Skal faktisk selv kjøre fra Nordvestlandet (Sunnmøre) til Karmøy (rett utenfor Haugesund) på onsdag, og velger da å kjøre via Sogndal, gjennom Lærdalstunnelen, deretter Voss, over Hardangerbroen, via Kinsarvik og Odda, så Haugesund. Jeg har tatt deler av denne før, og det er veldig typisk "fjord og fjell"-landskap her.
Når jeg kjørte opp hit kjørte jeg "rett opp" langs e39, altså Bergen, over Sognefjorden til Førde, så Nordfjordeid og ferje til Volda.
Begge disse rutene tar noenlunde like lang tid, men førstnevnte er nok den flotteste rent opplevelsesmessig. Sistnevnte er grei nok, men ikke det helt store.
Ettersom dere begynner noe lengre nord ville jeg begynt med Trollstigen og Geiranger, og så kjørt ned mot Sogndal. Deretter er Lærdal en koselig by å besøke, og både Flåm og Voss kan jo være greie steder å bruke litt tid.
Når man nærmer seg Hardanger har man Mikkelparken (om dere reiser med barn) i Kinsarvik, og hvis ikke kan dere vurdere en tur til Trolltunga rett før Odda. Jeg tror i sommer vil være den beste tiden å gjøre nettopp det på, da det normalt er veeeeldig mange utenlandske turister her.
Last edited: 18. april 2020