California-Tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av ValdresBjarne, 21. aug 2018.

  1. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Siden eg ikkje finn ein tråd som omtaler California(prøvd avansert søk), så starter eg ein her.
    Om nokon andre har ein tråd som liknar, så set eg pris på tips/lenke

    Eg har tenkt å ta med kostebinderiet mitt til CA neste sumar, og planlegg litt ulike ting.

    Me ser difor på ulike parkar som bør besøkast. Me er to vaksne og to born på 12 og 7, og lurer på om det i det heile går ann å besøke Disneyland i slutten av juni(ikkje helg) eller om det er bortkasta tid? Det er snakk om to dager. Tips om kvar ein skal booke og pakker set eg også pris på
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
    Disneyland i slutten av juni kan være j**lig varmt!
    Hvis du tenker på antall mennesker i parken, så er det alltid masse mennesker der.
    Vurder å kjøpe fastpass (snike i køen-pass), det er verdt pengene (synes jeg).

    Disneyland er aldri bortkastet tid, jeg synes det er kjempegøy!:D

    (Det finnes en del tråder om LA og California på IF, tror jeg..)
     
  3. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Fant på LA, men ikkje noko tråd på California.

    Er været for varmt i CA i slutten av juni, og bør ein heller vurdere veke 9 eller 40? (Ferier på skola? Vurderer å ta ein "parktur" i veke 9 i 19 eller 20, men det er for mange plasser og besøke og for få ferier....)

    Ser også på andre parker i CA, som United og i San Diego. Nokon bra anbefalingar som passer bra for både vaksne og born?
     
  4. Swaggertarian

    Swaggertarian Sunnfjording

    Innlegg:
    156
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Godt val av destinasjon. Kjøp fastpass i Disneyland og eventuelle andre parkar. Sjølv utanfor turistsesongen er det lange køar (ofte ein time +) her.

    Av andre parkar vil eg anbefale Universal Studios. Mykje moro for born i alle aldrar. Det er og eit par museum langs Hollywood Blvd som den same målgruppa nok vil like. Av nærliggande reisemål vil eg anbefale ein tur innom Santa Barbara ca 1,5 t nord om Los Angeles om de har tenkt dykk ut på landevegen. Litt lenger nord ligg den "danske" byen Solvang som og er trivelig å besøke.
     
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan være veldig varmt. Gjennomsnitt på rundt 25 grader, kanskje. Men det kommer veldig an på hvor i byen du er. Ved kysten er det generelt kjøligere, og inn i landet kan det være drøyt varmt. Når det er sagt, så hender det at de har varmeperiode på andre tider av året også, så man er ikke "sikker" noen gang. Bodde i LA i 2012, og da var det varmere i byen i februar enn i juni..

    Fordelen med parker i området, er at de er vant med varmen. Det er steder å kjøle seg ned, og A/C over alt, selvfølgelig. I Six Flags Magic Mountain (et helt fantastisk sted hvis du liker berg- og dalbaner..) har de feks "vanntåke" som sprutes ut over steder der man kan kjøle seg ned. Det er også tak over der man står i kø feks.

    Når jeg er i LA, så besøker jeg følgende:
    Universal Studios
    Magic Mountain
    (Hadde årskort i de parkene da jeg bodde der)
    Disneyland har jeg kun vært én gang, men Disney World flere.

    Jeg har skrevet en lang avhandling med tips til LA et eller annet sted her på IF, skal se om jeg klarer å finne den. Inneholder også tips til andre reisemål.
    Madonna Inn i San Luis Obispo mener jeg at alle må besøke.
     
    ValdresBjarne liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
  7. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Me planlegg 14 dagar, og ta ein roadtrip. Kor omfattande den blir er fortsatt uavklart, men ynskjelista er lang:
    - Hgw 1 til SFO
    - SFO
    - Yosemite og Death Valley
    - Vurderer Las Vegas og Grand Canyon
    - San Diego, dvs sør for LA

    Los Angeles er vel ikkje høgt oppe på lista, sett bort frå Hollywoood.
     
    Ursa liker dette
  8. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    I min erfaring så er Disney mest for de i barneskolealder (samt voksne som er veldig fan av Disney) og veldig sukkersøtt og amerikansk. Ett besøk i hver av parkene i Florida var ihvertfall meeer enn nok for meg. Universal på sin side appellerer litt mer til de litt eldre. les voksne.

