Business class fra Moskva Sheremetyevo???

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fnate, 25. okt 2013.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Kamerater!

    En dag kommer fristelsen over dere. Dere ligger der intetanende i sengen, klør dere på den kvisete rompa og nyter livet da tanken slår ned... - "Kanskje æ ska fly business class fra Moskva?"

    En spennende tanke, kanskje? Istedenfor rulle ut av senga og treffe gulvet med et mykt klunk, før du slædder bortover til lap-top'en og booker, så skal du ligge bittelitt til. Du skal rekke å tenke ut neste setning - "Ska æ værkeli det?"

    Da vil jeg tre ned fra himmelens flyktige gemakker og hjelpe deg med svaret:

    NEI DU SKAL SELVFØLGELIG IKKE DET!!!!

    Her sitter jeg men en urintemperert Efes øl og venter på Finnair til Helsinki. Innsjekk åpnet heldigvis ikke før 2 timer før avgang. Det er ikke skiltet noe sted (utenom en lapp som er tapet på luken til Finnair kontoret. Det er tapet på ettersom billettkontoret "nødvendigvis" er stengt 3 timer før avgang), men heldigvis er det bare 99 skranker å velge mellom på Sheremetyevo Terminal D. Null stress det.

    To timer før avgang er jo nødvendigvis alle der. Alle er vant med å stå i kø i Moskva. Så når innsjekk åpner er det 60 meter kø, og det er ingen business innsjekk. Man stiller seg opp som nummer 137 i køen. Morro å titte på folk, da. Jada. Det er derfor jeg betalte 4 ganger så mye for billetten. Ah... men når jeg er fremme i passkontrollen man må gjennomgå før man får gå inn i køen, endrer en av skrankene til business. Aaaa, flott.

    Jeg tenkte - "balle, de stjeler kvalitetstid i loungen". Men... De visste hva de gjorde. Kvalitetstid i loungen er nok et ukjent begrep her. De gjør ihvertfall sitt absolutt beste for å unngå det. Det er mye folk på loungen. Veldig, veldig mye folk. På den andre siden er loungen uten vinduer og holder nydelig kroppstemperatur.

    Nå skal jeg imidlertid ikke være for negativ til loungen. Jeg talte opp nesten 11 flak potetgull. Dem var det også noen barn som talte opp... med fingrene. Jeg var ganske sulten og da er valgene mange. De har "Cake with meat" (....mmmm, I think I'll pass on that one) og "Classic croissant". Det er sjelden croissanter rekker å bli klassikere innen de serveres, men denne hadde nok rukket det.

    Til croissanten kan du nyte en urintemperert Efes øl i plastkrus. Moskovittene har lenge skjønt at nedkjøling av øl er en fryktelig uting, så all øl og sodavann står på en hylle på veggen. CLEVER!!! - Ja lublu russian innovation

    Mens jeg nøt den klassiske croissanten og urintemperert øl med isbiter koser jeg meg med lysreklameskiltene. De har digre opplyste boards på veggene. Slike du ser ved motorveien. Fint.

    Men altså... Ligg i sengen litt til før du spinner avgårde og kjøper. Bare en liten stund. Lengre enn jeg gjorde.

    Koz & klemz
    Fnatstadbråten.
     
    Anton, Cecilie, Islending and 10 others like this.
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Verste køen jeg har vært borte i på flyplass var under transfer på DME i sommer, EY C til BA F. Måtte albue oss forbi mange hundre (kanskje tusenvis) som sto i passkø for å komme gjennom til transfersecurity. Selv med BA F var ikke loungen noe særlig heller. Ble bedre på flyet selv om BA kun har de overdådige 12,5 grams boksene.
     
  3. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Hmm.. Etter å ha lest denne, tipper jeg at jeg styrer unna Moskva til evig tid, om mulig :)
     
    Fnate liker dette
  4. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Note to self: Skal du til Moskva - fly privatjet'en!
     
    SASDC8, tommy777 and Fnate like this.
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Note to other self - Are you absolutely positively certain that you need to go at all?

    Neida, Moskva by er faktisk et innmari fascinerende sted. Jeg kommer også veldig godt over ens med de fleste Russerne jeg møter. Det er mye bra spirit i folk, og ikke alt fjaset som er med mange andre kulturer. Men flyplasser og flytog... Holy cow
     
    tommy777 liker dette
  6. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Bra spirit eller sprit? Leste det siste jeg :)
     
    Fnate liker dette
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er det verste jeg har lest... på en måte. :p Godt fortalt om en tragisk flyplassopplevelse.
     
    Fnate liker dette
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    good times
     
    Fnate liker dette
  9. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Som Augusta GA under Masters ... :p
     
    Fnate liker dette

Del denne siden