Beste bonusprogram til reiser fra Berlin

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Gresshopper, 16. jan 2015.

  1. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Hei

    Jeg er nybegynner når det gjelder bonusprogrammer, har googlet en del og lest forskjellige guider, men klarer ikke helt å finne ut hva som hadde vært den beste løsningen i mitt tilfelle.
    Håper noen av veteranene kan hjelpe meg litt - derfor en ganske omfattende beskrivelse av min situasjon:

    Jeg er tysk og bor i Berlin, og flyr ofte til Oslo (1-2 ganger i måneden), og ellers litt rundt i Europa (f. eks. 1-3x Italia tur/retur). Air Berlin har mange gode ruter.
    I tillegg bruker jeg ca. 1.200 € (ca. 10.000 kr) i måneden (pr. i dag med et tysk VISA-kredittkort), og ca. 2.000-3.000 kr som jeg betaler med et norsk MasterCard. Leier også bil et par ganger i året, i Norge og f. eks. i Italia/Sveits/Østerrike.

    Før hadde jeg ikke peiling på bonusprogrammer, så jeg valgte alltid det som var billigst der og da.
    I ettertid skjønner jeg at jeg burde holdt meg til Air Berlin, men nå har de lagt ned Oslo-ruten. :(

    En venn anbefalte meg å satse på SAS sitt Amex-kort, og fly via CPH (f. eks.), siden dette ville gi meg en god status etter kort tid.
    Men Amex-kortet tilbys egentlig kun til norske kunder, og selv om jeg kunne fått det, så ville jeg alltid betalt 1,75% på mine kjøp i Tyskland. Dessuten veksler f. eks. AirBerlin visst bare "tyske" membership-rewards-poeng til topbonus-poeng.

    SAS (og tidligere Air Berlin) flyr fra Berlin TXL, som er nærmere der jeg bor og som er en veldig fin flyplass, men som har dyr parkering. Det er dessuten nesten umulig å komme seg dit i rushtrafikken (10-15 min uten trafikk, 45-60 min i rush-trafikken). Taxi koster ca. 400 kr tur/retur.
    Norwegian flyr fra SXF som er en ekstremt dårlig flyplass, men som har veldig billig parkering like ved (under 200 kr per uke), men jeg bruker aldri mer enn en 20-30 min dit. Dessuten har jo Norwegian gratis wi-fi om bord.
    Også er det jo egentlig litt finere å fly direkte, SAS har få direkte avganger, og de få som finnes, er som regel om formiddagen, det passer egentlig dårlig med jobben.
    Samtidig bor kjæresten min i Stockholm før øyeblikket, så layover der gjør egentlig ikke så mye.

    Men reise- og leiebil-forsikring hadde jo egentlig vært greit å ha:

    Air Berlin tilbyr et VISA-kredittkort uten forsikringer i Tyskland (400 kr i året), som gir 1 mil per euro, doble poeng i matbutikker og utvalgte bensinstasjoner osv. Det er også mulig å kombinere kortet med andre bonusprogrammer som gir poeng for å handle i matbutikker o.l.

    BMW Bank tilyr et Amex-kort med forsikringer og doble poeng når man leier bil hos Sixt og bruker kortet hos en BMW-forhandler (jeg kjører en BMW i Tyskland).
    Gullkortet koster ca. 1000 kr i året (inkl. 2 tilleggskort) og har bare en leiebil-forsikring.
    Carbon-kortet koster ca. 4000 kr i året (inkl. 4 tilleggskort) og har også reiseforsikring og "priority pass" med bla. tilgang til utvalgte lounger (antakeligvis ikke så interessant for mitt reisemønster).
    Men så er det langt fra alle butikker som tar Amex (i hvert fall i Tyskland), mens VISA blir akseptert de fleste stedene.

    Hva ville dere gjort i mitt tilfelle? :)
    Takk på forhånd for alle svar!
     
  2. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
  3. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Det finnes et BA VISA-kredittkort som koster ca. 900 kr i året, inneholder masse forsikringer (forutsatt at man betaler med kortet) og som gir 20.000 Avios-poeng.
    Vet ikke om det har noe å si...
     
