Bonuspoeng- er det noe poeng?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flyhigh, 15. mai 2019.

  1. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Aller først må jeg si at dette forumet er en gullgruve når det gjelder å finne gode reisedeals og annet snacks når det gjelder det å reise med stil (F/C). Tusen takk for alle som bidrar så positivt der!

    Etter å ha vært her på forumet i noen år nå, så er det litt ambivalente følelser jeg sliter med per tiden når det gjelder bonuspoeng. Hele konseptet med bonuspoeng er jo ganske enkel og primitiv: et flyselskap lokker med en gulrot for de som flyr mye/betaler mest, eventuelt kjøper mange ting med et kredittkort som er knyttet til selskapets bonusprogram. Kunden biter på agnet og lar seg blende av alle muligheter som dette gir. Innenfor dette universet er det jo uendelige variasjoner. Noen er såre fornøyd med å unne seg en flaske annenrangs rødvin på flyet for bonuspoengene sine eller kjøpe seg en stygg vase som de ikke trenger i EB-butikken. Andre synes dette er elendig valuta for poengene og sikter høyere. De vil fly langt og de vil fly med stil. Men hva er problemet? Det er nesten ingen plasser å oppdrive (nå sikter jeg først og fremst til SAS' egne flygninger, men også andre selskaper er til dels veldig gjerrige med awardbilletter.)

    Dette er jo selvsagt en smule frustrerende for en bonusjeger med champagne og flatbed i herringbone konfigurasjon 1-2-1 i blikket. Skal poengene råtne på rot (de varer jo bare 5 år for de aller fleste) eller skal man søle dem vekk på småreiser i Europa der en ordinær billett kan fås for noen hundrelapper hver vei? Når man attpåtil må betale skatter og avgifter på flere hundre kroner for en slik reise, framstår det jo som nesten latterlig å brenne av 30 000 EB-poeng for det. Det er vel nesten slik at vinninga går opp i spinninga.

    Bottom line: det har etter hvert blitt superlett å opptjene poeng, mer på andre ting enn på faktiske reiser. Kjempebra! Men det har ikke blitt særlig enkelt å bli kvitt disse poengene på anstendige og lønnsomme investeringer på reisefronten. Det er kjipt. Jeg personlig kunne gjerne tenkt meg å spare opp til en reise til f.eks HKG eller NRT i C. Men muligheten for å snappe en eller to av disse bonussetene er nærmest utopisk. Det vil jeg nesten si er å bli holdt for narr av flyselskapet som lokker med fete premier for lojaliteten mot selskapet.

    Nå har jeg selvfølgelig glatt oversett de her inne som på enkelte forumposter skryter uhemmet av at de har hundretusenvis av poeng som bare venter på å bli brukt, men jeg tror at majoriteten på forumet ikke er der. Det hadde vært så mye bedre hvis tilgjengeligheten til poengreiser ble litt bedre.

    Ja da, jeg vet at man kan bruke poengene på andre tjenester, for eksempel oppgradering C, men det er jo ingen garanti om budet blir godkjent av bolaget. Skuller gjerne likt å knekke den algoritmen.

    I tillegg (som en digresjon) er det lysår mellom hver gang SAS har salg på businessbilletter.

    Jeg vil kunne få brukt poengene mine uten å drive møysommelig etterretningsvirksomhet. Ferdig snakka!
     
    Last edited: 15. mai 2019
  2. Maraug

    Maraug Bonusløvinne

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har hatt MC premium kort et år, hatt den beste statusen siden i sommer og har booket C tur til NY, LA og fikk tak i en C tur til Tokyo nå i januar (har fulgt med lenge etter denne)
    Anbefaler deg å bruke denne lenken. Er du litt fleksibel er det greit å finne. Og i går var det f.eks ledig 4 C billetter til New York i fellesferien
    https://travelhacks.azurewebsites.net/
     
  3. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Men... dess enklere det blir, dess fortere forsvinner bonusbillettene :p
    Man må selvsagt være litt fleksibel og gjerne være ut i god tid for å kapre bonusseter i biz, men det er jo ikke verre enn å sette opp noen alerts på travelhacks og/eller expertflyer og ha litt is i magen.
    Tror dog at for noen her inne er arbeidet som ligger bak nesten like artig som å endelig få flydd drømmeturen :p
    Edit: Bestilte selv tur til HKG i går, og det var da OK tilgjengelighet i september. Biz til Tokyo måtte jeg kapre 330 dager i forveien, så den er nok verre.
     
