Når det kommer til biler er jeg ganske blank, men her inne kan jo folk det aller meste så da tester jeg forumorakelets kollektive kunnskap på dette området også Jeg vurderer sterkt å kjøpe en bil som vi kan ha stående på hytta. Vi bor til vanlig midt i Oslo sentrum der vi ikke har bil, og blir derfor uansett avhengige av å leie bil hver gang vi skal på hytta. Med tanke på 8 timers kjøretur hver vei tenker jeg det kan være en praktisk løsning å ha en bil stående der, så kan vi samtidig samle litt statuspoeng på å fly bort Men dette er jo ikke en bil vi ønsker å ruinere oss på. Jeg ser derfor for meg følgende kriterier: *Rimelig og antakelig brukt *Solid med forhåpentlig lave verkstedkostnader *Romslig bagasjerom (blir alltid litt prosjekter på hytta) *Må kunne romme 4-5 personer Forslag?
8 timers kjøretur hver vei....??? Blir ikke ofte besøk da.... Hvilket budsjett så du får deg da.....? Tenker umiddelbart på en Caravelle på noen år....eller evt tilsvarende. Skal du ha en SUV blir det fort trangt med 4-5 personer,bagasje og materialer/til til prosjekter på hytta... Ett eksempel ( denne har i tillegg 4x4 ) : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213406471
Hva med å fly dit og leie bil der? Det blir antakeligvis mye billigere enn å ha en bil stående og blø penger på hytta.. Bil er alltid dyrt rett og slett.
Jeg var visst litt utydelig her. Per nå er vi en familie på 3, men jeg tenker det er greit å kunne ha et par passasjerer til fra tid til annen. Dette er imidlertid ikke noe som behøver å være kombinert med mye last. Når jeg trenger bagasjeplass er det typisk bare meg og eventuelt en til å fremsetet. Det jeg ser etter er vel således en SUV eller en stasjonsvogn med tilhengerfeste vil jeg tro. Budsjett... Tja. Får man noe under 100k? edit: trålet finn, og det virker som om følgende modeller kan være aktuelle opp mot 200k: Toyota Rav4 BMW X1 BMW X3 Audi Q3 Audi Q5 Mitsubishi Outlander Volvo XC60 Volvo XC90
Spørsmålet er jo hvor ofte du er der, og om flyplassen har et utleietilbud. Snakker vi tre-fire ganger i året, vil du spare mye penger på å leie bil de gangene du er der, gitt at det er mulig. Er annet aspekt, er jo hvordan du planlegger å komme deg fra flyplassen til hytta. Antar du ikke disponerer en parkeringsplass på flyplassen?
Transport fra flyplassen er ikke noe problem, da vi har familie som kan plukke oss opp. Greia er at det fremover kan bli litt lengre strekk vi oppholder oss på hytta. Til nå i år er det blitt fire mnd. Er klar over at dette ikke er et normalår, men det kan veldig fort bli noen måneder i året fremover også.
Sjekk i alle fall månedsleie hos par selskap. Jeg tror dette er en dårlig idé i praksis selv om det virker smart i teori. Glem ikke forsikring,Service, generelt vedlikehold,dekk osv
Jeg henger meg på Are her, men av listen du kom med lenger opp stikker Rav 4 seg ut som toppkandidat, etterfulgt av Outlander. Husk at bilen fort kan stå seg ihjel om den ikke blir kjørt noe særlig, og allikevel må ha årlig service uavhengig av kjøremønster. Svigerbestemor kjøpte seg en sput ny Yaris hybrid som siden den var ny for 7 år siden har gått rett over 14k, de siste 6k gjort på 2 år som utlånsbil til barnebarn da verkstedet rett og slett sa at dersom hun ikke kjørte mer ville den stå seg selv i stykker. Om du skal ha bilen stående over lenger tid, så kjøp i alle fall en kryplader til batteriet.