    Fastpass ol. er som Swaggertarian skriver et must, men ekstremt dyrt!
    Regn med ca 2000,- pr pers uavhengig av alder.
    Når det er sagt så er det verdt det da det er helt latterlige køer for vanlige dødelige. Var i Magic Kingdom på 4 juli og det var køer på opptil 360 minutt :)
    Disney har forresten ikke noe betalt Fastpass lengre, men en gratisløsning hvor du "reserverer" tidspunkt. Mener du trenger armbånd + appen til Disney for å administrere dette.
    Flere parker har forresten apper som jeg anbefaler å laste ned og bruke, da de har gode kart og live oversikter kø lengde osv. I Universal så må du også ha den for å logge deg på det trådløse nettverket.

    Kan også nevne at de fleste parkene har veldig lange åpningstider, så vurder å dra litt senere og bli til de stenger, så slipper dere noe av den verste varmen og folkemengdene.
     
    ValdresBjarne liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Juni er ikke for varmt ved kysten. Faktisk kan både San Diego (June gloom) og San Francisco oppleves som relativt kjølige.
    Er du i innlandet er det en annen historie.
    I San Diego finner du Sea World, Legoland, San Diego zoo og Wild Animal Park.
    Anbefaler San Diego med omegn himmelhøyt over LA.
     
    kaijoar liker dette
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Har billetter til LAX i juli 2019 for hele familien. Må bare finne billetter hjem igjen...
     
    Ursa liker dette
  11. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har booka 4 på CT med OS, men har også fått fatt på to plus med SAS t/r, så me får sjå kva det blir til til slutt. Tur blir det!
     
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Hvilke datoer har du på Plus-billettene?
     
  13. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,300
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Legger ved min kopi av reiseplan fra jeg var der på 2-ukers rundreise i oktober. Er litt utdatert, du vet sikkert bla at Big Sur er åpen igjen. Litt rotete oppsett, men sakset rett fra onenote, så. Legger det i spoileren.
    Punkter å stikke innom:

    San Francisco

    • Alcatraz
    • Trikk
    • Golde Gate Bridge
    http://www.freetoursbyfoot.com/walking-the-golden-gate-bridge/

    http://www.freetoursbyfoot.com/guide-visiting-sausalito/


    Basketkamp
    • Redwood skoger utenfor byn
    • Gilroy + great mall
    • Mission district (arts district)
    Lucasfilm Studios has a location at the Presidio


    Shopping:

    Westfield, 865 market street

    Union square shopping

    Haight-ashbury

    Embarcadero center



    Monterrey

    • Akvarium, parkering:
    Take Wave Street which becomes Ocean View Blvd. You’ll pass the aquarium on your right side and the Tin Cannery Mall on your left. Drive just a couple of minutes. There will be FREE all day street parking after the parking signs end.



    Located in Half Moon Bay, Sam's Chowder House is one of the most popular stops for food along the drive and it is pretty much always crowded. The go to item is the lobster roll which has been on a few "best sandwiches in America" lists

    • McWay Falls
    • Frokost på cowboys corner cafe
    • Shark fin cove, evt ved solnedgang
    • Point pinos lighthouse
    • Monarch grove butterfly sanctuary
    Driving into Point Lobos will cost you $10 per vehicle. Parking on the dirt shoulder off of Highway 1 and walking in is completely FREE and legal.

    Many of the restaurants on the Wharf hand out free samples of their clam chowder to entice you to dine in. I’d say it actually works. Our favorite clam chowder in the world is available on the Wharf at The Old Fisherman’s Grotto

    Where to Catch the Trolley

    Parking is available in the Downtown East Garage at 340 Tyler Street in Monterey for a flat fee of $7 for the entire day. There's a trolley pick-up point located just across from the garage on Tyler Street, and more in downtown Monterey





    Carmel

    -17 mile drive, innkjøring ved Pacific grove



    I like to go in through the Pacific Grove entrance and out through Carmel (or vice versa).

    Even though it's written on the bottom of the 17-Mile Drive entry fee receipt, no one looks, so it's a little-known fact that you can get a refund. If you spend more than $25 at any of the Pebble Beach Company restaurants along the 17-Mile Drive, they'll deduct the fee from your bill. We recommend Roy's restaurant at the Inn at Spanish Bay for their great views and service.

    https://www.tripsavvy.com/17-mile-drive-1478474





    Big Sur* omkjøring

    Caltrans today announced the opening of Pfeiffer Canyon Bridge to public travel and reopened it at 1:10 PM. This opens to the public 35 more miles of clear driving south of Carmel. You can now drive 62 miles south of Carmel on Highway 1. To drive "through" Big Sur travelers will have to take Nacimiento-Fergusson Road detour around Mud Creek slide, which is scheduled to reopen sometime next summer.



