Champagne Ticket v2: Rekker jeg DP-ekspressen?

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 15. nov 2019.

  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    For en utmerket rapport:) Det var trist lesning om TG og DP, dog CC leverte og TG F er og blir første jomfru tur i F. A380 og TG F er forsatt en herlig drøm, som enkelte av oss får oppleve.

    Biffen, tror jeg var litt hit & miss :(

    PS:Korreksjon @Upsaker det er uteblitt et dedikert,særpreget og spektakulært bilde:rolleyes: Kommer kanskje senere?
     
    Upsaker liker dette
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Må ha et forbehold om at Champagne-informasjonen min ikke stemmer 100%. @maarstad fløy nemlig samme rute i går og der kunne purser fortelle at det Piper skal serveres i business, mens first fortsatt skal ha DP. Den som flyr får se.

    Tjaa, det mest spektakulære bildet på denne turen havnet vel i en god morgen-tråd her om dagen, men det er fortsatt noen dager igjen ;)
     
  3. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Vet man når den byttes ut? Har TG F i B747 i slutten av desember:oops:

    Edit: Er trøtt, og ser jo egentlig at svaret ligger i det du skriver:D
     
    Upsaker liker dette
  4. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Om du flyr inn til BKK med F, blir du hentet i golfbil og kjørt rett til F loungen. Selv med C videre. Vi hadde F fra SYD og C videre. Fikk også 2x30 min massasje selv om du egentlig bare skal få 1.
     
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Man blir alltid hentet i golfbil på BKK ved ankomst i F, men adgang til F-lounge når man reiser videre i C krever at man flyr TG til en internasjonal destinasjon. Ved innenlands videreforbindelse sendes man direkte til immigration, og slipper ikke gjennom transfer security til den internasjonale delen hvor man finner F-lounge.
     
  6. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,991
    Likes mottatt:
    10,918
    Bonuspoeng:
    183
    Som jeg trodde. Vi har tre timer på flyplassen, kan vi insistere på massage før vi går gjennom immigrasjon, tror du?
     
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Mellom ankomstområdet og den internasjonale avgangshallen er det transfer security hvor det kreves boarding pass for videre internasjonal reise for å slippe gjennom. Dette er nok det største hinderet. Man kan selvsagt prøve å stille seg i "feil" kø, men det kan nok være utfordrende med assistenten fra TG på slep.
     
    Last edited: 24. nov 2019
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Det kunne jo virke som hele turen stoppet i Bangkok og at jeg verken kom meg videre eller hjem. Det hadde forsåvidt vært behagelig, men jeg må dessverre bare beklage de manglende oppdateringene. Først av alt skulle jeg videre til Kuala Lumpur og det er ikke noe tvil om at førsteklasseoppvartingen sluttet da massasjen var over.

    BKK-KUL
    TG415
    08:45-11:55, i underkant av 2 timers flytur.
    Business, 5K

    APC_6747.jpg

    Da jeg endelig kom til enden av D-piren var det final call og blinkende røde lys, 34 minutter før avgang.

    APC_6754-hdr.jpg

    Men ingen skade skjedd, barnefamiliene og jeg rakk morgenbussen. På grunn av labbingen til gate føltes det hele som priority boarding der bussen kjørte nesten tom.

    APC_6766.jpg

    Etter noen minutter busstur fant vi 20 år gamle HS-TKD, en 777-300 som flyr mellomdistanse i Asia.

    APC_6776.jpg

    Lite knuffing på vei opp til 1L.

    APC_6782.jpg

    Bakerst i kabinen hadde jeg fått meg et vindussete som absolutt ikke kunne legges i noe tilsvarer flatt. Rad 5 i hvert fall.

    APC_6784.jpg

    Utsikten fremover til en relativt full business-kabin med 2-3-2-konfigurasjon. Note to self: vær enda mer kritisk til flyselskap og flytyper intra-asia.

    APC_6786.jpg

    Husker ikke i farten om jeg ble tilbudt champagne på denne 08:45-flighten til Kuala Lumpur, men det tror jeg ærlig talt at jeg ikke hadde hatt godt av uansett. Pluss for kalde kluter!

    Etter take-off fant jeg en øyemaske og la meg så langt ned i horisontalen det var mulig å komme, som noen kanskje husker hadde jeg nemlig "glemt" å sove på den forrige. Jeg fikk stir-fried nudler med kylling jeg pirket litt i og sov til jeg landet.

    APC_6790.jpg

    Plutselig var jeg på KUL hvor de har fast track immigration for business-passasjerer. Uten bagasje var det rett til flytoget som går omtrent like ofte som på OSL, men koster ca halvparten hvis jeg ikke husker helt feil. KUL ligger ganske langt fra sentrum, så det er den billigste og raskeste måten å komme seg frem og tilbake på.

