Bon Bini Bonaire! Slapp familieferie i dykkeparadis

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 04. juli 2019.

  1. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,588
    Bonuspoeng:
    183
    Siste dag på tur, og vi fikk sjekket ut av hotellet rundt halv ti. Bagasjen satt til oppbevaring, og en kjapp frokost, så var vi klare.

    Målet for siste dag var American Museum of Natural History. Etter en kjapp diskusjon om fremkomstmidler, ble det besluttet taxi for å bevare husfreden. Femti gater nordover og jeg ville tippet undergrunn ville være endel kjappere, men med fallgruver som billettkø, feil plattform, innstilt service osv. ga jeg etter og vi praiet en taxi.

    Dette var ikke veldig kjapt vi skulle nesten femti gater uptown, og jeg fikk følelsen av at vi hadde rødt omtrent på hvert kryss. Jeg hadde bestilt «Dark Matter» show kl 11. Ti minutter før showstart var vi ute av taxien på andre siden for en hinsides kø. Jeg sjekket med guarden om vi hadde Priority boarding siden vi hadde billetter til show, men dette var bare køen for Security. Fikk så tipset som reddet dagen, gå opp og rundt hjørnet ved 81st Street, og bruk inngangen ved Hayden Planetarium. I motsetning til flere hundre meter kø på forsiden var det her ingen, vi kom oss rask gjennom og rakk «Dark Matter» forestillingen med hele to minutter igjen av bufferen.

    1E878E63-97C5-487F-A15F-52AE4B453E8B.jpeg
    Hayden planetarium

    Så et tips til besøkere som blir stående i en massiv sikkerhetskø ved hovedinngangen, prøv å gjør en utflanking via Hayden Planetarium, for fast-track gjennom Security, trolig ikke bare i dag kølengdene var 100-0.

    Videoen som ble vist i var i 360 i en svær kuppel. Den var fascinerende, vellaget og nesten i stand til å få en vanlig person til føle at en skjønner litt mer om særdeles hardt tilgjengelige temaer. Bare ett ord å si WOW! Anbefales for alle voksne og barn med interesse for verdensrommet.

    A3531A99-3E60-44D3-ABC8-43DD679F1E50.jpeg
    Skjelett av pytonslange

    Tiden frem til neste bookede forestilling brukte vi på å studere dinosaur-skjeletter, utstillinger av afrikanske dyr, samt en kjapp demonstrasjon av the «Big Bang».

    E37E1493-F6E0-4542-A21D-6A99DD3A4122.jpeg

    Siden dette er var avslutningen på en tre uker lang ferie preget av nærhet til havet, dykking, snorkling osv var en passende avslutning «Oceans: Our Blue Planet 3D».

    1749A20F-D8F4-4DDA-A701-688F3FA864A1.jpeg

    Utrolig bra laget, fikk lyst til å løpe til hotellet hente dykkerutstyret og komme meg under vann igjen så raskt som mulig!

    6BBA2699-1003-4681-AC50-ADE411761108.jpeg

    Ikke dårlig tid når vi dro fra hotellet, så denne gangen ble det subway ned til Penn Station. Avhengig av hvem du spør i familien vil det kanskje komme forskjellige svar på hva som funket best.

    Kjapp pizzalunch og henting av bagasjen og så sto plutselig sjåføren klar en halvtime før avtalt tid. Siden vi alt var klare var det bare å sette kurs mot EWR igjen for om mulig komme før det verste ettermiddagsrushet.

    7868F68E-1B8A-41E5-9E6E-C217DF113FF9.jpeg
     
    Liza, Baldrick, drsyk and 11 others like this.
  2. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,588
    Bonuspoeng:
    183
    Hjemreise og evaluering av SAS og United med åtteåringers blikk

    Ut til EWR fra midtown tok det drøye timen, vi sjekket greit inn og fløt inn i en temmelig buktet og langdryg sikkerhetskø. Tjue minutter køing senere var vi på plass i loungen til SAS. Intet spektakulært å melde men fikk oss litt mac & cheese og noe drikke.

    9A1C8187-DBFB-47AB-927F-3BD6FED9E78F.jpeg

    Avgang var på rute, egentlig overraskende ut fra tidligere opplevelser på reisen med EWR. Vi reiste i SAS plus og siden flyet var stappa funket alle forsøk på oppgradering dårlig. Mat og drikke fikk vi da i det minste, og setene var greie, men for en nattflight blir det dårlig med søvn på meg uansett hvis jeg ikke kan ligge.

