British Airways Executive Club Basic guide

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Fnate, 05. okt 2013.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Oppdatert 12 September for å reflektere endringene i Executive Club.

    I denne artikkelen skal vi forsøke å lage en guide for hvordan du får mest ut av British Airways sitt bonusprogram – Executive Club. Vi oppfordrer alle til å lese, og gjerne kommentere videre i vårt forum.
    Bonusprogrammet heter altså Ececutive Club. Senere i artikkelen vil jeg omtale det som BAEC (British Airways Executive Club) for å gjøre livet noe enklere.
    [​IMG]
    British Airways A380 (foto: British Airways)
    Siden British Airways (BA) er del av alliansen One World vil en status i BAEC programmet også gi deg fordeler hos partnere. Betydelige partnere i One World alliansen er:
    - American Airlines
    - Cathay Pacific
    - Qatar Airlines
    - Qantas
    - Finnair
    - Iberia
    - finn flere på www.oneworld.com
    POENG FOR BRUK:
    British Airways kaller bonuspoengene sin Avios. Det er en del av sameiet med Iberia, der man kan veksle poeng imellom programmene til BA og Iberia. Årsaken er selvfølgelig at de har samme eier.
    I flere år gjorde British Airways det samme som de andre store Europeiske selskaper, nemlig å tilby 25% opptjening på de rimeligste billettene i økonomiklasse. Men i 2011 reformerte de programmet kraftig, og innførte 100% poengopptjening i alle bookingklasser (i economy. business gir 150%). I 2015 angret de dessverre, slik at det nå varierer veldig hvor mange poeng du opptjener. Men det er mulig å tjene riktig mye på fleksible businessbilletter.
    Opptjening av poeng:
    Du kan kalkulere hvor mange AVIOS du tjener opp på en flight med denne kalkulatoren LINK
    Bruke poeng:
    Du kan kalkulere hvor mange AVIOS du trenger for å booke en flight med denne kalkulatoren LINK
    Utløp av poeng:
    Avios utløper ikke så lenge det er bevegelse i kontoen din hver 36 måned.
    POENG FOR STATUS (TIER):
    Statuspoeng kalles, i British Airways sammenheng, for Tier Points. Dette var det mest forvirrende for meg og mange andre i begynnelsen. La oss ta et par eksempel på en flytur fra Oslo til London:
    - I rimeligste økonomiklasse: Du tjener opp 181 poeng (AVIOS) og 5 Tier Points
    - I semi-flex økonomiklasse: Du tjener 362 poeng (AVIOS) og 10 Tier Points
    - I standard / fleksibel økonomiklasse: Du tjener opp 723 poeng (AVIOS) og 20 Tier Points
    - I rimeligste Club Europe / businessklasse: Du tjener opp 1085 poeng (AVIOS) og 40 Tier Points
    - I fleksibel Club Europe / businessklasse: Du tjener opp 1808 poeng (AVIOS) og 40 Tier Points
    Mens poengene, AVIOS baseres fullt og helt på fløyet avstand og eventuelt reiseklasse, er Tier Points en mer fast sum. En sum innen Europa, en sum fra London til USA Vest, en sum til USA Øst også videre. En tur/retur fra Oslo til New York vil for eksempel gi følgende Tier Points (Sept.2015 og kan endres uten at vi har fått det med oss):
    - Økonomi: 50 / 180 (avhengig av billettklasse)
    - Premium Economy: 220 (40+180)
    - Club World (business): 360 (80+280)
    - First Class: 500 (80+420)
    Da har du en viss magefølelse på hvor landet ligger. Du kan kalkulere hvor mange Tier Points du tjener opp på en gitt distanse med denne kalkulatoren LINK
    LIFETIME TIER POINTS
    En helt ny sak hos British Airways er Lifetime Tier Points. Sammen med statusen din på AVIOS og Tier Points ser du nå hvor mange Tier Points du har tjent opp totalt siden du meldte deg inn. Det skal kommer flere fordeler etter hvert for dem som har vært lojale over tid. De som har blitt offentliggjort så langt er
    - Lifetime Gold på 35.000 Tier points
    - Lifetime Gold GGL på 100.000 Tier Points

    BEST BRUK AV POENG:

    OFF-PEAK:

    BA har startet en dynamisk prising på oppgradering og rene bonusreiser. Eksemplene nedenfor er basert på rimeligste uttak, kalt "off peak". I "peak" perioder øker prisene ca 20-30%. Du finner "off-peak" periodene i kalenderen deres her: LINK

    UUA – Upgrade Using Avios

    Den beste bruken av poeng fra British Airways er normalt oppgradering fra Premium Economy til Business på langturer. I motsetning til hos Star Alliance, så kan du booke og oppgradere i en øvelse. Du logger deg inn på BAEC kontoen din og søker opp reiser med betalingsform “pay with money, upgrade with AVIOS”. Dette er en glimrende løsning når bolaget ditt ikke tillater reiser i businessklasse. Før var dette nesten et nullsumspill om man var innehaver av sølv- eller gullkort. Nå er det litt verre, men her er et eksempel hvor du har en semi-fleksibel Premium Economybillett fra Oslo til New York og har:

    Ingen status:
    Du tjener opp 11098 Avios på rundturen, og det koster 18000 Avios å oppgradere en vei

    Sølvkort:
    Du tjener opp 16647 Avios på rundturen, og det koster 18000 Avios å oppgradere en vei

    Gullkort:
    Du tjener opp 22196 Avios på rundturen, og det koster 18000 Avios å oppgradere en vei.

