Klarna - vær obs

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Chrisljo, 16. april 2019.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,110
    Likes mottatt:
    1,832
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har brukt Klarna kortbetaling ved netthandel et par ganger. Deres App er oversiktlig og inneholder kvitteringer med mer.

    De har nå tre betalingsmuligheter (alle er ikke aktivert ved alle betalinger):
    1) Direkte betaling
    2) Betaling med faktura med kort når varen sendes
    3) Betal senere i ulike varianter

    Jeg valgte versjon 3 på et kjøp ettersom de hadde et godt tilbud (2% effektiv rente ved tre måneder utsettelse). Det utgikk selvsagt når jeg måtte signere avtale om kontokreditt etc. Poenget er uansett at de ikke tar kredittkortbetaling på slike kjøp.

    Et annet moment er at det virker som betalingsform 2 heller ikke gir poeng på alle kort (fikk ikke hos DNB, hvilket rimer med at de ikke gir poeng på Payr ol).
     
    NoLimit liker dette
  2. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    531
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er det du mener man skal være obs på? Alternativ 2 og 3 er vel helt ordinære fakturabetalinger, og naturlig nok må man tegne en avtale om kontokreditt i alternativ 3 da det er lagt opp til at du kan betale over tid.
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,110
    Likes mottatt:
    1,832
    Bonuspoeng:
    113
    Mest punkt 2 jeg tenkte på. Betalingsflyten minner om en kortbetaling, men det ser ut som den kodes annerledes og dermed ikke gir poeng på alle kort.

    (Fullt kontokredittavtale virker heller ikke nødvendig, fult lovlig å ha 90 dagers betalingsfrist på faktura, i alternativ 2 er det jo 14 dagers betalingsfrist uten kontoavtale).
     
  4. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    531
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Nødvendig er én ting, en annen er hva Klarna tjener penger på ;)
     
  5. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Kan jeg velge faktura og betale med Amex? XXL lar meg ikke betale med amex...
     
  6. grimfandango

    grimfandango Nytt Medlem

    Innlegg:
    41
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Nei. Dersom du velger faktura og betaler igjennom Klarna-appen så kan man kun bruke debetkort eller sette penger direkte inn på Klarna sin konto.
     
  7. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    Merk at du kan betale med Revolut der siden det regnes som debit. Hvis du først har havna i ulykka, altså :)
     
    grimfandango liker dette
  8. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Men jeg vil ha Amex spend på kjøp av en ryggsekk til 5000. Men tror jeg fant en løsning da.

    Hvis bare revolut støttet auto-top-up med amex.
     
  9. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
  10. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    Posten min var mer et generelt svar dersom noen allerede hadde valgt Klarnas "betal senere" hvor det ikke er mulig å betale med kreditt i det hele tatt, altså som en work-around til akkurat det :) Revolut tar ikke Amex.
     
  11. morpheus77

    morpheus77 Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Betalt for et kjøp i dag med klarna app med curve. Det gikk ikke med sas mc direkte men SAS mc via curve gikj fint
     
  12. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,110
    Likes mottatt:
    1,832
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, Curve er et debitkort. Ulempen er at MCC som sendes videre gjerne er en som ikke gir bonus (i hvert fall etter 1.8 for SAS MC) (har ikke fått sjekket hvilket MCC som gjelder, men DNB gir i hvert fall ikke poeng).
     
  13. grimfandango

    grimfandango Nytt Medlem

    Innlegg:
    41
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Pokker at jeg ikke tenkte på det. Har jo både Curve og Revolut...
     

Del denne siden