Besøk i Cockpiten

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av CaptainPoint, 22. febr 2015.

  1. CaptainPoint

    CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg hadde min lille milagerun til Gdansk Fredag 20 Februar, en strekning fra Stavanger-Oslo-Gdansk som kostet meg rundt 2400 kr tur/retur, og med 5630 poeng i Saspluss.

    Og hjemreise Gdansk-Copenhagen-Stavanger på kvelden, perfekt viss du vil ta deg noen timer i Gdansk og spise pannekake og kikke litt, da går hele dagen til turen der.

    Det er min andre tur nå, har en tur til Gdansk, Fredag 27Feb, og 2Mars, bare for å tjene fort nok inn poeng til Kvalifisering av Diamant status før jeg stikker til Las Vegas i Mars 5 dager med Air Canada/United.

    Helt greie tur, litt venting i Oslo, men seffølgelig innom Gull loungen å slappe av der.

    Men Det kjekkeste var i Gdansk, når jeg venter på flyet som skal ta meg til København, veldig greit med endringsbar bilett da, for hadde allerede ventet 3 timer fra jeg kom, i Loungen på Lech Walesa.
    Så jeg fikk endret til ett tidligere fly, gratis til København.

    Da begynte jeg å snakke med Kapteinen, som satt der med styrmannen, (tro det eller ei, men Kapteinen var ei dame) Utrolig hyggelig kjekke va hu, uten tvil =)

    Etter litt småsnakk om hva jeg jobba med, og hvorfor jeg reiste så masse så jeg gjor, så kom di til enighet at det var greit at jeg fikk komme inn i Cocpiten å bli med under landingen 25min før til Copenhagen.

    Skal bare inrømme og si at det var en av mine største drømmer å bli med under landing av ett fly, så er utrolig takknemlige for at jeg fikk komme inn å lære litt mer om hvordan alt skjer under en flygning,men ikke minst å sitte å se selv ut så langt det går ann å se, fly som krysser hverandre, ubeskriveligt!


    Eneste betingelsen var at jeg ikke fikk ta noen bilder oppe fra lufta, men jeg fikk ta ett når vi hadde landet, og komt til Gaten i København

    Takk Petra! ;)
     

    Attached Files:

    Last edited: 22. febr 2015
  2. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Gøy å sitte foran, det har du sannelig rett i! Jeg spør hver gang, med mindre det er natt, veldig dårlig vær på ankomststed så jeg ikke ser noe eller at jeg er veldig trøtt. Får vel ja 3 av 4 ganger.

    Har funnet ut av egen erfaring at det er lettest å få lov om man spør om å sitte foran hele turen og ikke komme inn etterhvert. Kan være ganske trangt i cockpit, særlig det elendige klappsetet som 737-ene har. Faller jo nesten over midtkonsollen når man skal plukke det fram eller stue det inn i veggen igjen, så hadde jeg vært flysjåfør ville jeg ikke hatt noen som ramla inn i cockpit rett før man skulle forberede landing. På Widerøes q400 har de i det minste fått plass til et fullverdig sete man trekker ut fra bak kapteinsstolen, bare å slå ned selve sittedelen og kose seg.

    Satt foran med Cimber fra KRS til CPH for noen år siden i en CRJ, det må du prøve! Motorene sitter bak, så opplevelsen er noget anderledes! Når vi landet fant jeg ut at Kastrup har high speed taxiways, noe jeg aldri hadde hørt om før vi plutselig dro av rullebanen i 60-70 knop :p Må ha sett likblek ut et sekund...
     
  3. CaptainPoint

    CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Hærligt!
    Ja det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse ;)
    Bedre å spørr enn ikke å spør, Merka dette selv fra Oslo for 2 uker siden, hadde vært i sverige å hatt min første flytime på propellfly, og 737-700 i simulator.

    Nevnte dette for purseren på flyet fra Oslo-Stavanger, og 25 min før landing så var purseren å henta meg så jeg fikk oppleve landingen på kvelden fra cocpit.

    Greit rått!
     
