British Airways: Oppgraderinger, gjenkjennelse og andre positive erfaringer

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Herlov, 28. mars 2016.

  1. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Etter alle gladhistoriene til Mr. BA himself (Fnate GGL) og mye ventetid denne påsken, har jeg fundert litt over dette med oppgraderinger, gjenkjennelse og andre positive (statusrelaterte) erfaringer hos British Airways. Det kunne vært morsomt å ha en tråd, hvor vi kan dele gladhistorier.

    Selv har jeg aldri blitt oppgradert av BA. Jeg har tenkt hardt og lenge og kommer faktisk bare på én særskilt, positiv opplevelse jeg har hatt knyttet direkte til status. Det var første flyvning etter at jeg kvalifiserte for Silver (Oneworld Sapphire), og CSM kom bort til meg underveis til LHR, gratulerte og slo av en veldig hyggelig prat. Hva er andres erfaringer?
     
  2. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er BA silver. Har bare fått oppgradering av BA 1 gang for flere år siden fra økonomi til business, men skal sies at de siste årene har jeg fløyet mye BA i Club Europe så det har jo sånnsett ikke vært noe klasse å bli oppgradert til ;)
    Har hatt veldig god uttelling på velkomst og positive opplevelser så langt i 2016. Har 6 flyvninger med BA så langt i 2016r. På 4 av 6 BA flights ble jeg tiltalt av CSM med navn og ønsket velkommen ombord og takket for min lojalitet. På 1 av turene hadde CSM også så godt tid at hun kom bort og slo av en lengre prat. Så jeg synes det var ganske bra uttelling, satser på at det fortsetter slik fremover :)
     
    Fnate and Herlov like this.
  3. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss, det var ikke verst! Jeg har syv flygninger siden nyttår og ingen velkomst med navn overhodet. Kanskje jeg har vært uheldig. :) Men! Nå glemte jeg at piloten stakk innom meg og slo av en prat på BOS-LHR.
     
  4. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Trro nok jeg har hatt en del flaks. Har hatt supre crew på de 4 som var så positive, i hele 2015 hadde jeg bare 1 slik opplevelse...
     
  5. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy LHR-BOS i januar da kom CSM bort å tiltalte meg med navn og sa at hun så det var førstegang jeg reiste med BA og om jeg hadde noen spørsmål angående biz stolen eller noe annet. Veldig hyggelig. På hjemturen var jeg trøtt og sov vekk hele tre rettersen, men jeg fikk desserten sammen med frokosten etter å hå spurt pent.
     
    Herlov and Fnate like this.
  6. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Opplevde det samme LHR - SFO. Ga meg tips om byen og fortalte om egne opplevelser. Om det hadde noe med status å gjøre er heller tvilsomt, da jeg er OneWorld Ruby (topbunus silver). Uansett veldig hyggelig.
     
    Herlov liker dette
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om jeg ikke har blitt oppgradert på innsjekk/gate fikk jeg denne i posten for et par dager siden, og det var jo et lite plaster på såret. ;)

    30-03-2016 19-43-54.jpg
     
    Last edited: 30. mars 2016
    Robert H liker dette
  8. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel den man får etter 2500 Tier points. Uten om disse oppgraderingene som man må ha rimelig mye tierpoeng for å få så er største forskjellen mellom silver og gold at Gold 100% ekstra kontra 50% med silver. Eller tar jeg feil.
     
    Herlov liker dette
  9. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, og så får man tilgang til førsteklasselounger med Gold, som er litt stas på en del store flyplasser hvor disse loungene faktisk er ganske imponerende (SYD, HKG, LAX, etc).
     
    Bjoern In America and Fredrik81 like this.
  10. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Ja jeg elsker disse first loungene. Jeg har ikke vært østover enda, men i Chicago en fredag ettermiddag så var det så mye folk i terminalen at jeg følte jeg gikk motstrøms samme hvilken vei jeg gikk. Men fant nå frem til AA's Flagship lounge, og der vare vi 5 gjester, 2 damer i skranken, og 3 damer som serverte champis, drinker og div mat da så klart. Helt topp det! :)
     
  11. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    BA sølv. 4 turer som sølvmedlem. På 1 av dem ble jeg oppgradert til Y+ på LHR-EWR
     
    Fnate liker dette
  12. Jeltzin

    Jeltzin EBD, BA Sølv

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Er BA Gold nå, men ble allerede 'gratulert' av CSM + litt småsnakk på første tur etter at je ble Sølv for et år siden.. Etter at jeg ble Gold har jeg fått 'welcome back Mr J...', hilsen i vel tre av fire tilfeller.. Ingen upgrades, men stort sett fløyet CE & CW anyway.. Det mest digge nå er tilgang til Oneworld First lounges; ....var for litt siden inneom The Pier First i HKG..den beste loungen jeg har besøkt ever..
     
