Ser ut som BA fortsetter å "forbedre" produktet. De har allerede en av markedets tetteste business produkter (eller Premium Economy som jeg liker å kalle det... ) nå får de også en Economy som matcher! - 25 Boeing 777-200ER maskiner økes det til 10 i bredden i Economy (fra 280 til 320 seter totalt) - F-kabinen reduseres på nye 787-9 leveringer - Det er blir også økninger på antall seter i A320 og A321 etterhvert. Først er det Boeing 777 maskinene på LGW som "forbedres", så blir det maskiner på LHR. BA oppgir jo selv at dette er for å møte konkurransen fra Norwegian.
Det sier sitt om hva Norwegian har oppnådd når en gammel kjempe som BA offentlig innrømmer at de justerer for å matche dem. For egen regning blir jeg enda mer overbevist om at jeg nok ikke kommer til å fly longhaul i World Traveller noe mer.
Smaller F-cabin er utelukkende positivt, spør du meg. 14stk i F har ikke gitt samme premium feeling som LH sine 8 seter. Blir vanskeligere å finne tilgjengelighet, det må være det eneste dumme med det.
At BA sammenligner seg med DY på longhaulflåten på LGW når det er en investorpresentasjon er naturlig. Det er en ny konkurrent, og investorene vil selvfølgelig vite hvor BA står der. Ja, vedr. en del service ombord i bakre del av flyene så ser det ut som nye høvdingen har et mål. Vedr. 10 i bredden så har majoriteten av 777-selskapene dette i dag, og BA hadde faktisk 10 i bredden på LGW-flåten tidligere før de harmoniserte på 9. Men hvem her er interessert i hva som skjer bak gardina? Foran gardina skal det investeres 400M GBP iflg. presentasjonen. Så da blir det sikkert noen saftige enhancements der også