British Airways Executive Club - Nivåer / Tiers

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Fnate, 27. okt 2013.

1. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    OPPDATERT 12 September 2015

NIVÅER OG FORDELER (i korthet – les alt på ba.com)
    Med riktig status kan du kose deg i Champagnebaren på Heathrow istedenfor å svette på en kafe
    Det er 3 hovednivåer + 2 ekstra “trappetrinn” i BAEC. Det er også et “by in invitation only” nivå kalt Premier. Det tar vi ikke med her, da det ikke kan tjenes opp og heller ikke er basert på omsetning. Det kan altså ikke helt sammenlignes med Eurobonus Pandion. Her er nivåene, kravene og hovedfordelene. Merk: Dette kan endres av British Airways uten varsel og er derfor å betrakte som en guide.
    Opptjeningsperioden er individuell og bestemmes av når du meldte deg inn. Du kan finne den ved å logge deg inn på din Exceutive Club konto på www.ba.com
    Når du tjener opp nok Tier Points til å gå opp et nivå blir den nye statusen og fordelene umiddelbart tilgjengelige. Statusen er gyldig ut denne opptjeningsperioden og neste. Når en opptjeningsperiode er avsluttet nullstilles dine Tierpoints.
    BLUE
    Gir deg ganske enkelt rett til å tjene opp AVIOS poeng, Tier points og til å bruke dem. Du er BLUE når du melder deg inn
    BRONZE (One World Ruby)
    Er et ganske nytt Tier hos BA, og kan gjerne sammenlignes med Eurobonus Sølv (som kanskje flere kjenner). Basiskravet for å oppnå BRONZE er 300 Tier points (pluss at minimum 4 enkelturer må være på BA opererte flyvninger). Fordelene med BRONZE er først og fremst som følger:
    - Innsjekk i business skranke
    - Velg sete ombord 7 dager før avreise (for andre er det først ved check-in. Enkelte seter er sperret for Bronze)
    - 25% ekstra AVIOS opptjent på flyvninger operert av British Airways og Iberia
    SILVER (One World Sapphire)
    Er først og fremst sammenlignbart med et Eurobonus gullkort, og er omtrent tilsvarende kostbart å oppnå. Sølvstatusen er imidlertid et aldeles glitrende nivå for dem som ikke vil gå hele veien, men som fortsatt vil ha fordelen av en smidigere reise. Basiskravet for å oppnå SILVER er 600 Tier Points (pluss at minst 4 enkeltturer må være på en BA operert flight). De først 300 du tjente opp til BRONZE teller nå på veien videre mot SILVER. I tillegg til fordelene i BRONZE gir SILVER deg følgende hovedfordeler:
    - Tilgang til alle One World business class lounger (med en One World flight samme dag)
    - Du kan ta med deg en gjest i loungen.
    - Du kan velge sete gratis ved booking av flighten og stadig endre disse. Det er imidlertid noen få seter som er blokkert for GOLD.
    - 50% ekstra AVIOS opptjent på flyvninger operert av British Airways og Iberia.
    GOLD (One World Emerald)
    BAEC GOLD tilsvarer i bunn og grunn Diamond hos Eurobonus. Mange lurer på om det er noe poeng i å forsøke å oppnå GOLD. Det er delte meninger om dette. Jeg mener soleklart ja. Du stiller betydelig sterkere ved oppgraderinger enn SILVER, og får 100% ekstra AVIOS. Viktigst er imidlertid tilgang til noen av de mest spektakulære loungene verden har å by på. “The Wing” i Hong Kong. Qantas First Class lounge i Sydney – begge med kokker, de beste champagnene og a la carte dining. Eller hva med American Airlines sine Flagship lounger i USA? Eller British Airways Gold Bar (champagnerommet) på London Heathrow. Livet blir ikke det samme etter en periode med GOLD.
    Men du må fly mye. Basiskravet for GOLD er nemlig 1500 Tier Points (pluss at 4 flyvninger må være BA opererte). Nok en gang teller de 600 Tier Points’ene du tjente opp til SILVER. I tillegg til fordelen med SILVER har du:
    - Tilgang til alle One World First Class lounger (med en One World flight samme dag)
    - Inkluderer selvfølgelig Galleries First lounge i London.
    - Du kan reservere seterad 1 ved booking!!! Gjelder også i First class.
    - På lange turer er navnet ditt ringet inn og merket i gult for ekstra service
    - Purser kommer som regel og hilser på deg på lange turer. (Hollywood treatment)
    - Du stiller meget sterkt i forhold til upgrades fra Premium Economy til Club World. Jeg har aldri flydd Premium Economy siden jeg ble GOLD.
    - Flere ledige bonusseter. De åpner flere bonusseter for GOLD’s. Du får også vite om det i bookingprosessen, da det stå “we have opened more seats for Gold”.
    GGL – Gold Guest List
    Ikke et offisielt nivå, men om du oppnår 5000 Tier Points ett år får du en ekstra liten tekst på gullkortet ditt, nemlig “GL” og tegning av en liten krone. Med GGL stiller du sterkere i forhold til oppgraderinger enn en GOLD. Som GOLD er en oppgradering til First class nesten umulig (unntatt for penger eller poeng). GGL’s rapporterer en oppgraderingsfrekvens på rundt 25-30%. Du får også et eget 24/7 GGL-Hotline telefonnummer så du slipper sitte i telefonkø (og får bedre service). Så har de til slutt noe som heter “The Joker”. Det betyr at du og inntil 4 gjester kan booke en bonusreise når du vil, så lenge det er ledige seter på flyet. Du får 2 Jokere hvert år som GGL, og en tredje ved 6000TP. En kul bruk av Jokere er til oppgradering. Du behøver altså ikke bare bruke til komplette Avios bookinger.
    Du får videre et complimentary Hilton Diamond kort, og kan dele ut 1 BA GOLD card og 2 BA SILVER card til venner og familie.
    Om du har oppnådd GGL med 5000 Tier Points vil du automatisk fornye med "bare" 3000 per år.
    CCR – Concorde Room Card
    Heller ikke et offisielt nivå, men nok en liten perk du får etter 5000 Tier Points på ett år. CCR betyr ganske enkelt Concorde Room. Det er den ene loungen du ikke slipper inn i som GOLD. Den eneste måten å komme seg inn i British Airways sine aller flotteste lounger er med et CCR-kort eller en billett i First Class. Det finnes Concorde Room på London Heathrow, Gatwick og New York JFK.
    En komplett, og alltid oppdatert, oversikt over nivåer, fordeler og krav finner du her. LINK

