Campingtur i ørkenen i Saudi Arabia

Tråd i 'Reisebrev' startet av mathiasfe, 09. okt 2024.

1. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Etter forrige helgetur til Ahba for å høre på Abba (https://insideflyer.no/forums/threads/til-abha-for-å-høre-på-abba.21009/) passer det seg endelig med en ny helgetur i Saudi Arabia. Denne gangen går turen til AlUla, for å bo i campingvogn i ørkenen.

Turen er som følger:
    DMM-RUH, Saudia A320 i økonomi
    RUH-ULH, Saudia 777-300 i business

2 netter på Caravan by Habitas AlUla
    IMG_5397.jpeg

ULH-RUH, Saudia A30 i økonomi
    RUH-DMM, Saudia A321 i økonomi

Bydde på forhånd på oppgradering til business og fikk gjennomslag på det i dag. I tillegg skal diverse Saudia lounges testes ut.

I AlUla er programmet fullt og det blir blant annet tur til Hegra og dune buggy-tur.

Heng med!

CKe, kjeeli, geddi and 27 others like this.
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,895
    Bonuspoeng:
    293
    "Hegra" som i festningen? :)
    God tur!

3. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Det er altså denne Hegra jeg tenker på: IMG_5431.jpeg

Ikke denne: IMG_5432.jpeg

kjeeli, EndreD, Kristian and 12 others like this.
  4. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,698
    Bonuspoeng:
    183
    Det finnes bare en Hegra, plassen alle har kjørt forbi:D

5. mrhaakon

mrhaakon Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,518
    Bonuspoeng:
    93
    Haha dagens!
    Eller den man går igjennom for å gå Norge på tvers :D (har gjort det)

RoadKing, Sunnfjordingen and Wiolenze like this.
  6. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Alarmen ringte 04.00 og etter en kjapp dusj var det inn i en uber og på vei til flyplassen. Turen fra hotellet jeg bor på i høst til flyplassen tar ca 40 minutter.

Innenriksdelen av DMM ligger i kjelleren. Nesten ikke kø i sikkerhetskontrollen, så var raskt gjennom. Saudia hadde inntil veldig nylig en egen lounge på innenriks. Siden jeg var her sist i slutten av august har denne blitt gjort om til en tredjepartslounge: Wellcome Lounge (nei, det er ikke skrivefeil fra min side).

God plass i loungen, med ulike sittegrupper.
    IMG_5434.jpeg IMG_5435.jpeg IMG_5439.jpeg IMG_5440.jpeg

I tillegg var det et eget avlukke som het Relaxation Zone.
    IMG_5441.jpeg

Matutvalget var ganske bra så tidlig på morgenen. Diverse frokost-varmretter og kaldretter.
    IMG_5436.jpeg IMG_5437.jpeg

Fant meg div mat og en ledig plass.
    IMG_5438.jpeg

Det er i tillegg et eget avlukke for barn.

IMG_5442.jpeg

Med 3 TVer som viser det ypperste av barneunderholdning i Saudi Arabia.
    IMG_5443.jpeg

CKe, kjeeli, geddi and 24 others like this.
  7. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Gikk til gaten når boarding ble annonsert (forøvrig den høyeste annonseringen jeg har hørt i hele mitt liv). Boarding hadde akkurat startet når jeg kom bort til gaten. Egen kø for Priority Boarding, så raskt gjennom.

DMM-RUH
    IMG_5444.jpeg

Hos Saudia er sete 1-3 business class og så hopper man over på 30. Setebokstavene er ABC-JKL. Jeg hadde sete 36J, som var et nødutgangsete. IMG_5445.jpeg

Funket fint i en rask og begivenhetsløs flyvning på under en time.

Etter landing bar det til Saudia sin lounge på RUH. Lik mat som i DMM. IMG_5447.jpeg

Stor og romslig lounge med flere forskjellige soner.
    IMG_5448.jpeg

Litt mer barnevennlig underholdning på TVen i lekerommet her.
    IMG_5450.jpeg

Som seg hør og bør er det selvfølgelig eget rom til å vaske beina, samt bønnerom.
    IMG_5452.jpeg IMG_5453.jpeg

Utsikt fra loungen til ankomstområdet.
    IMG_5454.jpeg

Separat område med litt is og snacks var det også. IMG_5457.jpeg IMG_5458.jpeg

Kjedet meg, så gikk bort til gaten i god tid før flyvningen til AlUla. IMG_5462.jpeg