    APC_6791.jpg

    Ved ankomst KL Sentral (ja, med S), fikk jeg endelig lagt inn mitt utenlandske kredittkort i Grab og bestilt en bil som tok meg til hotellet. Pris: ca 25 NOK.

    APC_6798.jpg

    Litt sightseeing på veien. Ikke første gang i byen, så prioriterte avslapning i de ~24 timene jeg hadde.

    APC_6809-hdr.jpg

    Og plutselig var jeg fremme på Mandarin Oriental Kuala Lumpur, et av de billigste MO-hotellene man kan bo på sett bort i fra Kina.
     
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Godt du endelig kom trygd fram @Upsaker og kan nyte den deilige tilværelsen :) Regional C var ikke mye å skryte av, men det er vel å forvente, blir tilnærmet lik SK+ intra europiske ruter
     
    Upsaker liker dette
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe, det var hakket over SK+, tro det eller ei ;)
     
    drsyk liker dette
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Kuala Lumpur ble valgt som stopp på veien av et par grunner: Bangkok skulle jeg uansett tilbake til, det er fornuftige hotellpriser, et ønske om å besøke KL Heli Lounge Bar og det var et godt utgangspunkt for å komme til Kambodsja tidsnok til å rekke fergen ut til Koh Rong.

    Valget av Mandarin Oriental som bopel gikk raskt. Stilmessig er det ikke min favoritt, men det er et trygt valg. Servicen pleier å være veldig god, de har bra lokasjoner, fine basseng og god frokost (der jeg har vært). Tips: hvis du melder deg inn i Fans av M.O. og booker på nett kan du velge to fordeler gratis. Blant annet frokost, early check-in, late check-out, spa/dining-credit, wi-fi osv.

    APC_6799.jpg
    God størrelse på rommet, liten sittegruppe og skrivebord.

    APC_6800.jpg
    APC_6802.jpg
    Både dusj og badekar, samt eget toalettrom.

    APC_6806.jpg

    Rommet ble et Deluxe Park View og endte opp på 640 MYR, 1413kr med dagens kurs. Ikke noe særlig å spare hos OTA, i tillegg kunne jeg velge tidlig innsjekk og frokost som er verdt noen hundrelapper.

    APC_6814.jpg

    Like før jeg skulle ut på ekspedisjon åpnet himmelen seg såpass mye at jeg nesten ikke så byggene på andre siden av parken. Til stor kontrast for ved soloppgang dagen etter (til høyre).

    APC_7111lex.jpg

    Planen var å sitte på Heli Lounge Bar ved solnedgang, men litt forsinket av en regnbyge og mye trafikk hadde sola gått ned lenge før jeg var der. Inngang til denne turistfellen med valgfri drink koster 50 MYR, ca 110kr, og jeg vil anbefale å gå for en øl. Mojitoen jeg bestilte unner jeg ingen og oppleve. Utsikten er derimot fin, og kom gjerne i god tid før solnedgang så er det mulig å få sett byen i dagslys også.

    I gangavstand finner du Bukit Bintang, et område med restauranter og barer for enhver smak. Etter en liten befaring endte jeg på Pinchos Tapas Bar.

    APC_7450.jpg

    Der ble det iberico, patatas brava, lamb chops og en øl. Veldig gode smaker, og alt dette endte på 148MYR, 336kr, alt inkludert. Og etter en meget lang dag med minimalt med søvn var kvelden over for min del.

    APC_7457.jpg

    Opp tidlig for å få noe ut av dagen før avreise og her er et lite utvalgt av frokostbuffeten. Skulle være mulig å finne noe for de fleste med alt fra eggekokk til indisk curry.

    APC_7474-hdr.jpg

    Det var vesentlig bedre vær denne dagen, så etter frokost ble det litt mer sol ved bassengkanten. En deilig luksusfølelse når håndklærne som legges på solsengen er oppvarmet og glasset alltid fylles på med isvann.

    APC_7482.jpg

    Men alle gode ting tar en gang slutt og jeg måtte kaste meg tilbake på flytoget for å komme meg videre og krysse av nok et land på lista. Neste stopp KLIA 2 og deretter Air Asia X til Sihanoukville, Kambodsja.
     
    Lnbre, funkenstein, SAJblue and 21 others like this.
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Flytoget fra KL Sentral til KLIA stopper først på terminal 1, som de fleste store nettverksselskaper bruker, deretter terminal 2 hvor du finner lavprisselskapene.

