme som å tisse i buksa for å holde beina varmt.
Nå er ikke jeg så veldig for å kunstig holde liv i DY, men dersom de går konkurs, så ryker vel NAV på endel utgifter? Hvis det er mer enn 3mrd, så er det vel greit?
Jeg blir ikke lei meg når Norwegian går bort, kommer jo en eller annen aktør på innenriks og skal dermed holde pris i sjakk med SAS. DY hadde mange problemer, faktisk de går ikke konk pga Wizz eller corona, kanskje du er en offer sas passasjer som jeg ikke vet om. Sas-hater?
Av ren nysgjerrighet, hvor mange aksjer kjøpte du i forhold til forrige gang? Antar at det er ikke 100 ganger flere aksjer, som blir samme beløp i kr?
Sitat fra dn.no i dag: Det som er mer overraskende er at egenkapitalen i Norwegian fortsatt prises til nesten to milliarder kroner. Det bør være opplagt for de fleste at dagens aksjekapital er verdt null.