CKe, kjeeli, Adrian E and 24 others like this.
  8. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Buss-gate fra gate 541 sto på menyen i dag. Egen kø for priority boarding men ikke egen buss. Virket som at sjåføren kjørte feil minst to ganger på vei til flyet, men det kan også være at han ikke hadde noen andre valg enn den ruten.
    IMG_5464.jpeg

Kom meg raskt ombord og fant setet mitt: 1L
    IMG_5465.jpeg

2-2-2 funker fint på korte flyvninger som dette. IMG_5466.jpeg

Vil si at kabinen var 2/3 full i dag. Jeg fikk ledig sete ved siden av meg.
    IMG_5467.jpeg

Før avgang fikk jeg valget mellom en rekke ulike type juice. Jeg gikk for sitron.
    IMG_5468.jpeg

Før avgang spilles det av bønn på flyene i Saudi Arabia.
    IMG_5473.jpeg

Oppsatt rutetid var 1t 55m, men estimert tidsskjema var 1t 14m.

Før avgang fikk jeg forespørsel om jeg ville ha lam eller egg til brunsj. Jeg gikk for lam. Ble servert rett etter at vi var i luften og det smakte helt nydelig. Topp 10 måltider jeg har spist i luften.
    IMG_5476.jpeg

Resten av flyvningen gikk til å nyte utsikten.
    IMG_5478.jpeg IMG_5491.jpeg

Vi landet før rutetid på AlUla flyplass som var ganske så øde. Ingen andre kommersielle flyvninger bortsett fra vårt fly når vi landet.

IMG_5497.jpeg

Likevel parkerte flyet langt unna terminalen og vi ble hentet i buss. Egen buss for business class-passasjerer. IMG_5498.jpeg

Det sto også flere VIP-biler og ventet på passasjerer. Ingen fra business class som ble hentet av dem da. IMG_5499.jpeg

Kort busstur til terminalbygget.
    IMG_5500.jpeg IMG_5501.jpeg

Alt i alt en meget fornøyelig tur med Saudia på short haul i business class. Helt super mat og service underveis. Ingen problemer med å fly de igjen i business på et senere tidspunkt.

CKe, kjeeli, Adrian E and 26 others like this.
  9. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Etter ankomst gikk jeg rett til skranken til Budget for å hente ut leiebil. Jeg er veeeldig glad for at jeg fløy business class denne dagen og var blant de første til å gå av flyet for køen fylte seg raskt opp og det tok 15-20 minutter med knasting på tastaturet å få ut leiebilen. Hadde bestilt det billigste de hadde hos Budget.

Når jeg hadde hentet ut bilen kjørte jeg opp til Harrat Viewpoint. Helt sykt bratt vei opp dit, men det gikk akkurat greit å få opp Suzukien.
    IMG_5502.jpeg IMG_5503.jpeg IMG_5505.jpeg

Ikke så ofte man ser fareskilt med kameler på. IMG_5506.jpeg

Sinnsyk utsikt uansett hvor man er i AlUla.
    IMG_5510.jpeg

CKe, kjeeli, Spielhaug and 21 others like this.
  10. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Når jeg kom ned fra Harrat dro jeg til Winter Park Bus Stop, hvor jeg på forhånd hadde bestilt en tur gjennom Hegra. Heeelt fantastisk plass.
    IMG_5518.jpeg

Lar bildene tale for seg selv. Ingen filtere eller noe slik er lagt til.
    IMG_5521.jpeg IMG_5523.jpeg IMG_5524.jpeg

Det var en annen tur som gikk en halvtime før vår tur, som vi møtte på et par ganger. Hørte noen østfoldinger i denne gruppen.
    IMG_5532.jpeg IMG_5540.jpeg

En av hovedattraksjonene. Ser helt surrealistisk ut.
    IMG_5547.jpeg

Guide vår som tok oss gjennom turen med stødig hånd. Var en miks av lokale som bare snakket arabisk og utlendinger, så hun gikk gjennom alt både på arabisk og engelsk.
    IMG_5554.jpeg IMG_5558.jpeg IMG_5559.jpeg

Siste stopp før vi kjørte tilbake var her. Ser du hva steinen ligner på?
    IMG_5571.jpeg

Alt i alt en sinnsyk opplevelse. Anbefales på det varmeste. De har litt ulike turer, både privat i egen bil og kveldsturer med elsykkel eller hest og kjerre. Denne fellesturen i buss funket fint for min del.

