Første dag på ferie er det mye praktisk som må ordnes. Hele gjengen stakk derfor bort på Wannadive etter frokost for å fikse papirarbeidet og få tanker og vekter. Hadde noen tanker igjen på klippekort fra i fjor men måtte også kjøpe et par nye, for de som er interessert i prisnivået er årets pris 120 USD for kort med ti tanker, dette er uavhengig av om det er Nitrox/luft, DIN/Yoke eller 80/100 tanker, alle i aluminium. I tillegg til tanker er det nødvendig med avgift til STINAPA for å få lov til å dykke. Dette er en organisasjon som står for konservering og ettersyn av revene, pt er det 40 USD pr hode som går hit. Brukte vel en times tid på alle skjemaer, registreringer, betalinger, analysering av O2 nivå på Nitrox tanker til de voksne og lemping på bilen, men etter hvert fikk vi ting på stell. Fikk også booket inn et båtdykk neste søndag for hele gjengen.
Mandag formiddag og fruen og ungene parkert på solstoler og cabana på Ocean Oasis Beach Club, mens undertegnede tok seg en sakte timeslang svømmetur under vann. Flott undervannslandskap med mye koraller Hilste på en liten mureneål… …en sky lionfish… …og kolliderte nesten med en eagle ray som kom svømmende i motsatt retning
Hadde snappet opp rykter i flere kanaler om at en svær «Bait Ball» dvs stim av fisk hadde blitt observert de siste dagene på en dive site som heter Vista Blue langt syd på øya. Så etter lunch kjørte jeg ungene hjem, plukket opp fruens utstyr og noen nye tanker før jeg til slutt henne og vi tøffet sydover. Ut i vannet og langs kanten av revet, og så etter ca ti minutter kom vi over dem. Titusener av fisk! En helt vanvittig opplevelse! Følte at jeg hadde David Attenboroughs stemme som kommenterte på øret der jeg svømte rundt. Stimen buktet og vendte seg rundt oss, vi svømte gjennom, rundt, over og under. Her baner fruen seg en åpning gjennom massene: Til sammen hang vi med denne gjengen i nesten førti minutter før det var på tide å sette kurs tilbake til land.
Som nevnt over, før jeg ble helt avsporet av all fisken jeg hadde møtt, så var første dykk for dagen ut fra Beach Cluben på Ocean Oasis. Flott sted og god plass på dager som denne hvor det ikke er cruisebåt i havnen. Er det båt inne er det bare å hokdecsegvunna for da er det fullt av folk og bråk over alt
I går kveld fikk vi besøk av en sky katt fra nabolaget som åpenbart var veldig sulten. Hadde ikke kattemat så ble servert kyllinglår og kokt skinke. Hele familien engasjert og vi gjør vårt beste for å bli venner, så i dag er det på butikken for å kjøpe litt snadde til vår nye venn. Etter familieråd ble den gitt navnet «Dushi», dette er papiomento (det lokale kreol språket på øya) for «søt» eller «sweetheart». Legg for øvrig merke til at Dushi har «tatovert» bilde av en fyr på leggen, det må jo sies å være badass for en katt!
Hvor går man for å få tak i snåle duppeditter, snurrepiperier, dingsebomser og annet skrot på Bonaire? Et godt valg er «Tung Fong Stor(e)» Her har de alt en trenger og litt mer her fra klokke og ballongavdelingen, i bakgrunnen avdelingen for metervare på gavebånd: Skal en ha farget tau/hyssing i meter er dette også et bra sted Litt usikker på om skiltet her dreier seg om de ansatte, eller om de har en klesavdeling rundt hjørnet Litt roting rundt i butikken, noen spørsmål til hjelpevillige og/eller behjelpelige ansatte (forskjellen ligger mellom hun som når hun ble spurt om de hadde bagasjevekt (etter først å ha blitt spurt om com på engelsk var ok) dundret gjennom butikken og viste frem en 80 liters plastboks, og hun som i etterkant av påfølgende forvirring faktisk fant en bagasjevekt) og vi hadde skaffet oss alt på listen.
Første dykk med «ungene», kremt tenåringene i dag. Mye ablegøyer og uortodokse valg for bevegelse gjennom vannmassene er vel konklusjonen. Men uansett om man nesten går tom for luft underveis, eller ved et uhell tar av seg utstyret på tjue meter, representerer de stolt dykkeflagget Ikke nødvendigvis historiens mest avslappede svømmetur, men gøy var det!