    Robert H, Fnate and Hamburgersmauet like this.
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde helt glemt denne. Hadde 2 tur retur til Boston nå innenfor en måneds tid. Begge i midtuke med eco ut og biz hjem.

    Første turen ble jeg hentet bak i balja av CSM etter serveringen var over. Ble flyttet til Club og fikk min egen lille 2-seter der. Det var bra snasent .

    Neste tur er mandag, men når alle premium klasser er utsolgt så blir det vel neppe reprise.
     
  14. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Slik det ser du nå så skal det nå være gode muligheter for reprise ;)

    BA 2130LHR
    06/06/16 11:15 AM BOS
    06/06/16 1:30 PM 744
    F3 A3 J7 C2 D2 R1 W1 Y3 B2 H1 K0 M0 G0

    BA 2030LHR
    06/06/16 4:55 PMBOS
    06/06/16 7:20 PM777
    F9 A9 J9 C1 D1 R1 W2 Y4 B2 H1 K0 M0G0

    BA 2150LHR
    06/06/16 6:20 PMBOS
    06/06/16 8:40 PM744
    F6 A6 J9 C0 W9 E9 T5 Y9 B4 H0 K0 M0G9

    BA 2390LHR
    06/06/16 7:55 PMBOS
    06/06/16 10:10 PM777
    F3 A3 J9 C0 W9 E9 T6 Y9 B6 H3 K3 M3L3 V3 S3 N3 G9
     
    Fnate liker dette
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Åh, dææææven... er balja så full... Jeg har BA213 den som heter 2130 i tabellen din.

    Dette blir enten himmel eller helvete tror jeg o_O
     
  16. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Har noen lyst til å forklare nærmere oversikten fra RedLine, slik at newbies som meg også skjønner bæret? ;)
     
  17. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Øverste linje: BA 239 LHR = British Airways flight 239 fra London Heathrow.
    Andre linje: avgangsdato, avgangsklokkeslett og destinasjon: 6/6/16 19:55 Boston Logan.
    Tredje linje: Ankomstdato, ankomstklokkeslett og flytype. 6/6/16 22:10 Boeing 777.
    Fjerde line: Billettilgjengelighet i de forskjellige bookingklasser. Kan lite om sistnevnte.

    Edit: Fant en flott oversikt her: https://insideflyer.com/forums/wiki/booking-classes-ba/
    F3 og A3 = sannsynligvis 3 billetter til salgs i dyreste first og rabattert first.
    J9 og C0 = sannsynligvis 9 eller flere billetter til salgs i dyreste business, null på rabattert business.
    W9, E9 og T6 = sannsynligvis 9 eller flere billetter til salgs i dyreste/nest dyreste premium economy og sannsynligvis 6 i rabattert.
    Resten av alfabetsuppa er vel normal economy. Y er full fare, S er dirt cheap fare. G er groups.

    Edit 2: Som RedLine skriver under så kan man ikke tolke noe 100% sikkert ut av tallene. F.eks. at det kanskje bare er 9 ledige seter totalt... Virker veldig innviklet å forstå seg på dette, så en guide (eller link hvis den allerede finnes) hadde blitt satt stor pris på :)
     
    Last edited: 17. juni 2016
    helged and Stuttfeiten like this.
  18. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Det betyr heller ikke nødvendigvis at tallet indikerer ledige seter. Det indikerer egentlig kun billetter til salgs.

    Eks. så kan det stå: F3 A3 J9 C0 W9 E9 T6 og kun være 9 tilgjengelige seter i hele flyet, det kan være eks 3 i first og 6 i business. MEN for flyselskapene kan det lønne seg å booke folk i Y fare selv om økonomi i teorien er stupfull og dermed blir nødt til å oppgrader folk.

    Det er egentlig derfor at det er interessant å se på bookingtallene når du har høy status. Fordi at det i mange tilfeller faktisk er mulig ut i fra tallene som vises kombinert med setekartet og lukte seg frem til muligheten for oppgradering. Selv er jeg blitt veldig flink til å gjøre denne øvelsen på SAS sine flyvninger har temmelig god styring flere dager før avgang om det er mulig å oppgradere eller ikke :)

    Men dette er for spesielt interesserte, de fleste tror jo jeg er splitter pine gal når jeg nevner dette :rolleyes:
     
    RoadKing and Petter B-C like this.
  19. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, takk for info. Skal endre litt seinere i innlegget. Kan du dele mer med oss om øvelsen du refererer til? Hadde vært supert å skjønne mer av de tallene og hvordan man kan tolke de oppimot annen info :)
     
  20. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det er faktisk BA239 ikke 2390 ;)
     

Del denne siden