    APC_7483.jpg

    Søndag morgen formiddag er tydeligvis en stor utreisedag, for i tillegg til mye mennesker var det også danseshow rett foran innsjekkingsskrankene.

    APC_7487.jpg

    Siden jeg ikke ville sjanse på at AirAsia godtok både håndbagasje og sekk spanderte jeg på meg Value Pack tilsvarende LowFare+ hos Norwegian. Det skulle inneholde setereservasjon, innsjekket bagasje og mat. Ved hjelp av en automat fikk jeg printet bagasjelapp og levert bagen i løpet av kort tid. Omtrent like effektivt som på OSL.

    APC_7491.jpg

    Så var det gjennom immigration (aldri skjønt hvorfor det er immigration ut av landet) og siden danseforestillingen nå var ferdig møtte jeg resten av Kambodsja. Det sneglet seg fremover, men her var det ingen lounge jeg skulle rekke uansett.

    APC_7493.jpg

    Ingen tvil om at AirAsia er store på Kuala Lumpurs svar på B-terminalen til OSL.

    KUL-KOS
    AK264
    A320
    12:20-13:05, 1t og 45m
    Økonomi, vindu
    Pris: 285 MYR

    APC_7494.jpg

    Etter et par mer eller mindre sikre sikkerhetskontroller fant jeg riktig gate og jeg var tidlig ombord.

    APC_7496.jpg

    I likhet med et annet "rødt" flyselskap er det også her gratis internett. Hele 3MB til hver passasjer. Etter det koster det ca 20, 40 og 80 kr for henholdsvis 10, 20 og 50MB. Ikke et kupp, så jeg testet ikke hastigheten på disse relativt korte turene.

    APC_7497.jpg

    Hele kabinen består av 6 seter på hver rad hvor de fleste rader er like. For en ekstra slant kan du booke seter med rød nakkestøtte som er rad 1 og nødutganger. Anbefales!

    APC_7500.jpg

    På denne turen hadde jeg et vanlig sete og ingen seatblock. For en relativt liten fyr på 174cm så gikk dette akkurat, men det frister ikke til gjentakelse.

    APC_7507.jpg

    Måltidet som er inkludert er vegetar, men denne Kung Pao Chicken with Rice betalte jeg noe sånt som et par tiere for. Ikke for mye mat, men veldig god smak til flymat å være.

    APC_7506.jpg

    APC_7511.jpg

    APC_7513.jpg

    Vi både tok av og landet på rute på Sihanouk International Airport et lite stykke utenfor Sihanoukville. Siden e-visumet jeg plutselig trodde jeg måtte kjøpe på forhånd enda ikke var godkjent endte jeg opp med å kjøpe et for $20 før immigration. Det funket helt fint og er også mulig på de andre internasjonale flyplassene i Kambodsja. Alt i alt en helt fin tur til for ca 630kr alt inkludert og kvier meg ikke for å fly AirAsia igjen, men bruk penger på et bedre sete.
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    I Sihanoukville er det visst innført fastpris for taxi til og fra flyplassen, $20 for en ~30+ minutters kjøretur samme hvem og hva du kjører med. Ikke helt uventet kastet sjåførene seg over en hvit fyr med krøller og Rimowa som løver på savannen. Heldigvis så fastboende innflytter sitt snitt til å ta meg under sin vinge og spørre om jeg ville dele hennes forhåndsbestilte taxi. Halv pris og jeg fikk guide og hyggelig selskap på veien. Vinn-vinn.

    APC_7523.jpg

    APC_7518.jpg

    Jeg ble sluppet av på en Smart-sjappe jeg fikk tak i eSim og en datapakke. $1 for 5GB eller noe sånt. Det finnes også større pakker til ingen penger.

    APC_7526.jpg

    Jeg praiet en tuk-tuk videre, denne gang med heftig pruting først. Betalte sikkert fortsatt dobbel pris, men jeg hadde dårlige kort på hånden ref bildet over.

    APC_7530.jpg

    Jeg ble sluppet av på fergekaia hvor de hadde laget et salig kaos av båtselskaper og turistinformasjon. Litt avhengig av hvor du skal får de fleste selskap deg avgårde, men GTVC skal være de raskeste.

    APC_7531.jpg

    Siden ferjekaia hadde en bar med kald øl var det ikke til å unngå at jeg måtte sjekke porselensbeholdningen på et tidspunkt. Hvis ikke bildet sa mer enn 1000 ord var det god utsikt, litt innsikt og vann i ei bøtte på utsiden. Terningkast backpacker?.