  4. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Gratulerer med å være igang med timer! LAPL eller PPL på gang? Skal en tur til Poznan imorra, kan hende jeg spør om å sitte foran i ATR-en fra CPH til POZ, får se an humøret og promillen. Aldri fløyet slike før, men takker høyere makter for at ikke DAT vant anbudet over Widerøe når jeg ser spec sheet sammenligna med Dash-8ene. Meg og sambo passerer forresten gullstua på OSL mellom 8-10 en gang imorgen tidlig om 2 stk vil inn deretter tight connection på CPH kl 11.10-11.45 men kan jo nudge noen inn der også hvis ønskelig. Er SK208 og SK1455 vi kommer med da fra hhv. KRS og OSL for så videre med SK1755 til slutt. PM hvis interesse.
     
    travelislife liker dette
  5. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,145
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Er det fortsatt mulig å få stikke hodet inn?
    Har med kidsa på lørdag på den avgang BGO-CPH.
    Tomt i plus utenom oss, har ikke sjekka Expert flyer for GO belegg.
    Er jo relativt god tid til besøk da tenker jeg, og lite stress på tidspunktet?
     
    travelislife liker dette
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Junior og jeg fikk besøke cockpit etter landing på HND med SK i slutten av juni.
    Men du tenkte kanskje i luften?
     
    travelislife liker dette
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,167
    Likes mottatt:
    7,939
    Bonuspoeng:
    183
    Det er som regel bare å spørre. Det avhenger sterkt av hvilket crew som er på, noen tar imot mens andre aldri tar imot
    Mitt høyst subjektive inntrykk er at SAS «core» er mer villige til besøk enn Cityjet feks.
    Og spør for all del tidlig, mange har som policy at de skal ha clean cockpit før de starter nedstigning
     
    travelislife liker dette
  8. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    548
    Likes mottatt:
    1,596
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og junior fikk komme inn i cockpiten ca en time før landing på vei fra ORD til CPH med SK i november. Jr fikk sette seg i 3. setet og slo av en prat om Chicago. Vi satt helt foran I Business, så det var enkelt å smugle oss ubemerket inn.
    Jeg innbiller meg at det er enklere på en slik reise enn en ganske kort reise I Europa.
     
    travelislife and RoadKing like this.
  9. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Spørs også på hvor du flyr. Det er i utgangspunktet ingen regler som forbyr at kaptein i samråd med styrmann kan tillate besøk/jumpseat, men tror for eksempel Storbritannia har lovgivning som forbyr det i britisk luftrom.

    Gjør det innimellom selv, men det som flygeleder med en viss gjensidig interesse for erfaringsutveksling og innblikk i arbeidsdagen til de på andre siden av frekvensen.
     
  10. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    3,462
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje 15(?) år siden nå, men når vi gikk på skole og skulle ha arbeidsuke så ordnet jeg og en kompis jobb på den lokale flyplassen. Den siste dagen fikk vi bli med gratis tur/retur OSL, da fikk vi sitte i cockpit hele flyvningen hver vår vei. Det var gøy.
     
    indahla, travelislife and RoadKing like this.
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde flaks for et par år siden på tur fra CPH til OSL. Var en kompis av meg som var kaptein og han hadde sittet og speidet ut på passasjerene på brua for å se om det var noen han kunne "haike" hjem med etter ankomst.
    Etter boarding completed kom han selv bak og lurte på om jeg hadde lyst til å sitte på klappsetet. Etter ca. 0 sekunder med overtalelse var jeg selvfølgelig villig til dette :D, så da ble det å sitte foran helt fra push-back på CPH til vi var ved gate på OSL. Utrolig morsomt.
    Junior fikk forøvrig komme opp i cockpit på en LH 747-8 d vi fløy F fra FRA til HND. Det hjalp å spørre purser pent. Var forøvrig helt fullstendig uaktuelt å ta bilder, da reglementet i LH visstnok var at besøk i cockpit var helt forbudt. Og som purser sa, vi vet hva som skjer med slike bilder... De blir selvfølgelig spredt på sosiale media
     
  12. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har "takket min flyskrekk" vært mye i cockpit, fikk ofte prate med pilotene før tackoff, se flyplan og pratet om vær ol. Dette er hovedgrunnen til at jeg flyr SAS. Har også fått sittet på under landing i Stavanger og takeoff i Miami - begge gangene med oppfordring om å ta bilder. Har forøvrig også sittet i kapteinsetet i en LH 747-8 før takeoff fra Chicago:rolleyes: Alt før Covid da...
     
