Får konkretisere noen argumenter her og jeg tar for meg Asia, siden det er området av verden der jeg farter mest:
Dette eksemplet er SQ-C til Chiang Mai, og jeg takserer poengene til lik verdi som trumf gjør:
En Tur retur billett i C koster 165.000 Poeng som tilsvarer 11.000 Trumfkroner.
En Tur retur i billett til Chiang Mai gir 22.000 Statuspoeng /1467 Trumfkroner.
En billett betalt med penger gir status, en bonusreise gir ikke.
*** Jeg slipper også å måtte ta en "unøding" MR for å beholde status 2841 Kroner.
Nå tar jeg utgangspunkt i at jeg går ned fra Amex elite til Amex Premium som jeg vurerer, noe som vil gi meg 7500 EBB / 500 Trumfkroner mindre og med det spare 2500 Kroner, takserer regnestykket ut i fra trumfkroner.
La meg si at SQ billetten koster 15 laken til Chiang Mai fra Kristiansand der jeg bor, så koster billetten som bonusbillett 165.000 Poeng = 11.000 kroner. For denne prisen får jeg begrenset fleksibilitet og jeg tjener ikke statuspoeng på det. Hvis jeg må til å ta MR for status så må jeg legge dette i regnestykket også går jeg ut i fra at jeg har en MC premium da grunnpoengene på dette kortet er så billige at jeg bare må ha det.
Så jeg må dra inn 33.000 Poeng:
Lønner det seg å ta ut trumfkronene kontant i stedet for poeng?
En typisk kampanjepris på en billett til Chiang Mai ligger på 15 laken (225.000 Poeng) også drar jeg inn 22.000 Poeng så "
prisen er egentlig 203.000 Poeng" hvis jeg takserer poengene tilsvarende trumf så da ligger prisen egentlig på 13.500 Kroner også får du statuspoeng for denne flygingen, noe du vil spare på lengre nede i gata, men hvor mye er det?
Som regel så gjør jeg en MR for å sikre EBG status, så da er spørsmålet hvor mye er det? Jeg tar utgangspunkt i fra det jeg gjorde i fjor med
MR til Hongkong, så i år måtte jeg ha gått ut med 6500 Kroner tipper jeg også trekker jeg i fra prisen verdien på 3250 poeng som er 216 kroner i verdi på poengene.
I tillegg så må jeg påberegne 1500 Kroner i flybilletter til Chiang Mai fra KongKong flyplass.
Så 15.000 - 6500 - 1500 - 200 = 6800 Kroner for SQ C
For 6800 Kroner så får jeg 102.000 EBB
Så hvis jeg er ute etter å få status baker jeg inn utgiftene for en MR til HKG i SQ-C billetten + kostnadene for å fly til CNX som jeg slipper også bereger jeg verdien derfra for en SQ C så da landjer jeg på 6800 Kroner noe som tilsvarer 102.000 EBB hvis billetten koster 15 laken og da lønner det seg å betale billetten kontant i stedet for å svi av 165.000 Poeng på den også får jeg status på kjøpet.
Så lønner det seg å gå etter Cashback i stedet for EBB når det gjelder trumf, og i endel menneskers øyne så gjør det det, også fikk denne gjennomgangen meg til å lure på om jeg skal gjøre det samme? Foreløping vil ikke jeg gjøre dette, men det fikk meg til å tenke litt annerledes i forhold til å oppleve SQ-C da jeg ser at jeg kan gjøre det til vinteren for Status og droppe MR til HKG da det "egntlig vil koste meg 102.000 Poeng taksert i forhold til Trumf å fly SQ-C" så det fikk eg noe å tenke på Vis alt...