Last edited: 12. sept 2015
    FFlyer, Jørgen, peterfox and 3 others like this.
  2. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Du skriver om sølv:
    Verd å nevne at man ikke kan velge exit-seter gratis med mindre man har "korrekt" bookingklasse. Og så er det vel noe med kabinen i tillegg? Y+ har jeg fått opp betaling, men ikke på CW.

3. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Men med Gold kan du velge dem. Hele balja er åpen når jeg velger sete.

4. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men som jeg skrev, det var en liten pinlig unøyaktighet i sølv-kapittelet. :D

5. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Da drar jeg noen eksempler på TPer så man (lett) se hva man får hvor.
    Kilde: http://www.britishairways.com/travel/flight-calculator/public/en_no

Poengen er listet i denne rekkefølgen Economy low / Economy full flex / Premium Economy / Business / First
    • BA Europa og OW-partnere under 2000 miles (inkl. mye AA-domestic):
      • 10 / 20 / x / 40 / 60
    • BA lange Europaflighter: eks. LHR-ATH/HEL
      • 10 / 40 / x / 80 / x
    • BA longhaul og OW-partnere <6000 miles eks. LHR-BKK, HEL-NRT, NYC-LAX MERK! LHR-DME regnes som BA-loghaul
      • 35 / 70 / 90 / 140 / 210
    • BA longhaul OW-partnere >6000 miles, eks. LHR-NRT/CPT
      • 40 / 80 / 100 / 160 / 240
    • BA Australia (hvis man ikke bytter fly i (SIN/BKK)
      • 60 / 120 / 150 / 240 / 360

Tips 1: Som man ser er det noen ganger veldig viktig å planlegge. Flyr man AY OSL-HEL-NRT tjener man i business 180TP, flyr man BA blir det 200TP. Skal man til BKK blir både AY og BA 180TP mens QR vil gi 280TP siden det er to legs over 2000 miles. Merk også at Finnair hadde HEL-LIS tidligere, den fikk også bra opptjening (140TP) siden den er litt over 2000 miles.

Tips 2: Mer planlegging. AA domestic kan ha noen gode F-priser. I tillegg hender det at man kan få to legs eks. MIA-TPA-NYC til samme pris som MIA-NYC. De fleste domestic legs er under 2000 miles, men eks. NYC-LAX er over og gir 3.5x opptjening av et kortere leg så der bør man fly direkte. Se denne tråden: http://forum.bonusfeber.no/threads/har-du-ba-kort-og-skal-fly-med-aa-i-usa.154/

Fnate liker dette
  6. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Fant ut av en ny GGL fordel igår, som er ganske gull (trommelyd.no).

Du kan faktisk bruke Jokeren (eller to) på upgrades også. Uavhengig av om det er ledige awardseter. Så lenge det er ledige seter (uansett fare bucket) i klassen har du bankers upgrade. Det synes jeg var tøft.

EDIT: Du får to Jokere for inntil 5 pers hvert år. En tredje får du etter 6000TP.

Last edited: 04. des 2013
    AndersB liker dette
  7. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Lurer på om jeg har oppdaget en annen "hidden feature" med BAEC Gold jeg.