    Fra <http://www.bigsurcalifornia.org/highway_conditions.html>

    https://drive.google.com/open?id=17R3toKlpraivDeP9X8IH1v08JOo&usp=sharing



    • Rocky bridge, etter rocky point restaurant, stopp på veiskulderen
    • bixby bridge
    • Mcway falls
    • Hurricane point
    • Point sur lighthouse
    • Pfeiffer beach






    Yosemite



    • 42150 Highway 41, Oakhurst








    San Simeon

    (Hearst castle)

    • Lunch på sebastian's


    Morro Bay



    • The waterfront
    • Montana de oro state park
    • Morro bay mural mile (most def)
    • National estuary
    • Morro bay state park
    • Sandspit beach
    • Morro rock




    San Luis Obispo









    Santa Barbara

    • Funk zone?
    • State street, kjøp en mcconnels is
    • Mesa vista?
    • Coronado butterfly preserve på vei til Solvang:
    u can’t go to Santa Barbara without having at least one clam chowder sourdough bread bowl or a chill-out session on the pier, so why not kill two birds with one stone? The bread bowl at Santa Barbara Shellfish Company is probably the closest you’ll get to the real New England deal



    Fra <https://www.thrillist.com/travel/los-angeles/best-things-to-do-in-santa-barbara>



    LA

    -Ontario mills outlet

    Long Beach, Huntington Beach



    San Diego

    • USS Midway
    • Dyrepark
    Ihop

    Sunrise deli

    Cerritas

    La posta





    Several waterfalls can be seen in Yosemite Valley, depending on the season. Generally, the best time of year to view Yosemite's waterfalls is spring to early summer, when snow-melt and run-off are at their peak. The two most visited are Bridalveil Fall, which is located at the entrance to Yosemite Valley on Highway 41 (which becomes Wawona Road in the park) and Yosemite Falls which is located in the valley near Yosemite Lodge. Vernal and Nevada Falls can be seen from Glacier Point or by hiking the Mist Trail from Stop 16 of the valley shuttle bus system.

    What are the main points of interest in Yosemite Park?

    Main points of interest include waterfalls, Half Dome, Mirror Lake, El Capitan, Glacier Point, Tuolomne Meadow, Wawona, Tunnel View, Olmstead Point, Tenaya Lake, Hetch Hetchy and three groves of Giant Sequoias. Some attractions are seasonal.

    Where are the Giant Sequoias?

    Mariposa Grove near the park's south entrance on Highway 41 is closed for renovation and will reopen summer 2017. In Yosemite, two other groves are Tuolumne Grove, near Crane Flat off Highway 120, and the Merced Grove, west of Crane Flat and also off Highway 120. These groves require some hiking ability, as the first Giant Sequoias are a mile from the parking area. For more Giant Sequoia information in Yosemite - follow this link: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/sequoias.htm.



    Nelder Grove, off Highway 41 just south of Oakhurst, is another area to see Giant Sequoias. This grove is located 7 miles up Road 632/Sky Ranch Road. For more informaiton on Nelder Grove of Giant Sequoia, follow this link: http://www.neldergrove.org/.



    Another place to see Giant Sequoias, including the largest tree in the world, is in Sequoia and Kings Canyon National Parks about 2.5 hours south of Oakhurst. For more information on Sequoia & Kings Canyon follow this link: http://www.nps.gov/seki.



    Where is the famous Wawona Tunnel Tree?

    The most famous tunnel (drive-through) tree is located in the Mariposa Grove (currently closed), just up from the southern entrance to Yosemite. This tree fell during the heavy snow winter of 1968-1969. It is shown at right.

    Is GPS a good way to get directions in the area?

    No, GPS is not the most effective method, especially in the mountain areas. Consult maps or come to the Visitor Center to get the best directions. You can actually get lost using GPS.

    Can I drive my car in to the Valley?

    Yes, but we recommend you use the FREE Yosemite Valley shuttle system while you are in Yosemite Valley.

    When do I need tire chains?

    There are 3 levels of chain restrictions in California: R1, R2, and R3.



    R1: Chains, traction devices, or snow tires required on the drive axle of all vehicles, except 4WD or AWD

    R2: Chains, traction devices required for all vehicles except 4WD/AWD with snow tires.

    R3: Chains or traction devices required for all vehicles.



    “Snow Tires” includes all season radial tires (most autos come with them). That means that most autos need only put chains on in R2 conditions, and most AWD/4WD autos need only put chains on in R3 conditions. However, this is the legal minimum. It is a good idea to put them on anyway. Remember that 4WD/AWD does little or nothing to help you stop.



