Det skjedde i de dager, at Holmens kone skulle på jobbreise. Jeg ville ikke være hjemme alene, og var sugen på litt varme. Hvor kan man reise for å få litt varme? Jo, Barcelona er jo ikke så dumt. Byen er fin, og jeg har vært der flere ganger, så jeg må ikke se så mye av byen, og kan slappe av på hotellet. Som sagt, så gjort. Bonusbilletter ble booket, og hotell ble booket gjennom Trumf VISA og Hotels.com. Så gikk det noen dager (uker?), og inspirert av @kjeeli's reisebrev, så sjekket jeg om det kanskje var noen ledige billetter til USA? Og jaggu.. Ledig biz til LAX, og retur fra SFO, attpåtil på samme dager som den opprinnelige BCN-turen. Det må være skjebnen! Jeg fulgte med for å se om det åpnet seg en retur fra LAX, men det gjorde det ikke. Booket derfor en enveis med UA til SFO. I tillegg booket jeg en leiebil gjennom SAS, og fikk en helt grei deal på en Dodge Challenger hos Enterprise. Siste natt ble booket på Renaissance by Marriott, rett ved LAX, for å slippe å stå opp alt for tidlig. (Noe jeg måtte på utreisen..) BCN ble kansellert, og hotell i Hollywood ble booket i stedet. Nok en gang inspirert av @kjeeli, endte jeg opp på The Hollywood Roosevelt på Hollywood blvd. Jeg synes jo egentlig at det området er håpløst, men jeg har sett på hotellet før, og fant ut at dette var en fin anledning til å teste det ut. Det er et gammelt, ærverdig hotell, med mye Hollywood-historie i veggene. Etter litt betenkningstid, så avbestilte jeg leiebilen, og tenkte at jeg skulle klare meg uten bil i LA. (Det gikk sånn passe, mer om det senere.) Reisebrevet skrives på returen, så det er ikke live denne gangen..
Turen startet med test på Oslo S, før Hellacopters-konsert på Sentrum Scene, sammen med blant annet @OttoL . Så kjørte jeg til OSL, og parkerte i P10. Ruslet bort til Radisson for å sove litt før avreise. Neste gang gjør jeg som @EndreD, og tar natten ved CPH i stedet. Da kan man sove litt lenger. Innsjekk på Radisson tok fryktelig lang tid, da alle skulle noe annet enn å bare få nøkkelkort. Fikk et ok rom, og tok en nightcap før jeg fant loppekassa. På avreisedagen var alarmen på kl 05, og jeg tuslet av gårde til terminalen. Innsjekk var unnagjort på 1 minutt, da det ikke var noen andre der. I Fast Track’en var det ikke så mange, men de hadde ikke fått med seg at man akkurat har startet med å ikke tillate kaffekopper og vannflasker.. Fikk meg litt frokost i loungen, mens jeg ventet (jeg hadde jo nå alt for god tid..). Flyturen til CPH var ikke så begivenhetsrik, har heller ikke tatt noen bilder, ser jeg.
Hadde mer enn nok tid på CPH, selv om man må helt bort til E-gates for å finne flyet til LAX. Hadde fylt ut skjema på forhånd, og dette ble levert ved boarding. Lurer veldig på om de ser på dem i det hele tatt? «Mitt» sete (1H) var opptatt på utreisen, og det viste seg at det var @EndreD som hadde tatt det. Veldig hyggelig å hilse på! Her er et bilde av Kristiansand. Og et bilde av den famøse BBQ beef’en. Det ser ikke så appetittlig ut, men smakte veldig godt. Jeg koste meg med Breaking Bad på Netflix, og diverse glass med godt oppi. Noen timer med søvn ble det også, før vi var over USA, og jeg kunne ta dette bildet av blant annet Hoover Dam og Las Vegas. Det var ikke mye å se av LA på innflyvningen, da det var litt skyer i veien.. Men, det gjør jo at man kan ta bilder som dette før man dykker ned i skylaget. Det var nesten ingen i kø i immigration, og vi måtte stå og vente på bagasjen. Booket meg en Lyft mens jeg ventet. Lyft viste seg å være mye billigere enn Uber, så det kan være lurt å ha begge appene installert, og sjekke prisen i begge. Lyft’en fraktet meg gjennom byen til Hollywood, det tok rimelig lang tid, da det var mye trafikk.