  4. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Det synes jeg var drygen negativt! Selv har jeg klart å finne bonusreiser t/r Australia, Maldivene og har en tur til Japan nå i desember. Felles for alle reisene er at på ic strekkene har jeg stort sett reist i F (riktignok mistet vi F på Asiana nå i desember) og ellers i C. Alle reisene har jeg også fått i tidsrommene jeg har ønsket (dog med noe flex på de eksakte dagene).
    Om du leser tråden DINE VELLYKKEDE BOOKINGER AV CT ELLER VANLIG POENGREISE så er det altså en 106 siders tråd som i all hovedsak dreier seg om vellykkede bookinger.

    Jeg synes derfor du bommer kraftig i din kritikk. Ok, vi kunne alle ønsket oss enda bedre tilgjengelighet av bonusbilletter men tross alt er det slik at flyselskapene lever i et marked med ekstrem konkurranse og utrolig mange av dem sliter med å holde hodet over vannet. De har med andre ord ingen mulighet til å gi bort bonusseter over en lav sko ettersom dette ville redusert antallet seter de kan selge.

    Kan til dels også være enig med deg i at det nærmest har gått inflasjon i muligheten til å tjene opp SAS poeng. Jeg klarer ikke (inntil videre i alle fall) å se dette som et problem...

    Og som @sutenai er inne på: Gleden med og følesen ved å lande en fet bonusreise er jo nesten en bonus i seg selv :cool:.
     
    ArthurDent, drsyk, Kristian and 7 others like this.
  5. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Bonus er .... nettopp *bonus*. Ingen garanti, ingen forsikring... Hvis man aksepterer dette premisset, og lærer seg systemet (hvordan opptjene - hvordan bruke) så kan man få veldig mye ut av poengene. Hvis man ikke vil legge innsats i dette har man bare ett valg - kjøpe billettene til fullpris.

    og mindre eksklusivt blir det...
     
    ArthurDent, drsyk, Kristian and 2 others like this.
  6. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Om det er verdt det er jo veldig subjektivt. Jeg ser ingen verdi av å kjøpe dyre billetter for å se en gjeng overbetalte fotballspillere løpe rundt etter en ball, men det finnes millioner av mennesker som er uenig med meg.
     
    ArthurDent, Maraug, holmen and 7 others like this.
  7. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    3,529
    Bonuspoeng:
    93
    I desse dagar er det eit år sidan bonusfeberen for alvor slo til her. Hadde American Express frå tidligare og fekk også tak i SAS MC Premium. Etterkvart som dette utvikla seg meir vart det både målbevisste kjøp for å hanke inn Trumf samt å følge med på gode poengdeals. Så for min del utvikla dette seg til ein hobby og noke som er lystbetont. Resultatet etter nitidig søking i både Expertflyer, Awardfares og på Travelhacks er at eg har hatt gleda av å reise T/R Asia i første klasse sammen med kona, vi har tur til Tokyo i BIZ med SAS liggande på lur i Desember og familien på 4 skal på bonustur sammen i sommar.

    PS: Kona skjønte ingenting av det som låg i dette før ho satt et enormt sete heilt fremst i Singapore Airlines sin 777 på veg frå København til Singapore med eit glass Champagne i handa. Då var alt plutselig heilt ok :)
     
    Last edited: 15. mai 2019
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Oi, den har blitt litt bedre siden sist jeg brukte den. Fortsatt kjedelig at man må søke fra CPH og ARN, men når jeg gikk inn på "book" så var det ingen problem å endre til Oslo som avreiseflyplass.

    Kunne ha tenkt oss en open jaw, men hvis kina skal inngå så må man vel ha billetter i god tid for å fikse visum, og da blir det litt verre.

    Den fant masse til PEK (Bejing) og PVG (Shanghai), men det var også de eneste i Asia den fant billetter til.. hva med Tokyo? Dit kunne jeg ha tenkt meg å dratt. Hong Kong? Nope, ingen billetter dit heller.

    Da kan det se ut til at vi (hvis vi vil bruke SAS) må fly t/r kina og så sette sammen en rundreise selv hvis vi ønsker å se flere land
     
    ArthurDent and drsyk like this.
  9. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    3,529
    Bonuspoeng:
    93
    Berre å lage seg konto og sette opp varsel så vil du få opp treff på dei rutene du etterlyser også etterkvart. Om det passar din kalender er derimot ei anna sak. Som eg skreiv over så har eg greid å finne bonusseter BGO-CPH-NRT-CPH-BGO for to i BIZ med SAS, så ingenting er umulig :)
     
    ArthurDent liker dette
  10. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Bonuspoeng er vel egentleg litt ripoff for dei som forventer fleksibilitet, masse billetter og elles grønne skoger.

    Ein gratis lunsj finnes ikkje, med mindre du har gullkort.

