Beholde EBG eller ikke?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Insomnia4u, 21. mars 2018.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    For å beholde EBG må jeg legge et par turer via HKG i Plus. Hva vil dere si er fordelen(e) med å beholde EBG vs annet *A gullkort?

    Ble bumpet fra EBD til EBG nå fordi jeg heller gikk for gullkort i Thai Airways. Slik situasjonen ser ut er reisemønsteret mitt slik at jeg kun beholder ROP Gull.
     
    Last edited: 21. mars 2018
  2. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel ikke så mye forskjell bortsett fra at du kanskje ikke har prioritet på telefon/chat/mail support hos sas?
     
    Insomnia4u liker dette
  3. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Har du Star Gull, ville jeg ikke prioritert ekstra turer for å få SAS gull..

    C
     
    furlong and Insomnia4u like this.
  4. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,595
    Bonuspoeng:
    93
    For min del ville jeg valgt SAS gull. Men det er basert på at vi reiser mye med SAS som familie og får da f.eks alle med i SAS loungen f.eks.
     
  5. Alfred

    Alfred Fly er fantastisk

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg anbefaler å beholde EBG, EBD er ikke verdt det i mine øyne. for lite fordeler :(
     
  6. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg ville også gått for SAS dersom Norge er bosted. Har selv akkurat blitt ebd og bortsett fra at det går litt fortere på telefon (kanskje bare innbilning) er det å ha 30% rabatt på ‘beste tilgjengelighet’ et fint gode å ha når jeg drar inn 300.000 + i året på reise og kort, men noen år sikkert vil slite med 90.000 poeng. Da får jeg både brukt poeng for å fly business og opptjene nye poeng mot ny status. Jeg syns det er nesten håpløst å finne bonusbilletter i business på SAS sine langdistansefly på vanlige vilkår.
    Ellers er det å kunne fore resten av familien med gullkort noe som øker statusen internt i familien :)
     
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    SAS Fast Track er kun for EBG/EBG eller C/Plus-billetter, ikke *A Gull. I tillegg får man ikke velge seter med *A Gullkort. Ellers kan jeg ikke se at det er så stor forskjell.
    Var mer det om jeg hadde glemt/oversett noe :)
     
    Malmo liker dette
  8. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er i samme situasjon i forhold til EBG, der reisemønster er endret så jeg må betale fra egen lomme for å beholde EBG.

    Så langt er jeg for å beholde EBG ettersom jeg reiser mest i Norge + at vi reiser på ferie i *A. Jeg har også SAS MC Premium som gjør det er enklere å kvalifisere.

    Mest negative så langt er at vi ikke får beholde bagasjefordel i Go Light. Men liker lounger og gold-track såpass at jeg går for ett år til.

    Mest positive er at jeg MÅ ta MR for å beholde EBG. MR til Hong Kong med årsmøte IF 2017 gjør at det er lett å finne motivasjon for nytt år med EBG.
     
  9. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kommer da igjennom SAS fast track med *A gullkort .
     
    Insomnia4u liker dette
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg trodde at man på OSL måtte gå i den andre fast-track og ikke SK sin hvis en har *A-gullkort. På SAS sine sider nevner de ikke spesifikt at *A gull har tilgang, men henviser til Gold-track:

    https://www.flysas.com/en/travel-info/at-the-airport/fast-track/

    I begynnelsen av SK-Fast track på OSL var det endel rapporter om dette.

    Også i SK-Fast Track i CPH er de pirkete.

    Men helt topp om praksisen nå er endret.
     
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil absolutt anbefale å beholde et gullkort. Min utfordring er om jeg skal beholde gullkort i både SAS og Thai.
     
  12. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    SK fast track er kun for reiser med SAS. Tilgang med Plus/Biz og *A gull.
    *A gull + reiser med andre selskap = den andre fast track (ingen adgang gjennom SAS).
     
    Insomnia4u liker dette
  13. pef

    pef Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Jo, det kan man.
     
    furlong and Insomnia4u like this.
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for presiseringen:)
     
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk i alle fall ikke valgt seter på min siste bestilling på SAS-sidene når jeg la inn gullkortet for Thai. Mulig det er noe bug med de nye sidene hvis det er en gyldig perk.
     
    furlong liker dette
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tilbakemeldinger og presiseringer angående forskjell på EBG og annen *A-Gullkort. Ettersom jeg kan se gjenstår bare forskjellen at jeg mister 25% ekstra poeng som EBG om jeg krediterer til SK og ikke lengre er gull. Og prioritert på mail. På alle mine reiser har jeg ikke opplevd noe prioritet på ombooking osv.

    Ideelt sett skulle jeg gjerne beholdt SK-gull, men har det uansett ut 03/19 (softlanding fra diamant)

    Om det skulle komme noen gode tilbud i VIP-Plus IC får jeg heller vurdere å legge reisene via HKG-BKK, men slot-tidene er upraktisk med overnatting i HKG på vei tilbake.

    Finansielt og praktisk har jeg ingen problemer med å forsvare avgjørelsen, men lojalitetsmessig sitter det faktisk litt langt inne å gå bort fra SK som program.
     
  17. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93

    Attached Files:

  18. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er vel ikke SAS sin nåværende fasttrack men heller den fasttracken som er der den gamle SAS fasttracken var?
     
  19. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Nei. Den heter nå "common fast track" og det er spesifisert at man ikke har tilgang dit med SK billett
     

    Attached Files:

    DanH liker dette
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vet ikke om Thai har noe lignende, men hos SAS skal man nå etterhvert få EBG for life om man har EBG i ti år. Noen har vel faktisk fått det allerede (uavhengig av alder). Dette kan jo være en god grunn til å fortsette med EBG. Merk at gavegull og softlanding fra EBD ikke teller etter det jeg har forstått.
     
    Insomnia4u liker dette

Del denne siden