Satt heeeeelt bak i economy fra LA til Las Vegas idag. 21C i en Boeing 737. Bestilte en øl og skulle betale…
    - Sir, are you Executive Platinum?
    - Don't think so
    - Is this you name? (viser meg betalingsmaskinen som nekter å ta betalt. Bare prompter at xxxx xxxxx er Excec.Plat)

Om det drar med seg status på den måten inn i AA, så er det jo ganske bra faktisk. Free børst i economy innenriks med andre ord. @tommy777 - dette er jo noe for deg? ;)

Ellers så kan det være at ei dame jeg babla og tøysa med i Flagship loungen (som muligens også er en bonus 'perk'), la det inn på meg. Noen andre med erfaringer der?

Vedr Flagship lounge - Noen som vet om BAEC Gold får deg inn på alle Flagship lounger, selv om du har innenriksbillett? Nesten alle som prøvde å komme inn i dag ble pælmet rett ut igjen. Unntatt jeg. Stusset litt på at jeg fikk adgang med en AA economy billett på separat booking. Men klager ikke.

8. Hickok

Hickok Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Den er ikke skjult. Hos AA har du fri BOB som BA Gold. Bare å bestille. Det står i menuen til AA også.

Og ja, du har adgang til alle Flagshiploungene deres, også på vanlig innenriksbillett.

Fnate liker dette
  9. Bjørn Helge

Bjørn Helge Senior Medlem

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
  10. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Bekrefter det Tommy sier, jeg har også brukt den med separat domestic-billett uten problem, funker brillefint.

11. Hickok

Hickok Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Tror det gjelder alle Emeralds. I hvert fall BAEC. Jeg hadde en flyvertinne som kom bort til meg tre ganger og spurte om jeg virkelig ikke ville ha noe når jeg sa nei takk. Det var jo tross alt gratis! :)

Jeg testet dette på mange innenrikslegs i sommer, med 100% suksessrate. Kun på ett av disse leggene måtte jeg vise kortet for å slippe å betale.

12. Bjørn Helge

Bjørn Helge Senior Medlem

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Betviler ikke at det skjer i praksis, men da er det en upublisert fordel. Finner ingenting på AA.com eller andre steder om det. Men det er jo en hyggelig gest som neppe koster dem mye.

13. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Ny update på Tier points benefits.

Ved 2500 Tier Points får man som nevnt en Gold Updrade for Two (GUF2), som tillater en klasse oppgradering for 2 personer hvis det er ledige bonusseter. Man får normalt en til ved passerte 3500 Tier Points

I dag fikk jeg mail fra BA om at jeg hadde passert 3500TP og opptjent en til, men at de hadde gjort en endring for å øke fleksibiliteten. Så istedenfor en GUF2, fikk jeg 2 stk GUF1 (oppgradering for 1).

Det er rimelig smud for en som reiser mye solo i jobbsammenheng. :)

Islending, Robert H and AndersB like this.
  14. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Balle!!!

Da fikk man mail fra BA om at de hever kravene for å få GGL nokså betydelig. Før kunne man få det med 3000TP to år på rad. Fra 1/1/15 er eneste mulighet å oppnå 5000TP på ett år. Det er rimelig kraftige greier altså... Det tilsvarer 18 tur/retur over Atlanteren i business ex-London. 14 tur/retur fra Oslo. Hellige ku.

Jeg fikk imidlertid et Grace-år om jeg oppnår 3000TP igjen før 8 april. Det er null problem. Men 5000... not so much.

Blir spennende å se om de oppgraderer benefits samtidig, nå som den henger såpass høyt

15. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Dvs. at man for CCR-card og GGL samtidig, eller setter de opp kravet der også?

16. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer.

Dog ser jeg de ikke har økt kravet på renewal. Det er bare første gang det kreves 5000TP

17. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Men det er en relativt enkel løsning på problemet, bare fly mer betalt F ;)

Fnate and AndersB like this.
  18. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Aaaah... Tenkte ikke på at det var så enkelt. ;) Min siste reiseregning med betalt F over dammen ble jo forferdelig godt mottatt, så det er bare å gjøre det til en vane. Er jo uansett bare uvasket riff-raff bak i Club.

Islending, exdxb, Bizflyer and 5 others like this.
  19. Corleone

Corleone Medlem

Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Tenker på en mulig MR med BA / CX, BGO - CGK t/r. Kan man stole på TP kalkulator til BA? (mener å ha lest ett sted at den kan vise feil, men husker ikke hvor jeg leste dette).
    I følge sidene får man 90 TP, HKG - CGK en vei i Premium Economy class? (W kabin)
    I så fall gir det totalt 380 TP til ca. kr 9100,-. (BGO - LHR t/r i M klasse med BA, og LHR - HKG - CGK t/r i E klasse med CX, 10 + 10 + 90 + 90 +90 +90)

EDIT:

Laget en booking og
    i BA app viser den med 380 TP, da kan vel jeg stole på dette?

Last edited: 19. aug 2015
  20. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Grensen for "longhaul" er på 2000 miles med partnere (HEL-LIS gav i sin tid også "longhaulopptjening"). HKG-CGK er 2015 miles så skal være akkurat innafor. Er jeg i tvil så arkiverer jeg alltid skjermdump av kalkulator, booking som sier TP m.v.

Corleone liker dette

Del denne siden