    For min eigendel, så har eg litt for mange bookinger aktive, og har per i dag booka mange biz seter eg kanskje ikkje får brukt. Det er vel kanskje litt ødeleggende, men eg mister ikkje nattesøvnen på grunn av det.
     
    ArthurDent, Gullars, sday and 2 others like this.
  11. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Får konkretisere noen argumenter her og jeg tar for meg Asia, siden det er området av verden der jeg farter mest:

    Dette eksemplet er SQ-C til Chiang Mai, og jeg takserer poengene til lik verdi som trumf gjør:

    En Tur retur billett i C koster 165.000 Poeng som tilsvarer 11.000 Trumfkroner.
    En Tur retur i billett til Chiang Mai gir 22.000 Statuspoeng /1467 Trumfkroner.
    En billett betalt med penger gir status, en bonusreise gir ikke.
    *** Jeg slipper også å måtte ta en "unøding" MR for å beholde status 2841 Kroner.

    Nå tar jeg utgangspunkt i at jeg går ned fra Amex elite til Amex Premium som jeg vurerer, noe som vil gi meg 7500 EBB / 500 Trumfkroner mindre og med det spare 2500 Kroner, takserer regnestykket ut i fra trumfkroner.

    La meg si at SQ billetten koster 15 laken til Chiang Mai fra Kristiansand der jeg bor, så koster billetten som bonusbillett 165.000 Poeng = 11.000 kroner. For denne prisen får jeg begrenset fleksibilitet og jeg tjener ikke statuspoeng på det. Hvis jeg må til å ta MR for status så må jeg legge dette i regnestykket også går jeg ut i fra at jeg har en MC premium da grunnpoengene på dette kortet er så billige at jeg bare må ha det.

    Så jeg må dra inn 33.000 Poeng:

    Lønner det seg å ta ut trumfkronene kontant i stedet for poeng?

    En typisk kampanjepris på en billett til Chiang Mai ligger på 15 laken (225.000 Poeng) også drar jeg inn 22.000 Poeng så "prisen er egentlig 203.000 Poeng" hvis jeg takserer poengene tilsvarende trumf så da ligger prisen egentlig på 13.500 Kroner også får du statuspoeng for denne flygingen, noe du vil spare på lengre nede i gata, men hvor mye er det?

    Som regel så gjør jeg en MR for å sikre EBG status, så da er spørsmålet hvor mye er det? Jeg tar utgangspunkt i fra det jeg gjorde i fjor med MR til Hongkong, så i år måtte jeg ha gått ut med 6500 Kroner tipper jeg også trekker jeg i fra prisen verdien på 3250 poeng som er 216 kroner i verdi på poengene.
    I tillegg så må jeg påberegne 1500 Kroner i flybilletter til Chiang Mai fra KongKong flyplass.

    Så 15.000 - 6500 - 1500 - 200 = 6800 Kroner for SQ C

    For 6800 Kroner så får jeg 102.000 EBB

    Så hvis jeg er ute etter å få status baker jeg inn utgiftene for en MR til HKG i SQ-C billetten + kostnadene for å fly til CNX som jeg slipper også bereger jeg verdien derfra for en SQ C så da landjer jeg på 6800 Kroner noe som tilsvarer 102.000 EBB hvis billetten koster 15 laken og da lønner det seg å betale billetten kontant i stedet for å svi av 165.000 Poeng på den også får jeg status på kjøpet.

    Så lønner det seg å gå etter Cashback i stedet for EBB når det gjelder trumf, og i endel menneskers øyne så gjør det det, også fikk denne gjennomgangen meg til å lure på om jeg skal gjøre det samme? Foreløping vil ikke jeg gjøre dette, men det fikk meg til å tenke litt annerledes i forhold til å oppleve SQ-C da jeg ser at jeg kan gjøre det til vinteren for Status og droppe MR til HKG da det "egntlig vil koste meg 102.000 Poeng taksert i forhold til Trumf å fly SQ-C" så det fikk eg noe å tenke på :)
     
    Last edited: 15. mai 2019
    ArthurDent, Maraug and drsyk like this.
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Så kort fortalt, fly F- på bonus, og C på cash;)
     
    ArthurDent and Maraug like this.
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, i spesielle tilfeller hvor det er snakk om å kvalifisere til ett nytt år med EBG, eller sånn som det er nå i mitt tilfelle der gull på nåde etter diamant ikke kvalifiserer til LTG :)
     
    drsyk liker dette
  14. B4stian

    B4stian Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Tror nok at jeg flyr vesentlig mindre enn flesteparten her inne, men har i løpet av de siste 7 årene hatt 7 t/r reiser til USA betalt med eurobonuspoeng.
    Noe er såklart oppspart av betalende flyvninger, men har aldri hatt høyere enn sølvstatus, så mesteparten er opptjent via kredittkort/trumf ++ Det har i kroner og øre kostet meg veldig lite, men gevinsten er stor for meg.
    De timene jeg bruker å bytte en strømleverandør, skaffe meg et kredittkort o.l. er vel anbrukte fritidstimer. Nylig fløy jeg OSL-ARN-LAX / SFO-CPH-OSL for den nette sum er 1.200 kr for 2 stk i SAS Plus. Ja, det er begrenset med billetter i forhold til å kjøpe de selvsagt, men jeg fant passende datoer i forhold til når og reisefølget og jeg kunne ta fri og skulle vi kjøpt billettene, så hadde det kostet ca 20.000 kr når vi bestilte.
     