  4. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det var en vanskelig nøtt dette. Og jeg vet ikke om jeg klarer å gi deg de beste rådene, men noen innspill drister jeg meg til allikevel:

    1. Hvis du flyr mest SAS til Oslo, ville jeg valgt SAS EuroBonus. Da mister du muligheten for å samle poeng med kort.
    2. Hvis du flyr mest Lufthansa rundt i Europa, bør du velge deres Miles & More hvor du vel sikkert kan kombinere med noen tyske kredittkort som vil gi poeng (kjenner ikke så mye til hva som er mulig her dessverre). Her får du også poeng for SAS flighter.
    3. Hvis du flyr mest Air Berlin rundt i Europa, bør du velge deres TopBonus. Ta så deres Visa kort som gir poeng i tillegg. Du får dog ikke med deg noen SAS poeng på Oslo turene.

    Så du har jo noen dilemmaer du må forholde deg til. Med mye flighter til Oslo etter at Air Berlin legger ned, bør du kanskje vurdere å satse mest på Star Alliance og samle poengene dine der?
    Man skal jo reise veldig mye før man klarer å få en brukbar status i 2 allianser.

    Sikkert flere som har synspunkter som kommer hoppende frem nå?
     
  5. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar.

    Ja, tja. Jeg burde klare å bli EuroBonus Gold i løpet av ca. 10 måneder (om man går ut fra at en reise t/r gir 4 flyvninger).
    Men da betaler jeg ca. 2.500 kr t/r, mot ca. 1.000 kr hos Norwegian (eller enda mindre). I tillegg blir reisen til og fra flyplassen dyrere (taxi) eller mer omstendelig (car-sharing med parkering ved flyplassen).
    Dermed tror jeg at det med andre ord ville koste meg ca. 12.000 kr og en del ekstra reisetimer å få gullstatus hos SAS.
    Er det verdt det?
    En god venn av meg (som har HON-status bla.) sier han reiser så å si gratis i Norge pga. EB-statusen hans.
    Eller hadde det vært bedre å bruke noe som Aegean? Kanskje det koster mindre der, og så kan man reise lit till Hellas i tillegg?

    Det er relativt lett å tjene AB-poeng (masse samarbeidspartnere i Tyskland, man kan tjene opptil trippel poeng, dvs. 3 poeng per €), men så koster en bonustur i Europa 7.500 poeng én vei, pluss en del gebyrer inkl. drivstofftillegg.
    Hos BA fås bare enkle poeng (1 poeng per €), men så koster en Europa-tur bare 4.500 poeng én vei, og gebyrene er lavere enn hos AB (ikke noe drivstofftillegg bla.).
    Men så mangler jeg bare 12 flyvninger hos AB (Topbonus) for å bli sølvmedlem. Men på en annen side gir dette ingen fordeler utover gratis FastTrack...

    Miles&More tror jeg er ganske dårlig. Man tjener ekstremt få poeng, og de har visst noen av de høyeste gebyrene for "gratis"-billetter...
     
  6. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Hei @Gresshopper, og velkommen til Bonusfeber!

    Jeg tror jeg ville ha holdt meg unna airberlin topbonus og LH Miles & More. Dyre bonusbilletter gjør at topbonus-miles får lav verdi, og M&M har dårlig opptjening.
    Hvis du kan få VISA gjennom BA som betales i Euro, ville jeg vurdert følgende:

    Oneworld: BA
    Star Alliance: Aegean
    Kredittkort: AmEx International Euro Card (helst Platinum), hvor du opptjener MR-points som kan overføres til en rekke bonusprogrammer. Bruk BA VISA som back-up der hvor AmEx ikke aksepteres.

    For øvrig ville jeg ha fløyet med Norwegian til og fra Oslo når det er såpass mye billigere enn SAS, så meld deg også inn i Norwegian Reward.
     
    Jørgen liker dette
  7. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar og hyggelig velkomst!

    2015 er antakeligvis det siste året BA tilbyr dette VISA-kredittkortet, i alle fall med disse vilkårene (detaljer om kortet).
    Kortet koster 89 € per år (ca. 800 kr), kommer med masse forsikringer (gjelder bare hvis kortet ble brukt til betaling) og 20.000 avios-poeng.
    (Det var dessuten noen på et tysk forum som tilbød meg 50 € hvis han får verve meg - da får han nemlig også 20.000 avios-poeng...)
    Bruker jeg kortet for minst 20.000 € per år (noe jeg kanskje akkurat ikke rekker), så får jeg en gratis companion-voucher.

