Billig å reise billig å bo i Europa?

Tråd i 'Reisemål' startet av Sikiduck, 01. aug 2023.

  1. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Hei

    Nå i august/september har jeg lyst å reise en plass der det er billig å bo på hotell, men også ikke så dyrt å reise til, og som er en fin by. Det er en gave til kjæresten så ønsker ikke å bruke så mye penger når vi nettopp var i syden.

    Jeg tenker en plass i Øst-Europa. Eller kan man få tak i noe en annen plass?

    Har dere innspill på en by dere syns er fin og som ikke er noe dyrt?
    Jeg tenker toppen 2000kr t/r for fly.

    Jeg snuste på Krakow og Riga, men vet ikke om det er så mye spennende i Krakow, og Riga er nesten 3000kr for fly.

    På forhånd tusen takk:)
     
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    8,732
    Bonuspoeng:
    183
    Ryanair til Mallorca? akkurat 2k
    London finner man billige fly, kanskje verre med overnatting.
    Sjekk charterselskapene for restplasser, kan være gode kupp der.
     
    Sikiduck liker dette
  3. permorten

    permorten Medlem

    Innlegg:
    105
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    28
    Hva med Tallin? Fin by med flott old town og med rimelige hotell, blant annet et Parkinn rett utenfor old town.
    Med forbehold om at jeg ikke har vært der siden før Covid.
     
    ME262 and Sikiduck like this.
  4. Sofcha

    Sofcha EBD/NCPLATINUM

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    33
    Beograd, skopje, pristina.
     
    FlamtheAvGeek, Sikiduck and Rapolo like this.
  5. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    262
    Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    I Krakow er det masse spennende! Flott by og ganske rimelig.

    Hvor reiser du fra?
     
    Sikiduck liker dette
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,905
    Likes mottatt:
    22,554
    Bonuspoeng:
    293
    Warsawa har mye fine restauranter til en god pris
     
    Sikiduck liker dette
  7. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,703
    Likes mottatt:
    31,730
    Bonuspoeng:
    183
    Ljubljana. Har mye bra fra de andre Jugolandene uten kjeltringstrekene.

    Kanskje ikke innenfor prisgrensen på reise til
     
    Last edited: 02. aug 2023
    Sikiduck liker dette
  8. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Støtter Ljubljana. Flott by, bra uteliv og gode restauranter. Greier du å komme deg noenlunde rimelig til Brussel så har Brussels Airlines hatt ganske godt prisede flyvninger direkte til Ljubljana. Jeg fløy selv for 700 kr t/r i desember med meget kurante flyvninger BRU-LJU.
     
    Sikiduck and Wiolenze like this.
  9. Korsvoll

    Korsvoll Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    13
    Skopje er et alternativ, får billetter med Wizz fra TRF til under 400 NOK T/R i september for en langhelg lørdag - tirsdag. Flott by og en av de billigste byene og landene i Europa for både overnatting og mat. Dog en ulempe med fly 06:20 fra Skopje. God miks av både gamle historiske bygninger/ områder og nyere konstruksjoner, og ganske flott natur med både Matka Canyon og Vodno fjellet man kan ta gondol opp til. Mer enn nok til å fylle en langhelg med forskjellige type opplevelser.
     
    Sikiduck liker dette
  10. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiser fra Bergen.

    tusen takk for alle forslag, jeg får undersøke litt.
    Skulle ønske det var mer direktefly som går dit, men ser det ofte er mellomlandinger.
    Og med noen flyselskaper som Wizzair så er det svindyrt med innsjekket koffert:confused:o_O
    Jeg bor på feil side av landet tydeligvis:(:p

    Jeg sjekker og restplasser, det kan være en god ide, takk for tips.

    Hvordan er prisnivået i Helsinki? Det var rimelige flybilletter dit og. Er det en fin by?
     
  11. permorten

    permorten Medlem

    Innlegg:
    105
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    28
    Fra helsinki er det kun en time eller 2 med båt til Tallin, som er billigere
     
  12. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,460
    Likes mottatt:
    3,871
    Bonuspoeng:
    113
    Billigere enn Norge, men man får nok allikevel mye mer for pengene i Øst-Europa:)
     
  13. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiser konsekvent kun med en liten ryggsekk, 6-7 kg, også de gangene jeg reiser Business og har kvote på 4 x innsjekket bagasje og 2 x håndbagasje.

