Cruise?? tommy777 drar til sjøs!

Tråd i 'Reisebrev' startet av tommy777, 13. jan 2015.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    "Kanskje vi skal invitere familien på ferie før julefeiringen, få litt varme i midten av desember?" spurte fruen en sommerdag da vi satt på verandaen

    Joda, det kan kanskje svinge, svarte jeg.

    "Hva med ett cruise i karibien? Alt inkludert, interessante stopp og lite stress"

    Hææææææ? Blåhårede kjerringer, gåstol central, bingo og broadway show? Litt usikker, vi snakker om det litt senere.

    Etter intens lobbyvirksomhet helt på høyde med hva ett oljeselskap kjører i US congress var det meg mot resten og løpet var kjørt.. Cruise skulle det bli og bookingen ble lagt inn. Men jeg skulle ihvertfall lure brodern med. Ringte han med århundrets salgsjobb foran meg "hva med ett cruise i karibien, jeg betaler" Han var solgt.

    Valget falt på Celebrity, som er i den øvre del av midtsjiktet. De hadde ett salg i august der de tilbød gratis åpen bar, eller såkallt beverage package noe jeg selvsagt hoppet på. Ved ett senere tidspunkt, oppgraderte brodern og jeg til en såkallt Premium beverage package. Det sikret oss at stort sett alt av drinker, vin på glass, samt fancy vann var dekket. De satte grensen opp til 13 daler per drink, noe som inkluderte alt av Single Malt i de fleste barer, Hendricks Gin var dekket, skikkelig rom og cognac likeså. Det som kostet ekstra var kun det dyreste, samt flasker med vin. Vinflasker fikk man 20% rabatt på med premium drink package. Og oppgraderingen kostet kun 10 dollar per person per dag, så 70 daler.

    Best money Ive ever spent. Ever.

    Ait. Så vi var booket og klar. Fruen var liaison mellom oss og rederiet, eller selgeren som egentlig var en one man show eller cruiseagent om du vil. Beste cruisedealer går visst stort sett igjennom en slik kar. Cruise kan avbestilles frem til x antall dager før avreise. Dersom prisen dropper etter det, får man mellomlegget som credit.

    Jeg hadde lagt ned krav om så lite kø som mulig, samt å ha en balkong å sitte på som minimum. Fruen hadde booket såkallt Concierge Class som ga alt dette samt en del snadder som amenities mv. Og hun hadde spanet opp lugarer som lå rett ved siden av hverandre.

    Ett par måneder før avreise ringte vår 007 cruiseagent og han kunne fortelle at prisen hadde fallt og vi kunne velge om vi ville ta en oppgradering til noe som heter Aqua Class, hakke hvassere enn Concierge og MYE kortere køer, dedikert restaurant som heter Blu med mer.. Andre alternativet var å få 200 daler å bruke ombord.

    Vi, eller dvs fruen, valgte Aqua Class.

    OK. midten av desember snek seg på og vi var plutselig klar til avgang. Og det var litt av ett puslespill som var satt sammen. Cruiset gikk fra Fort Lauderdale og siden været sugde nøtter var det liksom greit å komme oss nedover ett par dager før. Modern hadde ankommet Chicago for lenge siden og det ble bestemt at jeg tok med modern om morran fredag 12. desember, to dager før avreise. Vi ble booket hos American og ble raskt oppgradert. Tidlig avreise og første del av reisefølget til å ankomme varmen.

    Fant en god rate hos W Fort Lauderdale så vi satt opp shop der med 3 rom. Plukka opp en leiebil og stakk til hotellet rett etter ankomst.

    Neste til å ankomme var brodern som kom med Air Berlin til Miami, rundt 40 minutter fra hotellet. Så omtrent da han skulle lande forlot vi hotellet.

    Parkerte vår velvoksne Nissan Armada (Google it. Bilen var H U G E.) utenfor Miami International, eller Banana International som jeg kaller flyplassen. Hvorfor? Fordi det er som å lande ett eller annet sted i mellomamerika.

    Brodern kom overraskende edru igjennom tolla og vi satte oss inn i bilen og kjørte for å plukke opp neste del. Fruen og svigermor. De ankom fra Chicago med United, svigers bor i Sacramento og hadde flydd til Chicago for å møte fruen og fly videre sammen derfra.

    Vi fant oss en bar i ankomsområdet og tok oss en øl mens vi ventet.

    Svigers hadde selvsagt sjekket inn 168 kofferter mer enn Diana Ross så vi rakk å bli ferdig med drikken før det var på tide å dra til hotellet.