På Hollywood Roosevelt ble jeg tatt godt imot, og rommet var klart, selv om klokken så vidt hadde passert 13.30. Hadde booket meg et rom ved bassenget. Som @kjeeli nevnte, så er det høy partyfaktor rundt bassenget, men med et godt sovehjerte var det ikke noe problem. Det er helt tydelig et sted man drar for å se og bil sett, som kanskje ikke er helt det jeg trenger, men jeg koste meg. Hotellet er også brukt i mange filmer. Siden dette er et fly-forum, så er kanskje Catch Me If You Can den mest aktuelle å trekke frem. Tok en rolig ettermiddag ved bassenget, og klarte å holde meg våken til minst kl 21!
Neste dag våknet jeg ganske så tidlig, men fikk meg en kaffe, og så på lokale nyheter. KTLA er seg selv lik, og jeg følte meg nesten som hjemme med de samme programlederne som for 10 år siden. Fikk meg en god frokost i restauranten på hotellet, før det var på tide å bevege seg ut i byen. Jeg vandret litt opp og ned Hollywood blvd, og fant frem til et par kjentfolk på veien. Svenskene har klart å få flere stjerner enn oss, men vi er like gode som danskene, i det minste. Etter litt byvandring tok jeg en Lyft til Petersen Automotive Museum. Som nevnt i en dagstråd, så er jeg ikke en "bil-fyr", men jeg liker å ta en kikk her med noen års mellomrom. De bytter utstilling, så det alltid er noe nytt å se på. Jeg vet om en 5-åring hjemme som gjerne skulle ha sett denne: En hel etasje var viet James Bond, med biler og fly og ubåter og det ene og det andre. Der har jeg visst ikke klart å ta ett eneste bilde.. Men, jeg fikk tatt et bilde av denne:
På kinoen som lå nesten vegg i vegg hadde de visning av Star Wars, så da måtte jeg innom der. Siden jeg var på 16.40-forestillingen var det mye barn der, og det er flott å se at den oppvoksende generasjonen også kan få oppleve Star Wars. På kvelden skulle jeg ut og finne noe å drikke på. Så da brukte jeg Google maps, og fant Scum and Villainy Cantina, som rett og slett er en bar med Star Wars-tema. What's not to like?!? Det var rimelig fullt der, så jeg fikk ikke tatt noen bilder, dessverre. Men de hadde gode drinker med artige navn, og hyggelige folk som jobbet der. Tok et bilde på veien dit, som jeg tenker at oppsummerer LA på flere måter.
Jeg hadde jo tenkt å klare meg uten bil, men planen røk. Sjekket leiebil via SAS, og fikk opp en Mustang i to dager til 1770 kr, og attpåtil skulle jeg få 1500 EB-poeng! Jeg slo til, og dagen etter var jeg på vei til LAX i en Lyft. Ble litt skeptisk da jeg så hvem som skulle kjøre meg.. Men jeg kom meg frem, og hentet denne, med 2,8 miles på telleren: Mannen bak skranken var veldig opptatt av at jeg måtte levere den på LAX igjen, for de ville ikke "miste" den. Så der har man kanskje noe av årsaken til at man får kjipe biler om man velger enveis leie.. Jeg koblet opp telefon med Spotify, tok ned taket, og la ut på veien med norsk kvalitetsrock på stereoen. (The Good, the Bad and the Zugly). Kjørte via Santa Monica, og så tok jeg PCH oppover kysten. I Malibu stoppet jeg og spiste lunsj, før jeg tok en svingete vei over fjellet til Agoura hills. Så tok jeg en annen svingete vei tilbake mot kysten, før jeg kjørte Sunset blvd mot Westwood. Det var her vi bodde for 10 år siden, og jeg tuslet rundt i mitt gamle nabolag. Spiste på Mr. Noodle, hvor vi spiste omtrent annenhver dag. Så kjørte jeg Sunset blvd videre østover, og endte opp på hotellet igjen. Etter en svømmetur tok jeg en Lyft til Rainbow Bar & Grill, for å hilse på han her. Fikk meg både mat og drikke, før jeg kom meg tilbake til hotellet for litt soving.
