Tester charter fly for første gang på over 15 år. De som leser dags-tråder vet dette allerde, men en liten oppsummering: - Jeg flyr varierende mye, men aldri under 80 legs i året. Alt utenlands. Mest Europa. - Kjøper feriene på rutefly, fordi det nesten aldri er mulig å få bonus flights når man vil. - Var rundt på masse charter (særlig Hellas øyer) i studietiden. Billig og dårlig. - Denne gangen var det en påske uten planer, så da tenkte jeg "hva med de 4000 kr Ving-gavekortene"? Husker ærlig talt ikke detaljer i hvorfor jeg fikk gavekort, men det var i alle fall i forbindelse med at Stordalen kjøpte Ving for rundt 5 år siden. Og fordi jeg var Nordic Choice Platinum Lifetime. En combo av grunner, kanskje? De varte i veldig rause 5 år, så det var bare flaks at jeg kom på dem like oppunder fristen. Så da ble Kypros booket. Kostet selvsagt mer enn enn gavekort, men fortsatt billig total pakke. Så A321 fra Sunclass til Larnaca venter, avgang om et par timer, og jeg hygger meg i OSLounge Premium i ventetiden. Takk til Amex Plat, ikke Ving akkurat der... Selv om jeg kjøpte pluss-seter på første rad, pluss-meny de omtaler som "smakfull 3-retter" og tilogmed håndbagasje kostet penger. Jaja, er kanskje for godt vant fra rutefly og status på flyet... Men, etter lang historie, det kommer noen updates om livet på OY-TCH etterhvert. Når de lander (ingen Internett ombord). Er spent, må jeg innrømme Litt OSLounge Premium imens. Null mineralvann, men lov å hente i vanlige lounge, selvsagt. De hadde vett til å sette ut flasker med T til flasken med G, tommel opp!
Masse lykke til! Med min bakgrunn som jobbreisende med ~150 dager på reis i året, kombinert med en samboer som FORETREKKER charter humrer jeg allerede over hva vi skal få lese her
Crunch time. Antagelig helt bokstavelig, når alle på gate'n skal løpe ombord samtidig. Pluss at noen sikkert skal ffylle bagasje-hyllene over rad 1 (som behøves av oss som sitter der pga bulkhead) bare for å være sikker på å få plass til kjøkkenvasken siden de sitter på rad 26... "Pretentious? Moi"?
Innrømmer glatt at charter har sin sjarme (og funksjon når du planlegger for en større gjeng, eller bare ønsker en "vanntett" opplevelse). Det er kanskje ikke all inclusive på flyet, men det er langt større fokus på servering (les:salg) enn på et rutefly med SAS. Trallen kommer snart forbi
Rett ved gate, lurt å gi innom toalett før flyet. Noen har spydd der, og orket ikke å trykke på knappen for å spyle ned. Så det ble min oppgave. Charming!
Kaos på OSL F28. Crew fra flyplassen har sluppet masse folk inn i vente-sonen på gate. Og måtte kaste dem ut igjen. For det skal sjekkes pass og BP på vei inn til sonen. Akkurat som alltid alle utenfor Schengen, hvor jeg er mye pga UK flights minst annenhver uke. Flyplassen sin feil, og ikke charter relevant, likevel...
Boarding gikk som en kule, når de først startet. Rimelig behagelig benplass på rad 1, men slett ikke like bra som mange l scheduled maskiner.
Snacks ombord, omfattende meny. Mye Lolo og Bernie hvis man blar for langt, men bra buy-on-board meny dette:
Som alltid på fly fra/i Norge hauger og hauger av folk som slår til dem med midtgang seter mens de svinger seg rundt med ryggsekker osv. Greit at uhell skjer, men et liten "unnskyld" koster ikke så mye å si... Igjen, ikke særegent for charter, dette Boarding complete 16 min før avgang. Bra jobbet! Pushback på T-5min. Igjen bra, selv om OSL ikke er den vanskeligste flyplassen å ta av fra i tide, om først maskinen er klar og cabin secure.
Jeg hadde absolutt ingen klager, men kjøpte en GT før maten. Pluss et par øl til måltidet. Super proaktiv crew member bare: "vil du vi skal legg øl på is inntil du skal spise?" Kunne ikke si annet enn "takk som byr" I hovedsak dansk crew, med litt blanding av norsk og svensk. Mest futt i de danske, viser det seg. Ingen bombe. De vet endel om service, våre gode naboer i sør. "Smakfullt tre-retters måltid" var 2 kjøttkaker og potetmos, men overraskende bra kvalitet på kjøttet. Tilbehøret vad ikke noe å skrive hjem om. 3-4 mikro små biter av brokolli og en altfor søt muffin til dessert. Forrett kunne man se lenge etter. Men mulig en slags bulgur salat var ment å være forrett. Smakte ingenting, og forble uspist.
MB E klass ventet på flyplassen. Bolt funker kanon på Larnaca. Ikke super billig, men det gjelder all taxi på øya. EDIT: han kjører aldri under 120 km/t, så jeg kommer kjapt til hotellet. Antagelig fremme før de andre charter folkene har rukket buss-avgang fra flyplassen (jeg har ikke innsjekket baggasje, selvsagt) 60 km avstand her skal ifølge Google ta 40 minutter, men min sjåfør gjør det på 25. Knall fin 4 felts motorvei og helt alene på veien ved midnatt lokal tid.
Til slutt noen oppsummerende ord om Sunclass Airways. De var bra, jevnt over. Service var super, og som @freddyen sa: tralla kommer hele tiden. Ikke rart når man må trekke kortet hele tiden også. Men super hyggelig crew, helt grei plass (hvertfall på rad 1) og behagelig relativt nytt A321 som akkurat hadde 10-års bursdag. Tok skikkelig av med siste salgsvogn, som bare var taxfree samt premier til vinnerne av skrapelodd de solgte tidligere på turen. Det trodde jeg faktisk var forsvunnet for mange år siden. Og hvis noen virkelig vant, ville de vel sagt akkurat dét på høyttaleren også Spredt klapping ved landing, og dermed var charter fly-turen over. Takk for følget!