Flight nr 5, OZ541 ICN-FRA, A380, sete 2K Jeg gikk til gaten omtrent når boarding skulle begynne. Kom frem til en evig lang kø til economy, men ingen i biz eller F-køen. Stilte meg opp først i First (trommelyd.no), og straks etterpå startet boarding. Førstemann ombord er alltid gøy. Bortsett fra at jeg ikke var først likevel. På 3K sitter det allerede en mann. Hvor han kom fra, og hvordan han "snek" i køen vites ikke. Uansett er det bare oss to i F. Og da er det litt rart at jeg kun fikk velge det setet jeg sitter i. Er det 10 no shows i F??? Det blir stille og rolig på denne 11 timer lange turen. Jeg har fått nøtter og champagne. Baron de Rothschild blanc de blanc ble glass nr en og to, de hadde en annen også, den skal prøves etterpå. Har funnet 12 filmer jeg har lyst til å se, det går ikke. Turen er for kort! Jeg har lært at det heter "Ashiana", ikke Asiana som vi ville sagt på norsk. Litt kø på rullebanen, og piloten informerer om at det er litt trafikk pga begrensninger i kinesisk luftrom. Champagne nr to er en Laurent Perrier. Valgte rød vin til maten, sammen med litt mer champagne. Valget falt på koreansk igjen, og jeg angrer ikke! Mannen i setet bak meg er borte. Jeg har ikke sett han etter takeoff, og plassen hans er ryddet.. Jeg er nå alene i F! Men hvor i huleste ble han av? Og hvorfor satt han i F på takeoff men ikke senere?? Skulle tro jeg er med i en film her, konspirasjonsteoriene popper inn i hodet. Mysteriet fortsetter.. Nå er det en annen mann i setet bak meg.. Jeg tror det er pilotene som bytter på å slappe av. Han så ut som han kom forfra, så jeg går for det. I så fall er jeg eneste "betalende" passasjer i F i dag, dårlig lønnsomhet for denne ruten. Det er nå to timer til ankomst FRA, og det serveres frokost. Klokken er 15 i Frankfurt, og 22 i Seoul. Frokost er et litt rart valg, kanskje?? Gikk for koreansk, selvfølgelig. Da er det i alle fall ikke corn flakes og brødskiver.. Og hva passer vel bedre til forkost enn champagne? Ikke så mye. Gikk for Baronen fra takeoff igjen, den var veldig god. Det ble jo ingen glaning på folk i F på denne turen, rett og slett fordi det ikke var noen andre i F. Litt synd, da people watching er en av mine favoritthobbyer. Her sitter man uansett så usjenert, at man hadde ikke sett så mye til de andre om det hadde vært noen der. Strake motsetningen til gammel Thai F, der man så hva alle holdt på med. To veldig forskjellige, men likevel hyggelige opplevelser. De tre leg'ene i F har vært veldig ulike. Og det er ingen av dem som er 100% på alle punkter. Asiana kommer nært, men justering av setet er alt for komplisert. (Som på ny Thai, fancy er ikke alltid bedre.) Kontrollen er montert på et krøkkete sted, og den er vanskelig å forstå seg på. Som eneste passasjer har jeg fått en helt enorm oppmerksomhet og oppfølging, jeg lurer på hvordan det hadde vært om det var fullt i F. Jeg har sovet godt, spist godt, og sett Rogue One på IFE. Man kan egentlig ikke ønske seg mer. Jo, god champagne, og det har de. Da nedstigningen til FRA begynte, kom en av flyvertinnene med en gave til meg, en Asiana bag/veske. Gjenstår å se hvordan kvaliteten er. Hun kunne også bekrefte at jeg hadde vært eneste passasjer i F, og at det var så utrolig hyggelig at jeg hadde valgt Asiana i dag, og hun håpet å se meg igjen. Gjerne for meg! Kan anbefale sete 2K (og A), da de har tre vinduer i motsetning til setene på rad 1 og 3 som "bare" har to. Ellers ser det ut til at setene er identiske. Jeg ville nok valgt A kontra K på rad 1 og 3, da doen er foran 1K, og galley er bak 3K. Jeg ble ikke plaget av disse. (Men det var heller ingen andre som brukte badet enn meg ) Nå kommer den store nedturen, med 3 timer i FRA, før SK hjem via CPH. Vi fløy over Russland og Finland på vei til FRA, jeg synes Asiana burde startet en rute til OSL, det hadde passet meg fint. Lover mer bilder når jeg kommer på hjemmenettet..
Den kontrolleren som stod litt dumt til kan du vippe ut av festene om jeg ikke husker feil, så kan du holde den forran deg. Tar jeg feil så får jeg skylde på Champisen den var meget god. Jeg vil si at om man reiser som et par så er denne best av de jeg testet på min tur, interiøret var litt mer slitt vil jeg anta en de nyeste maskinene som er levert. Takk for turen
Nå har jeg reist i noe som føles 100 timer, og alt har gått veldig greit. Helt til jeg kom til København.. SK 1476 skulle gå 2255, det har ikke gått fra OSL ennå, og det står bare "await info" på skjermen her i CPH. Siste flight... Jaja, jeg har fortsatt fri i morgen.
Jeg kom meg hjem til slutt, flyet gikk 0020 fra CPH. Siste tog hadde gått, og det ble taxi hjem. Får man dekket sånt av SAS? Det var teknisk feil som var årsak til forsinkelse.
Har tidligere fået rejseforsikringen til at dække. Var lidt spændt. Det endte med at 2400. De åd den dog. Så tjek din rejseforsikring.
Velkommen hjem og takk for en fin rapport. Håper på å se litt mer bilder nå som du forhåpnetligvis er tilbake på bedre nettdekning Når det gjelder returen som ble såpass forsinket så er det veldig kjedelig avslutning, men jeg tror nok SAS vil dekke den taxien. Det er jo deres skyld at du kom for sent til siste kollektivtilbud... Er vel for kort forsinkelse for EU 261 dessverre, men taxien bør de dekke. Eventuelt så vil jeg tro reiseforsikringen også dekker slikt
Mer bilder kommer, men har dratt på hytta, og her er det bare marginalt bedre nett enn i Asia. Søndag, tenker jeg. Skal sende forespørsel til SAS, ellers prøver jeg reiseforsikringen. Hadde ikke tenkt på at det kunne være en jobb for reiseforsikringen..
Noen få bilder fra Bangkok. Flere bilder kom det error på da jeg skulle laste dem opp, så da blir det ikke flere enn dette. Først et bilde av den finfine paraplyen jeg fant i søpla. Og så et bilde fra en togstasjon, der man for all del ikke må blande seg med lokalbefolkningen.. Tilbake på BKK, og kjøreturen med golfbil gjennom biz-loungen, så alle kunne se at jeg var skikkelig storkar! (Gøy og ekstremt pinlig på en gang..) Litt mat i Royal First loungen. Veldig god mat der! (Og sjampis, selvfølgelig..) Her er bussen med F-pax på vei ut til flyet.
Cerulean Tower Tokyu Hotel, rom 2323. Noen bilder vil rett og slett ikke lastes opp, så det blir noe færre bilder enn planlagt.