Companion Ticket ble oppnådd rekordtidlig i år og jeg brukte en del tid på å prøve å finne noen fristende reiserute. Men da det i mai dukket opp en passende rute med EVA Air i business fra Taipei i den aktuelle reiseperioden vår (november 2019) ringte jeg Tallinn og booket SAS plus (SVG-CPH) og Air China i business (CPH-PEK-TPE). Og retur EVA Air i business (TPE-CDG) og SAS Plus (CDG-OSL-SVG). Jeg var likevel ikke helt fornøyd, særlig ikke med utreisen, og da PEK-TPE-strekket ble endret fra A330-300 til A321 med gammeldags innredning begynte jeg for alvor å sjekke alternativer. Først lyktes jeg med å få utreise med SQ i biz via Heathrow og senere også bytte til Swiss via Zürich og København. Hadde da følgende rute: En kald novemberkveld var vi klar til avreise fra Sola. Det ble et par timer forsinkelse på flyet som skulle ta oss til Heathrow. Men ikke stort problem siden vi uansett ikke skulle videre før neste morgen. SAS-flyet kom seg omsider avgårde. Det ble servert gravlaks i kube og sjokolade til dessert. Særlig sistnevnte smakte godt. Ellers lite begivenhetsrik tur i plus. Baggasjen var sjekket helt fram til Taipei, så da vi landet på Heathrow kunne vi spasere rett til Hilton Garden Inn på T2. Det tok nøyaktig ett minutt fra utgang fra terminalen til hotellet. Fikk rom raskt og gikk ned på restauranten for å få litt middag, fish&chips på meg og ramen til samboeren min. Grytidlig neste morgen sjekket vi ut og gikk det ene minuttet til terminalen. Fikk nye boardingkort, tok fasttrack gjennom sikkerhetskontrollen og gikk gjennom undergrunnspassasjen bort til loungeområdet. Var litt usikker på hvilken lounge vi skulle velge, men har tidligere vært flere ganger i Singapore og Lufthansa sine lounger på Heathrow, og en gang i Air Canada sin, men aldri før i United sin, så valget falt på sistnevnte. Lite folk i loungen så tidlig. Vi fikk oss litt frokost og kaffe, mens vi ventet på boarding til Singapore. (Fortsettelse følger)
Boarding på SQ 305 til Singapore startet tidlig og vi var blant første passasjerer ombord i 777-300ER maskinen. Hadde lest tips her inne at bulkheadsetene var de beste i business. Hadde derfor sikret oss midtsetene på rad 15. Førsteinntrykket var meget bra. Store og behagelige seter, bra med plass og godt med oppbevaringsplass. Fikk utdelt sokker og tøfler, men ikke amenity-kit. Serveringen startet da vi kom opp i cruisehøyde. Selv om menyen så bra ut hadde jeg på forhånd benyttet meg av Book the cook og bestilt Lobster Thermidor. Samboeren valgte and med posjert egg fra menyen. Hele måltidet smakte nydelig. Jeg hadde champagne å drikke til forrett og hovedretten, men gikk over til fransk rødvin til osten + et par glass etterpå. Herlig. Etter maten senket jeg setet, koste meg med vin og så filmen "Once upon a time in Hollywood". Midt i filmen kom ene flyvertinnen og tilbød snacks som sjokolade, chips, nøtter eller liknende. Jeg valgte popcorn med karamelltrekk. Da filmen var slutt begynte vi å nærme oss Afghanistan. Jeg tenkte det var på tide å få meg litt søvn og tilkalte kabinpersonalet for hjelp til å gjøre i stand sengen. Jeg fikk spørsmål om jeg ønsket å stå over middagsmaten. Ble litt overrasket over spørsmålet og spurte når? Om 30 minutter, sa hun. Da ble det å utsette søvnen. Neste måltid: Forretten, røkt and Hovedretten min var grilled beef filet fra Book the cook. Omtrent passelig steikt, god på smak, men kunne vært noe mer saftig. Samboeren tok indisk og var meget fornøyd. Etter maten var vi på vei inn over India. Jeg fikk klargjort sengen. Det var som nevnt ikke delt ut amenity-kit. Men jeg fant tannbørster og tannkrem i en skuff på do. Og fikk omsider lagt meg til rette. Nå merket jeg fordelen med bulkheadsetet, siden jeg kunne strekke meg og vri meg rundt i senga, og slippe å ha føttene i en fotbrønn. Behagelig seng og jeg sov helt til vi var på innflyging mot Changi. Oppsummert en meget fin flytur.
