Tenkte å oppdatere litt angående det å finne den billigste veien til det som tilsvarer Gullstatus på SAS i dag, og siden SAS nå går iver i skyteam så tenkte jeg at jeg må gå ut i fra det, siden det blir fremtiden i SAS. Så med det så setter jeg i gang så godt jeg kan. Jeg går ut i fra at reisene 100% blir finansiert av egen lomme, så da går jeg ut i fra tre senarioer som er mulig, også går jeg ut i fra at du ikke er en av de uheldige som har inntjenings periode fra 1 januar, da det ville vært en bummer. Så jeg går ut i fra om du hadde signert i dag (29 Juli) Senario 1: Ingen hjelp av kredittkort, dette senarioet her er ett vanskelig utgangspunkt hvis du skal dra inn 45.000 poeng på flyvninger. Det kan hjelpe litt å sanke 10.000 poeng på Concius traveler programmet, men uansett er billigste løsning å fly 45+ segmenter ca 1700 kroner turen, x 8 = 13.600 kroner. Er en glad i GDN så funker det men dette er ut i fra de billigste billettene så det å handle er begrenset, men en trenger ikke mye for å reise til GDN på handletur, men uansett er segmenter løsningen hvis du ikke får drahjelp av kredittkort. Scenario 2: Du får tak i de vanlige kortene, noe som betyr Amex elite + SAS MC Premium, ganske vanlig kombo med kort, det vil gi deg en drahjelp på 26.000 poeng minimum, litt avhenig av hvordan du bruker mastercardet til SEB bank da. Det finnes flere reiser på SAS Plus Bio til GDN, Hamburg, London, Riga og enkelte andre desinasjoner for ca 7000 kroner med 6 segmenter som vil gi 10.000 poeng. Hvis du da setter deg inn i Concius traveler så vil du se at du har 6 steg gjort, da du får ett steg per segment. Deretter punger du ut 100 kroner for ett steg til, og ser en video og får ett steg for det. Deretter donerer du vekk 2 x 5000 poeng, og med det så får du 5000 poeng. Gjør du dette på hvær side av nyttår så kan du tjene inn 10.000 grunnpoeng på dette i tillegg til de 10.000 du får for flyvningen. Da vil regnestykket bli Amex elite 20.000 Poeng, MC Premium 6000 poeng, og Concius Traveller 10.000 poeng summert 46.000 poeng. Kostnad er 6000 kroner for Amex Elite + 2335 for MC Premium + 7000 kroner flybillett og 100 kroner for ett steg med Bio-fuel, totalt sett 15.435 kroner for gullkort. Dette er løsningen jeg går for, og GDN har jeg vært flere ganger, alltid fint å ha en sommetur til Sopot Senario 3: Du får tak i alle tre korta, eller to de beste korta. Billigst er jo DNB Private banking + MC Premium + Amex Elite, og de fleste som har veldig god råd + fleksibilitet bruker noe ala dette. De drar inn 46.000 poeng på kortene alene, og det gjør de med å bruke 200.000 på Mastercardet deres og makse 2 CT billetter ++ gjerne har Amex Premium for en tredje CT. Aller billigst er om de driter i CT å kjøre all inn mastercard. Aller billigst er 1,2 mill i omsetning på MC Premium, da får du 180.000 EBB bare på omsetningen, og 45.000 Statuspoeng som er nok til gull alene. Det vil også i praksis sette deg på Premium Nivå 4, så er denne rikingen en USA pender, så er det nok av bonus billetter over dammen på Business class. Dette er ikke vanlig for vanlige folk som meg, men for noen få er fungerer det slik. Siden det er så mange individuelle skjebner her innenfor IF så er det ingen klar fasit, men svært mange ligger i Scenario nummer 2, eller flyr så mye med jobben at de fint kan drite i disse kravene da jobben sikrer den statusen for dem uansett.