    E9126568-8D32-4F35-B57E-67ABDDAAACD9.jpeg
    Siste blikk på Manhattan

    Intet spektakulært å melde fra returen så avslutter i stedet reisebrevet med en sammenligning av:

    SAS Plus vs United Economy Plus - åtteåringenes betraktninger:

    Familiens to åtteårige reisende har avgitt dommen i fem kategorier over de to produktene, score er gitt på en skala fra 1 til 10. Hvor 1 er elendig, og 10 er supert.


    Service:

    Her scorer United 1 og 5 mot SAS’ 7 og 5, muligens pga av litt uklarhet rundt hva service innebærer.

    Delscore: United - 6, SAS - 12


    Sete:

    Panelet er delt angående setet som de har fått hos de to selskapene, United mottok scoren 1 og 8, mens SAS fikk 10 og 8. Uansett fordel SAS her.

    Delscore: United - 9, SAS - 18


    Mat:

    Enda mer uenighet i panelet. Av den ene dommeren fikk begge flyselskapene karakter 1, «fordi flymat suger». Den andre dommeren ga opprinnelig begge karakter 10, men endret dette da han ble spurt om hva han fikk å spise hos United. United endte da på 3 siden kjeksen de delte ut var god.

    Delscore: United - 4, SAS - 11


    Underholdning:

    Dommerne var noe uenige i forhold til viktighet her kategorien siden de hadde vært utstyrt med egne iPader, så United fikk henholdsvis 1 og 2 i score, mens SAS scoret 10 og 5.

    Delscore: United - 3, SAS - 15


    Helhetsinntrykk:

    Her var det stor divergens i panelet når det gjaldt United, fra en av dommeren scoret de elendige 1 poeng, mens den andre dommeren ga de hele 10 poeng, med begrunnelsen «fordi jeg liker å fly». SAS på den andre siden fikk full pott fra begge dommere.

    Delscore: United - 11, SAS 20


    Oppsummering:

    SAS Plus vinner en klar poengseier med 76 mot 33 poeng vs United Economy Plus. Spørsmålet om hvorfor vi ikke reiste direkte OSL-BON med SAS er reist. Men all den tid ruten ikke eksisterer må en se på alternativene. Neste sommer skal vi tilbake til Bonaire så får en se hva slags rute som velges når det nærmer seg.

    Totalscore: United - 33, SAS - 76


    For nå takk jeg for følget, og tusen takk for alle likes og hyggelige kommentarer!


    Masha Danki!
     
    HrJensen, Liza, Baldrick and 19 others like this.
  3. Trykkern

    Trykkern Medlem

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for flott reisebrev, Bonaire har kommet på listen over destinasjoner jeg veldig gjerne vil besøke!
     
    Sonictravel liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Suverent å følge dere :)
     
    Sonictravel liker dette
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,076
    Likes mottatt:
    68,745
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!
     
    Sonictravel and jgroneng like this.
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,308
    Likes mottatt:
    35,195
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du delte eit velskrive reisebrev frå ein for mange ukjent destinasjon :)
     
    Sonictravel and jgroneng like this.
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Copy that! Takker så mye for bilder og tekst!
     
    Sonictravel liker dette
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,505
    Likes mottatt:
    34,368
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for tidenes beste flight review. ooooooooomat og andre amatører kan legge seg. For kjeksen på United var go!:)

    Takk for enda et nytt spennende reisemål i bakhodet. Hvis jeg nå finner noen som vil på dykkerferie.
     
    Sonictravel liker dette
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hatten av for herren, suverent levert reisebrev. Destinasjon, opplevelsen, bilder og ikke minst sammenligningen og ros til dommerne!

    Må si meddommeren var en smule partisk og lojal i favør av *A hjemmebane(må taes med en klyp salt);)

    Takk for turen og venter spent på neste.
     
    Sonictravel liker dette
  10. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig reisebrev! Takk for at du deler! :)
     
    Sonictravel liker dette
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Har akkurat kommet meg gjennom de siste delene av dette reisebrevet og kan bare bøye meg i støvet; Slik Skal Det Gjøres! Veldig bra og tusen takk for at du har tatt deg tiden til å dele med oss!
     
    jgroneng and Sonictravel like this.
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,588
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk! Planlegger ny tur neste sommer så mulig det kommer en repeat :)
     
    Travellingalf and Rscott like this.

Del denne siden