På Changi-flyplassen har vi vært sikkert ti ganger før, så selv om det er mye å se og oppleve der, orket vi ikke å gå så mye rundt. Fant heller nærmeste Silver Kris-lounge. Og fikk i oss et par kopper kaffe før det var på tide å gå mot gate og 787-10 maskinen fra Singapore Airlines som skulle ta oss 4,5 timer til Taipei. Setene var meget bra for en regional flyging, men opplevdes litt trange i forhold til langflygingen vår rett før - og jeg likte ikke ørelappen på vinduraden som stengte litt av sikten ut vinduet. Jeg hadde bestilt dim sum gjennom Book the cook. Samboeren valgte eggnudler. Begge deler smakte fortreffelig. Etter landing på Taipei Taoyuan fant vi ATM og tok ut godt med cash og kjøpte oss et Easycard og fylte på for 1000 TWD. Tok Airport Express MRT til Taipei Main stadion og undergrunn to-tre stopp videre til Taipei Arena-stasjon, rett ved hotellet jeg hadde blitt tipset om på Insideflyer; Sunworld Dynasty. Takk for tipset! Og takk for alle andre tips om Taiwan i denne tråden. Sunworld Dynasty var rent og pent. Grei standard, sentralt med god beliggenhet ifht to ulike metrolinjer. Og det var et greit basseng for å ta noen svømmeøkter i løpet av ferien. Vi fikk lagt fra oss baggasjen og tok MRTen til nærmeste nattmarked, Raohe Night Market. Hadde på forhånd sett en del tips på YouTube om hvilke retter vi burde prøve, og selvsagt bobble-te.
Har Singapore Airlines sluttet med satay som appetizer? Og to chablis, en savignon blanc og en riesling som hvitviner? Ikke bra. Maten og setene ser bra ut da. God tur videre!
Om dere reiser TPE-CDG etter 30. nov. setter jeg pris på et par bilder av Salvatore Ferragamo amenity kit!
Ja. TPE-CDG er den siste ruta som deler ut Rimowa, kun fram til 29. nov. Den gjeldende avtalen med Rimowa går ut nå og LVMH vil ikke forlenge den.
Dere ble ikke skremt av "stinky tofu"? Sønnen min klager voldsomt på den hver gang vi er der. Svigers er heller ikke særlig begeistrert.
Vet ikke hvorfor, men vi må "alltid" få nye boardingkort på Heathrow når vi skal videre, både når vi skal til USA og Sør-Amerika. Siden det var null kø da vi kom, stakk vi innom business-innsjekkskranken for å sjekke. Viste våre boardingkort fra Sola, og uten forklaring skrev de umiddelbart ut nye.
Dere gikk ikke glipp av noe, den har vært under middels de gangene jeg har smakt det enten ombord eller i TPR.
Hvorfor vet jeg ikke. Men sist vi reiste samme rute ble vi a) møtt av en hyggelig dame ved SK ankomstgate og fulgt over til SQ hvor vi ble gitt nye boardingkort, og b) oppfordret til å følge med på om bagasjen var blitt overført fra SAS. Da så vi nok ut som to ??, men nikket høflig og gjorde forøvrig ikke noe mer. Bagasjen var sjekket til endemålet, og kom selvfølgelig med. Med BR ut fra Europa har vi "alltid" , dvs 2 ggr blitt ropt opp i gate og så fått nye boardingkort.