[Brannfakkel] Hvis bonuspoeng ikke hadde eksistert, hadde du hatt samme reisevaner?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Cecilie, 11. juni 2015.

  1. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis ja, hvorfor?

    Hvis nei, hvorfor ikke?

    Snurr debatt :D
     
    mhsalv and Travelmate like this.
  2. Travelmate

    Travelmate Guest

    Poeng som gir meg nye reiser styrer ikke mine reisevaner. Bortsett fra på norsk innenriks synes jeg det er så mye styr for å få god valuta for disse poengene siden jeg bare flyr business på langdistanse, og flyselskapene alt for ofte krever tullete mange poeng for å gi meg plass på de rutene jeg vil ha (men jeg har gjort kupp også...).
    Poeng som gir meg / vedlikeholder elitestatus påvirker mine reisevaner, slik at jeg også kan ha komfortable fordeler framover som Sky Priority fast track (gull verdt mange plasser), lounge, gratis economy comfort hos KLM etc i framtiden.
     
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men jeg tenker langt mindre enn før på hvordan jeg kan gjennomføre reise x for å få flest mulig poeng nå som nær sagt alle har devaluert. Pris, flyplasser, tid o.l. er viktigere faktorer.
     
  4. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Nei/tja

    Nå reiser jeg dit SAS flyr i stor grad, har derfor vært på alle IC destinasjonene til SAS, utenom SFO men har en bestilling inne her så den blir huket av snart også.

    Men jeg reiser jo også veldig mange andre steder som SAS ikke flyr til, men jeg blir påvirket av salgene til SAS, og innretter ferier etter det :)

    2014-07-05 15.33.55.jpg 2014-11-06 16.50.01.jpg
    DSC_0659.jpg IMG_1646_2.jpg
    2015-02-08 14.03.29.jpg
     

    Attached Files:

  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,674
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    Mine reisevaner ville nok blitt påvirket om det ikke fantes poeng. Da ville 2A bortfallt.

    1. Pris
    2.A Er prisforskjellen akseptabel vurderes det opp mot poeng og fordelen av gullstatus (SAS).
    2.B Routing / tid blir en vurdering opp mot 2A stort sett.
     
    Fnate liker dette
  6. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er overhodet ikke blant de som reiser mest her inne, men reisevanene mine kan likevel deles opp i tre klare bonuspoengrelaterte faser:

    1) Uvitende: Før jeg oppdaget bonuspoeng reiste jeg utelukkende på billigste billett, uansett selskap.
    2) Opplyst og opptjeningslysten: Leste meg opp på EB for en 4-5 år siden, og reisemønsteret (intra-skandinavisk, ofte til ikke-DY flyplass) gjorde at jeg i en lang periode utelukkende fløy SAS, til tross for billigere muligheter. Ga sølvstatus, noe som passer meg fint.
    3) Illojal (post EB-devaluering, altså nå): Velger selskap og rute som passer best ut fra en samlet vurdering av tid/bagasjebehov/pris/bonuspoeng. Sistnevnte er vesentlig mindre vesentlig enn tidligere.
     
    Fnate and Jørgen like this.
  7. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, brannfakkel og brannfakkel, det er knapt en våt fyrstikk :) Reisemønsteret vil jo variere veldig med person, men det er jo åpenbart at det voldsomme fokuset på bonusprogram er der, av en grunn. Det gir lojalitet, og lojale kunder er god butikk. VI er god butikk, selv om vi av og til pirker borti og irriterer med å lage halloi om tre, vs. fire enheter.

    For egen del - nå skal jeg være ærlig - så er bonusprogrammet (EB) ganske avgjørende i forhold til valg av selskap. Og av og til valg av reisemål, jeg er rimelig fri og kan benytte gode tilbud når de dukker opp. Dessuten liker jeg "det lille ekstra", og koser meg veldig i en flyplasslounge, på C eller på et godt hotell - fortrinnsvis oppgradert. Du kan godt si jeg har lært å se merverdien i et godt bonusprogram, og det er det dere som har skylden for; Bonusfeber er et veldig hyggelig og lærerikt sted å oppholde seg.

    I praksis betyr det gjerne at jeg først ser hva SAS har å tilby, når jeg skal på tur. Deretter så ser jeg om noen av allianse-selskapene har noe å by på. Finner jeg ingenting som gir det jeg leter etter, så går det på pris på småturene, eller pris OG komfort og spennende opplevelser (f.eks. å fly C med et selskap jeg ikke har fløyet med før), på langturene.

    Den økonomiske betraktningen er naturligvis ikke fraværende, jeg har ennå til gode å kjøpe en billett i C som koster over 15K. Men regnestykkene har blitt mer avanserte, med flere ukjente faktorer. Og ikke minst har det blitt utrolig mye morsommere å dra på tur!
     
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om bonuspoeng er viktige i mitt valg av selskap, er status viktigere.