På tur ut for å finne en kaffekopp, så var det noen som hadde stengt av veien. Det var for å klargjøre til premiere på den nye Dr Strange-filmen. (2 dager senere...) Etter å ha funnet en kaffekopp, fikk jeg valet'en til hente frem bilen min mens jeg sjekket ut av hotellet. Jeg var litt usikker på om Rimowa'en gikk inn i bagasjerommet, men det gikk veldig greit. Med taket nede (og faktor 50), kjørte jeg av gårde, mest på måfå. Opp Laurel Canyon, bort Mulholland Drive, ned på andre siden, og forbi gamlehuset til min fetter. Jeg spiste taco til lunsj, og så besøkte jeg et av mine favorittsteder i LA; Hollyhock house. Dette huset er tegnet av Frank Lloyd Wright, og ble bygget mellom 1919 og 1921. Det pusses opp for tiden, men jeg var heldig å fikk se innsiden av dette huset for 7-8 år siden.
Skulle ta en liten handletur på Westside Pavillions, men det viste seg at hele kjøpesenteret var lagt ned.. Så da ble det ikke noe shopping. Kjørte i stedet til LAX for å levere leiebilen, og sjekke inn på hotellet for siste natten. Google Maps mente at jeg skulle bruke 8 minutter på å gå fra Avis til hotellet.. Det tok ca 3 minutter. Men, det er ikke lett å være fotgjenger i dette området.. Kanskje det blir bedre når de får bygget ferdig "people mover'en" de jobber med. Helt OK rom, med middels utsikt. Hvorfor må alt i USA være brunt?? Her var det også basseng, og etter en liten dukkert var det på tide med en øl i baren på hotellet. Der kom jeg i prat med et par raringer som pratet på inn- og utpust. Og drakk med begge hender. Lurer fortsatt på hvorfor de var i den baren, på det hotellet..
Nå casher du inn på Likes her ja! Ser ut som en knall tur! Bra du fikk bilde av den viktigste bilen gjennom tidene.
United tok meg fra LAX til SFO, etter at jeg hadde fått meg litt frokost i United Club. Fikk ikke dette flyet, det ser ut til å kunne trenge litt vedlikehold.. En relativt kort tur fra LAX til SFO, i et rimelig gammelt "First" sete. Her er et par bilder ut av vinduet. Ankom SFO, hentet kofferten, og tok AirTrain i feil retning. Men, jeg hadde veldig god tid, så det var egentlig helt greit. Litt sightseeing er jo alltid hyggelig. Etter en skikkelig treig innsjekk (mye kranglete folk som lurer på alt mulig rart), kom jeg meg til Polaris loungen. Burger, champis og iskrem, og en god kaffe til slutt. Hadde som sagt god tid, og gikk sakte mot gate G7 etterhvert. Da jeg kom frem fikk jeg et lite hjerteattakk, før jeg kom nærme nok til å se at det ikke var mitt fly som hadde Gate Closed.
Kom meg ombord etterhvert, og der ventet et veldig hyggelig crew, som bare smilte og gjorde alt for å gjøre reisen mest mulig trivelig. Velkomstdrink på plass. Og det er jo gøy med halekamera. Vi sa farvel til SFO og San Francisco (uten å ha vært der). Fikk nok en gang en god biff, som jeg glemte å ta bilde av. Men jeg var fortsatt ganske mett etter burger i loungen, så jeg spiste ikke opp alt. Men, som vanlig ble det portvin til osten. Sov 4-5 timer, før vi etterhvert kunne se Danmark ut av vinduet. Nå sitter jeg i loungen, med en full Lego-pose ved min side. Bursdagsgaver på vei! Var veldig fristet av å kjøpe denne til meg selv. Nå gjenstår bare siste hopp til OSL, før jeg skal kjøre hjem, og jobbe for å holde meg våken.
Jeg vil gå så langt som å si at det er et must. Men, sarte sjeler vil nok synes at maten er så som så, og klientellet enda verre.
… og ikke minst må du hilse på Lemmy som står inne i skilderhuset sitt … ! Som @holmen sier, spesielt klientell, men artig å drikke øl og observere! Jeg er i alle fall svært fornøyd med å ha blitt «dradd dit» av ungdommen
Takk for turen, Barcelona og Los Angeles er vel mye det samme! Bare litt lengre flygninger … (som er til det bedre!)