Takk som deler! Siste dykk gjennomført i 2011, men nå som eldste har bikket 10 år drømmer jeg om en fast dykkerbuddy på planlagt ferie fra neste år (kona tok OW men brukte 8-10 dykk på å innse at hun egentlig ikke likte det). Når startet dine barn?
Hei litt avhengig av hva en mener med å «starte» Første erfaring med tanker på ryggen var PADI Bubblemaker kurs på Filippinene når de var åtte år gamle. Senere det året hadde vi kjøpt fullt utstyr til hele familie, og jeg drev på på grunnen her på Bonaire med en og en av dem. Første ordentlige sertifisering var sommeren de va 10 (noen måneder før 11 årsdagen), da ble det PADI jr Open Water her på Bonaire. Selve teoridelen gjorde vi på nettet før avreise, merk at teorien for jr er samme som for voksne, min erfaring var at det var lurt å bryte det opp over mange kvelder for å opprettholde oppmerksomhet. Supert å få med den yngre garde på dykking! Så om det er interesse der for å være med så tenker jeg det er noe å jobbe med, hvor man dykker, dybder og varighet vil jo selvsagt påvirkes av en ung meddykker, men det kan det være verdt for felles opplevelser og interesser
Ble litt ekstra knot i dag. Først litt hjemmeverksted hvor manometeret trengte ny O-ring, dette var relativt greit, men resultatet ble kun 95%, fortsatt en liten luftlekkasje så får holde den under overvåking. Så, problemer med GoPro’en. Hadde dessverre fått inn en del vann når vi tok det i sjøen i går, og det er jo litt ugreit. Selve kameraet overlevde denne gangen, men funker jo dårlig på sikt. Prøvde å rengjøre og rense så godt som mulig, samt teste en ny O-ring også her. Tok med huset uten kamera under vann i dag, men mine forsøk på reparasjoner var åpenbart ikke vellykket. Så da endte det med at vi kjøpte et nytt kamera for undervannsbruk, et SeaLife Micro 3.0, får håpe at dette funker greit, resultatene kommer uansett her når vi får testet det.
Morgenstemning fra basen på Bonaire, hadde en rask skur og ble belønnet med denne utsikten etterpå. Mon tro om vi skal ut å dykke etter gryta med gull i dag?
Positiv ny restaurant opplevelse for oss i går. Testet ut Pizza Mare. Stedet åpnet i fjor vinter men det hadde dessverre gått oss hus forbi ved forrige besøk. Veldig bra pizza, Italian style fra ordentlig ovn, samt hjemmelaget pasta. Kan anbefales for alle som er i nabolaget! Ungene digget også mango smoothien som var ferskvarer og full av smak. Tipper det blir flere besøk her.
Fredag morgen og vi har stablet oss av gårde til surfstanden på Sorobon, en vel 20 minutters kjøretur hjemmefra. Her har vi innkvartert oss på Sebastians beach Club. Lite folk og mulighet for leie av windsurfing utstyr litt senere, men nå nytes utsikten fra en solstol ved vannkanten. Kan ikke klage over dette panoramaet.
Med en svær lagune, skjermet av et ytre rev fra bølger fra havet, sandbunn og ca en meter dypt vann, i tillegg til stødig vind er Sorobon et mekka for windsurfing. Filkk leid et brett til en av gutta, og jeg ble med ut som moralsk støtte/ fotograf.
Sebastian’s Beach på Sorobon leverer fortsatt bra på matfronten, ingen grunn til å ha med matpakke her. Utsikten fra bordet er det heller ingenting å utsette på
Fikk testet ut det nye undervannskameraet fredag ettermiddag. Litt knoting men bør få det til å funke etter hvert. En av forskningsstasjonene til STINAPA: Jr. trår vannet: Og senior, dvs undertegnede poserer for foto:
Plutselig hadde vi «fått» enda en katt i dag tidlig. Etter at vår faste venn navngitt Dushi hadde vært på besøk og fått frokost dukket denne krabaten opp. Han var veldig sulten, og to poser kattemat gikk ned på høykant. Tam og tydelig komfortabel med mennesker, og etter hva en av ungene fant ut en rasekatt av type siemesisk. Altså ingen vanlig gatekart dette her, så fruen satte i gang og kontaktet dyrebeskyttelsen for å sjekke om den var savnet noe sted, men svaret kom kjapt tilbake, den er resident på resorten her så ingen grunn til bekymring. Vi vet ikke hva den heter så gir den vårt eget navn, siden første katten ble gitt navnet Dushi, passer jo Pushi bra på denne, det betyr katt på papiomento. Så da er vi venner med både Dushi og Pushi