Godtfolk, Da er tiden kommet for den første internasjonale familieturen siden en meget dårlig timet vinterferietur til Nord-Italia i februar 2020... Reisefølge er mor & far (fullvaksinert), junior1 under 12 år og junior2 på 13 med en vaksine innabords.Turen går med KLM fra Bergen via Schiphol til Madeira førstkommende fredag, med overnatting på hotell Mercure airside på Schiphol, og grytidlig (06:30) fortsettelse til Madeira morgenen etter. Ifølge myndighetene i NL (https://www.government.nl/topics/co...s-from-abroad/checklist-transit-or-short-stay) trenger vi ikke negativ Coronatest for transit i AMS selv om Norge nå er definert som høyrisikoland i EU. Det virker som vi må fylle ut et Health declaration form uansett. Ved innreise til Madeira tilbys faktisk PCR Coronatest ved ankomst til de som ikke har det, men må da "fully comply with the surveillance and self-reporting of symptoms, as well as the COVID-19 preventive measures, until a negative test result is obtained." Er usikker på om jeg gambler på det. Spørsmål som melder seg hos meg er: - Skriver man ut vaksinestatus fra HelseNorge og tar med på papir? - Vil kommunal Coronatest for 13-åringen (tatt innen 72 timer før boarding til Madeira) holde ved internasjonal reise (aner ikke om dette vil stå på engelsk i de norske registrene)? - Er det en liten sjanse for at man må ut av transitområdet for dokumentsjekk i AMS? I Så fall sliter vi litt hvis junior2 ikke allerede har tatt PCR. - Hvilket alternativ bruker man hos private tilbydere av PCR testing? Kun test som registreres i det norske SYSVAK systemet - holder det i EU - eller Fit-to-fly attest? Noe jeg ikke har tenkt på?
- Ja, du velger utskrift nederst på Kontrollside. - Ja, testsertifikatet er på norsk og engelsk. - Sørg for at Junior 13 år har PCR-test (prøve må tas 48 timer før avreise Norge om du vil ha mulighet for entry i Nederland). Antigen-hurtigtest holder ikke for Madeira. - For Europa er vanlig koronasertifikat (EUDCC) tilstrekkelig dokumentasjon.