    travelislife, RoadKing and holmen like this.
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,167
    Likes mottatt:
    7,939
    Bonuspoeng:
    183
    Til å ha flyskrekk, så har du jammen meg mye flyerfaring! Imponerende!
    Edit: Og det er absolutt ikke ment som noe annet enn det!
     
    travelislife and Anita like this.
  14. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Ja jeg har flydd en del med flyskrekk (eller flyangst som jeg kaller det) Hadde mange år hvor jeg ikke fløy og tok flyskrekk-kurs i 2015 for å gjøre noe med det, på dette kurset hadde jeg store problemer med å komme inn i et fly som stod i hangaren... Målet var å henge meg på mann og sønn som skulle på guttetur til California. Jeg dro med håndbagasje for å kunne hoppe av (før avgang) dersom det ikke skulle gå. For å gjøre historien kort har jeg flydd med ekstrem flyangst etter dette, men jeg flyr!:cool:
     
    livinspeed, Are, Insomnia4u and 7 others like this.
  15. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Flotte historier rundt det å reise på den riktige 1. klasse, nemlig klassen med utsikt fremover ;)

    Jeg har mye erfaring med jump seat`ing. Grunnet at jeg spurte mye før (reiste veldig mye mer før enn nå) og har sittet både i inn og utland.

    Stort sett er det greiest å spørre om dette kjapt og greit når du kommer ombord i flyet. Kan være så uheldig at kabinpersonalet ikke vil videreformidle henvendelsen din men i de aller fleste tilfeller spør de og i mange tilfeller synes de det er hyggelig med besøk også.

    Beste minnet må jo være å komme i cockpit på SAS sin 767 fra København til New York i 2001 (noen uker før det tragiske terror angrepet).

    Ellers er siste landing på Fornebu med SAS MD 81 fra Tromsø også et godt minne. Vi var nest siste fly inn om jeg husker riktig. Husker noen fra dette forumet søkte opp historikken.

    Her er en video fra et filmprosjekt hvor jeg utgav en dokumentar om Norwegian sin 737 operasjon i Europa. Denne er ikke utgitt men publiseres på dette forumet eksklusivt:

     
    Anita liker dette
  16. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,145
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Takker for alle svar.
    Kan utifra disse virke som at det er flest «store» barn som får komme frem:D:D
     
    travelislife liker dette
  17. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,145
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    1E30C501-5F52-4596-932B-0A37E76077E7.jpeg Gikk som en drøm det der.
    Stappa fullt fly, men magisk cc fikset.
    Sidenote til cc; tror gardina var lukket max5 min. Ellers var de rundt og servet. Kudos.
    Edit. La inn en liten sensur på cc sånn i tilfelle
     
    Last edited: 23. juli 2023
    Upsaker, Earl, livinspeed and 3 others like this.
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,919
    Likes mottatt:
    57,703
    Bonuspoeng:
    293
    Men bildet funker ikke..
     
  19. Sofcha

    Sofcha EBD/NCPLATINUM

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    33
    Barna har ved flere turer fått komme inn i cockpiten. Det er som regel god stemning og det virker som om crewet har satt pris på litt besøk.

    men som det store barnet jeg er har jeg veldig lyst til å spørre om å få sitte der ved landing, er det riktig tolket at man kan få lov til det om man spør pent?
     
  20. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,415
    Likes mottatt:
    21,270
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg selv har bare vært i cockpit på bakken, med mine barn.
    Sønnen fikk sitte i cockpit under flygning, husker ikke hvor lenge siden det er men SAS hadde fremdeles ‘ekte’ business class med gardin og greier. Var på en flygning fra Dusseldorf til CPH eller OSL. Purseren hadde siste dag før pensjonering, det var kun meg og sønnen foran gardinen og det var god stemning hele veien. Han fikk spørsmål om han kunne tenkt seg en tur innom. En halvtime eller noe senere kom har ut igjen, og spurte om jeg hadde merket kursendring, for det var han som hadde gjort. Sjelden sett gutten så glad. Må si at jeg mer enn gjerne kunne vært fremi jeg også, men det får bare bli en annen gang. Fikk kjempegod service som eneste gjenværende passasjer i C, så fornøyd er jeg uansett :)
     

Del denne siden