CKe, kjeeli, Spielhaug and 21 others like this.
  11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,895
    Bonuspoeng:
    293
    Kvinnelig guide? Saudi endrer seg.

mathiasfe liker dette
  12. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,166
    Bonuspoeng:
    113
    Det er litt bevegelse på det feltet. Kvinner kan nå også reise allene til Saudi, kan bo allene på hotellet og trenger ikke lengre å tildekke håret. Man må heller ikke lengre ha noe ekteskapsbevis om man deler hotellrommet (alt dette gjelder i hvert fall for utenlanske kvinner/par).

https://www.visasaudi.sa.com/en/article/so-woman-can-travel-alone-saudi-arabia/

Jeg har aldri hatt SA på listen over mulige reisemål, men var imponert over det landet visste frem på turismusbørsen i Berlin i år (der var det forresten også noe kvinner som presenterte landet).

Og det fantastiske reisebrevet viser jo at landet har noe å tilby (takk for at du deler, @mathiasfe).

CKe, eventyrer, EndreD and 3 others like this.
  13. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Mye som har forandret seg de siste årene som @themichael skriver. På kontoret jeg sitter på til daglig er det mange kvinner og flere av dem igjen er i lederstillinger.

14. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,653
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du deler.

Et land jeg ikke har hørt så mye positivt om grunnet måten de har behandlet folk på. Særlig har det vært snakk om kvinner og generelt folks rettigheter (gjestearbeidere). Godt å høre at det bedrer seg.

Det var jo snakk om oppmykning av diverse regler f.eks. alkohollovgivningen nå som de har søkt om fotball VM og åpning mot mer masseturisme.
    Hvordan er ståa på den fronten hvis du vet?

mathiasfe liker dette
  15. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsatt totalforbud på alkohol. Kun hørt snakk om noe åpning der, men ikke noe konkret. De selger alkoholfritt øl da, både i butikk og på enkelte restauranter. De er også gode på mocktails.

kongenamundsen liker dette
  16. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Når vi kom tilbake til Winter Park Bus Stop hadde klokken tikket 18.00 og solen var på vei ned. En franskmann på bussturen spurte om jeg kunne gi han skyss inn til byen, så det ble en liten omvei før jeg satte kursen mot Caravan by Habitas.

Begynte å bli ganske mørkt når jeg nærmet meg overnattingsstedet, men det var godt skiltet. Tar av fra hovedveien, så er det noen hundre meter til et vakthus, hvor de må slippe deg gjennom en port. Herfra er det ca 1 km til resepsjonen.
    IMG_5573.jpeg

I resepsjonen var det bare et annet par foran meg i køen, så etter litt ventetid var det klart for innsjekk. Gikk passelig raskt.

Fra resepsjonen til campingvognen er det noen hundre meter, så skyss går i form av golfbil.

Et lite stopp på fellesområdet først. Her er det 3 «food trucks». En som selger is, en som selger kaffe og en som selger div mat. Det er også her de serverer frokost.

Det er 54 Airstream Globetrotter som står i en slags sirkel rundt fellesområdet. Jeg hadde fått nummer 131.
    IMG_5574.jpeg
    IMG_5576.jpeg

Virker å være relativt nye campingvogner med alle fasiliteter man trenger.
    IMG_5577.jpeg IMG_5578.jpeg IMG_5579.jpeg IMG_5580.jpeg

4 store flasker vann var complimentary. I tillegg var det et greit utvalg i minibaren.
    IMG_5581.jpeg IMG_5582.jpeg

Avtalte med golfbil-sjåføren at jeg ville spise middag på Tama, som er restauranten på søsterhotellet Our Habitas som ligger like ved. Han kom å hentet meg 30 minutter senere og kjørte meg til resepsjonen. Derfra var det 3-4 minutter i en gratis shuttle-bil til resepsjonen til Our Habitas og så en ny golfbil bort til restauranten.

Our Habitas er et relativt luksuriøst resort med bare villaer. Fikk litt følelsen av at dette hadde passet bra som lokasjon for en my sesong av White Lotus.

Bestilte noe halloumi-dumplings til forrett og Chicken Kabsah til middag, i tillegg til en Lemon-Mint juice. Til å være 11 ganger dyrere enn min lokale Kabsah-restaurant over gata fra hotellet i Dhahran, så var det skuffende og ikke noe bedre. Men veldig hyggelig og rolig vibe i restauranten.
    IMG_5583.jpeg

Etter middag var det samme rute i retur. Stoppet i fellesområdet på Caravan og spiste en kule is før jeg gikk tilbake til campingvognen min. Ganske mørkt og nummeret på campingvognen står med gaaanske liten skrift, så brukte lang tid på å finne ut hvilken som var min, men kom meg fram til slutt.