    AmEx "Platinum" får jeg også hos BMW (nesten samme vilkår, heter "BMW Premium Carbon") - da følger Sixt Diamond og flere hotell-gullkort med (detaljer om kortet - på tysk, scroll ned for en oversikt, det meste er kanskje også forståelig om man ikke kan tysk).
    (Usikker om man mister de andre bonuskortene igjen dersom man ikke bruker de nok.)
    Men det koster 500 € i året, altså over 4.000 kr.
    Jeg får doble poeng når jeg fyller drivstoff eller bruker penger hos BMW.
    Priority Pass er også inkludert.

    Men er det verdt det? Skal jeg virkelig bruke over 5.000 kr i året på kredittkort?
    Å ha mange kredittkort (jeg har ett tysk VISA-kredittkort fra før for gratis uttak av € i utlandet) trekker jo ned kredittverdigheten:
    Jeg har ikke noe lyst til å slite med å få et nytt billån - og kanskje jeg ikke får disse to kortene engang...
    Tyske banker er betydelig strengere når det gjelder lån, og avviste søknader om kredittkort trekker i hvert fall ned kredittverdigheten...

    Hvordan skal jeg i så fall samle Aegean-bonuspoeng? Via SAS?
    Jeg kan tenke meg å fly litt til Stockholm også nå som dama studerer der, enten via OSL eller Berlin... Vet ikke om det hjelper...

    Dumt at jeg har 12.000 poeng hos Topbonus, de burde jeg kanskje heller spart opp hos BA... Og kjempedumt at mine BA-poeng fra en tur TXL-LHR-LAS-LHR-TXL i 2012 har forfalt. :(
    Jeg skjønner jeg burde satt meg inn i dette tidligere... De siste årene dekket også arbeidsgiveren mine flybilletter, da burde jeg jo absolutt ha flydd med SAS, skjønner jeg. :(
    Akk... lærepenge.
     
  8. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor står det at Sixt Diamond og flere hotell-gullkort følger med? Hvilke hotell-gullkort?
     
  9. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    "Vorteile bei Kooperationspartnern [5]" (fordeler hos samarbeidspartnere).

    Så i små bokstaver:
    "[5] Sixt, ved BMW Carbon dessuten Hertz, Steigenberger Award World Program 'Prestige' status i 2 år."

    Faren til dama har et sånt kort og fikk Sixt Diamond (bla.) - han sier han har ikke helt oversikt over hvilke andre kort som fulgte med. Det er også enighet i tyske forumer om at Sixt Diamond følger med, som bla. garanterer (!) oppdrageringer når man leier biler hos Sixt (alså ikke bare "etter tilgjengelighet").
    Han fikk også matchet sin status til Club Carlson Gold.

    Jeg kan sikkert få vervet dere om dere er interesserte, men tror det krever en registrert adresse i Tyskland...

    Er Aegean fortsatt et bra valg for å få gullstatus fortest mulig? Hadde jo virkelig vært fint med gratis fast-track osv...
     
  10. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Denne garantien er ikke helt 100%, kanskje i Tyskland men ikke i Norge. Her er de fleste sixtkontorene franchisekontorer som ikke er helt stødig på fordelene til de forskjellige kortene.
    Er selv Diamond hos Sixt og da skal man garantert få en bil selv om de er utsolgt, dette virker ikke i Norge, 2 ganger har jeg prøvd å kreve denne fordelen uten at det hjalp nevneværdig.
     
  11. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    OK, jeg søkte på ordet "Diamond" på nettsiden og fikk ingen treff. Jeg ville ha funnet ut hvilke hotellstatuser som medfølger først, og så vurdere om det er verd prisen.
     
  12. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, det stemmer, har også lest dette her.
    Jeg leier vel egentlig mest i Norge og Italia (tror nok at italienerne heller ikke bryr seg om Diamond-statusen), kanskje av og til i Tyskland, Sveits, Østerrike, der de bør kjenne igjen kortet.

    Du får i hvert fall Steigenberger "Prestige" status, men egentlig bryr jeg meg relativt lite om hotell-kort, jeg overnatter egentlig ganske sjeldent på hotell...
    I hvert fall sånn som det er nå: Hvis jeg kan reise mer, og til gjengjeld spare såpass mye at det blir veldig rimelig, kan jeg godt tenke meg å reise en del mer...

