Bonusreise kansellert av SAS pga streik

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av gaaserud435, 05. juli 2022.

1. gaaserud435

gaaserud435 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Lettere å komme gjennom på telefon til Elvis enn SAS i disse dager, gitt.

holmen liker dette
  2. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis jeg forstår deg riktig så ble du booket om fra SAS Plus til SAS Plus så er vel ikke helt det samme scenariet som for OP som må bookes om til et annet selskap så sant det ikke er SAS Connect etc. flighter tilgjengelig.

SAS har vel et ubegrenset antall Plus seter så sant det er plass på flyet, er jo bare å flytte skiltet bakover.

Nordlands liker dette
  3. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,878
    Bonuspoeng:
    350
    Nei. Det er helt feil. De dyre plusbillettene bokkes i samme bilettklasse som biz hos de andre, men de billige plus blir economy hos feks Swiss og Austrian.
    Plus i Europa er bookingklasse C som er biz (derfor alltid loungetilgang i Star A lounger), men ikke billettklasse C og et par til som er biz hos de andre i Star A

4. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    34,301
    Bonuspoeng:
    183
    SAS ombooket til C hos andre bare når du har visse klasser(tror det var C/D). En bonusbillett ligger jo ikke der så tror du må regne med eco om du blir booket om, selv om det er *A eller andre.

Ville vurdert å legge ut 15k for å komme meg direkte hjem, er så mye forsinkelser på alt ute i Europa nå at 2-3 stopp for legger på en dag/overnatting.

5. gaaserud435

gaaserud435 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Da ble det ombooket til mellomlanding i Amsterdam. «Family fare» og klasse M. Sier meg lite.

SAS sier ingenting om hotell. Skal vi bare booke selv, eller tror dere det kommer info om dette? Vi flyr nå ett døgn senere enn planlagt.

6. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,654
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilket flyselskap?

Hotell må du nok legge ut for selv og sende inn for refusjon i ettertid, samme for matutgifter dere har

7. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    756
    Bonuspoeng:
    93
    Interessant å følge denne tråden. Vi har ATH-OSL på torsdag. Den er ikke kansellert enda, men blir det nok. I reisefølge er vi 5. Er spent på hvor lenge vi må vente på fly hjem, blir det +1 dag er det helt greit.

8. gaaserud435

gaaserud435 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    KLM.

Så det er ikke en fare for at vi booker et ålreit hotell den ekstra natten, så kommer SAS plutselig slengende med noe annet i morgen?

9. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Bare et raskt tips her: SAS sin flygning ATH-ARN drives av Air Baltic (både flåte og personell) og rammes derfor ikke av streiken. Så om dere skal begynne snuse på alternativer så finnes det kanskje muligheter her.

Skarven liker dette
  10. pinpoint

pinpoint Medlem

Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Ja. er kanskje vanskeligere når det er snakk om andre selskap som du sier. Uansett kunne spart meg for den siste vegetarpirogi (eller hva det nå er de serverer i stedenfor polarrull på sas pluss nå for tiden).

11. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    93
    Da er klasse M øko full flex. Inkludert en liten sandwich og "snack", ref. flight report.

12. gaaserud435

gaaserud435 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Høres jo ok ut. Nå får vi bare håpe vi kan gå rett til fra gate til gate når vi mellomlander i Amsterdam, er vel fortsatt mye kaos der.

13. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,214
    Bonuspoeng:
    293
    Nå sier SAS at det skal være samme serviceklasse på ombookede billetter, eventuelt de en legger ut for selv. Så i praksis har jo TS krav på biz hvis det ikke skulle bli SAS som flyr dem hjem.

Takk foresten for info, har aldri sett LH gruppe billetter der en får øko på SAS tilknytning på en biz billett feks som nevnt over.

Skarven liker dette
  14. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Kun basert på et par ganger med meg selv samt noen bekjente, nei, du kommer nok ikke til å høre fra de ang. hotell. Men, jeg betaler ikke hvis de plutselig kommer med et rom :)

https://www.flysas.com/en/customer-service/flight-disruptions/canceled-flights/

15. gaaserud435

gaaserud435 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar! Da tar jeg sjansen på å booke to dobbeltrom til familien den ekstra natten. Kommer på 252 euro, to euro for mye, men den må SAS ta :)

Skarven and tobeornot999 like this.
  16. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    756
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor lang tid tar det vanligvis før SAS kommer tilbake med alternativ reiserute?
    Vi er 5 i reisefølge, blant annet to eldre som ikke reiser mye alene + en 12 åring. Kan vi risikere at vi splittes?

Attached Files:

17. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,214
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror ikke noen kan si når en eventuell ombooking skjer.

Valget ditt blir å ta kontakt og ha ruteforslag klare, eller avvente og se hva SAS finner.

Kan ikke huske å ha lest at noen er splittet opp, men selv ville jeg akseptert det hvis de gav meg en god reise hjem i denne situasjonen.

Mulig noen andre har erfaring med splitt?

18. gaaserud435

gaaserud435 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Da er vi på flyplassen, og billettene hadde selvsagt ikke Fast track. Eller lounge-tilgang. Noe som var viktig for en familie på seks. Men vi kommer oss i hvert fall hjem.

Spielhaug and holmen like this.
  19. gaaserud435

gaaserud435 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Da er vi hjemme i Norge igjen etter et langt reisedøgn i går. Dro fra hotellet 14.00, gikk inn døra hjemme klokka 00.30.

Litt usikker på hva vi bør gjøre fremover. Vi kan jo sende inn krav om å få dekket mat- og hotellutgifter det ekstra døgnet det ble utenlands, men hva bør vi gjøre med bonuspoeng osv? Vi fikk jo et langt dårligere produkt enn det vi brukte bonuspoeng på opprinnelig. Mat på flyet, lounge og fast track forsvant jo med de nye billettene SAS fant til oss. Hva mener dere vi bør/kan gjøre i en slik situasjon?

20. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,214
    Bonuspoeng:
    293
    Les deg opp på regelverket som jo blir greit forklart i flere aktuelle tråder. Send en omfattende klage der du viser til regelverk og legger ved dokumentasjon og forvent et avslag. Klag på avslaget og nevn firma eller flyklagenemd som neste skritt.Eventuelt gå rett til firma, men du må uansett skrive klagen selv og fikse dokumentasjon så jobben må du gjøre.

Del denne siden