    For meg er tid og pris tilnærmet viktig, poengene og statusen følger tett etter.

    2015 er ett år for store forandringer i flylojalitet, dette er ikke noe bashing mot SAS, men en analyse av realitetene og jeg velger SAS siden det er det selskapet de fleste flyr med og det som er mest relevant for det Skandinaviske markedet

    Vi har sett SAS gjøre kraftige endringer, noen av disse er mildest talt merkelige, særlig når det gjelder billetter i Premium Economy eller Business.

    Mange selskaper har begynt å kutte på opptjeningen (igjen) nå som økonomien er bedre (I USA er økonomien booming, mens Europa har litt igjen, dog er det bedre tider), men opptjeningen man vil til livs er de som betaler lite for billettene sine, noe som er fornuftig i noen markeder, men ikke alle.

    Så trenden vi ser er at dyrere billetter opptjener mer, mens billige billetter får en kraftig knekk.

    SAS har fast opptjening og blir den summen man opptjener forsvinnende lite, da blir kundene mindre lojale og man taper terreng, akkurat som man gjorde da SAS innførte 25% regelen for 12 år siden. Det var en mye større døråpner for Norwegian enn bonusforbudet i Norge var.

    Så SAS har vært mye mer forsiktig og veldig snille med reduksjonen på Eco enn mange andre, særlig på langrutene, mens kort snakker vi en kutt på 50%. Ett smart trekk som er ett markedstilpasset trekk siden man ser på Norwegian som den største truselen i hjemmemarkedet.

    Men, det som er nytt hos SAS er at man ikke har god opptjening på dyrere billetter, bortsett fra de som er helt fleksible. Ja, man har gjort Plus på kortrutene mye billigere og har ett prisregime der som overhodet ikke henger på greip, men på langrutene der man fortsatt tilbyr ett premium produkt, er prisene ikke endret, tvert imot. SAS er dyr langt i både biz og Plus.

    Dersom man kikker på SAS sin opptjeningstabell, ser det ikke ut som at målet om å belønne de som betaler mest er noe SAS bryr seg om. Det henger rett og slett ikke på greip

    [​IMG]

    Som du ser, har SAS justert ned opptjeningen i både Premium Economy og Business Saver betraktelig

    Hva koster det å reise på de forskjellige klassene?

    Prisnivået ser du her.

    Economy

    [​IMG]

    For denne t/r opptjener du 6000 EB poeng

    Her er prisene i Premium Economy

    [​IMG]

    For å fly Plus, opptjener kun 2000 poeng mer t/r, altså 8000 poeng for å betale mer enn dobbelt så mye

    Her er prisene i biz

    [​IMG]

    Her snakker vi om en billett som koster over 4 ganger mer enn Eco on nesten dobbelt så mye som Plus. Du opptjener kun 4000 poeng mer enn Plus t/r, altså kun 12.000 poeng for å fly t/r i betalt biz

    Og da snakker vi ikke om en billig billett. Jeg sliter med å finne Z under 4K USD t/r US

    Så ja, mange forandringer, mye som skjer. Jeg bare håper flyselskapene har lært av den siste runden man gjorde fra 2002-2005 for så å justere ting tilbake igjen senere.

    En grei regel er at dersom opptjeningen blir så lav at man ikke ser verdien i å være lojal lengre, er det vanskelig å vinne kunden tilbake.
     
  9. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det jeg lurer på, er følgende; belegget på SAS Plus og C LH skal visstnok være ganske bra, til tross for prisene. Samtidig er det vel slik at mange av disse setene fylles med passasjerer som ikke betaler fullt, men som benytter Optiontown eller bonusoppgraderinger.

    Dette er jo et aktivt valg; å selge en del av varene dyrt, og resten billig. Men det er ikke nødvendigvis en god strategi, ettersom det fort gir selskapet et rykte for å være dyre. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal betale mer enn nødvendig for en business-billett. Eller, for den saks skyld, være nødt til å ha doktorgrad i bonusoppgraderinger og Optiontown-gambling for å få en billett med SAS til samme pris som med mange andre selskaper. Det blir litt slitsomt i lengden.

    Mulig de tror at en høy pris får produktet til å fremstå mer attraktivt, men så lettlurte er vanligvis ikke folk som flyr C.
     
    tommy777 and peterfox like this.
  10. sitrus

    sitrus EBG

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Ja og nei, i år er vel første gangen jeg oppnår noe form for status (utenom sølv hos SAS). Og det er vel strengt tatt på grunn av forum som bonusfeber, ikke at bonuspoengene eksisterer. Tror ikke jeg hadde funnet på å dra på mileage run av meg selv, men hvem vet ;)
     
  11. Olav

    Olav Galning

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Nja, litt mindre hadde det kanskje blitt. Men den største forskjellen hadde nok vært i relasjon til allianse. Nå flyr jeg mer eller mindre kun *A, men hvis det ikke hadde vært bonusopptjening så hadde jeg nok vurdert og fløyet KL, BA og FI oftere.
     
