Bilferie Oslo-Trondheim-Haugesund-Oslo i sommer

Tråd i 'Reisemål' startet av Gullars, 18. april 2020.

1. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Av årsaker de fleste antagelig har fått med seg kommer årets Hawaii-tur til å byttes ut med en måneds bilferie i Norge. En V60/C-klasse/3-serie er booket hos Sixt for behagelige 6500 kr, og vi tenker å bruke god tid på turen - med romslige stopp i Trondheim og Haugesund for å besøke familie.

Mellom Trondheim og Haugesund ser vi for oss å legge turen via nordvestlandet. Ellers tenker vi forholdsvis strak E6 mellom Oslo og Trondheim og Haukeli mellom Haugesund og Oslo.

Forslag til steder og attraksjoner som bør besøkes på veien, spesielt på nordvestlandet? Spesielt overnattingstips og gjerne dagsturer tas imot med stor takk!

drsyk liker dette
  2. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Skal faktisk selv kjøre fra Nordvestlandet (Sunnmøre) til Karmøy (rett utenfor Haugesund) på onsdag, og velger da å kjøre via Sogndal, gjennom Lærdalstunnelen, deretter Voss, over Hardangerbroen, via Kinsarvik og Odda, så Haugesund. Jeg har tatt deler av denne før, og det er veldig typisk "fjord og fjell"-landskap her.

Når jeg kjørte opp hit kjørte jeg "rett opp" langs e39, altså Bergen, over Sognefjorden til Førde, så Nordfjordeid og ferje til Volda.

Begge disse rutene tar noenlunde like lang tid, men førstnevnte er nok den flotteste rent opplevelsesmessig. Sistnevnte er grei nok, men ikke det helt store.

Ettersom dere begynner noe lengre nord ville jeg begynt med Trollstigen og Geiranger, og så kjørt ned mot Sogndal. Deretter er Lærdal en koselig by å besøke, og både Flåm og Voss kan jo være greie steder å bruke litt tid.

Når man nærmer seg Hardanger har man Mikkelparken (om dere reiser med barn) i Kinsarvik, og hvis ikke kan dere vurdere en tur til Trolltunga rett før Odda. Jeg tror i sommer vil være den beste tiden å gjøre nettopp det på, da det normalt er veeeeldig mange utenlandske turister her.

Last edited: 18. april 2020
    Gullars liker dette
  3. EC7

EC7 Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    I Nordfjord er det mye fint. Stryn og Loen, anbefaler en natt på Hotel Alexandra i Loen. Ta Loen skylift og prøv via Ferrara om du er interessert i litt aktiviteter. Vikingmuseum på Nordfjordeid, der er også Malakoff festivalen, men den utgår vel dessverre i år. Refviksanden litt forbi Måløy er veldig fin. Geiranger og Trollstigen bør vel også med?

Gullars liker dette
  4. Nardus

Nardus EBG

Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Hvordan fikk du 1 mnd med leiebil til 6500kr??:eek:

Gullars and Blades33 like this.
  5. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,547
    Bonuspoeng:
    183
    Kan anbefale en tur til Trollkirka, rett nord for Molde. https://no.fjordnorway.com/se-og-gjoere/trollkirka-484-m-o-h-p784673
    Jeg er langt ifra en "turperson" eller "fjellperson", men du verden, dette mener jeg virkelig var verdt å slite oppover for.
    Hvis du etter turen ønsker å overnatte i Molde kan jeg anbefale Scandic Seilet (fin skybar har de) eller Molde Fjordstuer. Dersom dere er glad i øl, er det kun ett sted som er et poeng i å besøke og det er Tapp & Kork.

Gullars and Xflipper like this.
  6. Blades33

Blades33 Medlem

Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Hvem er "vi"?
    En avstikker til Hotell Ullensvang eller Dalen Hotell mellom Haugesund og Oslo er å anbefale. Nutheim Gjestgiveri er også verdt et stopp for en annerledes opplevelse.

Har du barn i bilen, så stopper vi gjerne i Seljord og besøksgården der på vei fra Oslo til Skånevik, der vi sommerferierer.

Baroniet i Rosendal er noe helt eget; og så har du jo Dronningstien og Trolltunga, dersom dere ønsker fotturer?

Stopp på Åkrafjordtunet for lokalprodusert mat for å ta med hjem!

Gullars liker dette
  7. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Er latterlig bra tilbud hos både Avis, Hertz og Sixt nå. De to første har tilbudene ute på nett, men Hertz hadde kun 1500 km og Avis skulle ha retur 1/8. Siden vi trengte bilen litt uti august, endte jeg opp med Sixt, der jeg kunne velge mellom Passat for 5500 eller klassen opp for 6500.

Hertz med tilbud fra 4400: https://www.hertzflexilease.no/manedsleiekampanje/

Avis med tilbud fra 4500: https://www.avis.no/leiebil-tilbud/leiebiltilbud-norge/manedsleie-tilbud

Last edited: 18. april 2020
    Nardus liker dette
  8. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig mange gode tips her. Takk! Det er meg og samboeren som reiser. Er selv fra Haugalandet, så er godt kjent i området der og stripen videre til Oslo. Men setter pris på alle de gode tipsene - spesielt på nordvestlandet der jeg ikke er så kjent.

