Beste bonusprogram til reiser fra Berlin

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Gresshopper, 16. jan 2015.

  1. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Hei

    Jeg er nybegynner når det gjelder bonusprogrammer, har googlet en del og lest forskjellige guider, men klarer ikke helt å finne ut hva som hadde vært den beste løsningen i mitt tilfelle.
    Håper noen av veteranene kan hjelpe meg litt - derfor en ganske omfattende beskrivelse av min situasjon:

    Jeg er tysk og bor i Berlin, og flyr ofte til Oslo (1-2 ganger i måneden), og ellers litt rundt i Europa (f. eks. 1-3x Italia tur/retur). Air Berlin har mange gode ruter.
    I tillegg bruker jeg ca. 1.200 € (ca. 10.000 kr) i måneden (pr. i dag med et tysk VISA-kredittkort), og ca. 2.000-3.000 kr som jeg betaler med et norsk MasterCard. Leier også bil et par ganger i året, i Norge og f. eks. i Italia/Sveits/Østerrike.

    Før hadde jeg ikke peiling på bonusprogrammer, så jeg valgte alltid det som var billigst der og da.
    I ettertid skjønner jeg at jeg burde holdt meg til Air Berlin, men nå har de lagt ned Oslo-ruten. :(

    En venn anbefalte meg å satse på SAS sitt Amex-kort, og fly via CPH (f. eks.), siden dette ville gi meg en god status etter kort tid.
    Men Amex-kortet tilbys egentlig kun til norske kunder, og selv om jeg kunne fått det, så ville jeg alltid betalt 1,75% på mine kjøp i Tyskland. Dessuten veksler f. eks. AirBerlin visst bare "tyske" membership-rewards-poeng til topbonus-poeng.

    SAS (og tidligere Air Berlin) flyr fra Berlin TXL, som er nærmere der jeg bor og som er en veldig fin flyplass, men som har dyr parkering. Det er dessuten nesten umulig å komme seg dit i rushtrafikken (10-15 min uten trafikk, 45-60 min i rush-trafikken). Taxi koster ca. 400 kr tur/retur.