Beste byer for juleturer

Tråd i 'Reisemål' startet av ValdresBjarne, 04. okt 2018.

1. Sikiduck

Sikiduck Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    93
    Når tar dere juleturene? Romjula? Etter? Rett før? Tidlig des?

2. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,758
    Bonuspoeng:
    183
    Personlig tar jeg dem tidlig i desember for å komme i litt barnslig julestemning

Sikiduck liker dette
  3. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,125
    Bonuspoeng:
    93
    By besøkt: Kagoshima
    Julestemning: 3
    Julemarked: 1
    Verdi for pengene: -

Kommentarer: Kanskje ikke tradisjonell julemarkedsdestinasjon, men et lite julemarked har dem. I tillegg henger pynten til godt og vel etter 13. dag jul, hvis man savner julefølelsen i midten av januar. De små trehyttene gir litt tradisjonell julestemning, men selv om lysdekorasjonene er fine og gjennomført som f... blir det litt vel over the top for min del.
    Det snør vel så godt som ikke her, men samtidig er det jo en meget aktiv vulkan på andre siden av fjorden, så om ikke hvit jul så er det kanskje muligheter for en svart en?

4. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Samme erfaring og dom her. Moskva i fjor, Bolsjoi, Røde plass med marked, jul overalt og ikke minst bra shoppingmuligheter. Fløy med Aeroflot, og kan ikke klage voldsomt på det heller.

flying_all and Avixlo like this.
  5. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Første eller andre helg i desember. Jula og romjulen/nyttår kvelden nytes hjemme :)

Sikiduck liker dette
  6. enokling

enokling Medlem

Likes mottatt:
    551
    Bonuspoeng:
    93
    Gir også min stemme til Hamburg - her snakker vi over et dusin julemarkeder:

https://prinz.de/hamburg/artikel/116695-weihnachtsmarkt-hamburg/

Markal liker dette
  7. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,030
    Bonuspoeng:
    113
    By besøkt: Edinburgh
    Julestemning: 4
    Julemarked: 4
    Verdi for pengene: 4

Ganske så fint julemarked på Princess Street, med Edinburgh Castle i bakgrunnen. Edinburgh er jo en ganske så vakker by, og kombinert med julemarkedet syntes jeg det er en sikker vinner.

By besøkt: New York
    Julestemning: 4-5
    Julemarked: 3

Var innom var et relativt greit julemarked i Bryant Park i forbindelse med en førjulstur til New York med familie. Det kan godt være at det finnes andre og bedre julemarkeder, det er jo litt å velge mellom i NYC. Godt med julestemning, med alt fra julemarkedene som finnes til shoppingvinduene på Fifth Avenue, juletreet utenfor Rockefeller Center, Christmas Spectacular-forestillingen med The Rockettes på Broadway. Selv om det er litt reisedistanse, så var vi topp fornøyd med en langhelg i New York før jul.

8. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg slutter meg til denne, altså Hamburg. Gluhwein og bratwürst på Rathausmarkt er rett og slett fantastisk. :)

Markal liker dette
  9. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,421
    Bonuspoeng:
    183
    Jul i NYC er en utrolig opplevelse. Har selv feiret jul der en gang. Det er så hyggelig. Og når man i tillegg er vokst opp med Hjemme alene 1&2 så har jo jul i New York en egen mening. Anbefales

jgroneng liker dette
  10. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Noen erfaringer:

By besøkt: Wien
    Julemarked: 5

Jeg har sansen for Wien som juleby og har vært der atskillige ganger. Selve byen er jo såpass, tja, imperialt pompøs at det kanskje aldri blir den helt intime julestemningen der, men julemarkedet utenfor Rathaus er jo fantastisk uansett hvordan man snur og vender på det, mens det også pleier å være et par litt mindre trafikkerte markeder i Museumsquartier, bl.a. mellom kunsthistorisk og naturhistorisk museum. Ekstra bonus til Wien for at prisnivået der er akseptabelt og at julemarkeringene bærer klart preg av østerriksk-katolsk overdådighet.

By besøkt: København
    Verdi for pengene: 2

København er en flott juleby, og det er jo riktig fin stemning inne i Tivoli - i alle fall hvis man kommer tidlig. Utover dagen blir det imidlertid fullpakket, og å spise lunsj kan være en liten utfordring. Middag kan du bare glemme med mindre du har bestilt bord lang, lang tid i forveien. Svindyrt er København også, spesielt i ukene omkring jul, som er høysesong omtrent på linje med sommeren. De fleste hotellene skrur opp prisen til det dobbelte.

By besøkt: Stuttgart
    Verdi for pengene: 3 (et lite minuspoeng for nokså dyre flights)

Stuttgart er kanskje ikke den vakreste tyske byen, men jeg har stor sans for den omkring juletider. Det er flere flotte julemarkeder omkring Altes Schloss, det ene av dem enormt. Ekstra poeng til Stuttgart for å ikke være en turistdestinasjon på samme skala som München, Hamburg og Berlin, som gjør trengselen litt mindre på julemarkedene. Som vinregion har byen også masse godt å by på.

By besøkt: Berlin

Jeg har aldri helt fått taket på Berlin som by, og synes heller ikke det er spesielt julekoselig der. Men det er en hel rekke julemarkeder som vel ikke står noe tilbake fra markeder i andre tyske byer. I tillegg får Berlin plusspoeng for å være en ytterst rimelig by både med hensyn til flights og opphold.

By besøkt: Linz
    Julestemning: 5

Linz er en veldig koselig by, selv om det kanskje er litt kronglete å ta seg dit (så langt som at man må fly til Salzburg eller vel helst Wien, og deretter ta tog). Julestemningen er aldeles flott, og det er et par riktig fine julemarkeder der, med alt du kan forvente deg av østerriksk overdådighet.

By besøkt: Salzburg
    Verdi for pengene: 3

Salzburg har sikkert mange et forhold til, men som juleby synes jeg den er undervurdert. Stemningen i gamlebyen er jo flott i seg selv, og den skaper en veldig fin julefølelse når den er dekorert. Julemarkedene er det heller ingenting å si på, men minuspoeng for antall turister og prisnivå.

By besøkt: Innsbruck

Innsbruck har atskillig færre turister enn Salzburg, i alle fall før skisesongen for alvor begynner omkring nyttårstider, og det gjør det verdt en juletur dit. Fin stemning inne i gamlebyen, med et trivelig julemarked foran Goldenen Dachl med den beste hvite Glühweinen jeg har smakt.

Travellingalf liker dette

Del denne siden