    APC_7540.jpg

    Jeg skulle til Koh Rong, nærmere bestemt Long Set Beach. GTVC hadde slike båter. Kun økonomi, 3-3 konfigurasjon og ca 40 plasser. Ganske kjedelig båttur, ikke mer bølger enn at det gikk fint og et par stopp før vi var fremme. Turen tar ca 45 minutter og koster $25 t/r.

    APC_7545-hdr.jpg

    Til tross for kronglete reisevei var jeg endelig på riktig sted og WOW for et sted.
     
    Last edited: 08. mars 2020
    kjeeli, Lnbre, funkenstein and 24 others like this.
  14. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Topp rapport som vanlig @Upsaker. Tar du bilder med mobil eller annet kamera?
     
    Upsaker liker dette
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for det! Kun iPhone XS på denne turen. Det hender det er med et GoPro eller insta360 på veien, men ikke i dette tilfellet.
     
    Eddie47 and Darkcho like this.
  16. Frink

    Frink Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Herlig! Som en slags avleggs backpacker blir jeg varm i nostalgihjertet av å se fancy trillekofferter på stranda, noe jeg tror kalles glampacking? :D
     
    Jonkebassen and Upsaker like this.
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    På Koh Rong skulle jeg besøke noen venner. De hadde booket på Koh Rong Hill Beach Resort og siden det så ut til å være et greit alternativ gikk jeg for det samme. Øya er frodig og vakker og enn så lenge lite turistifisert.

    APC_7559.jpg

    Her er et bilde av fellesarealene sett fra vannet. I etterpåklokskapens navn hadde jeg nok sett etter et bedre alternativ, men alt i alt var det et fint opphold.

    APC_7548.jpg

    Jeg fikk rom i denne firemannsboligen, nede til venstre. Rommet enkelt, det var både innlagt vann og strøm, et kjøleskap med gratis vann og billig øl, men harde senger og middels rengjøring. Pris: ca 700,- per natt inkludert frokost.

    APC_7593-hdr.jpg

    Frokosten var veldig enkel, men utsikten veide opp. Lunsjrettene man spiste samme sted var derimot helt innafor. Middag prøvde jeg ikke.

    IMG_2067.jpg

    180 graders utsikt fra restauranten. Med litt overtaling er det også mulig å spise lunsjen på stranden til høyre i bildet.

    APC_7785-hdr.jpg

    Hvis du som karen på bildet er på jakt etter total avslapning langt unna av tjas og mas kan Koh Rong anbefales på det sterkeste. Blir du lei av å ligge alene i vannkanten med en kald øl finnes det allikevel muligheter. Langs stranden ligger mange små restauranter og resorts fulle av backpackers. Vil du på lengre ekspedisjon finnes det også taxibåter.
     
    kjeeli, jtmath, Lnbre and 30 others like this.
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var bare helt vidunderlig å se på @Upsaker , fantastiske bilder, for en utsikt, får en genuin behagelig følelse, av å se på deg flyte i det blågrønne vannet og drømme meg bort:)
     
    Upsaker liker dette
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Alle gode ting kommer til en ende. Eller, jeg vet ikke hvor bra det er når benene ser sånn ut et par dager senere. De myggstikkene klødde noe j#!@/$.

    APC_8556.jpg

    Uansett, jeg skulle videre. Og det er en historie i seg selv. Jeg hadde fått vite at båten skulle plukke meg opp kl 9, men da jeg dukket opp i resepsjonen 5 på 9 hadde båten allerede vært der. Jeg hadde lagt inn godt med sikkerhetsmargin, men ferien passerte allikevel i revy noen minutter der.

    APC_8092.jpg

    Siden det var hotellet som hadde bestilt opphentingen var det også de som måtte rydde opp. Mens jeg fikk i meg en bitteliten frokost var det heftig telefonaktivitet i resepsjonen.

    APC_8101.jpg

    Ikke så veldig mye senere dukket det opp en båt med halvnaken mann som skulle ta meg til fergeterminalen hvor neste ferge skulle gå 3 timer senere.

    APC_8103.jpg

    Vel fremme ved Koh Rong Community Pier fikk jeg kalde føtter så jeg snakket meg til ny billett hos et konkurrerende selskap som skulle gå et par timer tidligere Koh Rong-tid (hakuna matata).

    APC_8108.jpg

    På magisk vis hadde halvbrukte min GTVC-billett blitt krysset over og ustedt hos Speedferries istedet. Og ikke nok med det. For bare $10 ekstra fikk jeg også en taxi til flyplassen.
     
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Det der må jo komme fra et vesen som får finnmarksmyggen til å se ut som små nusselige amøber.. Det klør på leggene mine bare av synet!
     
    Eddie47 liker dette

Del denne siden