Bra oppsummering, men stemmer det at man får 6 steg på Concious traveller på 1 reise med 6 legs? Jeg har forstått det slik at med mindre man driver og kjøper ekstra biofuel på hver mellomlanding så vil man kun få 2 steg på en t/r reise
I utgangspunktet kun ett steg per booking ved kjøp av biofuel, mens Bio-billett gir ett steg per segment.
Et innspill, det er vel ikke lurt å bruke opp Conscious traveller 2x 5000 poeng for et opptjeningsår? Da får man jo 5000 færre poeng til neste periode man kan benytte seg av.
Så det betyr at hvis en skal booke en reise med SAS Plus Bio, så bør en booke en booking hvær vei? Det er nyttig å vite, for da bør folk booke to enveis SAS Plus Bio i stedet for To legs, for da er det bare en video + en poeng donasjon i fra steg og 5000 poeng, så greier dere å skru sammen en vei med fire legs den ene veien, så er det gjort
LINK TIL KILDE, noen ganger er det lurt å skjule kommentaren for søkemotorer, som ett amerikansk ordtag sier; "Don't poke the bear"!
Det er vel ingenting nytt her? Altså ingen endringer ifbm overgang til ST, så all info som står i andre tråder hvor opptjening allerede er beskrevet gjelder fortsatt?
Veldig fin oversikt, men henger ikke helt med på hvordan man får 10k grunnpoeng for conscious traveler. Er det 5k i bonus og 5k for flyvingen?
Conscious traveller går fra 1.1-31.12. Dersom du har opptjeningsperiode som avviker fra det, kan du ta Conscious 2 ganger ila din opptjeningsperiode
Det var vel forutsatt at du har opptjeningsperiode fra nå og 1 år frem, så kan du tjene opp conscious traveller 1 gang før nyttår og 1 gang etter nyttår i samme periode. Men det var jo også nevnt 10k på en bio billett med 6 legs, så om du gjør alt tjener du 20k totalt. Nei det gjør jo ingen forskjell? Med Bio billett får du et steg per leg/segment uansett. Eneste grunn for å kjøpe 2 enveis er vel hvis du tenker å snu i døra og det er for kort tid mellom til at man får lov å kjøpe som t/r. Men om du skal til GDN blir i så fall returen dyrere som enveis, blir nesten billigere å ta en natt på hotell. For øvrig ville jeg spart donasjonen og heller valgt bio billett eller kjøpt bio fuel til en ekstra reise, og så brukt nye poeng tjent + spart donasjon til å kjøpe en til reise Vil også nevne eksisterende tråd hvor andre har delt sin strategi: https://insideflyer.no/forums/threads/kredittkort-strategi-2-0-for-2024-2025.20558/
Jeg regner med at alle er klare over muligheten for statusmatch fra Eurobonus til Miles & More og tilbake til Eurobonus. Det forutsetter selvfølgelig status hos EB som du ikke får rekvalifisert. Med 4 segmenter med SAS i juli, mangler jeg nå én flygning innen 31. mars 2025 for å beholde EBG (SkyTeam Elite Plus) ut juli 2026 (basert på min kvalifiseringsperiode). Så er det sikkert mange som sikter på Lifetime Gold og da må du rekvalifisere på vanlig måte.
Det kan gjøre en liten forskjell, for du får ett steg på å legge på bio for 100 kroner per booking, men om du legger på 200 kroner så får du fremdeles bare ett steg. Så ingen nytte i å legge på flere steg. Det du derimot kan gjøre er dele opp reisen i to enveis reiser, siden du da kan legge 100 kroner bio på hvær av de to. Hadde jeg selv unngått å gjøre den feilen så hadde jeg spart meg selv for 5000 poeng, da 5000 poeng helt klart er mer verd enn 100 kroner. Men i det store og det hele så er det bare en lite detalj av en feil som ikke vil gjøre noe forskjell i det store og det hele for min del da.
Du kan legge til biofuel per segment/leg, så lenge du kjøper det mellom legs - altså før du går ombord f.eks. Så da er det helt meningsløst å splitte opp reisen istedenfor å bare kjøpe T/R