    Svigersøster ankom lørdag som siste del av troppen og vi hadde en flott helg i Fort Lauderdale.

    Søndag var det endelig klart til avgang. Planen var å droppe familien på kaia og deretter returnere leiebilen på flyplassen som kun lå 5 minutter unna cruisehavna. Som sagt så gjort. Karen hos Hertz som tok imot bilen var faktisk såpass snill at han svippa meg ned på kaia.

    Igjennom sikkerhetskontroll og ingen kø i Aqua Classinnsjekk mens bermen hadde vanvittig lang kø å kose seg med. Så etter 15 minutter var man sikkerhetssjekket,

    Resten av rapporten blir en bilderapport med kommentarer. Enjoy!
     
    Last edited: 13. jan 2015
    stalek, watchaddicted, ina_s and 10 others like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Modern på vei ombord med Aqua Class kortet. Romkortet er eneste betalingsmiddel ombord

    [​IMG]

    Nesten Champers. Fransk Blanc de blanc ble servert da man kom ombord.

    [​IMG]

    Drinkpakkene forklart. Basic pakken er stort sett tilgjengelig hele året gratis som ett av 3 valg under salgene de har hos Celebrity. Stol på meg, velg denne pakken. Premium pakken oppgraderte jeg og brodern til. Den kostet kun 10 dollar ekstra per dag. I tillegg til at den dekker mer, er det en veldig viktig ting å vite om denne oppgraderingen. Dersom du har basic pakken og feks velger ett glass vin eller en cognac til 15 daler, må du betale hele beløpet. Dersom du har Premium betaler du kun det som er imellom.

    Eksempel, Basic pakken. Dekker drinker opp til 8 daler. Koster drinken 15 daler, betaler du 15 daler. Med Premium betaler du mellomlegget mellom 13 og 15 daler, altså 2 daler.

    [​IMG]

    Lugaren, Aqua Class. En helflaske Bland de blanc ventet. Ble ikke fyllt opp daglig. Minibar kostet ekstra med eller uten drinkspakke

    [​IMG]

    [​IMG]

    Badet

    [​IMG]

    Velkomstgave

    [​IMG]

    Behagelig sofa

    [​IMG]
     
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Fet balkong

    [​IMG]

    Siden vi hadde 3 lugarer åpnet de opp slik at det ble en stor balkong

    [​IMG]

    Kan ikke klage på utsikten

    [​IMG]

    24 timers romservice var gratis. Whatever you want. Drikke kostet ekstra, minus kaffe og juice

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lunch på balkongen svinga

    [​IMG]
     
    TOS, SASDC8, Roberto and 6 others like this.
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Litt om balja. Mat på cruise er i utgangspunktet inkludert, men kun i hovedspisesalen som er småformelt og klassisk som vil si at du må spise til ett gitt tidspunkt, 1830 eller 2030, oldtimerne ombord likte slikt, kafeer, burgerbuler, poolside og selvsagt buffeten som nesten var vegas style var også inkludert.

    Men ønsket du en bedre middag, samt å spise til normale tidspunkt, måtte man kjøre på specialty restaurant som kostet ekstra. Man kan komme når man vil og det koster 30 til 50 daler per skalle, de kjører ofte salg ombord. Aqua Class har en specialty restaurant inkludert som heter Blu som vi besøkte ett par kvelder.

    Ellers besøkte vi Qsine, Ett rocknroll sted som svinga bortsett fra at det var ALT for mye mat.

    iPad meny

    [​IMG]

    Det japanske hjørnet

    [​IMG]

    Bygg din egne dessert. Fail oppe på samme nivå som uskrelte poteter

    Qsine anbefales

    [​IMG]

    Tuscan Grill var det italienske alternativet som absolutt var den dårligste maten vi fikk ombord

    [​IMG]

    Sulten blir du ihvertfall ikke, men det var egentlig litt annoying at den gode maten kosta ekstra.
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Stopp underveis er jo essensielt og en viktig del av opplevelsen. Vi skulle stoppe i Cozumel Mexico, Grand Cayman, Jamaica og sist men ikke minst, søsterselskapet RCCLs kunstige, inngjerdede Haiti Labadee.

    I tillegg var vi to dager utelukkende på bøljan blå.

    Skal nevnes at dette rederiet var helt på linje med flyselskaper når det gjelder kundeservice. De gir beng og informerer aldri om noe som helst. Uten at vi visste det, har en av båtens motorer vært ute av drift siden i juli og man har derfor valgt å ha mye kortere stopp og gå påm 70% fart. Det ville si at alle stoppene var mye kortere enn det som sto i programmet. Mye surmulig om slikt og det gjorde at Jamaica og Cayman Island ble ett stress.