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har vært bonusjeger i to og halvt år nå. Og har hatt to F-turer hittils. Jeg personlig synes det ikke er vanskelig å finne F-billetter fordi jeg kan planlegge et halvt år eller mer i forkant. Jeg har også søkt på andre F- og C-turer jeg har lyst på, ingen av dem er vanskelig å finne ledig(e) sete(r) hvis jeg søker litt fram i tid.
     
  16. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville egentlig bare si at jeg elsker tittelen på denne tråden :D
     
    ArthurDent and drsyk like this.
  17. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Det var et veldig regnestykke og slike er verdifulle i forhold til å vurdere den monetære verdien av en bonusreise. Du setter riktignok er en del forutsetninger som ikke gjelder for alle, men alle har jo mulighet til å sette opp lignende kostnadskalkyle med riktige forutsetninger og jeg synes dette er en ok mal for å gjøre det.

    Forutsetninger som i alle fall ikke er riktige for min del:
    * ikke alle EBP kan umiddelbart regnes om til og verdsettes som Trumf. Poeng opptjent på flyvninger og kredittkort har ikke uten videre noen verdi som Trumf
    * Jeg behøver ikke å fly noen MR for å beholde status uansett, men for meg virker det litt rart å legge på prisen på en MR på en enkeltreise. Burde ikke denne kostnaden fordeles på samtlig flyturer for kvalifiseringsperioden?
    * Jeg har bare Am-Ex premium, men jeg mener uansett at det blir feil å legge inn kostnaden for dette kortet på en enkelttur. Kostnaden må fordeles på alle turene/alle fordelen du oppnår.
    * Du har hoppet over det faktum at du ved hjelp av AmEx kan oppnå 50% rabatt. Denne rabatten har ingen verdi utenfor EB systemet så det er vanskelig å regne om verdien av denne til EBP.
    * Du har vel ikke regnet inn poengene fra kredittkortet som du tjener på å betale flybilletten (dette er jo positivt i forhold til ditt regnestykke).
    * Du forutsetter at bonusreisen er en tur du hadde reist uansett. For min del er bonusreisene ekstraturer som jeg ikke ville reist ellers.
    * Du regner inn bonuspoengene du tjener ved å betale for en billett, men samtidig argumenterer du for at det er bedre å betale for reisen. Det føles litt for meg som sirkelargumentasjon (du har vel planlagt å benytte disse bonuspoengene, ellers har de ingen verdi og de har som sagt uansett ingen verdi i Trumf systemet).
    * Finner man virkelig turer med SQ C til Asia for 15.000 kroner? Jeg har aldri sett dette (men jeg har dog ikke lett etter det heller)

    En del faktorer å tenke på altså, men likevel en del veldig gode poenger her synes jeg og det illustrerer godt at det ikke alltid er like selvfølgelig et an bonusreise er lønnsom i forhold til å betale for den med penger.
     
    Kristian, ChrisTW, Maraug and 4 others like this.
  18. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er under forutsetning at alternativet å betale for bonuspoeng for en reise du ville tatt uansett.Om man ikke har råd til å betale 15.000 eller mer for en flyreise faller jo konklusjonen.
    Men i prinsippet stemmer det i alle fall at man får vesentlig mer for poengene ved å fly F (om man verdsetter i fra prisen på en billett).
     
    drsyk liker dette
  19. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    En "normal" mann som meg ville jo aldri tenkt tanken på å fly i F for penger, knapt nok i C. Men bonuspoengene jeg hanker inn gjør at jeg kan koste på meg en tur i F i året, og et par oppgraderinger fra GO/Plus til C på f. eks. CR'en til HKG.

    Turen i F går uansett til et sted jeg skal tilbringe 2-3 uker på ferie, denne gangen 3 uker Thailand, og normalt ville jeg gjort som almuen, kjøpt en billett bak i bussen med Thai. Men ikke denne gangen. ;-)
     
    EndreD, Maraug, Sekon and 3 others like this.
  20. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    :cool:
     

Del denne siden