Fin kveld i AlUla.
    IMG_5589.jpeg

Last edited: 15. okt 2024
    CKe, kjeeli, Spielhaug and 19 others like this.
  17. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde alarmen på 07.00 morgenen etter. Passe tidlig for å få med meg mulig av dagen.

Gikk ut av campingvognen og fikk første blikk av hvordan det ser ut i dagslys.
    IMG_5592.jpeg
    IMG_5593.jpeg
    IMG_5596.jpeg
    IMG_5598.jpeg

Gikk opp til fellesområdet og bestilte meg litt frokost (inkludert i prisen på rommet). Startet med Meze og frukt. Deretter gikk jeg for vaffel, med omelett og kalkunbacon (glemte å ta bilde av dette).
    IMG_5600.jpeg

Veldig digg frokost i behagelige omgivelser!

På vei tilbake til campingvognen gikk jeg en liten omvei for å få litt mer overblikk over området. (Min vogn i midten av bildet).
    IMG_5604.jpeg

CKe, kjeeli, Spielhaug and 15 others like this.
  18. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Etter frokost bar det ut på tur. Startet med å fylle tanken på bilen. Den var bare halvfull når jeg fikk den, så begynte å nærme seg bunn. Full tank på min lille Suzuki kom på 200 kr.

Etter det bar det ut på roadtrip. Hadde sett meg ut Rainbow Arch på forhånd. Dit var det ca 50 minutter på vanlig vei etterfulgt av 20 minutter på en voldsom grusvei.

Traff på flere kameler på vei dit.
    IMG_5651.jpeg
    IMG_5652.jpeg

Fantastisk utsikt hele veien.
    IMG_5606.jpeg

Etter mye om og men kom jeg fram til Rainbow Arch.
    IMG_5610.jpeg IMG_5613.jpeg IMG_5616.jpeg

Var den eneste personen som var der ute når jeg var der. Vil si at Rainbow Arch i seg selv ikke var verdt turen, men den utrolige utsikten på veien dit gjorde at jeg hadde gjort det igjen 10/10 ganger. Fantastisk landskap.

CKe, kjeeli, Spielhaug and 13 others like this.
  19. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Kjørte tilbake til AlUla og parkerte bilen like utenfor gamlebyen. Gikk litt rundt her før jeg dro og spiste lunsj.
    IMG_5620.jpeg IMG_5621.jpeg

Ganske øde her, men så ut som at det var midt under fredagsbønnen.

Hadde på forhånd sett meg ut å spise lunsj på Somewhere. Ligger mer eller mindre i gamlebyen.
    IMG_5622.jpeg

Restauranten lå i et veldig kult lokale.

Jeg gikk for en falafel-salat. Digg! IMG_5623.jpeg

Pasjonsfrukt-mocktailen jeg bestilte ved siden av var veeeeldig god.
    IMG_5624.jpeg

Alt i alt en godkjent lunsj. Anbefales!

Attached Files:

CKe, kjeeli, Spielhaug and 17 others like this.
  20. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,574
    Bonuspoeng:
    183
    Etter lunsj dro jeg tilbake til Winter Park Bus Stop hvor jeg hadde bestilt turen «Dadan/Ikmah day tour».

Egentlig en litt skuffende tur. Mest fordi jeg hadde besøkt Hegra dagen før, som gjorde alt som ble vist fram i dag til en skuffelse.

Startet i Dadan, som stort sett bare var en grushaug med litt utgravninger. IMG_5628.jpeg
    IMG_5629.jpeg

Høydepunktet her var noen gravplasser høyt oppe på fjellveggen, som man bare kunne se på avstand.
    IMG_5626.jpeg IMG_5625.jpeg

Men igjen, det er fantastisk utsikt overalt man går.
    IMG_5630.jpeg

Etter Dadan dro vi til Ikmah. Her er det en del skrifter inngravert i fjellveggene.

De to guidene våre i dag. IMG_5631.jpeg

Framme ved skriftene
    IMG_5635.jpeg

Masse inngraverte skrifter overalt.
    IMG_5637.jpeg
    IMG_5638.jpeg

Denne dalen er visst kjent for å ha lite sol. 2-3 timer om dagen gjennom hele året. Noe av grunnen til at skriftene var så tydelige.

Solen hadde begynt å gå ned når vi var på vei til å avslutte.
    IMG_5640.jpeg

Utsikten på vei tilbake til parkeringsplassen.
    IMG_5643.jpeg

Grei tur, men kanskje vært litt mer imponert om jeg gjorde turen dagen før og dagens tur i motsatt rekkefølge hehe.

CKe, kjeeli, Spielhaug and 14 others like this.

Del denne siden