Da er det bare å begynne å jobbe med kartet og plotte inn stopp på veien! :)

9. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Det billigste jeg får opp når jeg søker på en måned hos SIXT er rundt 25.000 for en Polo. :p

Gullars liker dette
  10. Nardus

Nardus EBG

Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Du må søke på langtidsleie. Da får du gunstige priser.
    Eneste minus er lav kjørelengde og høy pris på ekstra km. Da blir det vanskelig med Norges på langs i en ny bil til en billig penge :/

Gullars liker dette
  11. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Laget en liten TR fra Sogn/Sunmøre/Romsdal i fjor:
    https://insideflyer.no/forums/threa...sogndal-og-litt-derimellom.13978/#post-302261

Avstikker for Aursjøvegen anbefales på det sterkeste. Utrolig flott område. Så spørs det jo litt om dere vil gå fjellturer eller ikke (gitt at været tillater det og at det har smeltet godt med snø).
    https://www.hjorundfjord.no/?komponent=statisk&statisk_id=100
    https://ut.no/turforslag/115752
    http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/jakta1.html

Rundt Voss/Hardanger er det også flott å gå Bakkanosi eller Oksen (dropp Trolltunga). Voss har i tillegg fått en ny gondol som drar deg godt opp på fjellet. Skiheisen til Strandafjellet går om sommeren, og så har du jo Loen såklart :) Trollstigen er på grensen til mandatory, kan for eksempel bo i Åndalsnes som utgangspunkt.

Skal selv til området igjen i sommer :)

12. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Du må sende den en mail. Får heller ikke opp noe relevant når jeg søker. Som det nevnes her settes en grense på 2000km, og alt utover det koster 3kr per km.

13. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tips og flott reisebrev! Begynner å få bra med attraksjoner inn i kartet nå, så får bare begynne å hogge ut kjøreruten :)

OttoL liker dette
  14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Det er så mange steder å besøke, så du burde hatt noen flere uker :)

Odda; Oser av industrihistorie, og muligheter for tur til Folgefonna
    Eidfjord; Vøringsfossen
    Gudvangen; med Stalheimskleiva
    Flåm; tur med Flåmsbanen opp til Myrdal
    Flåm; båttur til Undredal og Nærøyfjorden
    Aurlandsvangen; Stegastein
    Vassbygdi, og kjøre litt tunneler :)
    Lærdalstunnelen; til Lærdal og en avstikker til Borgund stavkirke
    Øvre Årdal; og en avstikker til Utladalen
    Fjærland; Norsk Bremuseum
    Olden; og Briksdalsbreen
    Stryn; og ta en skitur på Stryn sommerskisenter
    Måløy; Kråkenes fyr
    Stranda; se på Grandis-fabrikken
    Geiranger
    Valdal; Trollstigen over til Åndalsnes og en avstikker til Trollveggen
    Åndalsnes; Rampestreken, utkikkspunkt

Fra Oslo til Haugesund ville jeg tatt turen via Lysebotn (fv500 ned)

Og en tur til Flørli og en tur opp Flørlitrappene.:)

drsyk, OttoL, Gullars and 1 other person like this.
  15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Tenker dere må ta en tur om Ansnes Brygge på Hitra og spis godt og bo godt ..
    øl og kultur i en fantastisk ramme ..
    Er helt sikker på at Ola tar godt i mot venner av Eddie

https://ansnesbrygger.com/

Travellingalf, drsyk, Gullars and 2 others like this.
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    :D:rolleyes:

OttoL liker dette
  17. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du kjører over Sognefjellet, så synes jeg at det er en flott rute å kjøre Tindevegen via Øvre Årdal. Hårnålssvinger, smal vei, flott utsikt og en følelse av å ha hele fjellet for deg selv.

jgroneng and Gullars like this.
  18. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Og en natt eller tre på Walaker hotell i Solvorn er å anbefale. Meget god mat!

Herfra kan man ta fergen over til Urnes stavkirke. Det er også masse fint turterreng i nærheten.

EndreD and Gullars like this.
  19. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,547
    Bonuspoeng:
    183
    Når stavkirker først blir nevnt. Ved Bårdshaug Herregård (som forøvrig er en helt OK plass for overnatting) står det en stavkirke som ble laget for en eller annen utstilling i USA og den ble nylig (2 år siden?) transportert tilbake til Norge og satt på plass utenfor nevnte hotell.
    Når man først er i området, er det (etter min mening) å ta Thamshavnbanen https://oi.no/besok/thamshavnbanen også helt innafor. Det er Norges første ordinære elektriske jernbane. Sjekk rutetabellen før du drar, jeg har gått på en blemme og måtte sende noen med bil til endestasjonen fordi de ikke kjørte t/r denne dagen...

Gullars liker dette
  20. Blades33

Blades33 Medlem

Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Fine priser! Jeg har lett litt halvhjertet etter hvordan dette slår ut på Hertz Rewards, noen som vet?

Del denne siden