Budapest?

Tråd i 'Reisemål' startet av jijohans, 21. juli 2015.

  1. jijohans

    jijohans Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som har forslag om hvor det er bra å bo i Budapest? Weekendtur med min kjære.
     
  2. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Four Seasons.. Ferdig snakka..
     
    Shyneno and chrisbu like this.
  4. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    InterContinental Budapest , har fått en del skryt
     
  5. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
  6. jijohans

    jijohans Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for forslag...:) Og alle ligger i umidelbar nærehet til det meste?
     
  7. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Har selv booka meg inn på Radisson Blu :)
     
  8. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil sterkt anbefale InterContinental Budapest !
     
  9. jijohans

    jijohans Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    :) Har sett på dette : Mercure Budapest Korona Hotel
     
  10. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Men jeg nå er på tur i det store utlandet planla en kamerat av meg at vi igjen skal på tur så fort jeg har kommet hjem fra Toronto og da går ferden til Budapest, Bratislava og Wien. Vi er 3 stykker som skal på tur. Flyr Wizzair av alle flyselskaper. Vi tenker opplegget slik: Budapest: 19.-21.06 Bratislava: 21.06.-23.06 Wien: 23.-26.06.

    Så da er det store spørsmålet. For en som aldri har vært i Budapest (Ingen i gjengen har vært der. Eller han ene har nok vært det, men han var liten) hva gjør man i Budapest? vi tenker Airbnb ganske sentrumsnært
     
  11. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Mercure Budapest City Center. Helt Ok, og ligger midt i gågaten. Kan anbefale Fricska Gastropub(Bib G) til middag - må forhåndsbestilles.
     
  12. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Ruinebarer, synagogen etc. Mye å velge i. Søstra mi studerer til dyrlege i Budapest. Fantastisk by :)
     
    Avixlo liker dette
  13. polarexpressen

    polarexpressen Medlem

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    33
    Budapest har mange originale og spennende Escape-rom, prisen er omtrent halvparten av i Norge. Kan ellers anbefale restaurantene Retek bistro (min favoritt) og Cafe Bouchon hvis dere vil prøve ungarsk mat.

    Byen er jo kjent for sine bad. Jeg har selv vært i Gellert, Szechenyi og Ruidas. Ville prøvd mellomnevnte hvis været er bra, men de to andre er også tipp topp. Kan være lurt å sjekke Google for å se når det er flest/færrest mennesker der.

    Så er det mye spennende historie man kan få med seg gjennom et par timer i det jødiske kvarteret, flere selskaper tilbyr tips-basert guiding.
     
    Avixlo liker dette
  14. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    1,212
    Bonuspoeng:
    93
    Trofea ( betal ca 200 nkr) ,spise og drikke så mye du vil kan vurderes. Har vært der 2 ganger og ble mett og utørst hver gang, men husker ikke hva jeg spiste...
     
    Avixlo liker dette
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    For sale pub er favorittpuben. Cafe New York - restaurant med fantastisk lokale.
     
  16. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Synes at disse har mistet mye av sjarmen de hadde for noen år siden. Da jeg var i Budapest første gang for 6 år siden var det bare noen få, og da snakker vi om skikkelig unike puber. Men nå har dessverre de fleste utviklet seg til ekte turistfeller med skyhøye priser etter ungarske forhold, og jeg har rett og slett sluttet å besøke de fleste. Spesielt de som ligger i Gozsdu Udvar og i umiddelbar nærhet har mistet alt av sjarm og unikhet.

    Men i smågatene mellom Erzsebeth Krt og Karoly Krt finnes det fortsatt en del perler, og er man ute etter billige puber ligger det en rekke av disse i Erzsebeth Krt mellom Kiraly Utca og Rakóczi Utca der man fremdeles kan nyte en halvliter for under 15 kroner og en GT eller Mojito for det samme.
     
  17. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Byens beste biff får du på Pampas, men det er dyrt der. Et alternativ med helt ok mat og drikke til fornuftig pris er Trofea som er nevnt lenger oppe.

    Byens beste gulasj (ihvertfall av de rundt 100 jeg har smakt) får dere på Cafe Vian på Lizst Square. Aldri Budapest uten minst en tur innom der. Be om å få Pista til å spice den opp litt mer hvis dere liker sterk mat. De har to avdelinger til, men jeg liker meg best på denne.