    Altså, tjener du som gullkunde nok til at du alltid kan oppgradere "gratis" på nattflighten hjem fra Amerika eller til Asia.

    Les mer om hvordan du oppgraderer flighten din her. LINK
    Club Europe
    En tur/retur Oslo-London i Club Europe (businessklasse) koster 25.500 Avios + 27 pund i avgifter. Kall meg en skinkebrille, men jeg synes det er fin bruk. Kanskje en lørdagstur med kjæresten? Tur/retur samme dag. Shopping, mat og champagne hele veien. Om ikke du blir elsket etter det vet ikke jeg.
    Moskva i Business
    Lurium tricks! British Airways opererer Moskva som en langrute, mens det prismessig (for poeng) ligger inne som en kortrute. En vei London – Moskva koster 17.000 poeng + 316 kroner i Club World og det er de kule A321 flyene med luftdrevne lie-flat stoler i 1-2 konfigurasjon.
    BONUS – CIV POINTS:
    En liten bonusnotis. En liten del av British Airways site “know your customer” prosjekt har de innført noe som heter CIV-points. Det betyr at hver enkelt reisende har en poengsum basert på hvor mye penger han bruker. Det ryktes at dette benyttes noe i forhold til oppgraderinger. Om man er GGL får man automatisk 97 av 99 mulige CIV points. Om du heter “Kong” til fornavn er sjansen stor for at du har 99
     
    Last edited: 12. sept 2015
    Baldrick, BendikHa, exdxb and 7 others like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for flott artikkel

    Trodde toppnivået het Premier, ikke Premium?
     
  3. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Det er 600, ikke 800.
     
  4. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    ...og 300 for bronze...
     
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutely. Rettet. Mulig GT'en min var litt for premium mens jeg satt og skrev det på vei til LHR.

    Ææææ schtår korrigert, ja. Fiksa i posten. Takk skal dere ha.
     
  6. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Ta med Qatar (fra 31OCT13) i listen over OW-selskaper?
     
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Done! Takk
     
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Artikler som har preg av sticky for et program bør absolutt inn i forum i mer eller mindre full tekst.
     
  9. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Kom mailtilbud fra BAEC nå - 1000 avioser pr. weekend-natt - sjekk en mailboks nær deg, kanskje du har fått også:

     
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    milehigh and Fnate like this.
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke glem retningsbeskrivelse til iskremskapet.
     
    Fnate liker dette
  12. Twin Otter

    Twin Otter Airport Collector

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Hei,

    Jeg har booket en billett ARN-LHR neste uke. For litt siden fikk jeg tilbud om å oppgradere til Club Europe for 800SEK. Noe jeg takket ja til. Har lang ventetid på Arlanda så fint å kunne slappe av i en lounge i tillegg jeg gleder meg til å prøve business-klasse igjen.

    Spørsmålet er hvor mange poeng jeg vil få? Vil jeg få poeng utdelt etter den originale billetten jeg hadde på Euro Traveler eller vil jeg få poeng tilsvarende en vanlig CE-billett? Jeg er kun Blue medlem.
     
  13. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Har du betalt med penger for å oppgradere, får du poeng for Club Europe.
     
    Twin Otter liker dette
  14. Twin Otter

    Twin Otter Airport Collector

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Sweet!
     
  15. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
  16. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Britene tar jo ekstra skatter for flyvninger i business og first fra LHR, men gjelder ikke dette bare for turer som starter i London og ikke om en er i transfer? Satt og fant frem priser på BA og ser at skattene er 500 kr høyerer i business en i eco+ selv om det er transfer. Har det noe å si at jeg er over natten på flyplassen? (Mindre enn 24 t).
     
  17. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Fueltillegget er omtrent 450 kr mer i Buesiness enn i Premium Economy på en passe lang longhaul.

    BA.png
     
  18. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Kan en oppgradre to personer med Avios dersom en selv ikke reiser? Vurdere å lage to ulike bookinger for familien siden det er to ledige plasser som kan oppgarderes til CW nå, så satser jeg på at det senere dukker opp to seter til senere. Men får jeg gjort den første oppgradering pr telefon når det er kone og barn som reiser?
     
  19. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du har householdaccount, som du kanskje burde ha, så går jo alt av samme potten. (Da kan du kun kjøpe billetter til folk i husholdningen)
     
  20. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63

Del denne siden