Beste program for OW Emerald?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av RoadAhead, 06. juni 2019.

  1. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har vært BA Gold i mange år av historiske grunner. Fokus har i det siste vært på SAS EBD, men etter å har reist litt med OW i det siste så ser jeg jo at OW Emerald gjør reiseopplevelsen på bakken MYE bedre og lett er verdt det. First class loungene i HKG alene gjør mye.

    Er det noen som har sammenlignet og sett på de ulike OW programmene sin toppstatus og vurdert hva som er best? Noen gode argumenter for "perks" og tid/kostnad for opptjening?
     
    drsyk, GinTonic and Wiolenze like this.
  2. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Det er bare å søke litt i forumet det så finner du svar:
    https://insideflyer.no/forums/threa...-skyteam-sammenligne-bonus-programmene.13425/

    Som du sier så er fordelene med 1W Emerald i forhold til *A Gull mange flere, både i luften og på bakken. I Europa har ikke SAS noe C produkt mens BA har C klasse. Sammenligner man prisene er det ofte ikke veldig stor forskjell og både mat og drikke er mye bedre. I tillegg er man garantert ledig midtsete:)

    På bakken er First Wing og F loungen på LHR veldig bra og så har man tilgang til andre F lounger over hele verden.
     
    Earl, GinTonic and Insomnia4u like this.
  3. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Nja, jeg er allerede OWE og *G, så er veldig klar over fordelene man får. Her var det mere spørsmål om hvilket OW selskap man burde satse på om målet er å være/forbli OW Emerald, hvis jeg nå skulle prøve noe annet en BA Gold.
     
  4. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg regner med at du bor i Norge og da er vel alternativene BA eller AY. Jeg kjenner jo til AY også, har flydd en del med deres A350 mellom HEL og LHR. Innenfor Europa er jo dette et fantastisk produkt, men jeg ville ikke foretrukket dem på langdistanse. Som jeg har nevnt i en annen tråd har de 2 flere rader i C enn QR og 1 rad mere enn CX på samme flyet, så det er rimelig trangt.

    En annen meget viktig ting å huske på er at AY har ikke F, så du har ingen mulighet til å oppgradere til høyere enn C. Da kunne du ikke fått denne F opplevelsen for bonus poengene:D
    2E8AE01F-5618-4E44-80D3-04177BEC0B64.jpeg

    AY gir vel kuponger man kan bruke til oppgradering. Det har BA også hvis du begynner å bevege deg mot GGL (Gold Guest List) nivå. BA gull er som kjent 1500TP og GGL er 5000TP for å kvalifisere og 3000TP for å fornye. Dette får du når du beveger deg oppover

    2500TP: Oppgradering for 2 personer (GUF2) til neste kabin hvis det er ledig award seter i høyere kabin. Dette gjelder alle flightene med BA i samme bookingen

    3500TP: Da får man 2 stk oppgraderinger for 1 person (GUF1) til neste kabin for alle BA flightene.

    5000TP: Da er man GGL og får også Concorde room card. Da får man tilgang til Concorde også når man flyr Y. I tillegg kan man gi bort 1 gullkort og 2 sølvkort. Og det viktigste er at man får en Joker. En Joker kan man bruke til å gjøre om revenue seter til reward seter. Dette kan kombineres med en GUF og en Amex 2 for 1 kupong. Dette betyr at man kan fly F til f. eks Sydney for en ganske rimelig sum Avios. Eneste ulempen er at BA har ganske høye YQ avgifter.

    Neste år må man da ha 3000TP for å fornye GGL. Dette er målet mitt i fremtiden:p
     
    drsyk, Wiolenze, GinTonic and 2 others like this.
  5. snartur

    snartur Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Så du kan ikke bruke AY poeng for å få F med BA eller Cathay slik som man kan bruke EB for f.eks å få F med LH? Det er jo dårlig da.
     
  7. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Du tenker nok på uttak av poeng generelt, hvor @TravelManBiz snakker om AY spesifikt.

    I OW er det svært få begrensninger ift. bruk av poeng for First på tvers av selskapene, kontra EB som er blokkert for F-bookinger av de fleste selskapene i *A.
     
    RoadKing liker dette
  8. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Nei:) Og om det er dårlig er jo hvordan man ser på det da. Skulle BA latt f. eks AY medlemmer bruke AY poeng for å oppgradere ville det jo vært en god del flere som konkurrerer om oppgraderingene.

    Det er det samme for meg. Jeg forventer jo ikke å kunne bruke mine BA poeng for å oppgradere AY flygninger. Men jeg kan bruke mine Avios for å bestille reiser på andre OneWorld medlemmer. Dette gir ofte en veldig god verdi. F. eks i sommer flyr jeg SIN-HKG-TPE i C for 33.000 Avios med CX.

    Siden jeg har mitt program med BA synes jeg det er flott at kun BA medlemmer kan oppgradere på BA:)

    Hva Lufthansa og *A gjør er jo deres policy, men det blir flere om beinet. Men jeg samler jo også Eurobonus selvsagt og utnytter det på min årlige F tur med *A. Men status samler jeg der jeg får best utbytte:D
     
    RoadKing liker dette
  9. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men for å oppklare, det er lov å bruke BA Avios for å booke en F award med CX. Men kjøper du en revenue billett med CX kan du ikke bruke BA Avios for å oppgradere denne.
     
    GinTonic liker dette
  10. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Ok, så tydeligvis ikke så veldig mange andre som har tenkt så langt utenfor boksen heller da. Jeg tenkte kanskje noen skulle komme å lovprise toppnivå på JAL, Malaysian, Cathay eller Qatar...

    OWE fordelene når man reiser med andre enn "eget" selskap er jo mye de samme, så avveiningen vil gå på hvor raskt og ukomplisert det er å nå OWE, hvor gode bonusprisene er etc.

    Jeg trekker inntil videre slutningen at det ikke finnes noe OW svar på Aegean...
     
    TravelManBiz liker dette
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg flyr mest American, Qantas og LATAM av medlemmene og beholdt av gammel vane Qantas siden jeg bodde i Sydney en periode. Med Gold/Sapphire fungerer det programmet greit. QF har også samarbeid med flyselskap utenfor oneworld.

    https://www.qantas.com/fflyer/dyn/flying/tier-benefits
     
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan bruke AY poengene på OW award reiser i F. Ikke oppgraderinger :)
     
    RoadKing and TravelManBiz like this.

Del denne siden