    Men vi valgte å gjøre det beste ut av det.

    I Cozumel hadde frue, svigers og svigersøster booket ett eller annet delfinsvømmekjør som jeg brodern og etterhvert modern ikke var interessert i.

    Vi tassa i land uten en plan, jeg fant en Avis og vi hyra oss en Jeep Wrangler cab med en million bulker, men cab og alt bare velstand. Kjørte rundt øya og besøkte det som var verdt å se med ett par øl attåt. Verdens beste fishtaco ble innhalert på østkysten av øya. En perfekt dag.

    Balja i Cozumel

    [​IMG]

    Neste dag var det Grand Cayman som sto på programmet. Der hadde de såkallt tender service, noe som betyr at de ikke har kai og vi måtte transporteres i land i lettbåter. En veldig tidskrevende prosess.

    Denne dagen hadde svigers og svigersøster stukket på stingray og noe annet sjødyrsvømming mens vi repeterte gårdagens suksess og hyra en Corolla og tok oss til nordøya der vi konsumerte lunch og en del Red Stripe

    Balja fra lettbåten

    [​IMG]

    Hyrbil

    [​IMG]

    Island feeling

    [​IMG]

    Lunchbule som smakte helt panser

    [​IMG]

    En flott dag, men vi måtte stresse tilbake til balja.

    Neste dag var Jamaica der vi for lengst hadde planlagt å ta turen til Bob Marleys fødested Nine Miles og besøke hans museum og masoleum. Anbefales.

    Siden det var langt dit og at tidene hadde endret seg, kunne vi kun velge Celebritys egne tours dit, misser du båten er du nemlig selv ansvarlig for å komme deg til neste stopp. Dersom touuren er offisiell garanterer de deg at balja venter.

    Og de offisielle tourene er selvsagt dobbelt så dyrt som akkurat de samme tourene dersom du bestiller direkte.

    Men det var verdt det i dette tilfellet. Maks underholdgning

    Vår guide på vei til Nine Miles. Hun delte flittg ut Rum punch og proklamerte at etter 3 rum punch you want recognize your mama from a broomstick he he

    [​IMG]

    Bobern central

    [​IMG]

    Lunch servert av Boberns kompiser. Jeg sto over men ingen ble sjuk

    [​IMG]

    Siste dag var ett stopp i Labadee. Labadee er ett avgjerdet, lite område av Haiti som RCCL har leaset i 100 år fra noen suspekte korrupte karakterer der nede. Helt kunstig og helt på tryne. En del aktiviteter utelukkende satt sammen av rederiet. Badeland for unga mv men jeg synes det var helt fjøs

    Labadee

    [​IMG]

    Ait, dett var dett
     
    Last edited: 13. jan 2015
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Oppsummering.

    Positivt

    -- Du pakker ut en gang og slipper å reise mellom steder med bagasje. Veldig hendig og kanskje det beste med cruise.
    -- Mat til du spyr.
    -- Ubegrenset drikke uten å tenke på det. På regninga kom det kun 3 hvasse flasker vin og en masse nuller. Alt som ble belastet kom på regningen men som null siden vi hadde drikke inkludert. Jeg belastet over 70 drinker på rommet, noe som tilsammen utgjorde mer enn hva cruiset kostet.
    -- Har du en større lugar og spesiell klasse kan du unngå massene. Fett å sitte på balkongen. Du må ha minimum balkong for å trives
    -- Ofte voldsomt billig feriealternativ

    Negativt
    -- Mye folk
    -- Mye nickel and diming. Dersom jeg tar turen med Celebrity igjen kommer jeg til å kjøpe en specialty dining pakke så man slipper det styret.
    -- Celebrity er opptatt av å ha måltider til spesifikke tider. Jeg liker å spise når jeg vil. Feks hadde vi oppgradert frokost på Aqua class only restauranten Blu, men frokosten var over kl 0930.. Romservice slutta kl 1000. Lame. Jeg setter ikke på klokka for å spise frokost på ferie. Andre rederier er mye bedre på slikt.
    -- Annen nickel and diming gikk feks på at man stengte ned restauranter og romservice ett halvt døgn før cruiset var over.

