Besøk i Cockpiten

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av CaptainPoint, 22. febr 2015.

1. CaptainPoint

CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg hadde min lille milagerun til Gdansk Fredag 20 Februar, en strekning fra Stavanger-Oslo-Gdansk som kostet meg rundt 2400 kr tur/retur, og med 5630 poeng i Saspluss.

Og hjemreise Gdansk-Copenhagen-Stavanger på kvelden, perfekt viss du vil ta deg noen timer i Gdansk og spise pannekake og kikke litt, da går hele dagen til turen der.

Det er min andre tur nå, har en tur til Gdansk, Fredag 27Feb, og 2Mars, bare for å tjene fort nok inn poeng til Kvalifisering av Diamant status før jeg stikker til Las Vegas i Mars 5 dager med Air Canada/United.

Helt greie tur, litt venting i Oslo, men seffølgelig innom Gull loungen å slappe av der.

Men Det kjekkeste var i Gdansk, når jeg venter på flyet som skal ta meg til København, veldig greit med endringsbar bilett da, for hadde allerede ventet 3 timer fra jeg kom, i Loungen på Lech Walesa.
    Så jeg fikk endret til ett tidligere fly, gratis til København.

Da begynte jeg å snakke med Kapteinen, som satt der med styrmannen, (tro det eller ei, men Kapteinen var ei dame) Utrolig hyggelig kjekke va hu, uten tvil =)

Etter litt småsnakk om hva jeg jobba med, og hvorfor jeg reiste så masse så jeg gjor, så kom di til enighet at det var greit at jeg fikk komme inn i Cocpiten å bli med under landingen 25min før til Copenhagen.

Skal bare inrømme og si at det var en av mine største drømmer å bli med under landing av ett fly, så er utrolig takknemlige for at jeg fikk komme inn å lære litt mer om hvordan alt skjer under en flygning,men ikke minst å sitte å se selv ut så langt det går ann å se, fly som krysser hverandre, ubeskriveligt!

Eneste betingelsen var at jeg ikke fikk ta noen bilder oppe fra lufta, men jeg fikk ta ett når vi hadde landet, og komt til Gaten i København

Takk Petra! ;)

Attached Files:

Last edited: 22. febr 2015
  2. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Gøy å sitte foran, det har du sannelig rett i! Jeg spør hver gang, med mindre det er natt, veldig dårlig vær på ankomststed så jeg ikke ser noe eller at jeg er veldig trøtt. Får vel ja 3 av 4 ganger.

Har funnet ut av egen erfaring at det er lettest å få lov om man spør om å sitte foran hele turen og ikke komme inn etterhvert. Kan være ganske trangt i cockpit, særlig det elendige klappsetet som 737-ene har. Faller jo nesten over midtkonsollen når man skal plukke det fram eller stue det inn i veggen igjen, så hadde jeg vært flysjåfør ville jeg ikke hatt noen som ramla inn i cockpit rett før man skulle forberede landing. På Widerøes q400 har de i det minste fått plass til et fullverdig sete man trekker ut fra bak kapteinsstolen, bare å slå ned selve sittedelen og kose seg.

Satt foran med Cimber fra KRS til CPH for noen år siden i en CRJ, det må du prøve! Motorene sitter bak, så opplevelsen er noget anderledes! Når vi landet fant jeg ut at Kastrup har high speed taxiways, noe jeg aldri hadde hørt om før vi plutselig dro av rullebanen i 60-70 knop :p Må ha sett likblek ut et sekund...

Aussie74 and watchaddicted like this.
  3. CaptainPoint

CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    43
    Hærligt!
    Ja det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse ;)
    Bedre å spørr enn ikke å spør, Merka dette selv fra Oslo for 2 uker siden, hadde vært i sverige å hatt min første flytime på propellfly, og 737-700 i simulator.

Nevnte dette for purseren på flyet fra Oslo-Stavanger, og 25 min før landing så var purseren å henta meg så jeg fikk oppleve landingen på kvelden fra cocpit.

Greit rått!

4. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Gratulerer med å være igang med timer! LAPL eller PPL på gang? Skal en tur til Poznan imorra, kan hende jeg spør om å sitte foran i ATR-en fra CPH til POZ, får se an humøret og promillen. Aldri fløyet slike før, men takker høyere makter for at ikke DAT vant anbudet over Widerøe når jeg ser spec sheet sammenligna med Dash-8ene. Meg og sambo passerer forresten gullstua på OSL mellom 8-10 en gang imorgen tidlig om 2 stk vil inn deretter tight connection på CPH kl 11.10-11.45 men kan jo nudge noen inn der også hvis ønskelig. Er SK208 og SK1455 vi kommer med da fra hhv. KRS og OSL for så videre med SK1755 til slutt. PM hvis interesse.

Del denne siden