    I et tysk bonusforum anbefaler de meg også å satse på Amex fordi det er mest fleksibelt.
    Men over 4000 kr i året?! Klarer jeg å tjene det inn igjen? Jeg tviler veldig.
    Om man er en familie på 4 som alle bruker kortene, så skjønner jeg at det kan være greit, men som enkeltperson?
     
  13. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Amex Platinum er ikke det kortet som er best på poengopptjening, men det er et gjennomgående godt kort for reise. Nå fulgte jeg lite med i tysktimene på skolen, og det lille jeg lærte har jeg glemt, men såvidt jeg kan se er 1EUR = 1MR på både Gold og Platinum (i UK gir Gold flere MR enn Platinum på reiserelatert forbruk, men det har jeg ikke klart å lese meg frem til på den tyske nettsiden).

    Du må egentlig se om du har behov for de andre fordelene som kommer med Platinum, om ikke velger du Gold.
     
  14. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, 1 € = 1 MR, bortsett fra når man fyller drivstoff, leier bil hos Sixt eller bruker penger hos BMW-forhandleren. Da er 1 € = 2 MR.
    BMW Gold har ingen reiseforsikring... (leiebilforsikring har de heldigvis begge to)
    Gold er gratis det første året, koster 1000 kr per år etter det.

    Alternativet hadde vært et MasterCard som koster ca. 1.400 kr og som ikke gir bonuspoeng, men som har masse veldig gode forsikringer (reiseforsikring, egenandelsforsikring på leiebil, ...), og det er ikke et krav at man brukte kortet til å bestille reisen. Så det kan man egentlig bare ha i skuffen, og så samle poengene et annet sted...
     
  15. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har ellers også 18k Skywards-poeng hos EK, men ingen statuspoeng...
     
  16. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Bortsett fra Oslo, hvor mye flyr du? 1-3 ganger i måneden eller året til Italia? Longhaul?
     
  17. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    1-3 ganger i året til Italia (t/r), kanskje 2 ganger t/r til Østerrike eller Sveits... Noe sånt.
    Kanskje 1-2 t/r til Stockholm i tillegg. I fjor var jeg også i Madrid og Budapest (med easyJet).
    Tja, blir vel ca. 12x t/r til Oslo og ca. 8x t/r ellers rundt i Europa.

    Også har jeg jo veldig lyst å reise til USA eller kanskje Søramerika i år, dersom alt går som jeg håper.

    Det føles egentlig som om jeg reiser en del (alle sier til meg stadig vekk at de ikke ser noe til meg, "du reiser jo bare hele tiden", spør om jeg i det hele tatt er i landet osv.).
    Men så virker det som det gir ganske dårlig uttelling i status egentlig... :(

    Skjønner ikke hvordan enkelte klarer å tjene så mange poeng, selv om de bare er studenter...?
     
  18. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Du reiser jo en god del, men reiser i Europa gir dessverre beskjeden uttelling status- og (til dels) poengmessig, med mindre du reiser på dyre/fleksible billetter. Eurobonus hadde et svært lukrativt program for dette før de gjorde programmet ubrukelig før jul.

    Ditt andre "problem" er at du ikke på en praktisk måte kan være loyal mot et selskap (f.eks. SAS eller Air Berlin). Hadde du kunnet reise utelukkende med f.eks. SAS skulle det la seg gjøre å kvalifisere til gullstatus, men jeg mener, som andre, at SAS ikke er verdt de ekstra 12k det vil koste deg å reise med de.

    Kredittkortbruk er heller ikke en veldig lukrativ forretning her i Europa, i motsetning til USA hvor det over en lav sko deles ut store sign-up bonuser.

    Jeg vet mange på forumet har opptjent status ved hjelp av milage-runs til Spania i SAS Plus, denne muligheten eksisterer dessverre ikke lengre (ref. devalueringen før jul)...

    Hadde jeg vært deg ville jeg fortsatt å tenke utelukkende pris, og pengene du sparer kan du bruke til å kjøpe det du ville brukt poengene til (og du får en langt større fleksibilitet).
     
  19. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Takk. Det var da veldig dumt. :(

    Så irriterende at jeg ikke tenkte på det tidligere...
     

Del denne siden