    Dermed kan jeg surre rundt med bagasjen min uansett tid og sted, noe som gir betydelig frihet og samtidig gjør ting enklere på flyplassen.

    Hva trenger du egentlig på tur? Joda, jeg vet jenter skal ha med et arsenal av diverse flytende remedier, men hvorfor ikke bare fylle noen 100 ml beholdere med det som trengs?

    Ellers, la flybillettene være det styrende når du velger reisemål på budsjett. Et rimelig sted å bo og rimelige steder å spise finner du uansett hvor du befinner deg i verden.
     
  14. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    897
    Likes mottatt:
    3,270
    Bonuspoeng:
    93
    Du kommer deg greit til Skopje med LH via Frankfurt for under 2000-lappen hvis man er fleksibel. Greie flytider er det også, samt at du kan benytte Senator-loungen på B-piren i Frankfurt som har betjent bar.

    Var så vidt innom Skopje forrige uke. Selve byen har noen fine plasser med torget og festningen på ‘andre’ siden av elven. Som nevnt over er det også naturopplevelser tett på med Matka kun en 30-minutter unna. Prisnivået er svært billig og via spiste en solid middag med drikke for tre til rundt 350kr.

    Alt på Balkan er veldig billig og den 500-lappen det gjerne koster mer i fly sparer du inn den først dagen på mat og drikke. Hotellene er også jevnt over mye rimeligere enn i Vest-Europa.

    IMG_2959.png


    IMG_2958.png
     
    Last edited: 02. aug 2023
    Cumulus, Finnks and Sikiduck like this.
  15. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,703
    Likes mottatt:
    31,730
    Bonuspoeng:
    183
    Budapest er jo ett annet alternativ, ikke vært der på noen år men det var i det minste veldig lave priser på det meste.
     
    Sikiduck liker dette
  16. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for alle alternativer!:)

    Har det blitt dyrere å feriere??:eek:
    Jeg var i Praha for 3 år siden, veldig fin by, fikk direktefly for 2 personer og 5-stjerners hotell i 4 netter for tilsammen 4700kr. Sjekker i dag så er jo fly nesten 3000kr t/r og samme hotell koster 7000kr for 4 netter… helt spinnvillt.



    Jeg har sjekket litt og funnet noen byer jeg vil til.
    Jeg har hørt i Warscawa er det billig med skikkelig fine hoteller, men jeg kan ikke se at dette er tilfellet, det er ikke så mange sentrumshoteller under 1000kr.

    Tenker reisen blir i september siden det må klaffe med samboer:
    • Warszawa
    • Krakow
    • Beograd (2,5t layover i frankfurt)
    • Tallinn


    • hva tenker dere?:)
     
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,515
    Likes mottatt:
    36,894
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig nevnt allerede, men har du sjekka Sarajevo? Det ligger et reisebrev her på forumet om Beograd, Sarajevo og Zagreb (skrevet av undertegnede). Sarajevo er av de tre min soleklare favoritt :)
     
    Sikiduck liker dette
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Betydelig dyrere nå enn for noen år siden..

    Flybilletter er dyrere og land som f.eks. Polen har hatt en voldsom prisutvikling, spesielt om man ser ut fra den svake NOK.

    Ellers stemmer jeg i at både Tallinn og Krakow er hyggelige byer.
    Jeg vil også slå et slag for Zaragoza, flott by i Spania som ikke har samme turist-maset som f.eks. Barcelona og prisene føler jeg ikke er så ille, riktignok par år siden jeg var der..

    Slovenia som nevnt er også et land som jeg opplevde som veldig hyggelig og ryddig.
     
    Sikiduck and holmen like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Da får vi se om vi har samme oppfatning på lørdag. :)
     
    Sikiduck, Are and Jorge like this.
  20. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    325
    Likes mottatt:
    1,215
    Bonuspoeng:
    93
    Vi hadde samme problemstilling tidligere i sommer. Vi endte på Vilnius. Finnes kanskje koseligere steder, men jeg har hatt det bra der to ganger tidligere. Både på kjærestetur og guttetur. Sikkert noe dyrere nå, men vi fikk tre netter på hotell til 300 Euro nå i september
     
    Sikiduck liker dette

Del denne siden