    R3 conditions are rare. The CHP typically closes the road when conditions reach that point.



    The speed limit under R1, R2, or R3 conditions is never more than 35 MPH. Even if you are on dry pavement, if you are going 35+ MPH under chain restrictions, you are risking a ticket.



    You are advised to carry chains in your vehicle when entering the Sierra Nevada foothills and mountains from November 1st through May 1st.



    Fra <https://yosemitethisyear.com/faq>
     
    indahla liker dette
  14. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    23 juni til 11 juli
     
    indahla liker dette
  15. FlamtheAvGeek

    FlamtheAvGeek Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    401
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg anbefaler Six Flags, som passer bra for både barn og voksne :) Får Tusenfryd/Liseberg til å se ut som et lite tivoli. Ellers er en rundttur hos Warner Bros eller Universal anbefalt :)
     
  16. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har hatt nokre tråder om California, og hatt fleire billetter dit.

    Men no er det satt, og me reiser ei gruppe på 7 pers til LAX i midten av februar, og har retur i starten av mars,
    Det er 4 vaksne og 3 born på 7/12/13 som reiser, og me kjem til å ha ein Suburban og kanskje ein gøyal bil på deler av reisa.

    Turen ser slik ut no:
    - Ankomst LAX
    - Rett til Pacific Highway, med to netter på veg til SFO
    - SFO 1 eller 2 netter
    - Reise til Las Vegas med 1 eller 2 netter, via fjell og/eller daler, usikker på reiserute
    - Las Vegas og Grand Canyon(kanskje med helikopter) i 3 netter. Har funnet ein 3 bedroom villa rett ved det strip, så me kan få litt hangover feeling, uten hangover...
    - Avreise til Anaheim, Disneyland 2 dager
    - Siste 1 eller 2 netter rundt LAX med litt hollywood og strand(brrr...)

    Spørsmål til dette:
    (Har fått delvis svar, men er ikkje heilt sikker)
    - Beste stopp langs Pacific Highway, med unger. Har lyst på skikkeleg americansk motell:)
    - Er det mogleg å bu utenfor SFO, eller er det best å bu midt i sentrum. Er to dager ok med unger her?
    - Anbefalt reiserute til Las Vegas med ei eller to netter langs vegen, rundt 23 februar, og stengte veier her og der.
    - Disneyland koster det det koster? Ingen håp om nokon gode tilbod i februar?
     
  17. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Vi bodde i Moonstone beach hvor det er null kjeder, bare lokale moteller med frokostsal, vending machines og kos. Flott strand, men lite å gjøre på.

    Reiserute til Las Vegas ble via Bakersfield og Death Valley grunnet snøfall i Yosemite. Bakersfield var ikke spesielt spennende, men Death Valley er kult!
     
    ValdresBjarne liker dette
  18. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,300
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har pleid å stoppe i San Simeon, og tenker kanskje San Simeon Lodge kan være kurant? Fordel at det er nære Sebastian's (nyyydelig sandwich der med sykt godt kjøtt), og bare 3-4 km unna Hearst Castle, hvis dere har tenkt dere dit.

    Jeg ville bodd litt utenfor San Fran, spesielt mtp bilen. Er jo et helvete å parkere og slikt i sentrum. Er vel minimum 60$ natten for parkering. Er en mulighet å parkere bilen utenfor byn, men kan jo være risky. Jeg har pleid å bo i Sunset (tror det ligger litt vest). Der er det gratis gateparkering. Du kan evt parkere og la bilen stå der, og så ta banen og metroen inn til byn og bo der. Du trenger jo overhodet ikke bil for å komme deg rundt i SF.
     
    ValdresBjarne liker dette
  19. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Mitt standardforslag er overnatting i San Luis Obispo og besøk i Montana de Oro SP. Nydelig sted. Har imidlertid ikke anbefalinger på hotell der, kun bodd på hostel og Airbnb i SLO - men @holmen tipser stadig om Madonna Inn.
    Sjekk også ut Old SLO BBQ Co. for nydelig mat. Klarer dere å time det, så er det marked i hovedgata hver torsdag med masse liv.
     
    holmen and ValdresBjarne like this.
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Vi bodde på Best Western Plus Bayside hotel I Oakland, og synes dette funket veldig fint. Vi skulle ikke inn til SF denne gangen, men jeg har forstått at det er enkelt å komme seg dit med BART eller ferge.

    Når det gjelder Disneyland er billettene aldri på salg. Man kan få kanskje 5 dollar discount via tredjepartssider, men det er ingen store summer å spare her.
     

Del denne siden