    Litt bortenfor Vian finner dere Caledonia Pub, et hyggelig eldre sted med byens beste utvalg av single malts til fornuftige priser. Det finnes et par med bedre utvalg men da med priser som ligger veldig nært norsk nivå.

    Cafe New York er også nevnt, det er et fatastisk sted interiørmessig, men maten er ikke så god der at det forsvarer prisene. De har derimot noen fantastiske kaker og desserter som gjør at det er verdt et besøk. Knallgode kaker og desserter får dere også på Anna Cafe i gågaten, Vaci Utca.

    Nå er jo dere ganske unge gutter, så jeg vet ikke om dere i det hele tatt vet hva et flipperspill er, men det finnes ihvertfall et helt eget flippermuseum i Budapest. De har rundt 130 spill utstilt til enhver tid, alle er spillbare og det koster 3000 Forinter (2000 for ungdommen under 26), da kan dere spillt til krampa tar dere. Absolutt verdt et besøk.
     
    Grooo and polarexpressen like this.
  18. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om vi er unge gutter på tur så vet vi faktisk hva Flipperspill er for noe;) da vi var på polentur i 10. Klasse med hvite busser ble gjengen min definert som The big bang theory, så vi kjenner til mye "sært".
    Men takk for mange gode tips! Det skal sjekkes ut.

    Vi har nå bestilt Airbnb leilighet ved Erzsébet krt i Budapest.
    Vi har tenkt å besøke HRC (Hard Rock Café) den ene dagen og dette tipset her ble i gjengen mottatt med "jubel" så dette vil vi prøve den andre dagen. Takk for tips!

    Som nevnt er vi alle historienerder, liker å reise, samfunnsengasjerte og geografi interesserte ++ så der tror jeg Budapest vil tilby oss det meste. Mange gode tips å hente her
     
  19. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,831
    Bonuspoeng:
    183
    Endte du opp der til slutt? Mye italienere?
     
    holmen liker dette
  20. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Budapest er en glimrende by med masse å by på.
    Start gjerne med det grunnleggende, dvs. transport.
    Kjøp travelcard på en av de større t-banestasjonene og fart rundt så mye du vil med offentlig transport for en billig penge.

    Når det gjelder mat, har jeg hatt supre opplevelser på flere steder.
    Besøk gjerne Sir Lancelot (middelaldertema). Kall det gjerne en turist-ting, ,men det er uansett meget bra mat der pluss masse som skjer, magedanserinner, sverdkamper, flammesluking og ellers alt som hører til.
    Kjempetrivelig.

    Trofea grill har et par filialer i byen.
    Det er det spis så mye du gidder, inkl. drikke, for en rimelig penge.
    Mener det var et par hundre kroner pr. pers.
    Husets vin og øl er inkludert i prisen. Skal du ha noe annet blir det ekstra.
    Både buffemat og diverse kjøtt, fisk og andre ting som blir grillet mens du venter.
    Et enormt utvalg, og alt holder god standard.

    Zeller Bistro har gourmetmat for en rimelig penge.
    Er nok det mest romantiske av disse alternativene.

    Ellers er det greit å prøve lokale spesialiteter, slik som Langosz (bakverk som er frityrstekt og toppet med ost, rømme osv... knakande godt.

    Byen har mye å by på når det gjelder severdigheter.
    Badene er tidligere nevnt her.
    Ta gjerne en tur opp på slottshøyden for å se på utsikten og ellers det som er der oppe.
    Terrormuseet er også en opplevelse, kanskje av det litt dystre slaget, men viser de prøvelser ungarerne har lidd under både fra nazister og kommunister opp gjennom tidene.
    Gågata Vaci Utka er både lang og innholdsrik.
    Nederst ligger den store markedshallen, der du finner alt fra markens grøde til klær og restauranter. Et must når du er på runde i byen. Kjempegod lokal mat, bl.a. gulasj oppe i andre etasje.

    West end shopping center har alt man trenger pluss litt til. Hundrevis av forretninger, kinoer, spisesteder osv...
    Om konemor er i shoppingmodus er det hit dere drar.

    Alt i alt er det såpass mye å finne på i byen at dere bare får en smakebit på en helg.
     
    Neonex, holmen, Avixlo and 1 other person like this.

Del denne siden