  12. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hva som er riktig svar ?
    Jeg er født inn i denne verden, fikk ufrivillig mye C og F-class da fattern jobbet i SAS.

    Første turen hvor dette gikk galt var LGW-IAH. Mor og Far satt i F-class (lower-deck) broren min og jeg satt Upper-deck C-class,
    Drakk Baileys i kaffe hele veien. Begge to måtte loses ned trappen, og følges gjennom CBP (vi var 14 & 16),

    Fikk EBG første-gang i 1992, da jeg nærmest annenhver dag pendlet EVE-OSL. Har vel hatt Gull-status siden den gang.
    Fikk en nedtur da innenriks opptjening forsvant, men har vel hatt like god opptjening på DY-aksjer.

    Hadde en periode pendler kort i OSL-CPH-ARN, og brukte dette flittig også på fritiden, da jeg skulle skaffe 150 flasker rødvin til et bryllup.

    Nå har jeg diamanten, men jakter likevel OW Emerald og reiser som bare det.
    Den eneste utfordringen, er at QR har lagt endringer på minimum stay, og jeg følger derfor QR både i India, Nepal, Malaysia og Indonesia,
    Dette for å gjøre en eventuell "saksing" av billetter. Som ansvarlig familie far er det begrenset hvor mange uker man kan bruke på dill.
     
    chrisbu liker dette
  13. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Måtte en liten tur OSL-EWR sist uke, ut mandag hjem tirsdag i Plus begge veier - dette kom på 18 000 selv om det var bestilt over en måned i forveien. Dropper du helg, så koster SAS skjorta å fly langt.
     
  14. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Nei jeg hadde ikke hatt samme reisemønster..

    Ellers støtter jeg meg veldig til innlegget skrevet av @mhsalv
     
    mhsalv liker dette
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    For meg er det veldig enkelt.

    Jeg ville hatt en annen jobb om det ikke var for bonuspoeng. Jeg hatet reising... som pesten. Jeg søkte jobben om å få slippe å reise til Vegas, men de instruerte meg. Og jeg hatet hvert forbaska sekund av flyturen, der jeg satt klemt inntil et fremmed menneske jeg ikke kjente. Tredje gangen (tror jeg) tenkte jeg at - "dette her gidder jeg bare ikke mer. Jeg blir sykkelrepratør eller noe. Verden er sikkert fin den, men den er like fin uten at jeg kuker rundt i den".

    Jeg var trøtt som en utslitt feiekost, da jeg omsider kom til connection på ORD T5 (på vei hjem) og sjekket inn hos en usedvanlig service minded mørk fyr - som jeg tror fremdeles arbeider i SAS - og han foreslo å oppgradere for poeng. Jeg hadde aldri hørt om konseptet der i 2003. Men sa ja. Jeg hadde 30250 EB poeng før upgrade og 250 etter.

    FYYYYYYYY FAAAAAAAEN! - det endre hele min opplevelse av reise.

    Så om poeng har noe å si for meg, så JA

    Om SAS eller BA lurer på hvorfor det har fosset inn penger i 12 år, så kan de takke han mørke kall' og gi han en kake. SAS-gutta hvet hvem han er. Det er jeg sikker på .
     
  16. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Det eneste som betyr noe for meg er status, jeg bryr meg fint lite om poengene både på fly og hotell, men synes det er fint og flott med lounge, slippe lange køer når jeg mister connection og få en oppgradering i ny og ned. RA'en mistet jeg for et år siden og har egentlig ikke savnet den så mye, men regner med jeg klarer det i år. Så ja, jeg er lojal og det har hendt jeg har tatt en ekstratur for å opprettholde status... :)

    Ah, jeg glemte det viktigste: EKSTRA BAGASJE hadde jeg ikke klart meg uten! (Noen må jo ha med seg halve kjøleskapet...)

    Xxx.
     
  17. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, jeg hadde ikke hatt samme reisevaner uten bonuspoeng. Allianse/flyselskap har avgjørende innvirkning på hvor og når jeg reiser når det gjelder fritidsreiser. For eksempel kan jeg fint velge en destinasjon ut fra det faktum at foretrukne allianse/flyselskap har kampanje på businessbilletter akkurat dit. Interessante destinasjoner kan fort bli mindre aktuelle fordi foretrukne allianse/flyselskap ikke flyr dit. Innenfor rimelighetens grenser, selvsagt.
     
    mhsalv and chrisbu like this.
  18. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    NEI.
    Jeg hadde nok da reist mindre. Reisene hadde veet i eco på alle turer. Ikke opplevd fete DIVINDEND MILES turer eller LH Biz på salg. Hadde nok reist mindre og på dårligere klasse helt uten lojalitet til noen allianse. Og hadde ikke brukt et hav av penger på poeng kjøp.
     

Del denne siden