Takk for svar og hyggelig velkomst!
2015 er antakeligvis det siste året BA tilbyr dette VISA-kredittkortet, i alle fall med disse vilkårene (
detaljer om kortet).
Kortet koster 89 € per år (ca. 800 kr), kommer med masse forsikringer (gjelder bare hvis kortet ble brukt til betaling) og 20.000 avios-poeng.
(Det var dessuten noen på et tysk forum som tilbød meg 50 € hvis han får verve meg - da får han nemlig også 20.000 avios-poeng...)
Bruker jeg kortet for minst 20.000 € per år (noe jeg kanskje akkurat ikke rekker), så får jeg en gratis companion-voucher.
AmEx "Platinum" får jeg også hos BMW (nesten samme vilkår, heter "BMW Premium Carbon") - da følger Sixt Diamond og flere hotell-gullkort med (
detaljer om kortet - på tysk, scroll ned for en oversikt, det meste er kanskje også forståelig om man ikke kan tysk).
(Usikker om man mister de andre bonuskortene igjen dersom man ikke bruker de nok.)
Men det koster 500 € i året, altså over 4.000 kr.
Jeg får doble poeng når jeg fyller drivstoff eller bruker penger hos BMW.
Priority Pass er også inkludert.
Men er det verdt det? Skal jeg virkelig bruke over 5.000 kr i året på kredittkort?
Å ha mange kredittkort (jeg har ett tysk VISA-kredittkort fra før for gratis uttak av € i utlandet) trekker jo ned kredittverdigheten:
Jeg har ikke noe lyst til å slite med å få et nytt billån - og kanskje jeg ikke får disse to kortene engang...
Tyske banker er betydelig strengere når det gjelder lån, og avviste søknader om kredittkort trekker i hvert fall ned kredittverdigheten...
Hvordan skal jeg i så fall samle Aegean-bonuspoeng? Via SAS?
Jeg kan tenke meg å fly litt til Stockholm også nå som dama studerer der, enten via OSL eller Berlin... Vet ikke om det hjelper...
Dumt at jeg har 12.000 poeng hos Topbonus, de burde jeg kanskje heller spart opp hos BA... Og kjempedumt at mine BA-poeng fra en tur TXL-LHR-LAS-LHR-TXL i 2012 har forfalt.
Jeg skjønner jeg burde satt meg inn i dette tidligere... De siste årene dekket også arbeidsgiveren mine flybilletter, da burde jeg jo absolutt ha flydd med SAS, skjønner jeg.
Akk... lærepenge.
Vis alt...