    Kommer til å ta ett cruise til, denne gangen med NCL med inkludert drikke og specialty pakke neste uke for å ha noe å sammenligne med

    So there you have it. Takk for titten
     
    Last edited: 13. jan 2015
    ina_s, wilhelm, jefi99 and 11 others like this.
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Wow... Dette er noe av det beste du har skrevet, kompis.

    så jo ikke galt ut. Jeg var på cruise i sommer ogda bestilte vi også drikkepakke, men valgte innvendig lugar. Dog kunne man felle ned en køyeseng og bruke som balkong. Drikken var forøvrig to flasker Asti. Kan ikke klage på det, men din tur så egentlig bedre ut.

    Ser frem til NCL tur rapport!
     
    tommy777 and Islending like this.
  8. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Kanonbra rapport - den fremtidige pangotilværelsen føles ikke lenger fullt så skremmende :)
     
    tommy777 liker dette
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker! Men du hadde vel ikke med deg modern og svigers? ;)
     
    Fnate liker dette
  10. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Festlig rapport! Cruise kan være fint det. Vi reiste med NCL og det var bra, men kanskje litt myye av "Freestyle Cruisin'"-konseptet deres. Men hey, kunne spise når jeg ville :)
     
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    NCL har jo voldsomt mange restauranter å velge i. Hva var det ellers du ikke likte?
     
  12. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Ja åssen var alder på publikum om bord? Mye pensjo?
     
  13. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Nei likte det meste veldig godt! Men jeg følte (den gang da (et par år siden)) at det ble litt vel mye "vi er cruiseselskapet hvor ting ikke er stivt og pyntet", så ble reklamert så utrolig mye for dette i alle kanaler.. Men alt i alt var det veldig bra!
     
  14. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Fin fin rapport!
    Ser nesten like bra ut som Color Line jo. Dog har Color Line større lugarer enn dette på tilsvarende klasse, hehe.
    Den luggisen ga deg vel nesten klaustrofobi i forhold til de suitene du pleier å bli oppgradert til på forskjellige hoteller rundt forbi.

    NCL har riktignok et freestyling konsept, men jaggu må du ikke betale 20-50 dollar der også i cover charge for å spise. Så den slipper du ikke unna uansett.

    Å stenge frokostserveringen kl 0930 er jo aldeles latterlig. Er vel lagt opp til gamlinger som legger seg kl 2030 og står opp kl 5 det der da.
    Som en digresjon kan nevnes forskjellen på norske og tyske cruisegjester. Tyskerne spør "hvor tidlig kan vi spise frokost", mens nordmennene lurer på hvor sent man kan spise frokost.
    Men det er da ingenting i veien for å starte dagen med lunsj.

    Det finnes jo flere luksusselskaper som har alt inkludert, men prisen er deretter også. Crystal Cruises, Seaborn, Silversea er vel blant dem som ligger i det øvre sjiktet. Men det er da også mulig å leie seg sin egen private yacht nede i kariiiibien for et par-fire millioner kroner i uken. Pluss mat og drikke da....
     
    tommy777, SASDC8 and EB like this.
  15. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Knallrapport.

    Har erfaring fra søsterselskapet RCL og der er jo spisekonseptet i ferd med å endres til fritt valg med mange restauranter, og ingen main dining room på de nye skipene.

    Hvordan var forresten W FLL? Bodde på Hilton ved siden av sist og det var ok, men ikke mer.
     
  16. edvintt

    edvintt Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Hva slags cruiseagent var det du brukte?
     
  17. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Meget bra rapport. Reiste med Princess i fjor, og hadde tilsvarende lugar. Veldig delilig med balkong.
    Princess hadde også to gratisrestauranter hvor man kunne spise mer formelt. En hvor man spiste på samme bord med de samme folka hver kveld, og en hvor man kunne komme og gå som det passet. Vi brukte sistnevnte, og det var helt OK. Det var også god kvalitet i 'buffetrestauranten' - bl.a. hadde de kanonbra sushi.
    Princess har imidlertid ikke helt skjønt dette med 'spesialøl' .....
     
  18. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Knakandes bra Tommy! Cruise må jeg si faktisk jeg har vurdert, men jeg som blir sjøsjuk av å bare se krusninger på fjorden, så tror jeg kanskje ikke det er en sabla god ide, sånn uten videre. :p
     
  19. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Trodde da at alle fra Ændal var tøffe på sjøen? :eek::eek::D:p

    Må bare være oss nede på det årntlige Sørlandet som er sjøsterke da.;)
     
  20. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Knallbra rapport, herlig skrevet (men fortsatt skeptisk til cruise :) av en eller annen grunn?)
     

Del denne siden