BA forandrer Executive Club

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av KristianSk, 28. jan 2015.

  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    BA har vært på studietur til Stockholm og gjør fra 28. April noen endringer i deres bonusprogram til det negative for oss brukere...

    I korte trekk...

    - Tier bonusen for Silver endres fra 100% til 50% (fremdeles 100% for Gold)
    - 25% og 50% opptjening av Avios innføres i enkelte bookingklasser
    - De laveste bookingklassene kan ikke oppgraderes med Avios

    [​IMG]

    https://www.britishairways.com/en-no/executive-club/club-changes

    Det selges i det minste ikke inn som en forbedring og man får gammel opptjening på alle bookinger som gjøres frem til 28. April. Det er jo også noen betydelige forbedringer for de som reiser på fleksible billetter.

    BA leverer fremdeles et solid produkt ombord og på bakkennivå så jeg vil fortsette å være lojal mot selskapet inntil videre.
     
    Last edited: 28. jan 2015
  2. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Smart av BA. Du kødder ikke med kuen som produserer mest melk.

    SAS er jo helt på jordet med sitt opplegg, der de senker opptjeningen for billetter som koster 20.000 kroner, og selger det inn som en "jippi-nyhet", fordi opptjeningen på noen ytterst få - og steindyre billetter - økes med noen små prosent. For et gjøkerede!

    For øvrig ryddig å la folk maskimere gammelt opplegg i et par måneder. Igjen, noe SAS kunne lært av.

    Edit: Nå kjenner ikke jeg veldig godt til prisene på de forskjellige Economy-bookingklassene hos BA, men ganske beinhardt å økse alt bortsett fra fleksible til hhv. 50 og 25 prosent.
     
    Last edited: 28. jan 2015
    vegardg, peterfox and KristianSk like this.
  3. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel strengt tatt en forbedring? Før var det vel bare YBH som kunne oppgraderes fre Euro/World Traveller. Nå høres det ut som om de innfører det for alle andre enn de tre laveste (QOG)?
     
    KristianSk liker dette
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det var jeg ikke klar over, men da er det en forverring for de i bookingklassene YBH ;)

    Litt mer kjøtt på benet her - British Airways Executive Club Program Changes 2015
    Den nye award charten er ikke så morsom lesning... Kult med garantert 2 biz reward seter på alle BA flighter da.
     
    Last edited: 28. jan 2015
  5. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke uventet i det hele tatt. Men som nevnt over, smart å spe på de klassene som faktisk koster noe.

    Ellers betyr vel dette at alle konvertittene som fom 01.01 skal boikotte SAS til fordel for BA egentlig er like langt.
     
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle fikse litt greier på nettsiden til BA nå, overalt hvor jeg går dukker det opp en stor gul boks om endringene. De har forberedt seg jævlig godt, i motsetning til SAS som gikk opp sporet etter alle løperne hadde passert.
     
  7. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke fått lest alt, men TP-opptjeningen er mest spennende. Det et jo den som bringer status på konto (som jeg verdsetter høyt)
     
  8. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Da puster man lettet ut:
     
    KristianSk liker dette
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ohhåååy... Dette er ikke mye kult for de som flyr economy!!! Dæven, snakker om nedsabling.
    La oss si at du reiser economy i jobb og liker å bruke poengene på å ta med familien i business på ferie - da er du rimelig f**ked med de nye reglene.

    Jeg ser det kan tolkes positivt for dem som reiser fleksibel business eller first. Men det er jo frem til du tar frem redemption rates for de Avios'ene du har tjent opp. Da er plutselig vinningen omtrent opp i spinningen også her.

    First flex - opptjening øker 50%, uttak i peak (jul, sommer, påske) øker 33%, og det er jo gjerne da du har tid
    Biz flex - Opptjening øker 75%-ish og uttak øker 50% i peak. Disse billettene koster da også skjorta.

    MEN:
    Med mindre jeg har lest sonekartet helt feil, eller de har endret det så ser ut ut for meg som om noen business segmenter også går ded i pris:

    LHR-NYC (sone 4) - ER 40.000 avios hver vei - BLIR 31.250/37.500 for eksempel
    Det skulle i utgangspunktet gi en Upgrade Using Avios fra WT+ på 10.000/12.500 avhengig av peak eller ikke.

    DERIMOT:
    LHR-LAX (sone 5) - ER 50.000 avios hver vei - BLIR 50.000/60.000
    Upgrade ser da ut til å bli hhv 13.000/20.000

    Det er så klart om Upgrade Using Avios fortsetter å følge vanlig standard.

    Så hvilken effekt dette får kommer litt an på hvor i leiren man er. Flyr du Biz flex i jobb og liker å dra med familien til NYC i November så er jo dette en sjefsupgrade.

    Men for de fleste på dette forumet som forsøker få så mye som mulig ut av så lite som mulig virker det nokså kjipt.
     
    KristianSk liker dette
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Så skal men ikke glemme det lille positive om man greier å skuffe inn avioser på kontoen. Uttak på shorthaul går ned store deler av året. OSL-LHR går ned med 1000 avios hver vei i economy, 2250 avios ned i CW
     
    KristianSk liker dette
  11. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Nye priser sone 4 for oppgradering Y+ til CW low/high blir: 31250-20000 = 11250 / 37500-25000= 12500
    Nye priser sone 5 for oppgradering Y+ til CW low/high blir: 50000-26000 = 24000 / 60000-40000= 20000 (og her har vi første snodige utfallet av justeringen)
     
  12. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Kult. Jeg elsker jo å brenne Avios på OSL-LHR. Helt seriøst.
     
    AndersB liker dette
  13. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Og opptjeningen på I-klasse beholdes, så man kan fremdeles få grei uttelling i billig-biz både i Avios og TP.
     
    KristianSk liker dette
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Hmmm... Er ikke oppgraderingsprisen en faktor av uttaksprisen på WT?

    WT+ - CW = 0,5*prisen i WT
    CW - F = 1*prisen i WT

    EDIT: Dette var kanskje en av endringene på UUA det ja... "Pay the difference in price."
     
  15. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Bare det at de "selger det inn" på en skikkelig måte er positivt sammenlignet med SAS.. Nå samler jo jeg nærmest utelukkende Avios og på andre carriers enn BA, så vet ikke helt enda hva det vil ha å si for meg.. :rolleyes:
     
  16. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    At inntjeninga på I beholdes er som sagt i det minste postivt for oss som fra tid til annen liker å bla opp for billigbusiness. Men nå må jeg booke enda en tur med BA før 28 april for å kunne beholde sølvkortet. Men billig eco blir drittkjipt. 5 tierpoints en vei til LHR...
     
  17. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har Hitler også fått vite om endringene:

     
  18. oveovo

    oveovo Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    28
    Blir spennende å se hvordan de endrer poengopptjeningen hos alliansepartnerne. Er vel tvilsomt at de beholder 100% opptjening i billigste economy, som hos enkelte av dem i dag.
     
  19. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Og der kom det varsel om endring i On Business-programmet også:
    http://www.britishairways.com/en-gb/information/on-business

    Har ikke finregnet på det, og det slr sikkert forskjellig ut ifht. hvilke kabiner man pleier å tjene opp i, og hvilke man bruker til uttak. Hovedendring er at de går over til opptjening ifht. billettpris her.
     
  20. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Wow, tusen takk for den. Om å gjøre å rydde kontoen

    De reduserer opptjening med ca 50% om du kjøper på tilbud og øker uttak med 100%. Så kort fortalt er det like ubrukelig som SAS Credits etter 25 May.

    Good news are just sooooo 1994 :)
     
    AndersB liker dette

Del denne siden