Bryllup i Toscana. Leie bil i hvilket land?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av WannaBeFrequentFlyer, 06. jan 2017.

  1. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Heisann! Jeg er invitert i bryllup i Toscana i sommer (1.juli) og den helgen er det ikke billig å fly til Milano eller andre byer i nærheten.. Mulig er Roma beste mulighet. Har ikke sjekket andre LCC enn Norwegian, men det er egentlig ikke det jeg lurer på. Det er lenge siden jeg har leid bil nede i Europa, og lurer egentlig på om det er noe jeg bør ta hensyn til på turen? Skal antakelig leie bil sammen med et par andre gjester i bryllupet.

    Hvis jeg i stedet for å fly til Italia, flyr til et annet land i nærheten, hvilket bør jeg velge sånn med tanke på leiebil? Er det hipp som happ, eller er det evt land jeg bør unngå? Jeg kan ikke huske å ha lest noe spes negativt her på forumet, bortsett fra at det virker som om det er vanskelig å få upgrades på leiebil i Italia, selv med status.. Trives med å kjøre mye og langt, så mulig det uansett blir en ukes roadtrip når jeg først er der nede.

    Takker på forhånd! :)
     
  2. Arctic123

    Arctic123 Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har kjørt mye i Italia, mest i nord. Hos Avis på Malpensa har jeg alltid fått upgrade som Preferred Plus medlem.

    Mye uvettig kjøring der dessverre, så det er greit å ha god forsikring. Selv har jeg helårs leiebilforsikring gjennom Bank Norwegian-kortet. Tror det er flere kredittkort som tilbyr dette, bla. AmEx. Ingen vits å kjøpe ekstra forsikring fra leiebilselskapet.

    Det pleier å være veldig billig å leie bil i Østerrike, og bensinen der er vel kanskje billigst i Vest-Europa tror jeg. Så hvis du har god tid og har lyst på en roadtrip over Alpene kan det være verdt å overveie, men rent økonomisk lønner det seg sikkert å fly til Pisa eller Bologna og leie bil der.

    God tur!
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Lei en Porsche i Tyskland.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  4. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Leide splitter ny Volvo XC 90 i juni juli i fjor i Pisa hos Avis. Ca 7000 for ei uke med loss damage forsikring. SAS fra OSL til PSA 28juni og retur neste onsdag betales med kr 3023 i Go. Jeg synes det er en grei pris, men vi betalte litt mindre. men jeg er jo bare gjerrig og ikke smart, så kanskje det ikke er så bra. Kanskje du heller ikke skal reise fra OSL.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  5. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Merk at mange premium-biler hos Avis og Hertz i Tyskland ikke lar deg kjøre til Italia uten spesialavtale.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Vi var i Toscana i bryllup for par år siden.
    Kjørte hele veien fra Norge, men ikke korteste vei :)
    Min erfaring er at det et nettopp Italia som er det værste landet å kjøre bil i.
    Om du har litt tid vil jeg absolutt anbefale noen dager i Slovenia på turen, og San Marino.
    Leier du en middelmådig automat er som regel neste nivå veldig kurant om du får oppgradering. Denne taktikken fungerte fint i nåes jeg leide i Sør-Afrika. Mercedes for Toyota penger:)
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje jeg ville flydd til Ljubljana og leid bil der..
    Ljubljana er en flott by og så ville jeg kjørt til Bled litt nord for Ljubljana, feriebyen hvor Tito haddde "hytte" og hvor Emil Hegle Svendsen og brødrene Bø badet i Bledsjøen midt på natten .. etterpå tappet de luft av hjulene på lagbusser (og campingbilen til Ole Einar).

    Etter Bled ville jeg kjørt til Trieste og videre til Toscana ..

    Kjør forsiktig i Italia ... plutselig spretter det ut en liten Fiat ut foran deg.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  8. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville flydd til Østerrike (for eksempel Innsbruck) og leid bil der. Blåser greit ned til Toscana på noen timer i fantastisk landskap.

    Jeg synes ikke kjøring i Italia er spesielt verre enn mange andre steder i Europa. Det går litt vel hett for seg inne i selve bykjernene kanskje, men på autostradaen merker jeg ikke noe forskjell fra andre motorveier egentlig.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  9. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Et lite kjøretips for Italia. Følg fartsgrenser og unngå kollektivfelt, kjør ikke inn i områder der det ikke er lov, selv om alle andre gjør det. Kameraovervåking er godt utbygd og bilutleiefirmaet tømmer kredittkortet for å dekke bøter + adm. gebyr.
    Ca 120 Euro pr stk inkl. adm gebyr.

    Overtredelsen er beskrevet på Italiensk og med noe ferdigheter i Fransk er det forståelig for meg..

    Fjorårets Italiatur er den første på lenge som har vært bøtefri.

    Forøvrig opplevde jeg 2016 som året der tuting har nesten opphørt. Ekstrem forskjell fra tidligere.


    Føler meg litt dum nå. Kanskje jeg er en dårlig sjåfør??
     
    Last edited: 07. jan 2017
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Er bare to timer mer å kjøre fra Munchen, med mye bedre flytilbud og utvalg i billige leiebiler.
     

Del denne siden